Polecat wrote:ik gok er op dat alle kleine beetjes helpen, en als ik vlieger was zou ik elk voordeel, hoe klein ook, aan mijn kant willen hebben.. en als stealth de komende decennia nog steeds het verschil maakt tussen door een niet zo ervaren radar-operator wel of niet opgepikt worden zou ik er maar wat blij mee zijn!
Ik zou niet eens verbaasd zijn als de dollar-rate wel een rol gaat spelen in prijs, en als de F136 , die nu onder budgetr en above specs lijkt te presteren een serieuze optie wordt...
Let's face it, de JSF zal geen super toestel zijn misschien, maar de Gripen heeft teveel tegen om ooit serieuze kanshebber te worden... dan zou het nog eerder alsnog de rafale worden, zeker als die exportorders gaat scoren en -against all odds- toch nog in ardige aantallen gebouwd gaat worden...
Absoluut, als je dan toch moet vechten, dan op elke manier en elk voordeel benuttend.
Je roert wel een goed punt aan, hoe denken onze vliegers erover? Wat willen onze vliegers, zijn ze helemaal voor JSF of willen ze ook een keer in de Gripen NG TechDem vliegen (die optie heeft Saab aangeboden)
Tenslotte onze vliegers moeten die dingen gebruiken en mee omgaan. Maar je hoort weinig uit die hoek, ik zou daar graag wel eens iets van willen zien of lezen (iemand al iets van gezien?)
Ik zie op het web af en toe de vergelijking JSF is de volgende F105 .... a Lead Sled....

(er is een mooie docu over op Dicovery geweest over de F105)
Om heel eerlijk te zijn de Rafale had mijn voorkeur, maar dat was puur IMHO en gewoon omdat ik het een prachtig toestel vond

Ik heb de Rafale nooit verder vergeleken omdat deze er al snel uit lag.
Rafale en Gripen zijn helemaal afhankelijk van de export, hoe meer landen ervoor kiezen hoe interessanter het wordt en hoe meer ervoor ontwikkeld wordt.
Wat had de Gripen NG volgens jou allemaal tegen?