KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
En dat was deze, vertrokken op de 20e: KL7471 18:45A BGR PH-AOK 332.
KL0652 van de 20ste 08:00 nu de 21ste 09:30C IAD BGR PH-AOK 332.
En dan staat als het goed is de PH-AOD daar nog aan de grond.
Groeten Martijn
KL0652 van de 20ste 08:00 nu de 21ste 09:30C IAD BGR PH-AOK 332.
En dan staat als het goed is de PH-AOD daar nog aan de grond.
Groeten Martijn
*just doing my thing*
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Helemaal eens met Lars. Een 'simpele' engine failure op een grote twin is géén emergency (mayday) maar een zgn non-normal (pan pan).
Althans, dat zegt Boeing.
En Etops? Ach, dat is meer een dispatch ding..
Althans, dat zegt Boeing.
En Etops? Ach, dat is meer een dispatch ding..
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik wil er 1 ding over zeggen. Er zijn ook full emergency situaties waarbij het wel goed afloopt. Een full emergency hoeft niet altijd op een ramp af te lopen.Lars wrote:Full emergency, zonder officiele status, bij die term denk ik 'turkish crash, bijlmer ramp' situaties.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
aangezien dit dan toch het praathuys is..
Wat is dan die zogenaamde 'full emergency'??
In deze tijd waarin als we 'pech' hebben en uitwijken er via de onboard telefoon of email functie in het IFE al een nieuwsbericht is geplaatst door de toevallig aanboord aanwezige overijverige journalist en het oude hoor en wederhoor bijna geen betekenis meer heeft bij de pers; heb ik geprobeerd een bericht over een uitwijk te nuanceren. Ik heb geprobeerd als professional uitleg te geven.
Tegenwordig is het 'managen van de pers' en PR bijna een moeilijkere taak geworden dan een motor storing zelf.
Een mayday of pan pan call is vooral een voorrangs call, waarbij we verzoeken om de hulpdiensten bij de baan.
Af en toe heb ik het idee dat de gemiddelde enthousiasteling op de grond bij het woord emergency denkt aan de afleveringen op discovery channel, met zwetende acteurs in een simulator.
Ik probeer de manuals niet te bagatelliseren, maar als daar lukraak uit woord gequote.. zonder context dan vind het leuk om uit mijn professie daar wat nuance in aan te brengen in de hoop dat men dat interessant vindt.
Ik vind vliegtuigen kijken leuk, terwijl ik vlieger ben en per ongeluk ook nog een beetje dispatch/ops ervaring heb.
Op internet kan iedereen zomaar zonder referenties posten wat hij/zij wil, het grote wikipedia probleem; er is nauwelijks na te gaan of hij/zij wel recht van spreken heeft,. Ik ben redelijk open in wie ik ben en waaruit ik denk sommige dingen te mogen zeggen,.
Ja, natuurlijk gaan er ook echte rampen, full emergency's goed,..
ik probeerde met een voorbeeld duidelijk te maken wat voor gevoel die term oproept en wat voor status die twee woorden hebben.
nog zo'n 'denk daar es over na'; zijn er niet-full emergency's? zijn dat dan halve emergency's?
Van mayday en pan pan is redelijk helder omschreven waar ze voor staan, wat de vlieger probeert over te brengen en wat hij verwacht van de verkeersleiding etc.
76-er is ook zo'n professional die ik op een paar fora tegenkom,.
ik vind dat wel leuk, professionals en andere luchtvaart enthousiastelingen bij elkaar op een forum.
groet,
Lars
Wat is dan die zogenaamde 'full emergency'??
In deze tijd waarin als we 'pech' hebben en uitwijken er via de onboard telefoon of email functie in het IFE al een nieuwsbericht is geplaatst door de toevallig aanboord aanwezige overijverige journalist en het oude hoor en wederhoor bijna geen betekenis meer heeft bij de pers; heb ik geprobeerd een bericht over een uitwijk te nuanceren. Ik heb geprobeerd als professional uitleg te geven.
Tegenwordig is het 'managen van de pers' en PR bijna een moeilijkere taak geworden dan een motor storing zelf.
Een mayday of pan pan call is vooral een voorrangs call, waarbij we verzoeken om de hulpdiensten bij de baan.
Af en toe heb ik het idee dat de gemiddelde enthousiasteling op de grond bij het woord emergency denkt aan de afleveringen op discovery channel, met zwetende acteurs in een simulator.
Ik probeer de manuals niet te bagatelliseren, maar als daar lukraak uit woord gequote.. zonder context dan vind het leuk om uit mijn professie daar wat nuance in aan te brengen in de hoop dat men dat interessant vindt.
Ik vind vliegtuigen kijken leuk, terwijl ik vlieger ben en per ongeluk ook nog een beetje dispatch/ops ervaring heb.
Op internet kan iedereen zomaar zonder referenties posten wat hij/zij wil, het grote wikipedia probleem; er is nauwelijks na te gaan of hij/zij wel recht van spreken heeft,. Ik ben redelijk open in wie ik ben en waaruit ik denk sommige dingen te mogen zeggen,.
Ja, natuurlijk gaan er ook echte rampen, full emergency's goed,..
ik probeerde met een voorbeeld duidelijk te maken wat voor gevoel die term oproept en wat voor status die twee woorden hebben.
nog zo'n 'denk daar es over na'; zijn er niet-full emergency's? zijn dat dan halve emergency's?
Van mayday en pan pan is redelijk helder omschreven waar ze voor staan, wat de vlieger probeert over te brengen en wat hij verwacht van de verkeersleiding etc.
76-er is ook zo'n professional die ik op een paar fora tegenkom,.
ik vind dat wel leuk, professionals en andere luchtvaart enthousiastelingen bij elkaar op een forum.
groet,
Lars
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik moet er toch nog even op reageren zie ik;
1) ik had mijzelf al gecorrigeerd en aangegeven dat de bewoordingen van 'full emergency' misschien niet handig waren.
2)
Dat jij (of als je namens andere vliegers) spreekt van een volledige gecontroleerde situatie, dat mag. Ik ontken dat toch ook niet? Natuurlijk is het een gecontroleerde situatie, ik mag hopen dat jullie die kennis hebben om het onder controle te hebben. Het zal wel onder de non-standard procedures vallen neem ik aan. Hoe dan ook geeft de manual het wél aan als een emergency, omdat je twin-engine vliegt en direct op 'halve kracht' in de lucht hangt.
Maar het geheel gaat nu erg off-topic. Lijkt me niet nodig. Qua mening ben ik het best met je eens zoals je zult begrijpen, maar hetgeen je in je voorgaande post schrijft vind ik erg matig, haast onprofessioneel. Jammer.
Grt,
Eric
1) ik had mijzelf al gecorrigeerd en aangegeven dat de bewoordingen van 'full emergency' misschien niet handig waren.
Dat is dus uit de wereld nu. Emergency = emergency. Een halve o.i.d. bestaat niet.Lars wrote:Ja, natuurlijk gaan er ook echte rampen, full emergency's goed,..
ik probeerde met een voorbeeld duidelijk te maken wat voor gevoel die term oproept en wat voor status die twee woorden hebben.
nog zo'n 'denk daar es over na'; zijn er niet-full emergency's? zijn dat dan halve emergency's?
2)
Volgens de manuals blijft het een emergency.Lars wrote:heb ik geprobeerd een bericht over een uitwijk te nuanceren.
Dat jij (of als je namens andere vliegers) spreekt van een volledige gecontroleerde situatie, dat mag. Ik ontken dat toch ook niet? Natuurlijk is het een gecontroleerde situatie, ik mag hopen dat jullie die kennis hebben om het onder controle te hebben. Het zal wel onder de non-standard procedures vallen neem ik aan. Hoe dan ook geeft de manual het wél aan als een emergency, omdat je twin-engine vliegt en direct op 'halve kracht' in de lucht hangt.
Ik neem aan dat je mij ook onder de 'gemiddelde enthousiasteling' plaatst.Lars wrote:Af en toe heb ik het idee dat de gemiddelde enthousiasteling op de grond bij het woord emergency denkt aan de afleveringen op discovery channel, met zwetende acteurs in een simulator.
Ik vind het ook erg onprofessioneel (!) van jou dat je jezelf een professional kunt noemen en aan ander direct in een hoek zet. IK noem mezelf van nature geen professional, omdat ik mezelf nooit tegoed vind om meer kennis te vergaren. Misschien ben ik wel een professional in mijn vak. Maar zo zie ik dat niet, en zo benoem ik mijzelf al helemaal niet. Mijn werk is mijn ding, en ik doe dat zoals het moet. En ja, volgens de manuals. Daarnaast zal ik waarschijnlijk meer volgens manuals werken dan menig ander bij de Europese/US airlines, dat daar gelaten.Lars wrote:Ik probeer de manuals niet te bagatelliseren, maar als daar lukraak uit woord gequote.. zonder context dan vind het leuk om uit mijn professie daar wat nuance in aan te brengen in de hoop dat men dat interessant vindt
Maar het geheel gaat nu erg off-topic. Lijkt me niet nodig. Qua mening ben ik het best met je eens zoals je zult begrijpen, maar hetgeen je in je voorgaande post schrijft vind ik erg matig, haast onprofessioneel. Jammer.
Grt,
Eric
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Als iemand vliegt op de F100/F70 als co of op de E90, dan is dat natuurlijk meteen een proffesional, zeker op het gebied van ETOPS
Stom dat we dat,als leken, niet in 1x begrijpen.....
Stom dat we dat,als leken, niet in 1x begrijpen.....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Martinvet.nl wrote:Nog een 2e skyteam livery??
Is al een tijdje terug, is er inmiddels al iets meer bekend over een 2e skyteam ""kist" voor klm ?Die gaat er wel komen maar dit zal een 737 worden (zoals het er voorlopig naar uit ziet, planning is helaas nog open)
Adios, H.
Bjorn
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
beste skycruiser,
in mijn laatste reply ging ik vooral even op mijn directe voorganger verder.
En inderdaad, ben ik niet meer current op een Etops kist,
alleen een klein beetje ervaring met het onderwerp op gedaan op de A330..
maar goed, tijd voor een biertje,..
dan vinden we elkaar wel in het midden?
groet!
in mijn laatste reply ging ik vooral even op mijn directe voorganger verder.
En inderdaad, ben ik niet meer current op een Etops kist,
alleen een klein beetje ervaring met het onderwerp op gedaan op de A330..
maar goed, tijd voor een biertje,..
dan vinden we elkaar wel in het midden?
groet!
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Tuurlijk! Dat is precies waar we zouden uitkomenLars wrote:maar goed, tijd voor een biertje,..
dan vinden we elkaar wel in het midden?
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Om dan weer eens aan andere slinger aan het topic te geven;
De KLM1276 vanuit Edinburgh met B734 PH-BTB is een kleine 9 uur vertraagd. Dat is nogal wat op het Europese netwerk...
Grt,
Eric
De KLM1276 vanuit Edinburgh met B734 PH-BTB is een kleine 9 uur vertraagd. Dat is nogal wat op het Europese netwerk...
Grt,
Eric
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
En deze is vanmorgen rond 0115 terug gekomen als KL7472.SPL wrote:En dan staat als het goed is de PH-AOD daar nog aan de grond.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Voorzorgslandingen KLM en Arke Fly
Een KLM-toestel heeft kort na de start rechtsomkeert gemaakt naar Schiphol. De Boeing 737 moest terug omdat het lampje dat aangeeft of het landingsgestel is ingeklapt niet goed werkte.
VOORZORGSLANDINGEN KLM EN ARKE FLY
fotoFoto
Voorzorgslandingen KLM en Arke Fly
Een toestel van Arke Fly raakte bij het opstijgen in het Finse Kittilä met de staart licht de startbaan. De piloot vertrouwde het niet en besloot een voorzorgslanding in Ravaniemi te maken.
De schade bleek mee te vallen, maar het toestel kon niet direct vertrekken. Het personeel bleek door het oponthoud aan de maximale aantal uren te zitten. Arke Fly moet nu nieuw personeel invliegen.
© ANP
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... ke-fly.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Een KLM-toestel heeft kort na de start rechtsomkeert gemaakt naar Schiphol. De Boeing 737 moest terug omdat het lampje dat aangeeft of het landingsgestel is ingeklapt niet goed werkte.
VOORZORGSLANDINGEN KLM EN ARKE FLY
fotoFoto
Voorzorgslandingen KLM en Arke Fly
Een toestel van Arke Fly raakte bij het opstijgen in het Finse Kittilä met de staart licht de startbaan. De piloot vertrouwde het niet en besloot een voorzorgslanding in Ravaniemi te maken.
De schade bleek mee te vallen, maar het toestel kon niet direct vertrekken. Het personeel bleek door het oponthoud aan de maximale aantal uren te zitten. Arke Fly moet nu nieuw personeel invliegen.
© ANP
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... ke-fly.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
hoi
ik vraag waarneer kom de 2e skyteam van klm
grt petra
ik vraag waarneer kom de 2e skyteam van klm
grt petra
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik antwoord die kom er niet?fan31 wrote:hoi
ik vraag waarneer kom de 2e skyteam van klm
grt petra
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.