Verkeerde take-off op Amsterdam
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Voor degenen die werkelijk geïnteresseerd zijn, je kunt je abonneren op de publicaties over dit incident op http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/ ... n-2010011/
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Delta12
- Scramble Die-Hard
- Posts: 901
- Joined: 04 Oct 2004, 17:42
- Type of spotter: F5
- Location: N52E005
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Ik verbaas me toch wel erg over het feit dat er geen belletje is gaan rinkelen door de verlichting. Een rijbaan heeft groene centerline verlichting en blauwe edge markers. (Niet eens lampen maar reflectie paaltjes. /Alleen op de rechte stukken) Ik bedoel als ik s'nachts op een landingsbaan rijd dat is toch wel een fiks verschil met rijbaan verlichting. Ondanks dat het toch echt een ernstig zaak is, mogen we echt blij zijn dat er geen kist/operationeel grond verkeer op de rijbaan was dan het het zaakje heel fout kunnen aflopen.
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Als het inderdaad de 1369 is dan is deze eerst gedeiced op de Juliet apron. Dus dan lijkt me een vertrek van de taxibaan aan de oostkant niet heel logisch. Kan het niet aan de west kant geweest zijn. Er zijn 2 banen in operation waarvan de andere de 36L is.
Er waren diverse kisten onderweg naar de 36C en ook vertrekken er continue kisten. Tevens werd er behoorlijk gedeiced. Was dus waarschijnlijk best wel druk bij de oost taxibaan.
Op de scanner echt niets te horen. De kist gaat ook normaal over naar Eurocontrol. Tussen deicen en Maastricht heb ik geen radio log van de kist dus dan kan er natuurlijk veel gebeuren.
Er waren diverse kisten onderweg naar de 36C en ook vertrekken er continue kisten. Tevens werd er behoorlijk gedeiced. Was dus waarschijnlijk best wel druk bij de oost taxibaan.
Op de scanner echt niets te horen. De kist gaat ook normaal over naar Eurocontrol. Tussen deicen en Maastricht heb ik geen radio log van de kist dus dan kan er natuurlijk veel gebeuren.
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Zie hier de reactie op dit incident in het buitenland.
http://www.pprune.org/rumours-news/4053 ... -eham.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pprune.org/rumours-news/4053 ... -eham.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- T7
- Scramble Master
- Posts: 16007
- Joined: 11 Aug 2004, 15:26
- Type of spotter: S5/SBS
- Location: EHAM/Hoofddorp
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Deicing vond plaats op P10, meest noordelijke positie.Hopla wrote:Als het inderdaad de 1369 is dan is deze eerst gedeiced op de Juliet apron. Dus dan lijkt me een vertrek van de taxibaan aan de oostkant niet heel logisch. Kan het niet aan de west kant geweest zijn. Er zijn 2 banen in operation waarvan de andere de 36L is.
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Even de voorstelling maken dan;T7 wrote:opla wrote:
Als het inderdaad de 1369 is dan is deze eerst gedeiced op de Juliet apron. Dus dan lijkt me een vertrek van de taxibaan aan de oostkant niet heel logisch. Kan het niet aan de west kant geweest zijn. Er zijn 2 banen in operation waarvan de andere de 36L is.
Deicing vond plaats op P10, meest noordelijke positie.
Normaal taxi je je volgens standaard procedure van Noord naar Zuid over taxibaan B richting 36C.
Nu is er de-icing geweest, en om J-apron (P10) te verlaten kom je op taxibaan A.
Indien er weinig verkeer was, kan ATC de 1369 toestemming hebben gegeven om te taxien via taxibaan A richting 36C.
Misschien -ik veronderstel- is de crew in de war geweest en heeft bij het naar rechts draaien voor 36C, taxibaan B (die eerst overgestoken moest worden om bij 36C te komen) voor de startbaan aangezien.
Grt,
Eric
- js51672
- Scramble Addict
- Posts: 2279
- Joined: 04 Nov 2002, 08:46
- Type of spotter: ..
- Subscriber Scramble: no more
- Location: EHEH and EHBD area
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Gewoon de nieuwe spitsstrook aan het uitproberen ?
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Nog even om mijn denkwijze te verbeelden met een kaartje;
KL1369 taxied via taxibaan B of A richting J-apron (P10) voor de-icing. Entry via -A20-.
Na de-icing krijgt de KL1369 toestemming via A te taxien (rode lijn). Via B is standaard maar daar kan altijd flexibel mee worden omgegaan, ATC zal de klaringen geven.
Nogmaals, ik weet het niet zeker, het is slechts mijn eigen visie en gedachte naar wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Misschien kreeg KL1369 take-off klaring via W8 intersectie, en is met rechtsaf gedraaid via A25.
In plaats van richting W8 te taxien, is men doorgedraaid naar B en is daar begonnen aan de takeoff.
Of, men is door gegaan richting het begin (W10) van 36C. Echter is men in de fout gegaan door via A27 door te draaien naar B.
En is men daar de takeoff begonnen.
De groene lijnen moeten in principe een beetje de standaard aangeven, hoewel daar natuurlijk altijd van kan worden afgeweken.
Hecht verder overigens geen waarde aan mijn voorstelling...
Grt,
Eric
KL1369 taxied via taxibaan B of A richting J-apron (P10) voor de-icing. Entry via -A20-.
Na de-icing krijgt de KL1369 toestemming via A te taxien (rode lijn). Via B is standaard maar daar kan altijd flexibel mee worden omgegaan, ATC zal de klaringen geven.
Nogmaals, ik weet het niet zeker, het is slechts mijn eigen visie en gedachte naar wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Misschien kreeg KL1369 take-off klaring via W8 intersectie, en is met rechtsaf gedraaid via A25.
In plaats van richting W8 te taxien, is men doorgedraaid naar B en is daar begonnen aan de takeoff.
Of, men is door gegaan richting het begin (W10) van 36C. Echter is men in de fout gegaan door via A27 door te draaien naar B.
En is men daar de takeoff begonnen.
De groene lijnen moeten in principe een beetje de standaard aangeven, hoewel daar natuurlijk altijd van kan worden afgeweken.
Hecht verder overigens geen waarde aan mijn voorstelling...
Grt,
Eric
- Key
- Site Admin
- Posts: 11249
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Ik denk dat dit zeer reëel is Eric, ik kan het me ook best voorstellen.
Erik
Erik
What four words, Jimmy!?!
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
En ik maar puzzelen en puzzelen. Er liggen tegenwoordig natuurlijk 2 taxibanen.... Ik kon het gewoon niet geloven maar nu wel. Vandaar ook dat er niemand op de taxitrack was. Die reden natuurlijk allemaal op de binnenste taxitrack. Er moeten meer kisten bij het Deicen geweest zijn verwacht ik. Rond die tijd gingen een hoop andere kisten ook weg van de 36C. Deze kwamen denk ik (terug denkend aan wat ik gehoord heb) bijna allemaal vanuit het zuiden over de A4 met vertrek naar het zuiden.
Mogelijk dat de kist dus in de sequence geplaatst is (Via de intersectie) tussen de kisten naar het zuiden. Helaas is de kist niet zichtbaar op SBS anders kon je dit beter vaststellen.
Ik ga dus helemaal mee in de visie van skycruiser.
Mogelijk dat de kist dus in de sequence geplaatst is (Via de intersectie) tussen de kisten naar het zuiden. Helaas is de kist niet zichtbaar op SBS anders kon je dit beter vaststellen.
Ik ga dus helemaal mee in de visie van skycruiser.
- Weasel21
- Scramble Newbie
- Posts: 31
- Joined: 21 Dec 2007, 07:42
- Type of spotter: F3
- Location: Amsterdam
- Contact:
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Toch vreemd dat men de treshold of runwaystripping niet heeft gezien evenals de kleuren verlichting.
Echter aangezien er toch echt 2 crew in de cockpit zit met 4 ogen en oren is het toch een zeer ernstige zaak.
Bij zeer slecht zicht geef je aan dat je even afwacht.
Dat heet verantwoordelijkheid en die draag je ten aller tijden.
Ook vreemd dat men niets heeft meegekregen bij ATC wat ook vragen oproept.
Des te meer om de mode-S ook aan zetten zonder verdere discussie over het gebruik hiervan.
Dit had veel doden kunnen kosten en kan met de huidige middelen gewoon worden vermeden.
Het zal mijn benieuwen wat er in het incident rapport komt te staan.
Echter aangezien er toch echt 2 crew in de cockpit zit met 4 ogen en oren is het toch een zeer ernstige zaak.
Bij zeer slecht zicht geef je aan dat je even afwacht.
Dat heet verantwoordelijkheid en die draag je ten aller tijden.
Ook vreemd dat men niets heeft meegekregen bij ATC wat ook vragen oproept.
Des te meer om de mode-S ook aan zetten zonder verdere discussie over het gebruik hiervan.
Dit had veel doden kunnen kosten en kan met de huidige middelen gewoon worden vermeden.
Het zal mijn benieuwen wat er in het incident rapport komt te staan.
- Rob van R
- Scramble Senior
- Posts: 317
- Joined: 24 Dec 2008, 19:23
- Subscriber Scramble: Rob van R
- Location: Hoofddorp
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Bij dit incident is echter wel een dode te betreuren................
In ruim 3 lag het stoffelijk overschot van een Poolse meneer beladen
groet Rob
In ruim 3 lag het stoffelijk overschot van een Poolse meneer beladen
groet Rob
Groet Greetings Rob van Ringelesteijn
Gevlogen met:B717/B727/B737/B747/B757/B767/B777/DC3/DC4/DC6/DC9/DC10/MD11/MD80/MD90/ L1011/A300/A310/A320/A330/A340/TU134/TU154/IL18/IL62/IL76/AN2/AN24/AN30/MIL2/MIL8/L188/EMB110/EMB120/EMB190/F27/F28/F50/F70/F100/CRJ200/ATR42/DHC6/BAC1-11/BAE146/CV580/CE172/CE206/CE208/SF340/R44C130[/b
Gevlogen met:B717/B727/B737/B747/B757/B767/B777/DC3/DC4/DC6/DC9/DC10/MD11/MD80/MD90/ L1011/A300/A310/A320/A330/A340/TU134/TU154/IL18/IL62/IL76/AN2/AN24/AN30/MIL2/MIL8/L188/EMB110/EMB120/EMB190/F27/F28/F50/F70/F100/CRJ200/ATR42/DHC6/BAC1-11/BAE146/CV580/CE172/CE206/CE208/SF340/R44C130[/b
- Key
- Site Admin
- Posts: 11249
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Weasel21 wrote:Het zal mijn benieuwen
Key wrote:weinig kennis is gevaarlijker dan geen kennis.
- Weasel21
- Scramble Newbie
- Posts: 31
- Joined: 21 Dec 2007, 07:42
- Type of spotter: F3
- Location: Amsterdam
- Contact:
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Voordeel is als je veel kennis hebt Key.