Mark B. wrote:Nog even een kleine toevoeging:
Volgens mij (heb vroeger alleen metars voor militaire velden gemaakt, zijn toch vaak iets anders dan civiele) wordt bij R06//// ,indien een bepaalde zichtwaarde is bereikt, de RVR zichtwaarde gemeld. Aangezien het zicht meer dan 10km is op het moment van de waarneming is de RVR waarde in dit geval niet gegeven.
Nee, dat klopt niet wat je verondersteld;
op de plek waar we "/////" zien staan, zou ook een aanduiding kunnen staan in getallen.
Bijvoorbeeld in plaats van "R06/////95" zou je een "30390040" kunnen nemen.
30390040 = een aanduiding van een baan nr 30 op een bepaalde luchthaven.
De laatste 2 getallen (40) duidt de breaking action aan. 40 en hoger is goed.*
* In Rusland wordt de breaking action anders aangegeven dan we hier zouden doen. In Amsterdam kan je de getallen 91, 92, 93, 94, 95, 99 en // tegenkomen. De Russische aanduidling geeft een zg. 'frictie coefficient' weer. Je kan aannemen dat 40 én hoger 'goed' is.
29 en lager is 'slecht'.
Dan blijven de getallen 3900 over. Deze geeft aan wat voor soort 'neerslag/aanslag' er zich op de baan bevindt op dat moment.
3 = vorst
9 = over 51% tot 100% van de runway
00 = hoeveelheid op de baan > "00" betekend minder dan 1mm
Dus in het geval van Schiphol "/////" geven aan dat het niet gerapporteerd is/niet geven/niet van toepassing
---
Pakken we even een METAR erbij van een Russische luchthaven op dit moment (die krijg ik nog het meest onder ogen...):
UEEE 161000Z 20001MPS 1500 R23L/P1500N BR BKN200 M38/M42 Q1021 NOSIG RMK QFE757 23450150
UEEE = Yakutsk, Rusland
161000Z = 16 Februari, 1000 Zulu-tijd (1100L Amsterdam tijd)
20001MPS = de wind, uit 200° met 1 meter per seconde (in Rusland wordt wind in meter/sec aangegeven ipv de gebruikelijke 'knopen' hier)
1500 = zicht (1500 meter)
R23L/P1500N = RVR (Runway Visual Range) aanduiding. Baan 23L. P1500N is een zicht van 1500m en is groter dan het minimaal te meten zicht (P). De N geeft aan dat er geen verandering in komt.
BR = Mist (zicht >1000m).
Bij zicht <1000m zal BR veranderen in FG (Fog). In het Nederlands ook 'Mist'
BKN200 = gebroken wolken op 20,000 voet
M38 = temperatuur van -38°C
M42 = dauwpunt van -42°C
Q1021 = luchtdruk op zeeniveau van 1021 Hpa (QNH)
NOSIG = geen noemenswaardige verandering verwacht
RMK = opmerkingen (remark)
QFE757 = luchtdruk in 'QFE' *
23450150 = baan 23 (23) heeft droge sneeuw (4) op 26%-50% van de baanlengte (5) met een diepte van 1mm (01), breaking action goed (50).
* QFE werd veel gebruikt in China en Rusland en is eigenlijk vervangen door QNH.
QFE geeft ook de luchtdruk aan maar zet de hoogte van de landingsbaan op '0', terwijl QNH de werkelijke hoogte van de baan zal aangeven op de hoogtemeter in de cockpit.
Ik hoop dat het nu meer duidelijkheid geeft...
Grt,
Eric