NAC Fokker-130

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Rekkof XF-Series

Post by js51672 »

Wereldwijd wordt de F100 nog geroemd en geeerd.
Ik zie wel degelijk een markt van honderden toestellen.
Er is namelijk technisch gezien nooit een gelijkwaardig toestel op de markt geweest.

De CrJ- toestellen zijn zeker niet perfect, de Emb190"s zijn echt niet zo goed!

Een handelaar in die Fokker's krijgt dit vanuit de markt terug.
Er is een wilde vraag naar 2hands Fokkers, omdat ze nog zo goed zijn

natuurlijk kwam er een moment dat de vraag ging afnemen, juist omdat er geen productielijn meer was.
Gezien deze er nu weer gaat komen, zal je zien dat de vraag weer gaat toenemen, omdat er weer een lijn voor productie komt
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Rekkof XF-Series

Post by pjotrtje »

Twee dingen bevreemden mij:
a) Waarom denken 'we hier met zijn allen' aan een lijn in Nederland? Als ik baasje Rekkof was zou ik een lijntje in China o.i.d. openen: goedkoper personeel, niet slechter opgeleid, m.a.w. meer verkopen, eerder uit de aanloopkosten en meer winst. Voilá. Een lijn in Nederland opzetten kost net zo veel tijd (waar haal je de geschoolde mensen vandaan?) en vreselijk veel geld (salarissen liggen hier wel een tikkie hoger dan 'daaro'). Dus: spotterstechnisch worden we er mogelijk helemaal niet zoveel wijzer van!
b) Wat wordt 'de BV Nederland' wijzer van een one trick pony als Rekkof die 'ouwe kisten gaat oplappen'/'oude modellen gaat verkopen'? En die vanwege de prijsstelling niet aan ontwikkeling van nieuwe modellen kan doen? Feitelijk zijn ze van plan om gewoon een assemblagecentrum te starten. Geen design spin off, alleen handjes.
Kan iemand mij deze verwonderingen uitleggen?
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Rekkof XF-Series

Post by ehusmann »

a) Als de kisten maar goed genoeg zijn dan is de aankoopprijs op dit moment minder van belang. Het is geen verzadigde markt, geen commodity zo je wil, en daardoor concurreert een fabricant niet alleen op prijs. Als ik de verhalen mag geloven, dan kan een nieuwe Fokker nog steeds zeer concurrerend zijn als het gaat om verbruik en levensduur.
b) Nu stel je het zo te zien nog iets te simpel. Ze gaan bij mijn weten niet oude airframes opknappen, maar totaal nieuwe kisten bouwen. Weliswaar gebaseerd op een oud frame, maar laten we eerlijk zijn, dat zijn B737s op dit moment ook. Dat neemt niet weg dat voorlopig er maar één model gebouwd wordt, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Als de verkoop genoeg is dan kunnen ze met die lopende lijn een nieuwe ontwikkeling financeren.

Mijn gedachte, ben benieuwd wat anderen ervan denken, op zich zijn het wel interessante vragen namelijk.

Erwin
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Rekkof XF-Series

Post by Custom addict »

Daarnaast zijn de arbeidskosten in bijv. Amerika (Boeing) en Groot-Britanie, Frankrijken Duitsland (airbus) ook
niet echt weinig. En toch verkopen deze kisten bij wijze van spreken als warme broodjes. Voor dit soort luxe
goederen zal men niet zo snel op de kosten letten. Er word meer gekeken naar de veiligheid en comfort dan naar
de aanschafprijs. Die word toch wel terug verdient, of het nu 1 miljoen kost of 10 miljoen.
Always a different day with aviation
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Rekkof XF-Series

Post by pjotrtje »

Custom addict wrote:Daarnaast zijn de arbeidskosten in bijv. Amerika (Boeing) en Groot-Britanie, Frankrijken Duitsland (airbus) ook
niet echt weinig. En toch verkopen deze kisten bij wijze van spreken als warme broodjes. Voor dit soort luxe
goederen zal men niet zo snel op de kosten letten. Er word meer gekeken naar de veiligheid en comfort dan naar
de aanschafprijs. Die word toch wel terug verdient, of het nu 1 miljoen kost of 10 miljoen.
Sorry, maar zelden zo weinig respect voor de economische theorieën gezien als dit. (Boeing en Airbus zijn spelers uit een ander deel van de markt dan Rekkof-to-be. Daar ga ik niet op in.) Waar het de afnemer om gaat is kosten versus opbrengst. Als je onmiddellijk meer kosten hebt bij de aanschaf van een kist (of dat nou via lease is of directe aanschaf) is de prijs (dus de fabricagekosten, dus de loonkosten) behoorlijk van belang. Kwaliteit wordt pas echt gewaardeerd als je a) geld over hebt (maar wie heeft er nou nog geld over in de luchtvaart?); of b) als de producten die in jouw aandachtsgebied liggen ongeveer even duur zijn. En hoor ik jou nou zeggen dat een E195 onveiliger is dan een Fokker 100?
(Overigens zijn de productielonen in de VS en de europese landen die je noemt lager dan hier.)
En Erwin, je hebt gelijk, ik probeerde te zeggen dat er nieuwe frames obv oude mallen gebouwd gaan worden. Weinig innovatie aan die kant, terwijl de E195 en CSeries een generatie nieuwer zijn. Dat heeft als Rekkof voordeel proven technology (alhoewel, proven: hoeveel Fokkertjes 100 zijn er al door hun hoefjes gezakt? Is een issue dat sinds de proefvluchten al optreedt) en als nadeel dat er geen grote 'mooie nieuwe dingen' in het frame kunnen zitten. Tsja.
Wat Rekkof nartuurlijk als extreem minpunt heeft is dat ze geen "familie" kan aanbieden: uiteindelijk is dat op een andere schaal ook de nekslag geweest voor een zelfstandig McDonnell-Douglas (tussen de MD-88 en de MD-11 zat gewoon niks, en dat was niet uit te houden).
Al met al denk ik dat er mogelijk (!) een markt bestaat voor een aantal nieuwe frames, voor specifieke klanten, maar dat we Rekkof bij de eendagsvliegen mogen gaan onderbrengen.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Jaap
Moderator
Moderator
Posts: 1202
Joined: 15 Feb 2004, 10:45
Subscriber Scramble: Jaap
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Jaap »

pjotrtje wrote:
...Rekkof-to-be.
...
ff tussendoor:
Volgens mij is het al "Rekkof-it-was". Volgens hun persbericht heten ze tenslotte sinds twee weken "Next Generation Aircraft BV".

Jaap
Subscription dept.
Editor Scramble Magazine
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Stefan »

Jaap wrote:
pjotrtje wrote:
...Rekkof-to-be.
...
ff tussendoor:
Volgens mij is het al "Rekkof-it-was". Volgens hun persbericht heten ze tenslotte sinds twee weken "Next Generation Aircraft BV".

Jaap
Kan die tenaamstelling bij de KvK niet vinden. Rekkof N.V. wel.

Groeten,
Stefan
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Re: Rekkof XF-Series

Post by Fulcrum1974 »

pjotrtje wrote: (alhoewel, proven: hoeveel Fokkertjes 100 zijn er al door hun hoefjes gezakt? Is een issue dat sinds de proefvluchten al optreedt)

Dit is een klein beetje kort door de bocht. De Fokkers vliegen rond met 2 type landing gears. Je raadt t al: een ouder type en een nieuwer type. Er zijn nog geen kisten door hun hoeven gezakt met het nieuwer type gear, waarop het onderhoud correct is uitgevoerd.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Rekkof XF-Series

Post by aviodromefriend »

Fulcrum1974 wrote:pjotrtje wrote: (alhoewel, proven: hoeveel Fokkertjes 100 zijn er al door hun hoefjes gezakt? Is een issue dat sinds de proefvluchten al optreedt)

Dit is een klein beetje kort door de bocht. De Fokkers vliegen rond met 2 type landing gears. Je raadt t al: een ouder type en een nieuwer type. Er zijn nog geen kisten door hun hoeven gezakt met het nieuwer type gear, waarop het onderhoud correct is uitgevoerd.
Bovendien is het gevalletje tijdens de proefvluchten op Eelde iets anders dan de incidenten tijdens de operationele periode van de "oude" toestellen. Ze hadden bij Fokker het idee opgevat om de sterkte van het gear te bepalen door steeds harder te landen, en te kijken hoe ver ze konden gaan tot het mis ging. Dat geval was (hoewel de pers natuurlijk anders wilde doenm geloven) ingecalculeerd dat het zou gebeuren, alleen niet wanneer.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
EC
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 991
Joined: 27 Sep 2007, 19:43
Location: Not close enough

Re: Rekkof XF-Series

Post by EC »

Bovendien is het gevalletje tijdens de proefvluchten op Eelde iets anders dan de incidenten tijdens de operationele periode van de "oude" toestellen. Ze hadden bij Fokker het idee opgevat om de sterkte van het gear te bepalen door steeds harder te landen, en te kijken hoe ver ze konden gaan tot het mis ging. Dat geval was (hoewel de pers natuurlijk anders wilde doenm geloven) ingecalculeerd dat het zou gebeuren, alleen niet wanneer.
Wat een ongeloofelijk broodje aap zit je hier te verkondigen.

Ik denk niet dat je veel piloten gaat vinden die erop zitten te wachten om met 200 km per uur lekker overdwars over de baan te gaan schuiven.
Bovendien denk ik dat de ingenieur die dit voorsteld standrechtelijk door de verkoopafdeling wordt ge-executeerd.

Ga maar eens aan de rijksluchtvaartdienst uitleggen dat je expres tot het crashpunt aan het testen bent op een normaal en onvoorbereid vliegveld.

Testen tot destructie doet je op je structural airframe en niet met vliegende prototypes op willekeurige luchthavens.

rgds
EC
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Rekkof XF-Series

Post by js51672 »

Er zijn heel wat Retro-pirboeken voor geschreven om modificaties uit te voeren, om dat landingsgestel normaal te krijgen.
Werden op segment 114 op spl al ingebouwd!
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by JS50557 »

Blijft afwachten, heb wel begrepen dat plannen concreter zijn dan ooit.
Heb ook op in een loods F100 mallen zien staan en een rompachterstuk.
Wie weet horen we op 1 van de komende luchtvaartshows meer...
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Rekkof XF-Series

Post by pjotrtje »

En? Nog nieuws over het altijd spannende Rekkof gebeuren? Kan toch niet zo zijn dat 'we' er 20 miljoen in stoppen en dat er vanaf dat moment niets meer over wordt gepubliceerd?
== All is well, as long as we keep spinning ==
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Rekkof XF-Series

Post by aviodromefriend »

Die 20 miljoen was bedoeld als lokkertje om andere partijen financieel over de brug te laten komen, las ik kort geleden in een statement van EZ. Als die dan niet komen: geld weg. (P.S. Zijn de schoenen al opgegeten? Zou zo maar eens niet hebben ge(vd)Hoeven.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Re: Rekkof XF-Series

Post by Fulcrum1974 »

aviodromefriend wrote:Die 20 miljoen was bedoeld als lokkertje om andere partijen financieel over de brug te laten komen, las ik kort geleden in een statement van EZ. Als die dan niet komen: geld weg. (P.S. Zijn de schoenen al opgegeten? Zou zo maar eens niet hebben ge(vd)Hoeven.
Andere partijen? Welke andere partijen moeten financieel over de brug komen?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”