denk dat er ook zoiets is al een zekere verplichting om de navo buitengrenzen te bewaken en niet perse anderen daarvoor op te wilen laten draaien?Canberra TT.18 wrote: Waarom willen anders landen als Slovenie en de Baltische staten eigenlijk fighters.
Verder moet je niet vergeten waar landen liggen. In onze directe omgeving misschien niet maar in zuid oost europa is de politieke situatie iets onzekerder en is het bezit van (genoeg) fighters misschien wel nodig.
Pieter
Vervanging F-16's
Forum rules
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Vervanging F-16's
SAAB (British Aerospace) hebben boter op hun hoofd natuurlijk... Ze doen nu hun best te suggereren dat er misschien op oneigenlijke gronden voor de F16 wordt gekozen in plaats van de Gripen. Maar let's face it: smeergeld zijn ze zelf ook niet vies van geweest (Saoedi Arabië, Zuid Afrika)...
Het ligt er aan in welke staat de F16's zijn natuurlijk maar ik denk persoonlijk dat een F-16 toch een beter vliegtuig is dan een Gripen (en in ieder geval mooier!).
Het ligt er aan in welke staat de F16's zijn natuurlijk maar ik denk persoonlijk dat een F-16 toch een beter vliegtuig is dan een Gripen (en in ieder geval mooier!).
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
En zoals al werd voorzien hier begint het vergulde prijskaartje van de F-35 zijn tol in aantallen kisten te eisen:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... rekend.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... rekend.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans.
Re: Vervanging F-16's
Als ik het zo lees heeft die reductie heeft niks te maken met het prijskaartje maar met een mogelijke bezuiniging van 1,5 miljard op Defensie.Hans Rolink wrote:En zoals al werd voorzien hier begint het vergulde prijskaartje van de F-35 zijn tol in aantallen kisten te eisen:
Greetz,
Patrick
Patrick
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Inderdaad, het zijn twee volstrekt gescheiden onderwerpen. Het staat duidelijk in het artikel wat Hans zelf aanhaalt, dat een reductie een mogelijke consequentie zou kunnen zijn van een kleiner defensiebudget (evenals het afschaffen van de mijnendienst). Dus staat helemaal los van de stuksprijs discussie.SquAdmin wrote:Als ik het zo lees heeft die reductie heeft niks te maken met het prijskaartje maar met een mogelijke bezuiniging van 1,5 miljard op Defensie.Hans Rolink wrote:En zoals al werd voorzien hier begint het vergulde prijskaartje van de F-35 zijn tol in aantallen kisten te eisen:
create your own database with www.spottingmode.com
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Het klopt wat jullie schrijven, maar vergeet niet dat de KLu order nu van twee kanten onder druk komt te staan.
Steeds maar stijgende stuksprijs en nu ook een dalend budget. Niet best allemaal...
Hans.
Steeds maar stijgende stuksprijs en nu ook een dalend budget. Niet best allemaal...
Hans.
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Hoezo? Dan kopen ze er toch minder? Wat is er niet best aan? Of bespeur ik hier wat wishful thinking van een die-hard F-16 fan...
create your own database with www.spottingmode.com
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Ja, die kant gaat het op. Minder kopen. En daar zit hem voor mij het probleem. Aantallen tellen echt. Dat heb ik een aantal pagina's geleden al betoogd. En die aantallen raken nu echt de ondergrens van een nog bestaansrecht hebbende gevechtsvliegtuigen vloot. Van die 50 kun je verwachten dat er 15 in de VS zijn voor diverse trainingsactiviteiten. Blijft over 35. Die 35 moeten alles doen; QRA, lokale en internationale oefeningen, uitzendingen naar buitenland etc.Coati wrote:Hoezo? Dan kopen ze er toch minder? Wat is er niet best aan? Of bespeur ik hier wat wishful thinking van een die-hard F-16 fan...
Ben ik een die hard F-16 fan? Niet noodzakelijkerwijs. Als ik het kandidatenveld overzie zie ik niks in de JSF (lijkt me duidelijk gezien mijn vorige posts, te duur en een technologische "pie in the sky". De Gripen komt uit de stal van een bedrijf dat over 10 jaar echt niet meer een zelfscheppende industrie is. Blijft over de Block 60 of hoger eventueel.
Hans.
Re: Vervanging F-16's
En de Rafale, Eurofighter, Super Hornet, Sukhois.... maar goed dat is allemaal wishful thinking natuurlijk. Alles behalve de JSF is op dit moment wishful thinking... en over een tijdje is alles behalve doormodderen met de ouwe meuk wishful thinking als het zo door gaat!Hans Rolink wrote:Blijft over de Block 60 of hoger eventueel.
Erwin
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Minus dan nog degenen die na het JSF traject doen tegen de KLu. Kan me een verhaal herinneren hoe de Luchtmacht een delegatie van Dassault heeft "ontvangen". (Geloof dat het uit een van die reporter uitzendingen kwam, maar dat weet ik niet zeker...) Dan ga je als bedrijf echt geen tijd en moeite meer in zo'n klant steken.ehusmann wrote:En de Rafale, Eurofighter, Super Hornet, Sukhois.... maar goed dat is allemaal wishful thinking natuurlijk. Alles behalve de JSF is op dit moment wishful thinking...
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Het kwam uit Reporter. Als dat echt zo gegaan is dan was dat een beschamende vertoning.aviodromefriend wrote:Minus dan nog degenen die na het JSF traject doen tegen de KLu. Kan me een verhaal herinneren hoe de Luchtmacht een delegatie van Dassault heeft "ontvangen". (Geloof dat het uit een van die reporter uitzendingen kwam, maar dat weet ik niet zeker...) Dan ga je als bedrijf echt geen tijd en moeite meer in zo'n klant steken.
On-Nederlands ook. Meestal doen we alle mogelijke moeite om door iedereen aardig gevonden te worden.
Hans.
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
En dan zijn we er weer: wie zegt dat we al die taken moeten doen? Misschien wat minder oefeningen in het buitenland draaien? En waarom zou je 15 kisten in de US moeten hebben vor training als je er in totaal maar 50 hebt? Beetje oversized trainingscapaciteit. Bovendien: waarom zou die trainingsunit in de US moeten staan. De trainingseenheid heeft ook jaren in NL kunnen functioneren na het Tucson tijdperk. Nadeel van alle andere types behalve de JSF is dat je niet gezamenlijk met UAVs kan opereren. Bovendien is de overlevingskans tegen een goed uitgeruste tegenstander zienderogen kleiner dan 10 jaar geleden.Hans Rolink wrote:Ja, die kant gaat het op. Minder kopen. En daar zit hem voor mij het probleem. Aantallen tellen echt. Dat heb ik een aantal pagina's geleden al betoogd. En die aantallen raken nu echt de ondergrens van een nog bestaansrecht hebbende gevechtsvliegtuigen vloot. Van die 50 kun je verwachten dat er 15 in de VS zijn voor diverse trainingsactiviteiten. Blijft over 35. Die 35 moeten alles doen; QRA, lokale en internationale oefeningen, uitzendingen naar buitenland etc.
Om nou te blijven doormodderenmet een type uit de jaren 70...nou nee, op zn tijd een moderner model nemen kan zeker geen kwaad, als je vooruit wilt tenminste. Met 50 JSFen kan men MI nog best uit de voeten, zeker als er wat UAVs bij worden aangeschaft. Er is al eerder betoogd: hoeveel massa deployments hebben we de afgelopen jaren nog gezien? Na Kosovo steeds 4 tot 6 kisten. En ja, dan heb je er een stuk meer nodig om te kunnen rouleren etc, maar 50 (tot 60) moet zeker afdoende zijn.
Maar wat nou echt zonde zou zijn: dat is het afschaffen van de mijnendienst, die lui doen zeker nuttig werk, ook in vredestijd.
create your own database with www.spottingmode.com
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Vervanging F-16's
Helemaal niet on-nederlands helaas. Wij zijn zo arrogant dat er genoeg bedrijven en landen niet met ons willen praten. Was ook een probleem van Fokker. Een van de "verkoop praatjes" was dat het desbetreffende land/bedrijf blij mocht zijn dat zij van Fokker in aanmerking kwamen om zo een ding te kopen en vooral met de fabuleuze Hollandse gulden afrekenen. Geen wonder dat we die dingen nauwelijks konden slijten in Zuid- en Midden Amerikaanse landen. Maar goed, dat is eigenlijk een aparte discussie.
Maar het verbaasd mij helemaal niets dat Dassault en de Eurofighter gasten helemaal geen zin hebben om tijd en moeite in dit verhaal te steken. Zeker niet nu de politiek wat dit onderwerp betreft toch op zijn gat ligt.
Aan de andere kant, de US had plannen om 3500 van die JSF's te kopen, ik kan mij niet voorstellen dat Lockheed die 80 van Nederland dan nodig heeft om een prijsniveau te kunnen drukken. Laat Amerika maar de commitment bewijzen! De rest volgt vanzelf wel. Europese landen hadden ook nooit de F-16 gekozen als Amerika dat niet had gedaan!
Maar het verbaasd mij helemaal niets dat Dassault en de Eurofighter gasten helemaal geen zin hebben om tijd en moeite in dit verhaal te steken. Zeker niet nu de politiek wat dit onderwerp betreft toch op zijn gat ligt.
Aan de andere kant, de US had plannen om 3500 van die JSF's te kopen, ik kan mij niet voorstellen dat Lockheed die 80 van Nederland dan nodig heeft om een prijsniveau te kunnen drukken. Laat Amerika maar de commitment bewijzen! De rest volgt vanzelf wel. Europese landen hadden ook nooit de F-16 gekozen als Amerika dat niet had gedaan!
Scramble member since 1990
Re: Vervanging F-16's
Nou, niet helemaal. Juist dat ze in US Dollars betaald moesten worden heeft sterk bijgedragen aan het financiële verlies van Fokker en de uiteindelijke sluiting ervan. Werden ze maar in guldens afgerekend, dan hadden we Fokker nu waarschijnlijk nog . . .Arjan wrote:Een van de "verkoop praatjes" was dat het desbetreffende land/bedrijf blij mocht zijn dat zij van Fokker in aanmerking kwamen om zo een ding te kopen en vooral met de fabuleuze Hollandse gulden afrekenen.
Enjoy!
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Vervanging F-16's
Dat is ook inderdaad het nadeel van de Dollar geweest. Maar de orders bleven ook uit omdat de desbetreffende, vaak minder bedeelde landen, geen voorraad guldens hadden.
Maar goed, back to the JSF?
Trouwens.........zou de Super Hornet nu weer een kandidaat kunnen worden?
Maar goed, back to the JSF?
Trouwens.........zou de Super Hornet nu weer een kandidaat kunnen worden?
Scramble member since 1990