SquAdmin wrote:Tom Tiger wrote:Raar antwoord, jij haalt aan dat een aantal Nederlandse F16 Piloten dit hebben gezegd. Dan neem ik aan dat je dat met een link kunt bewijzen.
Weet je, in plaats van de link (pagina 111, post Coati) te geven zet ik er gewoon IMHO achter.
Okay dat was dus deze om even terug te quoten.
Coati wrote:
Volgens mij zou je hem moeten omdraaien wat ik van de vliegers zelf heb begrepen: hoe houdbaar is het nog om met een niet-steatlh vliegtuig een verdedigd object aan te vallen? Survivability is de laatste jaren zwaar afgenomen, omdat de laatste state of the art radarsystemen door zeer snelle processors niet meer te jammen vallen. Daarom is Stealth wel degelijk een antwoord. weliswaar zal de houdbaarheidsdatum van stealth ook wel weer verlopen, maar voorlopig is dat niet aan de orde.
Er staat hier nergens dat Nederlandse F16 vliegers Stealth als hun
enige redmiddel zien.
Hebben deze vliegers gelijk, yep, dat hebben ze. Echter als de Russen gelijk hebben en een S-400 een B2 ziet. Dan heeft ook een JSF en zelfs een Raptor geen enkele kans om dit doelwit aan te vallen zonder gezien te worden. (gaan we wel even uit van een bijzonder zwaar verdedigd doelwit)
Logische oplossing, HARM raketten, radar eerst uitschakelen. Kruisraketten voor het hoofddoelwit. Of Ucav's.
SquAdmin wrote:Tom Tiger wrote:Je legt me woorden in de mond. Stealth is een argument. Echter ik zeg, waarom moeten we zoveel extra betalen voor Stealth? Stealth is niet zaligmakend. Dat is mijn argument tegen stealth. De kosten en het is beperkt houdbaar, radartechnologie staat niet stil.
Feitelijk zeg je dat als stealth te duur is we er gewoon niet aan moeten beginnen. Dan maar iets wat niet voldoet? Hoe ga je dezelfde missies met een Gripen volbrengen dan?
Stealth in deze vorm voldoet niet en is gewoon te duur ten opzichte van de nieuwe generatie radarsystemen.
Wat bedoel je met dezelfde missies? Ik ga er nu even voor het gemak van uit dat je het hebt over een doel dat zwaar verdedigd wordt met de meest geavanceerde radar, wat natuurlijk niet de enige missie is van een JSF, of een Gripen, of whatever toestel je hebt..
SquAdmin wrote:Tom Tiger wrote:Dus we hebben wel degelijk een fighter nodig. Of tenminste een leuke alleskunner.
Dan heb je me niet goed begrepen. Mijn stelling is dat als we de conclusie trekken dat het te duur wordt om met een fighter een land aan te kunnen vallen, we beter helemaal niets kunnen kopen. Het zou zonde zijn om geld uit te geven aan iets waar we niks aan hebben.
Dat is tenminste duidelijk. Nadeel en leuke is van deze stelling, dat je nu ook kunt zeggen, we geven ons over want het is te duur om oorlog te voeren. Aan de andere kant, als beide partijen nu tot de conclusie komen dat oorlog voeren eenvoudig weg te duur is......
Tjsa .... lost wel een hoop problemen op
Echter, hoewel ik het eens ben met je stelling, als ik deze mag versimpelen naar Oorlog is te duur om te voeren (zowel in menselijk leed als economisch). Dat deze stelling in de praktijk niet opgaat.
Homo Homini Lupus..... De mens is voor zijn medemens als een wolf
of.... De prijs van vrijheid is eeuwigdurende waakzaamheid.
Er is helaas altijd conflict, daarom hebben we de Krijgsmacht en een Politiemacht.
En zoals iedere keer in dit forum hebben we de discussie teruggebracht tot, het beste toestel voor de beste prijs. Quanta kosta....
F35, F16 advanced block x of Gripen NG.....
Hmm.. je hebt gelijk, het is een saaie 2e paasdag...