SquAdmin wrote:Juist vanwege die toenemende radardreiging denk ik dat stealth een must is en dat het opweegt tegen zaken als snelheid en bommenlast. Wat heeft het voor zin als je mach 2 kunt vliegen met 12 bommen als je net over de grens al neergeknald wordt? Coati geeft nu echter een optie aan die nog niet eerder genoemd is in deze discussie: laagvliegen. ALS dit werkelijk net zo effectief is als stealth ben ik van mening dat we deze eigenschap moeten laten varen als keuzecriterium.
Iedere radar heeft een minimum hoogte, daarom werkt laagvliegen.
Ik denk dat je gemist hebt wat er stond in het artikel dat ik gequote had. Quote ik even mezelf.
Tom Tiger wrote:Wie zegt dat een JSF ontkomt aan een S-400 Systeem? Daar is nog geen bewijs voor alleen speculatie van de Amerikaanse kant, toegegeven, de Russische kant houdt graag een verkooppraatje....
http://tinyurl.com/94bnvq" onclick="window.open(this.href);return false;
De Russen claimen dat het ook Stealth Bombers kan zien en neerhalen. Als dit waar is.... dan maakt een JSF helemaal geen kans.
Toenemende radardreiging? Er zijn al operationele S-400 systemen, de S-300 (SA-10 Favourit) wordt uitgeleverd aan China.
Dit is een interessant artikel,
F-35 Jet Designed To Take Out The S-300 Battery
http://tinyurl.com/ycfr67j" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens de Amerikanen (let wel alleen simulaties) kan een een JSF een S-300 verslaan.
Echter, de nieuwe S-400 NIET, de nieuwe S-400 ziet zelfs een B2 terwijl deze een nog kleinere radarsignature heeft als een JSF. Plus er wordt door de Russen gezinspeeld op een radarupgrade die een JSF ook ziet met een S-300..... (bron Missilethreat.com)
Echter jij zegt dat stealth een must is vanwege deze radardreiging..... als ik deze mensen mag geloven dan zie ik juist dat stealth op zijn retour is vanwege MEER geavanceerde radar.
SquAdmin wrote:Ik heb er echter nog wel wat twijfels bij: laagvliegen heeft alleen nut bij geplande aanvalsmissies en niet bij loiter of CAP-missies. Nu is het ook weer zo dat CAP doorgaans door de Amerikanen gedaan zal worden (F-22's), dan blijft alleen loiter over...
Nu neem je een hoop dingen gewoon maar aan. Loiter en CAP missies zijn iets anders dan het neutraliseren van een vijandelijke radarverdediging.
Bij een "Loiter" missie lever je support aan grondtroepen en hier is de vijandelijke radar al lang en breed vernietigd. Je zoekt hier ook naar doelen. (Targets of Oppertunity)
CAP, Combat Air Patrol, bescherming van de vloot of grondeenheden tegen vijandelijke toestellen. Waar je vandaan haalt dat de Amerikanen dit doorgaans doen..... geen idee...
De F22 is een echte Air Dominance Jager, voor Loitering..... de good old F16....en natuurlijk de A10, aan de Russische kant, Sukhoi T50 (nog niet operationeel... duurt nog even ) Flanker Family, Mig29 en natuurlijk de absoluut fantastische, Sukhoi Su25 en Su28.
(mijn verontschuldigingen voor alle types die ik nu niet noem, anders wordt de lijst een beetje lang.....)
En er is natuurlijk Ucav.... Predator family (perfect voor Loitering...)
Iedere radar heeft een minimum hoogte, daarom werkt laagvliegen. Iets wat Coati dan ook terecht aanhaalt. Kijk maar naar de tactiek die gebruikt wordt als er geen stealth is. Bijvoorlbeeld de B1B. Laag en snel vliegen met terreinvolgende radar. De Klu had inderdaad een vooruitziende blik, want laagvliegen wordt (gelukkig) nog steeds geoefend.
Zoals ik het nu zie, vallen we terug op of de F16 block x, of de Gripen NG.