SquAdmin wrote:Dat beweer ik ook niet, ik wil alleen maar aangeven dat de standaard export prijs niet voor Nederland geldt.
Op zijn minst wek je dan de suggestie. Jij geeft namelijk aan, in antwoord op de post van Tom Tiger, dat we als level 2 partner een betere deal zouden moeten kunnen krijgen. Terwijl Tom Tiger alleen de USAF prijzen heeft gequote, niets over de export. Onze prijzen, level 2 of niet, liggen daar in elk geval niet onder, waarschijnlijk zelfs boven.
Anyway, wat is de prijs waar Nederland altijd mee heeft gerekend, en hoeveel is nu de schatting voor NL (om aan alle misverstanden een eind te maken).
SquAdmin wrote:Dat beweer ik ook niet, ik wil alleen maar aangeven dat de standaard export prijs niet voor Nederland geldt.
Op zijn minst wek je dan de suggestie. Jij geeft namelijk aan, in antwoord op de post van Tom Tiger, dat we als level 2 partner een betere deal zouden moeten kunnen krijgen. Terwijl Tom Tiger alleen de USAF prijzen heeft gequote, niets over de export.
Dan moet je de bovenstaande posts toch nog eens goed nalezen: hij zegt dat het de USAF prijzen zijn en niet eens de export prijzen, waarmee gesuggereerd wordt dat Nederland de export prijs gaat betalen. Ik geef aan dat Nederland level 2 partner is en dus niet de export prijs zal betalen maar een speciaal partner tarief. Ik zeg nergens dat die gelijk is aan de USAF prijs. Als jij daar een suggestie in ziet....
Wat die partner tarieven worden weet ik niet, Jack de Vries heeft daar nog niet zolang geleden iets over gezegd in de Kamer (staat in dit topic). Ik dacht 55 miljoen euro per stuk, maar heb geen zin om terug te bladeren.
De 55 miljoen waar jij over spreekt was de aanvangs prijs van de jsf. Nu is inmiddels al bekend dat alle zogenoemde partners ook meer moeten gaan betalen vanwege alle tegenvallers die het project kent en ook door de verminderde belangstelling in het project.
blu109 wrote:De 55 miljoen waar jij over spreekt was de aanvangs prijs van de jsf. Nu is inmiddels al bekend dat alle zogenoemde partners ook meer moeten gaan betalen vanwege alle tegenvallers die het project kent en ook door de verminderde belangstelling in het project.
Volgens mij was de aanvangsprijs 37,2 miljoen per stuk en heeft Jack 'm vorig jaar 50 of 55 miljoen genoemd in de Kamer. Het lastige is dat dollars en euro's in de berichtgeving ook nogal makkelijk door elkaar gehaald worden.
De Vries also confirmed to lawmakers that there is an option for the Netherlands to dispose of the first IOTE aircraft already ordered, although that would come at a still-undetermined cost.
Ik dacht dat die boete al bekend was toen de aanschaf in de Kamer behandeld werd. Daarnaast werd toen ook gesteld dat we de testkist terug konden verkopen aan LM.
DEN HAAG - De Nederlandse luchtvaartindustrie is woedend op de PvdA en wil excuses. Bedrijven vinden dat het socialistische Kamerlid Eijsink de sector vorige week heeft beledigd door de stellen dat de luchtvaartindustrie overeind wordt gehouden met ’duurbetaalde Melkertbanen’.
Eijsink deed dat in een debat over de Joint Strike Fighter (JSF), de straaljager, die wat Defensie betreft, de verouderde F-16 moet opvolgen. De samenwerkende luchtvaartindustrie, waaronder Fokker Aerospace, is boos en liet afgelopen weekend een brief op de deurmat bij het PvdA-partijbureau ploffen.
„Behandel ons nu eens niet denigrerend, maar kom eens in onze fabrieken kijken, praat met onze mensen op de werkvloer, laat u uit eerste hand nu eens vertellen hoe het zit met dat werk aan de JSF”, schrijven auteurs Guus Janssen, Everhard Feringa en Frank Lemmens van Fokker.
Melkertbanen
Volgens Eijsink schermen de voorstanders van de JSF ten onrechte met het aantal banen dat het project de Nederlandse luchtvaartindustrie oplevert. „De banen die er nu zijn in deze industrie, zijn al een soort Melkertbanen”, stelde Eijsink vorige week. Volgens haar kosten de banen omgerekend 75.000 euro per baan per jaar.
Janssen zegt de woorden van Eijsink ’denigrerend’ te vinden en heeft veel boze reacties binnengekregen van collega’s. „Ze kijkt alleen naar cijfers”, zegt hij. Volgens de briefschrijvers levert het werken aan de JSF tientallen innovaties op en begrijpt Eijsink niet „dat wij zeer hoogwaardige, specialistische arbeid leveren”.
Nederland doet sinds 2002 mee aan de ontwikkeling van de JSF. Als de productie straks op volle toeren draait, levert dat volgens de industrie 6000 banen op, op dit moment zijn dat er nog duizend.
De Nederlandse deelname aan het megaproject komt echter op losse schroeven te staan als een nieuw kabinet straks wellicht besluit uit de ontwikkelingsfase te stappen. De PvdA, nooit echt een voorstander van de JSF, kan daarbij een sleutelrol vervullen. „Een uitglijer zoals deze woensdag door de PvdA-politica is geuit, komt zwaar beledigend over. En dit komt bovenop de alsmaar groeiende onzekerheid of Nederlandse deelname aan de JSF nog wel door blijft gaan”, vinden de briefschrijvers.
Toch heeft die PvdA'er wel een beetje gelijk. Als de overheid uit het JSF traject stapt, dan is er van de NL luchtvaartindustrie niet veel meer over. En al blijft Nederland deelnemen, dan is het uberhaupt nog maar de vraag of de Nederlandse bedrijven voldoende JSF-orders kunnen binnenhalen. Het grote Europese JSF onderhoudscentrum lijkt toch naar Italië te gaan, waar NL hoopte op Woensdrecht als ik me niet vergis.
Het grappige is wat mij betreft dat ze best wel gelijk hebben, en zo niet, dan hebben ze nog steeds een beetje gelijk....
Inderdaad is het zo dat die banen er grotendeels zijn vanwege de indirecte subsidie van de overheid. Als de industrie nu wil zeggen dat de JSF alleen niet al die banen schept, dan kan je je afvragen wat er zo belangrijk is aan het meedoen in de ontwikkeling....
Of, de JSF (dus de overheid) subsidieert die banen -> halve Melkertbanen
Of, de JSF is helemaal niet van levensbelang voor de sector -> weg belangrijk argument voor de JSF
ehusmann wrote:
Of, de JSF (dus de overheid) subsidieert die banen -> halve Melkertbanen
Of, de JSF is helemaal niet van levensbelang voor de sector -> weg belangrijk argument voor de JSF
1e geval is bekend gegeven (aanbetalingen zijn door MinDef gedaan voor de bedrijven) dus ja.
2e geval is een typisch Hollands gegeven; Meedoen is belangrijker dan winnen
(de orders / verdiensten zijn leuk meegenomen maar levensbelang is overdreven)
Eigenlijk moet ik er ook nog wel een nuance bij plaatsen (maar daar houd ik niet zo van....). Dit gaat alleen over banen, er is ook nog zoiets als technologie en kennis. Of het zo is weet ik niet, maar het kan zeer goed zijn dat het meedoen aan het JSF verhaal ons land kennis oplevert die we anders niet zouden opdoen. Dat alleen al kan ook een investering waard zijn.
Hij heeft 100% gelijk. We zouden zwakke industrieen niet moeten subsidieren, ongeacht wat voor type we kiezen. Wel vreemd om zo'n liberaal standpunt te lezen van een socialist...
V.w.b. die kennis: ik heb wel eens een artikel gelezen over die tegenorders. Het beeld dat ik eraan over hield was dat het veel kleine bedrijfjes waren met een groot aandeel buitenlandse kenniswerkers. Leuk voor die mensen dat ze iets te doen hebben, maar het draagt niet bij aan het Nederlandse kennisniveau.
SquAdmin wrote:V.w.b. die kennis: ik heb wel eens een artikel gelezen over die tegenorders. Het beeld dat ik eraan over hield was dat het veel kleine bedrijfjes waren met een groot aandeel buitenlandse kenniswerkers. Leuk voor die mensen dat ze iets te doen hebben, maar het draagt niet bij aan het Nederlandse kennisniveau.
(voor zover al ik het heb begrepen;) LM heeft een aantal Nederlandse bedrijven gevraagd om onderdelen de leveren omdat de beschikbare kennis en kwaliteit van levering HIER uitstekend is. Het gaat hier wel om bestaande kennis waar op terug gevallen word dus er zit geen tot weinig vernieuwing aan. Verder heeft NL een aantal 'stagiaires' mogen plaatsen in de VS dus dat zal de kennis wel ten goede komen (maar dat was niet de inzet van het proces)