Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3373
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Vervanging F-16's

Post by pjotrtje »

Ach, met het huidige aantal zetels kan de PvdA nu nog wel, maar ná de verkiezingen - als ze fors kleiner zijn - niet meer voor de JSF gaan liggen. En naar hun achterban zullen ze waarschijnlijk wel een 'echt gebaar' moeten maken. PvdA zal dus wel 'totaal onbetrouwbaar' blijken. Gok ik.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

pjotrtje wrote:Ach, met het huidige aantal zetels kan de PvdA nu nog wel, maar ná de verkiezingen - als ze fors kleiner zijn - niet meer voor de JSF gaan liggen. En naar hun achterban zullen ze waarschijnlijk wel een 'echt gebaar' moeten maken. PvdA zal dus wel 'totaal onbetrouwbaar' blijken. Gok ik.
wamovements wrote:VVD, CDA, SGP en ChristenUnie zijn tegen het afschieten van de JSF. Over de dubbelzinnige houding van de PvdA bestaat veel onbegrip. "Als de PvdA echt uit de ontwikkelingsfase wil stappen, dan is de partij totaal onbetrouwbaar", vindt CDA-Kamerlid Knops.
Als je kijkt naar welke partijen voor en tegen zijn, dan zou de PvdA nog wel eens de sleutelrol kunnen gaan vervullen, kleiner of niet. VVD, CDA, SGP en CU samen hebben geen meerderheid en zullen nooit in een coalitie belanden. Op basis van de huidige peilingen zal het vermoedelijk VVD, CDA en PvdA worden of VVD, D66 en PvdA. Bij de eerste heb je de kans dat het wel JSF wordt, bij de tweede waarschijnlijk niet. Maar het ligt er maar aan hoe strak de PvdA erin staat.

Erwin
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5412
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Vervanging F-16's

Post by Hurricane »

Huidige 'ingevingen' die vanuit de politiek komen zijn kort weg = langer doorvliegen met huidige F-16's ...

... volgens mij missen ze dan wel het punt dat de rendementen van de huidige vloot F-16's sterk op omslaan staat.

Zelf krijg ik de indruk dat we eerder een 'batch' nieuwe / andere Falcons krijgen dan dat de JSF doorgang gaat krijgen.

H.
Groeten,
Ron
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3736
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

In juni worden de nieuwe cijfers over de JSF bekend gemaakt, dus die kan men nog net even meenemen in de onderhandelingen over het regeerakkoord.
Greetz,

Patrick
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

De PvdA zegt nu dat ze uit de testfase willen stappen: http://www.nu.nl/politiek/2251441/pvda- ... appen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben benieuwd wat ze morgen zeggen...

Erwin
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

ik denk dat ze na -excusez le mot- afgezeken te zijn over hun niet erg bijzondere economische plannen gisteren even wat nieuws nodig om zich goed te profileren..

De JSF is controversieel verklaard, dus dit soort uitspraken dienen geen enkel ander doel dan zich voor hun achterban even te melden in het nieuws voor de komende verkiezingen..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

Polecat wrote:even te melden in het nieuws voor de komende verkiezingen..
Precies, en na de verkiezingen kunnen ze vast wel weer een excuus vinden om iets anders te zeggen.

Erwin
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

Polecat wrote:De JSF is controversieel verklaard
Juist. Daarom moeten ze in de Kamer (waar Eijsink uitspraken over de JSF heeft gedaan) hier hun mond over houden. Ik snap eigenlijk niet hoe de agenda van de Kamer het mogelijk heeft kunnen maken dat er nog iets over de JSF werd gezegd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

aviodromefriend wrote:
Polecat wrote:De JSF is controversieel verklaard
Juist. Daarom moeten ze in de Kamer (waar Eijsink uitspraken over de JSF heeft gedaan) hier hun mond over houden. Ik snap eigenlijk niet hoe de agenda van de Kamer het mogelijk heeft kunnen maken dat er nog iets over de JSF werd gezegd.
Volgens mij betekent het controversieel zijn van een onderwerp dat het kabinet er geen besluiten meer over mag nemen. Niet dat er helemaal niet meer over mag worden gesproken, zeker niet door de kamer. Maar buiten dat, dit is een statement van een partij (niet het kabinet) en dat mag altijd, zeker met het oog op de verkiezingen.

Erwin
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

Nee, het controversieel verklaren in dit soort gevallen (gevallen kabinet) betekent dat behandeling en beraadslagingen worden opgeschort (in Jip & Janneke taal: er in de Kamer niet meer over wordt gesproken, en nou net DAAR heeft de PvdA de mond opengetrokken). Een eventueel besluit van een kabinet is dan niet "verboden" maar wel zinloos, omdat er geen behandeling meer plaats zal/kan vinden.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

Na wat zoekwerk moet ik toegeven dat je gelijk hebt. De Tweede Kamer zal het niet meer behandelen. Wat dat precies inhoudt kan ik echter nergens vinden, dus of er echt helemaal niets meer over gezecht mag worden is niet duidelijk.
Ik zou het in dit geval maar zien als een verkiezingsstatement.... waarvan je je sowieso al kan afvragen of dat op zijn plaats is in de Kamer....

Erwin
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

'Uitstap uit testfase JSF is vergissing'

DEN HAAG - De vliegtuigindustrie die is betrokken bij de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), noemt het een historische vergissing als Nederland zich terugtrekt uit de testfase van het project.

De PvdA heeft de terugtrekking donderdag voorgesteld en deze wens kan rekenen op een meerderheid. Donderdagavond zal de PvdA de moties inbrengen waarna de Kamer er meteen over zal stemmen.

Nifarp, die deze bedrijven verenigt, denkt dat de uitstap uit de testfase een dramatisch effect zal hebben op de betrokkenheid van Nederlandse bedrijven bij de JSF. Dat kan veel (toekomstige) banen kosten, vindt de koepelorganisatie.

Bovendien zal Nederland als een onbetrouwbare en ongeloofwaardige partner in het JSF-programma worden gezien, omdat volgens de industrie eerder gemaakte afspraken niet worden nagekomen.

Het inmiddels gevallen kabinet had vorig voorjaar onder voorwaarden ingestemd met een aanbetaling van een eerste testtoestel. Nederland bedong bij de Amerikanen dat het zich tegen bepaalde kosten alsnog uit deze fase kon terugtrekken.

© ANP
Uitgegeven: 20 mei 2010 19:19
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

ik realiseer me trouwens net dat de PvdA waarschijnlijk wél kan instemmen met de STOVL JSF......


die heeft namelijk een draaikont.... :?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3736
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

Polecat wrote:die heeft namelijk een draaikont.... :?
:lol:
Greetz,

Patrick
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

Tweede Kamer wil toch af van testtoestel JSF

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat Nederland direct uit de testfase van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) stapt en geen nieuwe verplichtingen in het Amerikaanse gevechtsvliegtuig aangaat. Een voorstel van de PvdA haalde donderdagavond met de steun van in ieder geval SP, GroenLinks, PVV, D66 en Partij voor de Dieren een meerderheid van 79 zetels.

De wens van de Kamer betekent dat Nederland alsnog zou afzien van de eerste deels aanbetaalde test-JSF. Vorig jaar werd onder druk van de PvdA bij de Amerikanen bedongen dat Nederland later nog van de koop kon afzien. Dat zou de Staat een boete opleveren van hooguit 20 miljoen euro, zo had de onlangs afgetreden staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) destijds gemeld.

Maar volgens zijn vervanger minister Eimert van Middelkoop (Defensie) was dit bedrag niet zeker. De PvdA, SP en GroenLinks waren verbolgen hierover. Daarnaast zouden er volgens de minister meerkosten van 200 miljoen euro bijkomen, omdat Nederland dan alleen de testfase moet doen en dat is duurder dan samen met de Amerikanen en Britten. Ook komt er nog bijna 10 miljoen euro boete bij voor het tweede toestel.

Het is de vraag of het demissionaire kabinet de motie gaat uitvoeren. Van Middelkoop wees erop dat het kabinet over dit controversiële onderwerp toch al geen besluit meer zou nemen. Bovendien vond hij het onjuist dat een demissionair kabinet een onomkeerbare beslissing zou moeten nemen. Van Middelkoop betichtte de PvdA van verkiezingsretoriek.

PvdA-Tweede Kamerlid Angelien Eijsink vond dat onzin. Zij wilde het overleg liever eerder houden en wees erop dat al maanden duidelijk is dat de JSF opnieuw vertragingen en financiële overschrijdingen kent. Het project van Lockheed Martin is onder curatele van het Amerikaanse congres geplaatst en er is 2,8 miljard dollar extra ingestoken. De PvdA vindt het daarom niet verantwoord met de testfase door te gaan. Ook staan de prijs en geluidsbelasting nog steeds niet vast, aldus de PvdA. Het CDA, VVD en de ChristenUnie waren zwaar geïrriteerd over de PvdA en wilden eerst deze informatie afwachten, die in de zomer komt.

De PvdA is altijd kritisch over de beoogde opvolger van de verouderde F-16, maar de deelname aan het hele project hoeft vooralsnog niet te worden opgezegd. SP, GroenLinks, PVV en D66 willen het liefst wel dat Nederland de stekker uit het JSF-project trekt, waar sinds 2002 ruim 800 miljoen euro in is gestoken.

Telegraaf, do 20 mei 2010, 21:59
Post Reply

Return to “'t Praethuys”