Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Silvester wrote:
B767-300ER wrote: dat is al in het geheel naar MP gegaan
Mijn verhaal van hierboven heeft meer betrekking tot vracht opbrengsten in het algemeen.
Dat er volgens 'MartinairMail' sprake is van de 'beste week ooit' , klopt dan wel .

Als je het hebt over de vrachtvluchten van de KLM en of die in zijn geheel zijn over gegaan naar Martinair, dan is dat laatste voor eigen interpretatie vatbaar.
De 4 747-400ERF's vliegen onder MP AOC, met MP loadmasters, maar wel met 50% KLM crew en 50% MP.
Sommige vliegen op 'oude' MP routes, sommige op KL routes, of gecombineerd.

Het is anno 2010 niet meer van deze tijd om strikt te spreken over Martinair / KLM / Transavia / Air France .
Het zijn 'Brands' net als bij Unilever .
Bij Ola kun je denken aan ijsjes, bij Dreft aan wasmiddel, en bij Unox aan soep & worst, het is hetzelfde bedrijf.

In geval van KL/MP vracht , als sommige vluchten ( oude KL routes ) voor ongeveer 90% verkocht worden als KL vracht, aangenomen, geplanned & klaargezet bij KL vracht, maar gevlogen op een 747-400ERF of 747-400BCF of MD-11F van Martinair, waar praten we dan over ?

Pluspunt .. of je nou werknemer bent bij AF, KL , MP of HV , het gaat gelukkig financieel & operationeel stukken beter als 2009 , en als je je werk goed doet iets meer gegarandeerd van je baan .

Ciao,
Sil
Silvester,

Een kleine opmerking, KL was zijn cargo marktaandeel behoorlijk aan het verliezen door het niet flexibel denken zoals MP het kan. 90% KL vracht is een uit de lucht gegrepen verhaal en ik spreek uit ervaring.

Daarnaast moet je luchtvaartmaatschappijen niet vergelijken met brands zoals het gaat bij Unilever in mijn ogen een zeer slechte vergelijking. Luchtvaart van nu en van vroeger is echt iets anders dan dreft, unox worst of wat dan ook. Ga nu niet zeggen dat AF hetzelfde is als MP of KL hetzelfde is als HV want dat willen de medewerkers echt niet horen en zeker niet op dit moment.

Greetz,
Gonzo
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Silvester »

Gonzo ,

Quote "Ga nu niet zeggen dat AF hetzelfde is als MP of KL hetzelfde is als HV want dat willen de medewerkers echt niet horen en zeker niet op dit moment".

Begrijp me niet verkeerd, als er een KL medewerker is die zijn MP en HV ( en OR ) collega's respecteerd ben ik het wel.
Dit jaar werk ik 20 jaar bij KL vracht en als 7 jaar doe ik mijn uiterste best om de fransen zoveel mogelijk uit mijn buurt te houden.
Ook ik wil liever niet horen dat het hetzelfde is, maar ik ben maar een werknemer en de werkgever denkt er toch echt anders over.

Ik heb een ongelofelijk klote half jaar achter de rug, en kan alleen maar zeggen dat verzet tegen de fransen anno 2010 kansloos is.
Is 90% KL vracht uit de lucht gegrepen ?
Tja ik zou er haast aan twijfelen na vanavond als niemand bij AF/KL het een bal interesseerd dat ik mijn stinkende best heb gedaan om 95ton netto/102ton bruto op de CKB voor morgen te plannen ( MP097 ALA/HKG ), waarvan 68ton de grootst denkbare meuk van AF uit ORD via CDG.
Nu met koppijn thuis, maar goed .. 'Still love the job'

Ik respecteer je, hopelijk respecteer jij mij ook.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Volgens een artikel op de website van de Franse krant ´Le Figaro´ zal AF binnenkort bekend maken alle Full Freighters te gaan afstoten. Blijft Martinair dus toch als enige full freighter operator over binnen de AF/KL groep....

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hhm, ben benieuwd wat dit gaat betekenen. Volgens afspraken tussen AF/KL zou de vracht 50/50 verdeeld zijn, dus als alle FF er bij AF uit gaan, betekend dat..........
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Ligt er denk ik aan wat 50/50 is. AF heeft veel meer kisten, dus ook veel meer belly capaciteit. KL/Martinair zou dan best nog wel full freighters kunnen hebben.

Erwin
User avatar
OA152
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 92
Joined: 10 May 2005, 10:57
Location: Amsterdam-West

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by OA152 »

Gisteren (20/07/10) een groot artikel in de Volkskrant dat MP het risico loopt dat passagiersvervoer beëindigd wordt per eind 2011. De passagierstak zou niet voldoende bestaansrechten hebben in de KLM-familie tussen KLM en Transavia; MP zou voortbestaan als vrachtmaatschappij.

Speculaties hierover zijn er al jaren. Pax-vervoer is al jaren kwakkelen voor MP, dat het heel goed doet als vrachtvervoerder.

Het zou jammer zijn als dit instituut verdwijnt. Wat denken jullie? Gaat het rode uniform overleven?
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Mijn mening staat al op pagina 1... en ik geloof nog steeds dat dat uiteindelijk zal gaan gebeuren. De recente ontwikkelingen lijken ook die richting op te gaan.

Erwin
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

OA152 wrote:Het zou jammer zijn als dit instituut verdwijnt. Wat denken jullie? Gaat het rode uniform overleven?
In het Aviodrome zal zeker een uniform overleven, mocht het zover komen. Vandaag is het verhaal A en morgen is het weer B, wanneer het gebeurt merk je het vanzelf (en veranderen lukt je toch niet).
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:Mijn mening staat al op pagina 1... en ik geloof nog steeds dat dat uiteindelijk zal gaan gebeuren. De recente ontwikkelingen lijken ook die richting op te gaan.

Erwin
Helemaal mee eens, behalve dat de Franse bonden dit niet laten gebeuren en MP dus niet laten groeien kwa vracht.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Helemaal mee eens, behalve dat de Franse bonden dit niet laten gebeuren en MP dus niet laten groeien kwa vracht.
Wat hebben de Franse bonden te maken met de groei van MP? Ze kunnen het inkrimpen van AF tegen houden (als dat personeel zou kosten), maar volgens mij kunnen zij niets doen aan uitbreiding in Nederland.

Erwin
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Helemaal mee eens, behalve dat de Franse bonden dit niet laten gebeuren en MP dus niet laten groeien kwa vracht.
Wat hebben de Franse bonden te maken met de groei van MP? Ze kunnen het inkrimpen van AF tegen houden (als dat personeel zou kosten), maar volgens mij kunnen zij niets doen aan uitbreiding in Nederland.

Erwin
In principe hebben ze niets met elkaar te maken maar de Franse bonden zijn daadkrachtiger en slagvaardiger dan de Nederlandse tegenhangers. Gezien huidige ontwikkelingen van het bijna oplossen van de AFCargo divisie lijkt mij dat die mensen iets leuks in het vooruitzicht hebben gekregen t.a.v. MP die hierdoor ruimte krijgt aangeboden van haar Franse moederbedrijf :wink:

H.
Groeten,
Ron
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Custom addict »

OA152 wrote:Gisteren (20/07/10) een groot artikel in de Volkskrant dat MP het risico loopt dat passagiersvervoer beëindigd wordt per eind 2011. De passagierstak zou niet voldoende bestaansrechten hebben in de KLM-familie tussen KLM en Transavia; MP zou voortbestaan als vrachtmaatschappij.

Speculaties hierover zijn er al jaren. Pax-vervoer is al jaren kwakkelen voor MP, dat het heel goed doet als vrachtvervoerder.

Het zou jammer zijn als dit instituut verdwijnt. Wat denken jullie? Gaat het rode uniform overleven?
Dit zou zeer jammer zijn voor de nederlandse luchtvaart:
1 - vanwege toch de leuke vakantiebestemmingen waar op gevlogen word (al zal denk ik mocht het
zover zijn Arke het gat wel opvullen)
2 - vanwege de stewardessen, want iedereen die wel eens bij MP binnen is geweest weet dat zij
toch wel de mooiste dames in de lucht hebben wat betreft nederland.
Always a different day with aviation
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Helemaal mee eens, behalve dat de Franse bonden dit niet laten gebeuren en MP dus niet laten groeien kwa vracht.
Wat hebben de Franse bonden te maken met de groei van MP? Ze kunnen het inkrimpen van AF tegen houden (als dat personeel zou kosten), maar volgens mij kunnen zij niets doen aan uitbreiding in Nederland.

Erwin
Erwin, dat is absoluut niet juist.
De Cargo-productie van de gehele AF-KLM groep is tijdens de fusie (of overname) verdeeld tussen de zuidelijke tak (AF) en de noordelijke tak (KLM/MP) en vastgelegd in de diverse vliegers CAO's.
MP/KL mag tezamen als gevolg van die afspraken maximaal 12 producerende eenheden hebben. Aan dat aantal zitten ze nu (4x 744ERF, 1x 744BCF 7xM11F)
Dat is de reden waarom de PH-MPS nog steeds in de woestijn staat anders had die allang al terug geweest, er is werk genoeg voor.
Als MP/KL hun productie eenheden wil uitbreiden mag dat alleen met toestemming van AF, en daar steken de Franse bonden weer een stokje voor,want productie in de noorderlijke tak uitbreiden ten koste van de zuidelijke tak mag niet. *(chauvinistisch denken) De bonden van AF vinden dan dat die productie ook door AF, al dan niet vanaf AMS, gevlogen hoort te worden. Het mag niet zo zijn dat daar (zuid) de productie minder wordt, ten gunste van de groei van de noordelijkste tak. Ze vinden dat de Franse vliegers dan gepasseerd worden.

Beetje krom, ik weet het, maar zo zit het en niet anders,......

Wellicht dat 76-er een en ander een beetje kan verduidelijken, die weet er nog meer van als mij ;)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

In hoeverre worden vracht en pax in die overeenkomsten gemiddeld? Zijn er twee aparte afspraken voor vracht en pax, of is er één? Met andere woorden, kan een uitbreiding in vracht bij MP worden gecompenseerd door een afname in pax bij MP? Welke dan ook weer wordt gecompenseerd via meer operaties bij AF natuurlijk.

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Erwin

Zijn aparte afspraken over.
Het is niet zo dat minder passageproductie bij MP mag leiden tot meer vrachtproductie bij MP.
Losse CAO's, losse afspraken.
Daarbij, af of wegnemen van passageproduct zal toch overgaan naar KL (OF HV), niet naar AF. Hoogstens de HAV-slots.
Het (vracht) is vastgesteld op 12 eenheden productie (ongeveer,ik geloof zelfs iets minder, 11,7 ofzo, maar dat wordt gecompenseerd omdat MP een weekendrotatie met een M11 voor AF doet en dan dus met 12 producerende eenheden mag vliegen.

De Fransen zijn van mening dat het niet zo kan zijn dat MP meer producerende vrachteenheden krijgt, terwijl er van AF een aantal 77F rechtsreeks af fabriek naar de woestijn worden gevlogen (en vervolgens verkocht aan Fed-Ex) en er 744F's uitgaan. Ook al is de daling van vracht bij AF enorm en de toename bij KL/MP groots. Er mag wel uitgebreid worden, maar dan met Franse kisten met Franse crew.
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”