Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ja oke maar de situatie is nu anders.. Thomas cook heeft veel stoelen bij MP die moeten toch ergens worden ondergebracht ik zie niet KLM naar cun en PUJ vliegen... Daarom denk of dat OR het overneemt of Thomas cook hier een A330 neerzet of 2 Who knows alles kan he! haha
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Alles kan, dat is waar
Thomas Cook Belgium bestond al toen Martinair wegviel vanaf Brussel.. Waarom hebben ze toen (een jaar geleden) gekozen voor TUI en niet voor Thomos Cook Belgium voor PUJ, POP, CUN, etc?
Ik zie Thomas Cook Nederland voor PUJ, CUN VRA etc niet gebeuren, daarvoor zijn het simpelweg weer te weinig stoelen.
En waarom KLM niet naar CUN, PUJ? AF vliegt daar tenslotte ook al op, dus waarom KL niet?
Daarbij, zoals reeds door mij eerder gepost, de OR draaiboeken liggen al klaar
Thomas Cook Belgium bestond al toen Martinair wegviel vanaf Brussel.. Waarom hebben ze toen (een jaar geleden) gekozen voor TUI en niet voor Thomos Cook Belgium voor PUJ, POP, CUN, etc?
Ik zie Thomas Cook Nederland voor PUJ, CUN VRA etc niet gebeuren, daarvoor zijn het simpelweg weer te weinig stoelen.
En waarom KLM niet naar CUN, PUJ? AF vliegt daar tenslotte ook al op, dus waarom KL niet?
Daarbij, zoals reeds door mij eerder gepost, de OR draaiboeken liggen al klaar
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Klopt, reeds gekochte stoelen door Thomas Cook zullen door MP of haar vervanger gewoon tegen de vastgestelde prijs vervoerd worden. Echter voor het nieuwe seizoen zal er toch weer door de touroperators gekeken moeten worden wie er het goedkoopste is....Gonzo wrote: Er staat namelijk nergens dat de vluchten verdwijnen, althans ik haal het niet uit het bericht van MP wat ik zojuist heb geplaatst. Het gaat om onder welke club gaat MP passage verder, er staat nergens dat de vluchten die zij nu uitvoeren dan ook verdwijnen. Ik denk dat we even moeten wachten tot 2 septemeber, denk aan het einde van de middag weten we het wel.
Gr.
Gonzo
En als ik de Neckerman gids van dit jaar pak... En ik een weekje een pakketreis naar CUR wil, kan ik bij Thomas Cook kiezen tussen vliegen met MPen KLM. En bij de pakketreis met KLM ligt de prijs al snel 100 euro per persoon hoger.....
Als KLMde MP routes gaat vliegen, zullen, naar mij idee, die kosten gaan stijgen.
Zou het overigens wel apart vinden, in 2005 liet Thomas Cook TUI gewoon wegzakken in de *** door Holland Exel niet te helpen en direct over te stappen naar MP, en TUI heeft toen alles op eigen houtje moeten doen mbt Holland Exel (Geld erin pompen om de kisten in de lucht te houden) . Nu komt wellicht Thomas Cook in de problemen door het "wegvallen" van MP, (Geloof me, als KLM het gaat doen dat worden de reizen/stoelen echt wel duurder, geen blije klanten) eens kijken hoe TUI daar nu mee omgaat. Er staat tenslotte nog een kleine rekening open.....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Hoeft niet. In de reiswereld is het nu eenmaal "normaal" om dezelfde reis voor verschillende prijzen aan te bieden.B767-300ER wrote:Als KLMde MP routes gaat vliegen, zullen, naar mij idee, die kosten gaan stijgen.
Bovendien: hoe eerder je boekt hoe goedkoper je reist (even de afbraak-last minutes buiten beschouwing latend, voor zover die er nog zijn). Op een gegeven moment als de stoelen te duur worden om de kosten nog te dekken met wat een boeking voor MP opbrengt zeggen ze doodleuk dat MP vol zit en dat je dan met de KLM mag.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Kosten en prijs, een klein verschil....aviodromefriend wrote:Hoeft niet. In de reiswereld is het nu eenmaal "normaal" om dezelfde reis voor verschillende prijzen aan teB767-300ER wrote:Als KLMde MP routes gaat vliegen, zullen, naar mij idee, die kosten gaan stijgen.
Wat B767-300ER terecht opmerkt is dat de kosten bij KLM hoger zullen liggen dan bij MP. Als je dan dezelfde prijs wil hanteren kan dat misschien wel, maar dan maak je minder winst (lees, verlies). Is dus niet vol te houden en zal niet gebeuren. Uiteindelijk zitten zowel KLM als de touroperators er niet om de vakantievierder te subsidieren.
Erwin
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Of natuurlijk heeft amsterdam airlines hun plannen klaar voor een A330... Dat zou ook kunnen ....
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een individu die een ticket koopt, maar een touroperator dievooraf enorme hoeveelheden stoelen tegelijk koopt (Touroperators zijn nog steeds de grootste klant van MP)aviodromefriend wrote:Hoeft niet. In de reiswereld is het nu eenmaal "normaal" om dezelfde reis voor verschillende prijzen aan te bieden.B767-300ER wrote:Als KLMde MP routes gaat vliegen, zullen, naar mij idee, die kosten gaan stijgen.
Bovendien: hoe eerder je boekt hoe goedkoper je reist (even de afbraak-last minutes buiten beschouwing latend, voor zover die er nog zijn). Op een gegeven moment als de stoelen te duur worden om de kosten nog te dekken met wat een boeking voor MP opbrengt zeggen ze doodleuk dat MP vol zit en dat je dan met de KLM mag.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de prijs per stoelkilometer hoger ligt bij KLM als bij MP.
Een touroperator doet niks met/heeft niks aan vroegboekkorting etc, die koopt voor een geheel seizoen per vlucht een x aantal stoelen in tegen een vooraf door de maatschappij vastgestelde prijs. Deze zullen kwa prijs bij KLM hoger liggen als bij MP, en dit zal de TO weer door moeten berekenen aan de klant(Zie*1). Daarom zal de TO altijd op zoek gaan naar de goedkoopste vliegtuigstoelen, zodat ze hun pakketreizen het goedkoopst aan kunnen bieden tov de concurrentie. Als het zwikkie naar KLM gaat, acht ik de kans zeer klein dat bij een nieuw seizoen KLM de goedkoopste aanbieder blijkt te zijn van de benodigde stoelen.
*1 Dit har ik reeds eerder aangegeven. Neckermann bied voor pakketreizen in de gids Curacao en Aruba aan met 2 prijzen. 1 voor als je vliegt met MP, en 1 voor als je vliegt met KL (die keuze maak je bij het boeken) KLM prijzen liggen gemiddeld 100 euro per persoon hoger als MP prijzen.
wat denk je zelfBank_angle wrote:Of natuurlijk heeft amsterdam airlines hun plannen klaar voor een A330... Dat zou ook kunnen ....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Liggen de kosten bij KLM in dit geval echt hoger? Een passagiers afdeling bij een maatschappij in stand houden kost enorm veel geld. Zeker als het maar om 4 kisten gaat. De constante kosten in verhouding met de variabele zijn veel hoger dan bij een maatschappij met meer kisten. Als KLM bijvoorbeeld 4 A330 vliegtuigen extra zou opereren dan vervallen alle constante kosten van Martinair voor hun passagiers afdeling terwijl bij KLM de kosten niet met hetzelfde aantal zullen stijgen. De kleur van de vliegtuigen maakt niet uit, het gaat echter wel om alle afdelingen op de grond die nodig zijn om deze 4 vliegtuigen de laten vliegen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik snap je punt, echter de prijzen voor aankomende winter bewijzen het tegendeel.
Zelfde touroperor, zelfde pakketreis, andere maatschappij, andere prijs.
Of de kostene cht hoger liggen, dat weet ik niet. Ze berekenen echter wel een hogere prijs als MP.
Dat kunnen ze ook makkelijk doen. MP kan niet overleven zonder de touroperators, KLM wel.
MP zal dus lagere prijzen bereken dan KLM (simpele marktwerking)
Zelfde touroperor, zelfde pakketreis, andere maatschappij, andere prijs.
Of de kostene cht hoger liggen, dat weet ik niet. Ze berekenen echter wel een hogere prijs als MP.
Dat kunnen ze ook makkelijk doen. MP kan niet overleven zonder de touroperators, KLM wel.
MP zal dus lagere prijzen bereken dan KLM (simpele marktwerking)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Zou het ook te maken kunnen hebben dat de prijzen in de luchtvaart een correctie krijgen tov voorgaande jaren? Martinair heeft jaren verlies geleden op hun pax operatie. KLM heeft ook een aantal magere jaren achter de rug. Als ik de prijzen voor vakantievluchten van HV van dit jaar vergelijk met die van vorig jaar dan zijn ze een stuk duurder geworden. Dit afgelopen jaren zijn ticketprijzen ongeveer hetzelfde gebleven terwijl de kosten gestegen zijn. HV, KL en MP hebben geen touroperator achter hun staan die eventuele verliezen kan opvangen. ArkeFly heeft dit wel. Dus wil je overleven dan moet je op een of andere manier meer geld binnenhalen. Maar jouw punt is ook prima te verdedigen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Die vlieger gaat niet helemaal op. Ik bekijk eea puur uit oogpunt van de touroperators (Grootste opdrachtgever van MP). niet op basis van een losse stoel.
IK ga aankomende januari met MP en Neckermann naar Bayahibe aan de zuidkust van de DR.
Afgelopen jaar kostte die reis 3900 euro, dit jaar 3700 euro..... Dan zou de hotelprijs wel erg gedaald zijn (Terwijl de dollar stijgt tov de euro, dus dollarproducten voor ons duurder)) als hier ook nog een prijscorrectie op zou zijn toegepast.
Feit: Touroperators zijn de grootste opdrachtgever van MP
Feit: Touropartors zijn maar een kleine opdrachtgever van KLM
Feit: Stoelen zijn bij KLM op dit moment duurder als bij MP voor dezelfde touroperator
Feit: Martinair overleeft niet zonder touroperators
Feit: KLM overleeft wel/gemakkelijk zonder touroperators
Feit: MP Passage stopt ermee en gaat verder onder HV of KLM.
Conclusie: ALs MP passage naar KLM gaat, en de touroparators gaan mee in het nieuwe seizoen, gaan de prijzen voor stoelen (stoelkilometer)voor de touroperator omhoog in vergelijking met de huidige stoelprijs bij MP. Touroperators kunnen 3 dingen doen.
1. De pakketreisprijs hetzelfde laten en genoegen nemen met minder winst. (Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk)
2. De pakketreisprijs mee laten stijgen met de verhoogde prijzen van vliegtuigstoelen, en dan een ongunstigere concurrentiepositie hebben tov andere touroperators(Arke.nl en Holland International)
3. Op zoek gaan naar een maatschappij die dezelfde stoel goedkoper aanbied als KLM (Bv. ArkeFly/Thomas Cook Airlines)
Als de prijs per stoel(stoelkilometer) inderdaad stijgt, weet ik zeker dat de touroperators gaan voor optie 3, ze willen altijd lage prijzen kunnen bieden tov de concurrentie (concurrerende tarieven). Als Arke.nl en Holland International hetzelfde hotel voor een veel lagere prijs aan kunnen bieden omdat hun vliegtuigstoelen veel goedkoper zijn als die van Hotelplan, Oad en Neckermann (Thomas Cook) omdat die met duurdere vliegtuigstoelen te maken hebben, is het snel gedaan met deze duurdere touroperators. Dat zullen de TO dus niet laten gebeuren.
En met Holland Exel (April 2005) in het achterhoofd, zal Thomas Cook nu de prijs moeten betalen voor het feit dat ze toen weigerden te betalen. Of duurder worden als TUI door met KLM of HV in zee te gaan,of stoelen kopen bij ArkeFLy, die wellicht goedkoper zijn als bij KLM, maar door TUI wel duurder verkocht worden als de eigen stoelen voor HI en Arke.nl. En dan wordt TUI pas echt de lachende 3e in dit verhaal..
Uiteraard kan er ook nog een 3e partij, al dan niet uit het buitenland, naar Amsterdam komen. Maar na het XL AIrways France debacle van Thomas Cook Belgium na het wegvallen van Brussel bij MP zie ik dat niet snel gebeuren. Thomas Cook Belgium is toen ook met hangende pootjes bij JetAirFly terecht gekomen,ik voorzie in Nederland een zelfde scenario. En Condor of Air Berlin? Nee, dat denk ik ook niet.
Thomas Cook heeft in 2005 gewed met TUI. Deze weddenschap heeft na 6 jaar een verliezer, en dat is Thomas Cook, en puur door het wegvallen van MP. Thomas Cook heeft veel in de melk te brokkkelen bij MP, maar straks bij de KLM absoluut niet. En dat zal slikken worden.
IK ga aankomende januari met MP en Neckermann naar Bayahibe aan de zuidkust van de DR.
Afgelopen jaar kostte die reis 3900 euro, dit jaar 3700 euro..... Dan zou de hotelprijs wel erg gedaald zijn (Terwijl de dollar stijgt tov de euro, dus dollarproducten voor ons duurder)) als hier ook nog een prijscorrectie op zou zijn toegepast.
Feit: Touroperators zijn de grootste opdrachtgever van MP
Feit: Touropartors zijn maar een kleine opdrachtgever van KLM
Feit: Stoelen zijn bij KLM op dit moment duurder als bij MP voor dezelfde touroperator
Feit: Martinair overleeft niet zonder touroperators
Feit: KLM overleeft wel/gemakkelijk zonder touroperators
Feit: MP Passage stopt ermee en gaat verder onder HV of KLM.
Conclusie: ALs MP passage naar KLM gaat, en de touroparators gaan mee in het nieuwe seizoen, gaan de prijzen voor stoelen (stoelkilometer)voor de touroperator omhoog in vergelijking met de huidige stoelprijs bij MP. Touroperators kunnen 3 dingen doen.
1. De pakketreisprijs hetzelfde laten en genoegen nemen met minder winst. (Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk)
2. De pakketreisprijs mee laten stijgen met de verhoogde prijzen van vliegtuigstoelen, en dan een ongunstigere concurrentiepositie hebben tov andere touroperators(Arke.nl en Holland International)
3. Op zoek gaan naar een maatschappij die dezelfde stoel goedkoper aanbied als KLM (Bv. ArkeFly/Thomas Cook Airlines)
Als de prijs per stoel(stoelkilometer) inderdaad stijgt, weet ik zeker dat de touroperators gaan voor optie 3, ze willen altijd lage prijzen kunnen bieden tov de concurrentie (concurrerende tarieven). Als Arke.nl en Holland International hetzelfde hotel voor een veel lagere prijs aan kunnen bieden omdat hun vliegtuigstoelen veel goedkoper zijn als die van Hotelplan, Oad en Neckermann (Thomas Cook) omdat die met duurdere vliegtuigstoelen te maken hebben, is het snel gedaan met deze duurdere touroperators. Dat zullen de TO dus niet laten gebeuren.
En met Holland Exel (April 2005) in het achterhoofd, zal Thomas Cook nu de prijs moeten betalen voor het feit dat ze toen weigerden te betalen. Of duurder worden als TUI door met KLM of HV in zee te gaan,of stoelen kopen bij ArkeFLy, die wellicht goedkoper zijn als bij KLM, maar door TUI wel duurder verkocht worden als de eigen stoelen voor HI en Arke.nl. En dan wordt TUI pas echt de lachende 3e in dit verhaal..
Uiteraard kan er ook nog een 3e partij, al dan niet uit het buitenland, naar Amsterdam komen. Maar na het XL AIrways France debacle van Thomas Cook Belgium na het wegvallen van Brussel bij MP zie ik dat niet snel gebeuren. Thomas Cook Belgium is toen ook met hangende pootjes bij JetAirFly terecht gekomen,ik voorzie in Nederland een zelfde scenario. En Condor of Air Berlin? Nee, dat denk ik ook niet.
Thomas Cook heeft in 2005 gewed met TUI. Deze weddenschap heeft na 6 jaar een verliezer, en dat is Thomas Cook, en puur door het wegvallen van MP. Thomas Cook heeft veel in de melk te brokkkelen bij MP, maar straks bij de KLM absoluut niet. En dat zal slikken worden.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik kan mij het meest vinden in de laatste post van B767-300ER, maar de punten die nu allemaal genoemd worden liggen al een tijdje op de tafel bij touroperators die nu met MP werken. er zijn wat zaken aangeboden en voorgesteld en daar is o.a. het wachten op. Maar 1 ding is zeker en dat is dat wij een naam gaan verliezen op het gebied van passagiersvervoer en wel één die 50 jaar in Nederland heeft bestaan.
Ik gun iedereen zijn portie, HV, OR en KL maar zag toch liever de A330's komen in kleuren van MP i.p.v. een andere maatschappij. Laten we niet teveel speculeren want ondertussen merk ik behoorlijk wat irritaties bij MP mensen die hier ook dingen lezen. Wat er gaat gebeuren is voor een klein select groepje al bekend maar moet nog een goedkeuring krijgen van de OR. De officiele pers aankondiging is naar alle waarschijnlijkheid 2 september rond het einde van de middag.
Als ik wat zie langskomen en denk dat ik het kan plaatsen hier zonder dat ik MP mensen irriteer met het nieuws zal ik het niet laten, maar ondertussen vraag ik jullie rekening te houden met de mensen die nu even een niet zo'n leuke periode tegemoet gaan. Er is een behoorlijke grote groep MP mensen die dit hoe dan ook als een zwaar verlies beschouwen en het er erg moeilijk mee hebben.
Groet,
Gonzo
Ik gun iedereen zijn portie, HV, OR en KL maar zag toch liever de A330's komen in kleuren van MP i.p.v. een andere maatschappij. Laten we niet teveel speculeren want ondertussen merk ik behoorlijk wat irritaties bij MP mensen die hier ook dingen lezen. Wat er gaat gebeuren is voor een klein select groepje al bekend maar moet nog een goedkeuring krijgen van de OR. De officiele pers aankondiging is naar alle waarschijnlijkheid 2 september rond het einde van de middag.
Als ik wat zie langskomen en denk dat ik het kan plaatsen hier zonder dat ik MP mensen irriteer met het nieuws zal ik het niet laten, maar ondertussen vraag ik jullie rekening te houden met de mensen die nu even een niet zo'n leuke periode tegemoet gaan. Er is een behoorlijke grote groep MP mensen die dit hoe dan ook als een zwaar verlies beschouwen en het er erg moeilijk mee hebben.
Groet,
Gonzo
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Toch denk ik dat Amsterdam airlines al plannen heeft voor een a330. Zou toch een goede optie zijnom al paxen over te nemen vande touroperator.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Probeer jij als nieuweling maar eens slots te bemachtigen op HAV, CUN en PUJ
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nu denk ik niet dat Amsterdam Airlines in welk gat dan ook wil springen op dit moment gezien hun huidige plannen, maar áls er een nieuweling komt in Nederland, dan hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat ze ook op dezelfde routes gaan vliegen als Martinair doet. Dus het feit dat er op drie "willekeurige" bestemmingen geen slots zijn te verkrijgen zegt helemaal niets. Er zijn meer bestemmingen in het Caraïbisch gebied, Afrika en Azië waar je Nederlanders naartoe kan vervoeren voor een zon vakantie.
Erwin
Erwin