Vervanging F-16's
Forum rules
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12080
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Re: Vervanging F-16's
Ik gok er op dat de JSF uiteindelijk niet in Nederlandse dienst komt > te duur en veel te veel lawaai. Waarom een Amerikaanse slee willen rijden als het werk ook door een SAAB gedaan kan worden...?
Gripen NG (Nederlands Gevechtsvliegtuig)
Gripen NG (Nederlands Gevechtsvliegtuig)
Last edited by ebauer on 23 Sep 2010, 21:46, edited 1 time in total.
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Het is de volledige tekst betreffende dit onderwerp. De investeringen worden VERTRAAGD, dus zullen ze nog worden uitgevoerd volgens de huidige planning, anders zouden ze zijn wegbezuinigd/geannuleerd of hoe je het wilt noemen. Alleen duurt het langer tot het zover is (en kan je ook verwachten dat het langer zal duren voor de F-16 werkelijk vervangen wordt).ehusmann wrote:Uit de kleine quote die je nu plaatst kan je niet afleiden dat er nog verbeteringen aan de F-16 worden uitgevoerd. Dat deel van de zin kan best betrekking hebben op één van de andere genoemde systemen. Ik heb de volledige tekst niet, dus ik kan niet zien of het daar wel duidelijk staat.
Erwin
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
Je legt de nadruk op de verkeerde plek. Het is hoe je het leest en een slordige journalist kan dat helemaal moeilijk maken, maar de zin heeft het over twee type investeringen die worden vertraagd en over een aantal onderwerpen.
Als je de zin letterlijk leest staat er NIET dat beide investeringen gelden voor alle onderwerpen. Met andere woorden, je kan wel concluderen dat deze zaken worden vertraagd (dat was mijn punt niet), maar je kan niet concluderen dat er nog een verbetering aan de F-16 op stapel stond. Het kan zo zijn dat alleen de investering in onderhoud op de F-16 sloeg. Daarmee kan je dus ook niet concluderen dat de vervanging langer op zich laat wachten.
Overigens kan je ook het tegenovergestelde niet concluderen.... maar wat wil je ook met één zin over twee investeringen en vier onderwerpen. Elke conclusie is dan te voorbarig.
Erwin
Als je de zin letterlijk leest staat er NIET dat beide investeringen gelden voor alle onderwerpen. Met andere woorden, je kan wel concluderen dat deze zaken worden vertraagd (dat was mijn punt niet), maar je kan niet concluderen dat er nog een verbetering aan de F-16 op stapel stond. Het kan zo zijn dat alleen de investering in onderhoud op de F-16 sloeg. Daarmee kan je dus ook niet concluderen dat de vervanging langer op zich laat wachten.
Overigens kan je ook het tegenovergestelde niet concluderen.... maar wat wil je ook met één zin over twee investeringen en vier onderwerpen. Elke conclusie is dan te voorbarig.
Erwin
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22187
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F-16's
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... omaly.html
en nog wel meer tekst...DATE:28/09/10
SOURCE:Flight International
F-35 alternate engine damaged after high-speed anomaly
By Stephen Trimble
General Electric/Rolls Royce is investigating manufacturing and assembly data on a single F136 engine after it was damaged during a checkout test on 23 September.
The alternate engine for the Lockheed Martin F-35 was shut down "in a controlled manner" after an unknown anomaly at near maximum fan speed on the test stand damaged the front fan and compressor area, the company says.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22187
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F-16's
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... years.html
etcetera....DATE:29/09/10
SOURCE:Flight International
Norway defers some F-35 orders by two years
By Stephen Trimble
Norway has pushed back orders for 16 of 20 Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighters by two years to 2018, but reaffirmed its commitment as a "serious and credible partner" in the programme.
The Norwegian defence ministry announced on 25 September that it will buy four F-35s in 2016 to serve as trainers, but that the remaining aircraft planned for purchase in 2016 and 2017 will be postponed until 2018.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Gevonden in het regeerakkoord en de financiële toelichting:
Deze kabinetsperiode geen beslissing. Een volgend kabinet zal waarschijnlijk de beslissing om minder toestellen te kopen overnemen.
Er wordt dus een 2e toestel gekocht, waarmee de uiteindelijke keuze eigenlijk nog duidelijker is/wordt.De F-16’s zijn aan vervanging toe. De regering schaft in 2011 een tweede JSF (Joint Strike
Fighter)-testtoestel aan voor deelname aan de internationale operationele test- en
evaluatiefase.
Het totaal aantal aan te schaffen jachtvliegtuigen wordt verder
verminderd om een additionele structurele besparing te realiseren van 0,1 mld in de
exploitatie. Besparingen in de eerste jaren (taakstellend) worden gerealiseerd door o.a.
aanpassing van de investeringsquote en in deze kabinetsperiode, op het 2e testtoestel na,
geen JSF!toestellen aan te schaffen.
Deze kabinetsperiode geen beslissing. Een volgend kabinet zal waarschijnlijk de beslissing om minder toestellen te kopen overnemen.
Re: Vervanging F-16's
Dat staat er niet. Er staat dat ze geen JSF toestellen aanschaffen deze kabinetsperiode. Oftewel..... impliciet staat er dat de keuze al gemaakt is.Wildpicture wrote:Deze kabinetsperiode geen beslissing. Een volgend kabinet zal waarschijnlijk de beslissing om minder toestellen te kopen overnemen.
Erwin
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Door het kopen van een 2e JSF testtoestel is de keuze eigenlijk wel gemaakt. Kan me niet voorstellen dat we die toestellen ooit weer in de aanbieding doen en iets anders kopen.
Dat er minder toestellen komen staat er ook:
Zal uiteindelijk wel uitkomen op iets van 48 stuks.
Dat er minder toestellen komen staat er ook:
Hierbij wordt geen type genoemd.Het totaal aantal aan te schaffen jachtvliegtuigen wordt verder verminderd
Zal uiteindelijk wel uitkomen op iets van 48 stuks.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Hetgeen zal betekenen dat er voor twee bases te weinig toestellen zullen zijn. De mensen van het demoteam vertelden op Fairford dat er inderdaad als er minder dan een bepaald aantal nieuwe toestellen zouden worden aangeschaft (afhankelijk van de prijs) ook de bijl voor een van de velden zou vallen (levert ook weer een bezuiniging op).Wildpicture wrote:Hierbij wordt geen type genoemd.Het totaal aantal aan te schaffen jachtvliegtuigen wordt verder verminderd
Zal uiteindelijk wel uitkomen op iets van 48 stuks.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Vervanging F-16's
Ben benieuwd of ze dan ook nog door gaan met een demo-team. Als er 1 veld over zal blijven kan je je alvast gaan opmaken voor een vloedgolf aan geluidsklachten. Dat op voorhand al meegenomen kan weer een aantal frames schelen in aanschaf, uiteindelijk houden we 20 toestellen (van iets) over. We laten de QRA's over aan de RAF / Luftwaffe.aviodromefriend wrote:Hetgeen zal betekenen dat er voor twee bases te weinig toestellen zullen zijn. De mensen van het demoteam vertelden op Fairford dat er inderdaad als er minder dan een bepaald aantal nieuwe toestellen zouden worden aangeschaft (afhankelijk van de prijs) ook de bijl voor een van de velden zou vallen (levert ook weer een bezuiniging op).
(... eigenlijk zoals het momenteel ook al gaat)
Last edited by Hurricane on 01 Oct 2010, 13:05, edited 1 time in total.
Groeten,
Ron
Ron
-
- Scramble Addict
- Posts: 2078
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Vervanging F-16's
Zou je een aantal komma's en punten aan je zin kunnen toevoegen? Leest wel zo prettig.Hurricane wrote:Ben benieuwd of ze dan ook nog door gaan met een demo-team; als er 1 veld over zal blijven kan je je alvast gaan opmaken voor een vloedgolf aan geluidsklachten, dat op voorhand al meegenomen kan weer een aantal frames schelen in aanschaf en uiteindelijk houden we 20 toestellen (van iets) over en laten we QRA's over aan de RAF / Luftwaffe (... eigenlijk zoals het momenteel ook al gaat)
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Ga er maar vanuit dat voorlopig gewoon twee MOBs overblijven als er rond de 50 kisten worden aangeschaft. Er bestaat ook nog zoiets als geluidszonering op basis van de Wet Luchtvaart. Als de JSF inderdaad een hogere geluidsproductie heeft, en regelmatig avondvliegen wordt beoefend, dan is het niet mogelijk om alle toestellen van 1 basis af te laten vliegen, zonder de geluidszone te overschrijden.
Joost
Joost
create your own database with www.spottingmode.com
Re: Vervanging F-16's
Het is natuurlijk ook denkbaar dat er een stuk of zes JSF's in de States blijven voor trainingsdoeleinden (net zoals bij de Apaches).
Vooralsnog is er nog niets besloten over het aantal natuurlijk...
Vooralsnog is er nog niets besloten over het aantal natuurlijk...
Greetz,
Patrick
Patrick
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Vervanging F-16's
Momenteel staat de testvloot grounded vanwege software problemen aan de brandstofpompen.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=36521
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=36521
Groeten,
Ron
Ron
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Vandaag in de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8019 ... html?p=5,1
Wauw...
Dit hadden vele anderen en ik al maanden geleden voorspeld.
Mijn mening kennen jullie, zo niet blader even 139 paginas door
Ik ben voor de Saab Gripen (onderbouwing al menig maal gegeven, dus dat ga ik niet weer doen)
Echter ik moet mijn mening herzien. Het draait nu om de levensduur. Kunnen we na 30 plus jaar nog steeds een Gripen NG vloot onderhouden? Ik begin dit laatste wat somberder in te zien. Dit hangt allemaal af van hoe goed de Gripen NG verkoopt....
Op dit moment, uitgaand van prijs prestatie, onderhoud en service, logistiek ect, is het handiger om nieuwe F16's te kopen. Of een verbeterde variant van de F16 (Zie F16.net voor de mogelijkheden).
Onderbouwing, logistiek ligt alles er al, technici zijn goed opgeleid op de F16, vloot kan langzaamaan vervangen worden. Geen omschakeling naar nieuw systeem nodig (parts logistics, wapensystemen ect). De F16 is zo ingeburgerd door de hele wereld dat parts geen probleem zijn.
In een later stadium 2030 of 2040 kan er alsnog worden overgeschakeld naar een nieuw Gen 5 toestel.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8019 ... html?p=5,1
Wauw...
Dit hadden vele anderen en ik al maanden geleden voorspeld.
Mijn mening kennen jullie, zo niet blader even 139 paginas door
Ik ben voor de Saab Gripen (onderbouwing al menig maal gegeven, dus dat ga ik niet weer doen)
Echter ik moet mijn mening herzien. Het draait nu om de levensduur. Kunnen we na 30 plus jaar nog steeds een Gripen NG vloot onderhouden? Ik begin dit laatste wat somberder in te zien. Dit hangt allemaal af van hoe goed de Gripen NG verkoopt....
Op dit moment, uitgaand van prijs prestatie, onderhoud en service, logistiek ect, is het handiger om nieuwe F16's te kopen. Of een verbeterde variant van de F16 (Zie F16.net voor de mogelijkheden).
Onderbouwing, logistiek ligt alles er al, technici zijn goed opgeleid op de F16, vloot kan langzaamaan vervangen worden. Geen omschakeling naar nieuw systeem nodig (parts logistics, wapensystemen ect). De F16 is zo ingeburgerd door de hele wereld dat parts geen probleem zijn.
In een later stadium 2030 of 2040 kan er alsnog worden overgeschakeld naar een nieuw Gen 5 toestel.