Hollandse nieuwe 2011
Forum rules
Hollandse nieuwe 2011
Het Nederlandse luchtvaart kent momenteel vele hoogte punten en ook diepte punten.
Zo moeten we afscheid nemen van Martinair Passage, ik vindt dit zelf een groot verlies.
Maar we verwelkomen nu al 2 nieuwe Nederlandse luchtvaart maatschappijen, dat zijn Corendon Dutch Airlines en Sunweb/ XL Airways. En wie weet wat er in onze luchtvaart nog meer te wachten staat. Nog een nieuwkomer?
ArkeFly zal zeer waarschijnlijk volgend jaar een groei maken, met meer vliegtuigen, meer personeel, aantal nieuwe route's en hopen op veel meer passagiers.
Hoe zou KLM sommige route's van Martinair oppakken, met een aantal nieuwe A330-300's? Krijgen zij de touroperators zo ver op voor het dure KLM te kiezen?
Wat gaat er met het momenteel slecht draaiende groene Transavia gebeuren? Misschien wel een reorganisatie.
Met Amsterdam Airlines gaat het volgens mij nog niet zo heel slecht, met 2 vliegtuigen redden zij het aardig.
Wat gaat er met de Nederlandse luchtvaart gebeuren als per 1 Januari 2011 bij de buren Belgie en Duitsland, de zogenoemde luchtvaarttax in gaat? Meer passagiers voor ons Schiphol?
Kortom spannende tijden die ik met plezier zal volgen.
Zo moeten we afscheid nemen van Martinair Passage, ik vindt dit zelf een groot verlies.
Maar we verwelkomen nu al 2 nieuwe Nederlandse luchtvaart maatschappijen, dat zijn Corendon Dutch Airlines en Sunweb/ XL Airways. En wie weet wat er in onze luchtvaart nog meer te wachten staat. Nog een nieuwkomer?
ArkeFly zal zeer waarschijnlijk volgend jaar een groei maken, met meer vliegtuigen, meer personeel, aantal nieuwe route's en hopen op veel meer passagiers.
Hoe zou KLM sommige route's van Martinair oppakken, met een aantal nieuwe A330-300's? Krijgen zij de touroperators zo ver op voor het dure KLM te kiezen?
Wat gaat er met het momenteel slecht draaiende groene Transavia gebeuren? Misschien wel een reorganisatie.
Met Amsterdam Airlines gaat het volgens mij nog niet zo heel slecht, met 2 vliegtuigen redden zij het aardig.
Wat gaat er met de Nederlandse luchtvaart gebeuren als per 1 Januari 2011 bij de buren Belgie en Duitsland, de zogenoemde luchtvaarttax in gaat? Meer passagiers voor ons Schiphol?
Kortom spannende tijden die ik met plezier zal volgen.
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: Hollandse nieuwe 2011
Ik vind je wel heel erg optimistisch hoor
Amsterdam Airlines heeft zelf nooit echt veel gedaan heb ik het idee, ze hebben nu toch een kist uitgeleend aan Travel Service. Ze bieden toch verder ook geen vluchten aan, alles gaat toch in samenwerking met andere instanties.. of zit ik nu fout?
En de plannen voor Corendon Dutch Airlines zijn nog in de primaire fase, zoals Luchtvaartnieuws al aangeeft. Er moet nog veel geregeld worden dus er kan ook nog veel tegen zitten.
Tot slot, sinds wanneer is XL Airways ineens een Nederlandse toko? De touroperator Sundio Group charterd een toestel van XL Airways en dat Sundio is weer een overkoepelende naam voor o.a. Sunweb.. Transavia is toch ook vanaf Weeze gaan vliegen, is dat dan spontaan ook een Duitse toko?
Misschien kun je dit onderbouwen of heeft iemand meer uitleg?!
Amsterdam Airlines heeft zelf nooit echt veel gedaan heb ik het idee, ze hebben nu toch een kist uitgeleend aan Travel Service. Ze bieden toch verder ook geen vluchten aan, alles gaat toch in samenwerking met andere instanties.. of zit ik nu fout?
En de plannen voor Corendon Dutch Airlines zijn nog in de primaire fase, zoals Luchtvaartnieuws al aangeeft. Er moet nog veel geregeld worden dus er kan ook nog veel tegen zitten.
Tot slot, sinds wanneer is XL Airways ineens een Nederlandse toko? De touroperator Sundio Group charterd een toestel van XL Airways en dat Sundio is weer een overkoepelende naam voor o.a. Sunweb.. Transavia is toch ook vanaf Weeze gaan vliegen, is dat dan spontaan ook een Duitse toko?
Misschien kun je dit onderbouwen of heeft iemand meer uitleg?!
Re: Hollandse nieuwe 2011
Zoals ik eerder gelezen hebt, is een toestel van XL Airways door 'verhuurd' aan Sunweb en volgens mij is dat een Nederlandse onderneming. Maargoed, als het alsnog Duits is en het gaat vanaf Schiphol vliegen, zie ik het als Hollandse nieuwe.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Hollandse nieuwe 2011
Vanwege de Duitse vliegtaks invoer gaat deze kist van Duitsland naar Schiphol.Maartje wrote:Zoals ik eerder gelezen hebt, is een toestel van XL Airways door 'verhuurd' aan Sunweb en volgens mij is dat een Nederlandse onderneming. Maargoed, als het alsnog Duits is en het gaat vanaf Schiphol vliegen, zie ik het als Hollandse nieuwe.
Verder heeft Sunweb alleen promotieruimte op de kist gekocht; vandaar de reclame op de kist & gezien hun werkterrein zorgen ze ook voor een vulling van de stoelen met mensen.
Veel spannender valt het niet te maken
Groeten,
Ron
Ron
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2260
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Re: Hollandse nieuwe 2011
Sundio heeft niet alleen promotieruimte op de XL Airways kist gekocht, ze hebben 'm exclusief gecharterd.
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: Hollandse nieuwe 2011
Heb je wel goed gelezen wat er staat, want dat staat boven ook alphkza wrote:Sundio heeft niet alleen promotieruimte op de XL Airways kist gekocht, ze hebben 'm exclusief gecharterd.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Hollandse nieuwe 2011
Maartje wrote:Maar we verwelkomen nu al Corendon Dutch Airlines
De vorming van deze airline word momenteel bekeken; er is geen enkel personeelslid aangenomen en in een paar maanden stamp je geen airline uit de grond
(verder is IVW; de Inspectiedienst van Verkeer & Waterstaat; ook zeer benieuwd want de nieuwsgierigheid is zeer groot; niet onterecht naar mijn idee)
Andere optie is Arke maar gezien die hun eigen aanvoer van mensen/hotels hebben moeten operators wel uitwijken want anders blijft Arke / TUI als enigste over. Verder heeft KLM ook niet voor niets high-density Airbus 330 toestellen besteld; hiermee spelen ze al in op het financiële plaatjeMaartje wrote:Hoe zou KLM sommige route's van Martinair oppakken, met een aantal nieuwe A330-300's? Krijgen zij de touroperators zo ver op voor het dure KLM te kiezen?
Ja & Nee; de lease contracten zijn leuk meegenomen maar zodra ze zelf in de problemen zijn en geen kist beschikbaar hebben nekken ze zichzelf met de inhuur-kosten. A320 nummer 3 staat al een jaar in de planning voor toevoeging aan de vloot en is de States nog niet uit geweest.Maartje wrote:Met Amsterdam Airlines gaat het volgens mij nog niet zo heel slecht, met 2 vliegtuigen redden zij het aardig
Zou je denken hé; , Schiphol heeft al aangegeven dat ze bepaalde tarieven willen gaan verhogen dus al met al blijven de kosten hoger van omliggende velden dus wegtrekkende klanten zijn (momenteel gezien) eerder aan de orde. Ze hebben zelfs de KLM al goed over de zeik gekregen aldus de mediaberichten vandaag.Maartje wrote:Wat gaat er met de Nederlandse luchtvaart gebeuren als per 1 Januari 2011 bij de buren Belgie en Duitsland, de zogenoemde luchtvaarttax in gaat? Meer passagiers voor ons Schiphol?
Groeten,
Ron
Ron
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Hollandse nieuwe 2011
Amsterdam Airlines leeft op dit moment van de wetlease van de AAX. Bij het wegvallen daarvan hebben we weinig meer over.
XL Airways is Duits die wellicht ook vanaf schiphol gaat vertrekken.
Corendon.nl is er nog niet, en ik vermoed niet dat dat in 2011 al gaat gebeuren, zoals Ron reeds stelt.
Wat touroprators gaan doen blijf een interressante vraag.
XL Airways is Duits die wellicht ook vanaf schiphol gaat vertrekken.
Corendon.nl is er nog niet, en ik vermoed niet dat dat in 2011 al gaat gebeuren, zoals Ron reeds stelt.
Wat touroprators gaan doen blijf een interressante vraag.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Hollandse nieuwe 2011
Ik vermoed dat de nieuw komers begin volgend jaar wel gaan beginnen, dit ivm met Martinair en de tax in Belgie en Duitsland.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Hollandse nieuwe 2011
Heb bewondering voor je standvastigheidMaartje wrote:Ik vermoed dat de nieuw komers begin volgend jaar wel gaan beginnen, dit ivm met Martinair en de tax in Belgie en Duitsland.
(dus nogmaals een vleugje realiteit:
- Schiphol heeft al aangegeven dat zij haar tarieven weer wil verhogen ( heeft al de hoogste/ één na hoogste tarieven van Europa); praktisch gezien kunnen airlines voor Schiphol kiezen uit principe-protest maar qua kosten komen ze hier al snel op terug.
- De groei mogelijkheden op de Nederlandse velden is beperkt mogelijk gezien de aangescherpte regelgeving van het ministerie Verkeer & Waterstaat)
Dus tenzij de regelgeving word versoepeld & de voorgenomen prijsstijgingen worden bevroren zal er weinig gaan veranderen volgend jaar
Groeten,
Ron
Ron
Re: Hollandse nieuwe 2011
Het gaat hier toch over NEDERLANDS, niet over Schiphol? In dat geval, waarom dan niet vanaf een ander veld. Schiphol is misschien stervensduur, Eindhoven is dat zover ik weet niet, of misschien wel Maastricht. Wie weet. In elk geval weet ik wel dat het continu verandert door allerlei factoren en de kritiek die ik nu lees is weer erg gebaseerd op hoe het nu gaat. Wienig toekomstvisie...
Erwin
Erwin
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Hollandse nieuwe 2011
Waar; maar als main-port van NL word ook het meest naar Schiphol gekeken. Mede vanwege het vrij komen van slots kan hier dan ook, relatief gezien, de meeste groei worden gerealiseerd.ehusmann wrote:Het gaat hier toch over NEDERLANDS, niet over Schiphol? In dat geval, waarom dan niet vanaf een ander veld. Schiphol is misschien stervensduur, Eindhoven is dat zover ik weet niet, of misschien wel Maastricht. Wie weet. In elk geval weet ik wel dat het continu verandert door allerlei factoren en de kritiek die ik nu lees is weer erg gebaseerd op hoe het nu gaat. Wienig toekomstvisie...
Erwin
Maar voor de andere velden; Eindhoven zit met geluidsnormen in haar maag (vandaar dat de trainigsvluchten van fighters/cargoplanes worden uitgeweken naar omliggende velden om normale operaties niet in de weg te staan). Eelde hoopt door de baanverlening een betere positie te krijgen en Maastricht is in gesprek met German Wings over operatieverhuizing van Keulen naar MST. Rotterdam hoopt nog steeds op de nieuwe route van Turkish.
Groeten,
Ron
Ron
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2260
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Re: Hollandse nieuwe 2011
FYI, de reactie van Schiphol op de berichten uit de Telegraaf:
Naar aanleiding van vragen van de media over de nieuwe tariefvoorstellen hecht Schiphol er aan een korte feitelijke reactie te geven.
Op 15 september is de consultatie met de luchtvaartmaatschappijen voor de nieuwe tariefsvoorstellen (per 1 april 2011) van start gegaan. De luchtvaartmaatschappijen hebben vanaf die datum vier weken om in te gaan op de voorstellen. Op 1 november zal Schiphol de definitieve tarieven bekend maken.
Het is in het belang van alle partijen dat het consultatieproces zorgvuldig wordt afgerond. Om die reden kunnen we de tarieven niet vóór 1 november bekendmaken.
Inhoudelijk kunnen we dan ook niet in detail ingaan op de berichtgeving in de Telegraaf van zaterdag 10 en maandag 11 oktober j.l. (KLM President-directeur Peter Hartman: "Laat ons niet in de steek" en "Woedende reactie op duurder Schiphol").
Om te voorkomen dat er beeldvorming ontstaat welke geen recht doet aan alle betrokken partijen, het volgende.
In genoemde artikelen wordt de suggestie gewekt dat Schiphol bepaalde luchtvaartmaatschappijen bevoordeelt ten opzichte van andere. Daar is geen sprake van. Op Schiphol gelden voor alle luchtvaartmaatschappijen dezelfde voorwaarden onder dezelfde condities. Vanzelfsprekend wordt aan dit uitgangspunt in het nieuwe tariefsvoorstel niet getornd. De tarieven van Schiphol zijn onderhevig aan strikte regulering, waar de Nederlandse Mededingingsautoriteit toezicht op houdt.
Voor het behoud en versterken van de mainport, investeert Schiphol onverminderd substantieel in de infrastructuur, met name in een bagagesysteem dat essentieel is voor een transferluchthaven.
Re: Hollandse nieuwe 2011
Niets met mijn standvastigheid te maken. Schiphol zou nu wel heel erg dom zijn om toch een prijsverhoging door te voeren. Nu er een tax komt bij de buurlanden, zou dat misschien wel voor Schiphol extra passagiers op kunnen leveren of denk ik nu heel vrouwelijk?Hurricane wrote:Heb bewondering voor je standvastigheidMaartje wrote:Ik vermoed dat de nieuw komers begin volgend jaar wel gaan beginnen, dit ivm met Martinair en de tax in Belgie en Duitsland.
(dus nogmaals een vleugje realiteit:
- Schiphol heeft al aangegeven dat zij haar tarieven weer wil verhogen ( heeft al de hoogste/ één na hoogste tarieven van Europa); praktisch gezien kunnen airlines voor Schiphol kiezen uit principe-protest maar qua kosten komen ze hier al snel op terug.
- De groei mogelijkheden op de Nederlandse velden is beperkt mogelijk gezien de aangescherpte regelgeving van het ministerie Verkeer & Waterstaat)
Dus tenzij de regelgeving word versoepeld & de voorgenomen prijsstijgingen worden bevroren zal er weinig gaan veranderen volgend jaar
Re: Hollandse nieuwe 2011
Hurricane wrote:Waar; maar als main-port van NL word ook het meest naar Schiphol gekeken. Mede vanwege het vrij komen van slots kan hier dan ook, relatief gezien, de meeste groei worden gerealiseerd.ehusmann wrote:Het gaat hier toch over NEDERLANDS, niet over Schiphol? In dat geval, waarom dan niet vanaf een ander veld. Schiphol is misschien stervensduur, Eindhoven is dat zover ik weet niet, of misschien wel Maastricht. Wie weet. In elk geval weet ik wel dat het continu verandert door allerlei factoren en de kritiek die ik nu lees is weer erg gebaseerd op hoe het nu gaat. Wienig toekomstvisie...
Erwin
Maar voor de andere velden; Eindhoven zit met geluidsnormen in haar maag (vandaar dat de trainigsvluchten van fighters/cargoplanes worden uitgeweken naar omliggende velden om normale operaties niet in de weg te staan). Eelde hoopt door de baanverlening een betere positie te krijgen en Maastricht is in gesprek met German Wings over operatieverhuizing van Keulen naar MST. Rotterdam hoopt nog steeds op de nieuwe route van Turkish.
Schiphol heeft teveel macht!