Ontslagen wegens kapsel

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Ontslagen wegens kapsel

Post by Maartje »

Stewardess ontslagen wegens kapsel

AMSTERDAM - Een 46-jarige KLM-stewardess is na dertien jaar ontslagen omdat haar haar te kort is. De luchtvaartmaatschappij zou de haardracht 'te extravagant' vinden en niet passend binnen de uniformvoorschriften.

Ilse Hesselberth doet haar verhaal In het Leidsch Dagblad. Ze zegt de coupe al zo te dragen sinds 1998. Pas nadat een vrouwelijke collega een klacht indiende over haar haar, kreeg ze problemen. Uiteindelijk zou dat tot haar ontslag hebben geleid.

De 'ondergrens' van de lengte van het haar bij stewardessen zou één centimeter zijn. Het haar van Hesselberth is 8 millimeter. Het voorstel van de vrouw om een pruik te dragen tijdens vluchten werd afgewezen.

Na waarschuwingen en een berisping werd haar in juli ontslag aangezegd vanwege verstoorde arbeidsverhoudingen. De kantonrechter gaf de KLM gelijk. "De service zit'm in de oprechtheid en niet in het haar", zegt een nog steeds strijdvaardige Hesselberth in de regionale krant.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8033 ... html?p=4,1

Een kale kop bij een vrouw ziet er sowieso niet uit, laat staan bij een man. Als ze ziek zou zijn geweest, dan kan ik het nog voorstellen. Maar express kaal, nee. That is not lady like!
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22098
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Stratofreighter »

Tsja,

Tot voor kort zou het bij Martinair en de hoedjes niet zo'n probleem zijn geweest... :wink:
September 2024 update at FokkerNews.nl....
Shadow67
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 36
Joined: 29 Nov 2006, 15:21
Type of spotter: Military
Location: Schiphol East

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Shadow67 »

Tja, beetje lullig is het wel. Had ze toch standje 2 i.p.v. standje 1 moeten selecteren :mrgreen:
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2006
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Glidepath »

wat een blunder....
is KLM op zoek naar de nominatie voor "Slechtste werkgever 2010?"

dit mens is wellicht ontslagen o.b.v. haar leeftijd of haar salarishoogte,
haar korte haardracht is een stom excuus. (want leeftijdsdiscriminatie is bv. wettelijk verboden)

@ KLM directie en afd. HR (Human resources): dikke FOEI.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Maartje »

Wat ik wel zuur vindt, is dat ze al 12 jaar een skinhead heeft en dat ze nu door een collega veraden wordt. NSB-gedrag zou ook net zo goed voor ontslag in aanmerking komen. En probeer nu nog maar eens op je 46e een fatsoenlijke vaste baan te krijgen, dat wordt nog moeilijk voor haar.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by ehusmann »

Vreemd is deze gang van zaken wel, hoewel als er regels zijn dan hoor je je daar aan te houden, of je kan de regels proberen te veranderen. In dit geval ken ik de regels niet, weet ik ook niet hoe strict ze worden nageleefd en is het dus moeilijk er een oordeel over te vellen. Over het volgende echter wel:
Maartje wrote:Wat ik wel zuur vindt, is dat ze al 12 jaar een skinhead heeft en dat ze nu door een collega veraden wordt. NSB-gedrag zou ook net zo goed voor ontslag in aanmerking komen.
Hier ben ik het dus 100% niet mee eens. Als die regels er zijn dan had ze zich er aan moeten houden en als iemand zich aan haar regelbrekende gedrag ergert dan is het logisch dat dat gemeld wordt. Ik zou ook wel erg blij zijn als iemand de dader zou aanwijzen als mijn huis wordt leeggeroofd.

Erwin
Image
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Maartje »

Haar supervisor had dit al 12 jaar op moeten vallen en diegene had op zijn minst haar een waarschuwing kunnen geven met de mededeling dat zij haar haar moet laten groeien ipv opstaande voet ontslag te geven. Je haar groeid gemiddeld een centimeter per maand, dus het is zo weer op een respectable lengte. Ik vindt dit echt een schande!

Eerst reclame maken voor broodjes kroket en zo kom je in het nieuws om dat een vrouw te kort haar heeft.
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by phkza »

Er zal wel meer aan de hand zijn dan er nu naar buiten komt. Op zich geldt: regels = regels. Als de bedrijfsregels zijn dat je er op een bepaalde manier wel of niet uit mag zien, dan moet je je daaraan houden, ook al is dat jaren gedoogd. In het artikel staat ook dat de mevrouw in kwestie eerder is gewaarschuwd.

Mocht er achter de schermen sprake zijn van een dubbele agenda aan de kant van KLM, dan ben ik benieuwd wat de rechter daarvan vindt.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by aviodromefriend »

Na waarschuwingen en een berisping werd haar in juli ontslag aangezegd vanwege verstoorde arbeidsverhoudingen. De kantonrechter gaf de KLM gelijk. "De service zit'm in de oprechtheid en niet in het haar", zegt een nog steeds strijdvaardige Hesselberth in de regionale krant.
Vraag is natuurlijk wanneer die waarschuwingen en berisping zijn begonnen. Dat staat er niet bij. Als dat al twaalf jaar aan de gang is ligt de zaak natuurlijk anders dan als het nu ineens uit de lucht komt vallen.

Bovendien: hoe korter het haar is, hoe minder gewicht het heeft (lees: minder brandstof er hoeft te worden verstookt om het te vervoeren, jawel, ook hier: elluk nadeel hep ze voordeel). Maar als Maartje er zo schande van spreekt kan ze haar natuurlijk pushen bij Arkefly nu die blijkbaar binnen heel kort moeten gaan uitbreiden.

@phkza:
De kantonrechter gaf de KLM gelijk
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Maartje »

Ik lees nu pas dat zij waarschuwingen heeft gehad, excuse me! :oops:
11E
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 373
Joined: 28 Oct 2007, 14:29
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: 11E

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by 11E »

Als de ondergrens inderdaad 1 cm is en staat vermeld in de voorschriften/regels/kledingvoorschrift/whatever bij de KLM, moet je er niet gaan onderzitten en daarna gaan janken als je er uit ligt of op je klxten krijgt.

Misschien een nieuwe chef, die wel de regels volgt in plaats van zoete broodjes bakken met het personeel?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by B767-300ER »

Dan nog.... Er moet wel een behoorlijk dossier aan vast zitten anders gaat een rechter nooit overstag.
Op basis van 1 klacht van een medecollega en onderzoek daarnaar kan en mag je volgens NL wetgeving niet ontslagen worden, daar je het bedrijf geen directe schade berokkent. Als er veel meer klachten zijn, veel meer gesprekken en schriftelijke waarschuwingen en blijft het aan (kort) houden, dan pas heb je een dossier
All times are local times!

Regards, N.
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Maartje »

Over mijn lijk dat ik me kop kaal scheer of stekeltjes neem. Ik hou het mooi bij mijn lange haren. :)
User avatar
Wildpicture
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 803
Joined: 06 Apr 2008, 13:57
Type of spotter: F5 Military
Location: Flevoland
Contact:

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by Wildpicture »

phkza wrote:Op zich geldt: regels = regels. Als de bedrijfsregels zijn dat je er op een bepaalde manier wel of niet uit mag zien, dan moet je je daaraan houden, ook al is dat jaren gedoogd.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een bedrijf mag geen onredelijke dingen van zijn personeel eisen. Dat is dan in strijd met het arbeidsrecht en daardoor niet rechtsgeldig. Een kantonrechter beslist daar uiteindelijk over.

Overigens vind ik zelf kale hoofden niet mooi, maar het is toch te belachelijk voor woorden dat zij daarvoor ontslagen zou worden.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3373
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Ontslagen wegens kapsel

Post by pjotrtje »

Een cabin attendant is het visitekaartje van een luchtvaartmaatschappij. Als zodanig dienen ze er dan ook representatief uit te zien en zich correct te gedragen. Bij afwijkend gedrag of afwijkende haardos kunnen klanten het een "naar gezicht" vinden: een patiente die door een behandeling al haar haar verliest kan daarom wel in de cockpit werken (deur is sinds 9/11 toch altijd dicht) maar niet zomaar in de cabine. We kunnen het raar vinden (ik vind het in elk geval raar) maar feit is dat de omzet geleverd wordt door tevreden en terugkerende klanten. En die wil je niet tegen de borst stuiten. Overigens denk ik dat deze zaak zich zo lang heeft voortgesleept dat er voldoende tijd was voor partijen om zich aan te passen en dat de medewerker zich op enig moment is gaan verzetten tegen principes. En zichzelf principieel is gaan opstellen. Is in zo'n situatie nooit een recept voor een lang en gelukkig dienstverband...
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”