Iwan Bogels wrote:Wat zal de wereld er voor jou nu saai uitzien, met ongeveer 5 soorten jets in heel Europa.
Je kan het natuurlijk ook erger laten lijken dan het is. Als we alleen even kijken naar 'West-Europa' dan hebben we nog steeds
16 verschillende types (en dan reken ik niet eens subtypes mee als F-15C vs E, F3 vs GR4, M2000C vs N etc):
A-4: Singapore (in Frankrijk)
A-10: USA (in Duitsland)
AMX: Italie
AV-8 / Harrier: Italie, Spanje, UK
EF2000: Duitsland, Italie, Oostenrijk, Spanje, UK
F-4: Duitsland
F-5: Zwitserland
F-15: USA (in UK)
F-16: Belgie, Denemarken, Italie, Nederland, Noorwegen, Portugal, USA (in Duitsland en Italie)
F-18: Finland, Spanje, Zwitserland
JAS-39: Zweden
Mirage 2000: Frankrijk
Mirage F1: Frankrijk, Spanje
Rafale: Frankrijk
Super Etendard: Frankrijk
Tornado: Duitsland, Italie UK
En dan neem ik nog niet eens Polen (MiG-29, Su-22), Bulgarije (Su-25), Griekenland (A-7) en diverse Balkan-landen (MiG-21) mee.
Hoeveel van deze types staan nu op de nominatielijst om in 2015 volledig uitgestorven te zijn? Ik denk alleen de A-4s, F-4s en Super Etendards. Zwitserse F-5en zie ik nog wel tot 2018/2020 doorvliegen, wat Spanje met de F1 doet weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk dat we in 2020 nog steeds wel tegen de 10 verschillende fighters in Europa hebben, en dat we in 2030 pas richting de 5 types gaan waar jij op doelt (EF2000, F-16, F-35, JAS39, Rafale en wie weet de Super Hornet als 6e) nadat de laatste Hornets, M2000s en Tornado's uit dienst gesteld zijn..
Iemand die zich geroepen voelt om een dergelijk overzicht van 2000, 1990, 1980 en 1970 te maken?
Edit: AMX en Super Etendard toegevoegd. Thx Erwin! Ik laat het even alleen bij de frontline fighters anders wordt dit een veel te positief overzicht zoals evhest ook al zegt (hoewel de A-4s misschien eigenlijk ook uit deze lijst moeten).