TUI NL praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Mischien als REP. Maar cabine personeel heeft nooit op een Jetairfly kist gevlogen, cockpit alleen training erop gehad (737 linetraining) verder nooit.
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Oke zelfde moederbedrijf snap ik. Maar kan toch zijn dat je op een OO- kist niet met een Ned. bevret mag vliegen. En andersomB767-300ER wrote:Want? Werken toch voor hetzelfde bedrijf? TUI gmbh.
En kwa nationaliteit lijkt mij geen enkel probleem.
Vliegen ook Nederlanders bij Turkse charters, Engelsen bij nederlandse maatschappijen etc.
- flying_kiwi
- Scramble Master
- Posts: 5451
- Joined: 10 Nov 2004, 14:33
- Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
- Contact:
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Zowel NAT als MBJ zijn 24/7 luchthavens, dus daar zal het niet aan liggen.B767-300ER wrote:Mr bank_Angle
Toch echt al meedere keren meegemaakt dat er op een door Arke ingehuurde Jetair kist ook ArkeFly personeel aanwezig is.
Andersom ook, ook jetair personeel op een door jetair bij Arke ingehuurde kist gezien.
Bij mijn weten is Natal (net als bijvoorbeeld MBJ) niet 24 uur per dag open
Het lijkt mij wel vreemd als TFL personeel werken op JAF vluchten en andersom. Puur omdat ze twee verschillende AOCs hebben, dus twee verschillende Operations Manuals met potentieel veel verschillen in procedures, WRR enzo. Dan zou je bekend moeten zijn met alle procedures van de twee bedrijven, wanneer ze van toepassing zijn, en als je met een mixed crew zou werken, dan wordt de vraag welke procedures moet je volgen?
Qua regelgeving lijkt dit mij onwaarschijnlijk.
Yorden
- flying_kiwi
- Scramble Master
- Posts: 5451
- Joined: 10 Nov 2004, 14:33
- Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
- Contact:
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Ja zeker mag dat.nick777 wrote:Maar kan toch zijn dat je op een OO- kist niet met een Ned. bevret mag vliegen. En andersomB767-300ER wrote:Want? Werken toch voor hetzelfde bedrijf? TUI gmbh.
En kwa nationaliteit lijkt mij geen enkel probleem.
Vliegen ook Nederlanders bij Turkse charters, Engelsen bij nederlandse maatschappijen etc.
De meeste landen van de JAA erkennen elkaar d'r brevetten/medicals (http://www.jaa.nl/licensing/licensing_overview.html), dus zou je met een Ierse brevet een Italiaans geregistreerde kist vliegen.
Probleem komt als je voor een AOC-houder/luchtvaartmaatschappij vliegt, omdat deze vaak verschillen hebben met hun interne procedures, checklists, enzo. En die moet je dat allemaal weten.
Yorden
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Nu kan ik me natuurlijk altijd vergissen, maar:
Op de Miami Air machines van afgelopen zomer was, behalve Amerikaanse, ook Nederlandse crew in de cabine aanwezig.
Ook in de periode van Futura was er behalve spaanse crew ook zeker Nederlandse crew aan boord.
Zo ook op mijn vlucht met Arke met een JetAir kist, was niet de gehele cabine van Jetair, maar ook deels van TFL.
Ik weet niet wat precies de voorschriften zijn, maar voot wat betreft bovenstaande heb ik alle 3 met eigen ogen gezien en gehoord (anders praten de Spaanse en Amerikaanse dames wel heel erg goed Nederlands)
Cockpit? Daar heb ik geen idee van.
Ik weet wel dat TUI AG met de gedachte loopt om cocpit crews samen te voegen, maar dat dit voorlopig lange termijnwerk is.
Op de Miami Air machines van afgelopen zomer was, behalve Amerikaanse, ook Nederlandse crew in de cabine aanwezig.
Ook in de periode van Futura was er behalve spaanse crew ook zeker Nederlandse crew aan boord.
Zo ook op mijn vlucht met Arke met een JetAir kist, was niet de gehele cabine van Jetair, maar ook deels van TFL.
Ik weet niet wat precies de voorschriften zijn, maar voot wat betreft bovenstaande heb ik alle 3 met eigen ogen gezien en gehoord (anders praten de Spaanse en Amerikaanse dames wel heel erg goed Nederlands)
Cockpit? Daar heb ik geen idee van.
Ik weet wel dat TUI AG met de gedachte loopt om cocpit crews samen te voegen, maar dat dit voorlopig lange termijnwerk is.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Sinds wanneer is MBJ 24u open?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- flying_kiwi
- Scramble Master
- Posts: 5451
- Joined: 10 Nov 2004, 14:33
- Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
- Contact:
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Is altijd 24/7 geweest (nou ja, altijd.... jaren iig).B767-300ER wrote:Sinds wanneer is MBJ 24u open?
Zijn wel geluidsrestricties, maar die zijn niet van toepassing op vluchten die vertraging hebben.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
hmz, ik heb een keer op PUJ gestaan en er mocht niet gevlogen worden omdat MBJ nog dicht was. Zal eea wel verkeerd begrepen hebben dan.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
B767-300ER wrote:Nu kan ik me natuurlijk altijd vergissen, maar:
Op de Miami Air machines van afgelopen zomer was, behalve Amerikaanse, ook Nederlandse crew in de cabine aanwezig.
Ook in de periode van Futura was er behalve spaanse crew ook zeker Nederlandse crew aan boord.
Zo ook op mijn vlucht met Arke met een JetAir kist, was niet de gehele cabine van Jetair, maar ook deels van TFL.
Ik weet niet wat precies de voorschriften zijn, maar voot wat betreft bovenstaande heb ik alle 3 met eigen ogen gezien en gehoord (anders praten de Spaanse en Amerikaanse dames wel heel erg goed Nederlands)
Cockpit? Daar heb ik geen idee van.
Ik weet wel dat TUI AG met de gedachte loopt om cocpit crews samen te voegen, maar dat dit voorlopig lange termijnwerk is.
Ik weet dat er altijd een vertegenwoordiging mee ging namens OR op de Miami Air kisten. Voor toespraken in het nederlands. En voor pax die geen engels konden etc.
Wat ik eerder bedoelde over die AOC was ook bedoeld mbt cockpit crew. Kan me niet voorstellen dat een Nederlandse cockpit een Belgische kist terug vliegt, zeker als het adhoc is en qua AOC regels. Maar het is nu duidelijk geworden door flying_kiwi, dank.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Overigens ligt dit plan er nog steeds, ook al is het op de langere baan geschoven
Lees het artikel op luchtvaartnieuws van maart 2010
Zo "raar" en "onmogelijk" is dit dus niet....
Overigens dwalen we erg af.
Lees het artikel op luchtvaartnieuws van maart 2010
Zo "raar" en "onmogelijk" is dit dus niet....
Overigens dwalen we erg af.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 263
- Joined: 24 Apr 2008, 17:22
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Toen ik afgelopen 14 oktober met de OO-JAP vanuit Antalya naar Amsterdam vloog, waren er ook 2 stewardessen van ArkeFly mee. De overige 4 waren van JetairFly zelf.
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Ja Arkefly probeert altijd 1 of 2 reps op deze kisten te zetten (jetairfly, miami air, spanair en andere inhuur) dit is puur voor extra service zoals pax in nederlands toe spreken en eventueel te helpen met problemen aan boord met passagiers dit is de enige reden deze rep"s gaan ook altijd boven de flight safety sterkte mee.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Not trueBank_angle wrote:Ja Arkefly probeert altijd 1 of 2 reps op deze kisten te zetten (jetairfly, miami air, spanair en andere inhuur) dit is puur voor extra service zoals pax in nederlands toe spreken en eventueel te helpen met problemen aan boord met passagiers dit is de enige reden deze rep"s gaan ook altijd boven de flight safety sterkte mee.
Op een b737-800 met 180 pax minimaal 4 man cabin crew,
Ik telde 2x Miami air en 2x Arkefly
Jeffrey (arkeflyfan) geeft hierboven hetzelfde aan. 4x Jetair en 2 x Arkefly op een Jetair B767 met 255 passagiers.
Dat is dus niet boven de flight safety sterkte. (B763 (<300pax)=6 man, B738 (<200 pax) is 4 man)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
EI-EED BPA767 voert de OR343 PUJ. Weer een kist een birdstrike gehad?
- flying_kiwi
- Scramble Master
- Posts: 5451
- Joined: 10 Nov 2004, 14:33
- Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
- Contact:
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Ik vindt het wel een interessante discussie, en dit is toch een praat/discussie/speculeer cornerB767-300ER wrote:Zo "raar" en "onmogelijk" is dit dus niet....
Overigens dwalen we erg af.
Ik had wel gezegd dat Jetairfly crew op een Arkefly kist werken en andersom onwaarschijnlijk was qua regelgeving, maar niet dat het ommogelijk was. Blijkbaar in dit geval zijn de regels/procedures per maatschappij of hetzelfde (wat zeker een mogelijkheid is tussen twee TUI bedrijven), of zijn de crews getraind op de verschillen.
Voor de Miami Air kisten lijkt het mij meer onwaarschijnlijk, omdat deze vallen onder FAA regelgeving. Dan moeten ze worden getraind volgens Miami Air procedures omdat de vlucht nog onder Amerikaanse regelgeving zal plaatsvinden, dus zou het veel lastiger en duurder zijn.
Is wel een goeie plan om de crews op te leiden om voor zowel Jetairfly als Arkefly te vliegen, maar het is niet zo eenvoudig als men misschien denkt.
Yorden