NH90.

ImageImageForum for all military and civil movements and news on De Kooy airfield/Den Helder airport.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
eriktex
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 339
Joined: 19 Nov 2006, 20:41
Type of spotter: oudere jongere
Subscriber Scramble: eriktex
Location: World-Wide
Contact:

Re: NH90.

Post by eriktex »

Een grijze NH90 draait op dit moment rondjes laag boven Sneek. Kan ik ervan uitgaan dat dit de N-110 van De Kooy is?


Erik
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: NH90.

Post by Hurricane »

eriktex wrote:Een grijze NH90 draait op dit moment rondjes laag boven Sneek. Kan ik ervan uitgaan dat dit de N-110 van De Kooy is?


Erik
Si, de Italiaan is de 18e weer terug gegaan naar Italië dus blijft de N110 voorlopig even alleen achter :wink:

H.
Groeten,
Ron
eriktex
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 339
Joined: 19 Nov 2006, 20:41
Type of spotter: oudere jongere
Subscriber Scramble: eriktex
Location: World-Wide
Contact:

Re: NH90.

Post by eriktex »

Leuk...na de N-088 op de show van Leeuwarden is dit m'n tweede :-) En gewoon vanuit m'n kantoor...

Thanks,

Erik
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: NH90.

Post by aviodromefriend »

Uit de 10e jaarraportage over de NH-90
Naar aanleiding van de gewijzigde behoefte wordt al enkele jaren met de fabrikant NHIndustries onderhandeld over een aanpassing van het contract uit 2000. Deze onderhandelingen verlopen moeizaam. Eind mei 2009 zou NHIndustries een offerte overleggen. Defensie heeft de offerte uiteindelijk begin 2010 ontvangen en deze bleek hoog te zijn. Daarnaast is het nog niet duidelijk of het aanbod voldoet aan alle eisen zoals gesteld door Defensie. Momenteel onderzoekt Defensie de alternatieven om in de behoefte te kunnen voorzien.
Hierover zal de Kamer in het voorjaar van 2011 met de beleidsbrief worden geïnformeerd.
Hm, misschien een aantal toestellen die niet worden aangeschaft, en daarvoor een ander type in de plaats?

Verder staat er ook in dat er dit jaar nog een derde toestel zou moeten worden geleverd.

Het hele epistel staat op http://www.defensie.nl/actueel/kamerstu ... ject_nh_90
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3946
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: NH90.

Post by Piet Luijken »

s
Wie heeft er een update van de NH90 aanwezigheid op De Kooy.

N-088: in Italy?
N-102: in Italy?
N-110: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-164: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-175: at de Kooy, active, flew 10-3
N-195: at De Kooy, arr 25-3
CSX81730: at De Kooy? arr 07-3

Thanks a lot!
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
boeij
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 814
Joined: 30 Mar 2003, 13:07
Subscriber Scramble: boeij
Location: Den Helder,The Netherlands

Re: NH90.

Post by boeij »

Op het ogenblik vliegen de Hotel90 en Windmolen 05.
De 90 staat weer aan dek(13.35Lt.) en de 05 heeft een kikker aan de hoist.
Ook nog vliegend,de Orange formation(262 & 266)
Last edited by boeij on 30 Mar 2011, 14:07, edited 3 times in total.
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: NH90.

Post by Otto »

Correctie Henk: Hotel90 CSX81730 for circuittraining and Windmill05 N 175 for hoistex at area A.
@ Piet: Naast deze 2 staan er N110, N 164 & N 195.
De CSX81730 gaat binnenkort weer terug naar Italie en de eerstvolgende welke afgeleverd wordt is de N 102.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3946
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: NH90.

Post by Piet Luijken »

ok, super tx oscar, en dan moet ik voor binnenkort maar weer even langskomen dan.
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: NH90.

Post by Otto »

Piet Luijken wrote:s
N-088: in Italy?
N-102: in Italy?
N-110: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-164: at De Kooy? seen waiting for maintenance 8-9-2010
N-175: at de Kooy, active, flew 10-3
N-195: at De Kooy, arr 25-3
CSX81730: at De Kooy? arr 07-3
Hoi Piet, de officiele regi aanduiding is (dankzij de inspanningen van SH-14D) N 195 (zonder streepje, met spatie)
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3946
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: NH90.

Post by Piet Luijken »

Ok, dank je!

[ Post made via Mobile Device ]
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: NH90.

Post by aviodromefriend »

Volgens de nieuwsbrief van Den Helder Airport van oktober zouden er volgens huidige planning aan het eind van dit jaar zes toestellen op de Kooy moeten staan.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2147
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Re: NH90.

Post by roberto »

De N102 zou eind oktober afgeleverd moeten worden.
Verrassende wending, men is momenteel gestopt met SAR trainingen vanwege problemen op dit gebied en de slechte beschikbaarheid van operationele kisten om op te trainen.
Is dit de eerste stap naar een doorstart van 303sqn met 3 Cougars??
Pete
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 366
Joined: 07 Sep 2005, 17:56
Location: near EHKD

Re: NH90.

Post by Pete »

Voor evacuatie van gewonden vanaf offshoreplatformen is de NH-90 in mijn ogen ook een tikkeltje te zwaar aangezien de meeste platformen een helideck hebben met een d-value van 9.3 of 9.6 ton.
Hornet69
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 621
Joined: 18 Mar 2003, 17:01
Location: Rijen

Re: NH90.

Post by Hornet69 »

Voor evacuatie van gewonden vanaf offshoreplatformen is de NH-90 in mijn ogen ook een tikkeltje te zwaar aangezien de meeste platformen een helideck hebben met een d-value van 9.3 of 9.6 ton.
:lol: :lol: :lol:

Er is weer goed nagedacht door al die slimme mensen bij de luchtmacht. :twisted:

Als je een nieuwe heli wil inzetten voor SAR taken dan bekijk je toch eerst wat de randvoorwaarden zijn. Het kunnen landen op een boorplatform lijkt me zo'n randvoorwaarde.

Grtz, Edward.
Jutter
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 453
Joined: 15 Oct 2005, 10:53
Subscriber Scramble: Jutter

Re: NH90.

Post by Jutter »

The empty weight of the NH90 is 6.400kg
The usefull load is 4.200kg
Internall fuel capacity 2.035kg
If the maximum weight on a oil platform is 9.600kg the usefull load, landing on the platform will be 3.200kg.
So a crew of 5 (5x100kg incl equipment)
3.200 - 2.035 - 500 = 665kg
Average weight of a wet saved person 100kg. 6 up to 7 can be saved
And during the rescue mission the weight gets less and less.
6 or 7 souls saved is always more than a Lynx can carry.

Menno
Post Reply

Return to “Den Helder-De Kooy”