Van die Cougars was de bedoeling, maar dat was later veranderd. Ze zouden langer in dienst blijven, ook als de NH-90 zou zijn geleverd (maar dat komt uit een tijdperk dat Nederland vooraan in het hoogste geweldsspectrum wilde meeknokken). Verder zou het lek ook hebben gezegd dat er weer F-16s uit moeten, als we Radio Noord-Holland moeten geloven (ik geef toe, misschien niet de betrouwbaarste bron die je je kan voorstellen). Maar of dit lijstje dat bedrag van 1.000.000.000 Euro vertegenwoordigd?Redskin wrote:vandaag in het nieuws:
Dat de cougars zouden verdwijnen is volgens mij overigens niet eens nieuws, was al bekend bij de aankoop dat ze weer werden verkocht als de NH-90 werd geleverd.Door de bezuinigingen bij Defensie zullen duizenden gedwongen ontslagen vallen. Dat melden goed ingevoerde bronnen aan de NOS. In totaal moeten er 10.000 functies weg.
Alle tanks verdwijnen, net als de mijnenjagers en de Cougar-helikopters. Naar verluidt zijn Uruzgan-achtige missies niet meer mogelijk. Minister Hillen wil verder onder meer fors snijden in ondersteunende diensten en in staven.
Ook generaals
In alle lagen van de organisatie verdwijnen banen, dus bijvoorbeeld ook onder generaals. Hillen had eerder al aangekondigd dat er voor zo'n miljard euro bij Defensie wordt bezuinigd.
Het kabinet neemt waarschijnlijk vrijdag een besluit over de plannen. Dan worden ze ook gepresenteerd.
Ik moet wel zeggen dat ik verbaasd ben over de mijnenjagers. Als er een soort materiaal van de marine is dat nog vaak moet worden ingezet voor de veiligheid van het land (hoe vaak staan ze niet genoemd in de weekoverzichten van de Defensie-operaties?) zijn het die dingen als er weer eens nog echte oude projectielen moeten worden geruimd, vaak in de vaarroute naar Rotterdam? Als je geen grote out-of-area acties meer wilt uitvoeren en daardoor voorlopig alleen dicht bij huis wilt opereren (daar lijkt de keuze op te zijn uitgedraaid) zou ik echt eerder naar JSS en de LPDs kijken voor de marinebijdrage.
Maar ik denk dat we maar moeten afwachten of er niet nog wat meer lekt, of wordt besloten...