Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
Forum rules
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 555
- Joined: 17 Nov 2009, 19:07
- Subscriber Scramble: shepherd
- Location: AMS
Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
Goeie avond!
Ik zat zojuist mijn foto's van vorig jaar St Maarten (Mei) terug te kijken, beetje bewerken enzovoort.
Maar toen, toen stuitte ik op deze foto:
Wat mij opeens opviel is dat de pushback truck nogal wat anders is dan hoe wij/ik ze ken.
Deze zit om de main gear, en wat mij nog het meeste verbaasde is, dat er niemand op of in zit die hem bestuurd. Ook niemand in de buurt die hem lijkt te besturen.
Mijn vragen betreffend dit zijn:
1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
3. Waarom zit hij om de main gear?
Ik hoop dat jullie me aan een antwoord kunnen helpen!
Fijne avond, groeten.
Jeffrey Schäfer.
Ik zat zojuist mijn foto's van vorig jaar St Maarten (Mei) terug te kijken, beetje bewerken enzovoort.
Maar toen, toen stuitte ik op deze foto:
Wat mij opeens opviel is dat de pushback truck nogal wat anders is dan hoe wij/ik ze ken.
Deze zit om de main gear, en wat mij nog het meeste verbaasde is, dat er niemand op of in zit die hem bestuurd. Ook niemand in de buurt die hem lijkt te besturen.
Mijn vragen betreffend dit zijn:
1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
3. Waarom zit hij om de main gear?
Ik hoop dat jullie me aan een antwoord kunnen helpen!
Fijne avond, groeten.
Jeffrey Schäfer.
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
Met een afstandsbediening. Er loopt iemand rond het vliegtuig met deze ab.jeffreyklm wrote: 1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
1. Er loopt voor de neus weldegelijk een persoon met een remote controler.jeffreyklm wrote: Deze zit om de main gear, en wat mij nog het meeste verbaasde is, dat er niemand op of in zit die hem bestuurd. Ook niemand in de buurt die hem lijkt te besturen.
Mijn vragen betreffend dit zijn:
1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
3. Waarom zit hij om de main gear?.
2. Het is een AirFrance-ding wat alleen op CDG word gedaan bij de Airbus A318, 319, 320.
3. Er schijnt, vanwege bestuurbaarheid, voor het linker main gear te zijn gekozen. De neus zou te riskant zijn in geval van system
failure.
Groeten,
Ron
Ron
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
Kan mij vergissen, maar volgens mij heb ik het op Brussel ook weleens gezien.jeffreyklm wrote: 2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
Jeffrey Schäfer.
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
In Australië bij volgens mij Jetstar heb ik het ook een aantal keer gezien.
dat was ook op verschillende velden
Groeten, Thimo
dat was ook op verschillende velden
Groeten, Thimo
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
En in TLS, uit m'n archief:
Grtz,
Grtz,
- mipo72
- Scramble Addict
- Posts: 1571
- Joined: 10 Nov 2003, 22:17
- Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
- Subscriber Scramble: mipo72
- Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
En als je op Youtube iets verder kijkt zie je zelfs dat ze het op Brussel ook doen.
Hieronder zie je het promofilmpje van "Schopff" welke de constructeur is van dit handige apperaat.
http://www.youtube.com/watch?v=9Nc5G_Ex ... re=related
Grt,
Michel
Hieronder zie je het promofilmpje van "Schopff" welke de constructeur is van dit handige apperaat.
http://www.youtube.com/watch?v=9Nc5G_Ex ... re=related
Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!...
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!...
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
In BRU is dit al minstens 10jaar in gebruik.
We noemen dit een power-push. Zoals eerder vermeld is dit remote controlled. De persoon die verantwoordelijk is voor start-up, bedient het toestel en geeft captain instructies bij het sturen. Het zijn in feite 2 rollen die het maingear omknellen en, als ze in beweging gezet worden, het toestel acheruit bewegen.
Voordelen :
- one man operation
- geen nood aan verschillende towbars
nadelen :
- a/c up to A321
- niet voor alle kleine/lage toestellen geschikt
- max 1 engine start-up during pushback
We noemen dit een power-push. Zoals eerder vermeld is dit remote controlled. De persoon die verantwoordelijk is voor start-up, bedient het toestel en geeft captain instructies bij het sturen. Het zijn in feite 2 rollen die het maingear omknellen en, als ze in beweging gezet worden, het toestel acheruit bewegen.
Voordelen :
- one man operation
- geen nood aan verschillende towbars
nadelen :
- a/c up to A321
- niet voor alle kleine/lage toestellen geschikt
- max 1 engine start-up during pushback
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
Er zijn zodoende ook schep Tugs in het leven gekomen om het towbar probleem te omzeilen maar ook hier is niet elke kist geschikt voor en de impact op het NLG (nose landing gear) is ook groter dan bij een towbar.miruq wrote:In BRU is dit al minstens 10jaar in gebruik.
We noemen dit een power-push. Zoals eerder vermeld is dit remote controlled. De persoon die verantwoordelijk is voor start-up, bedient het toestel en geeft captain instructies bij het sturen. Het zijn in feite 2 rollen die het maingear omknellen en, als ze in beweging gezet worden, het toestel acheruit bewegen.
Voordelen :
- one man operation
- geen nood aan verschillende towbars
nadelen :
- a/c up to A321
- niet voor alle kleine/lage toestellen geschikt
- max 1 engine start-up during pushback
Wel een leuke variatie zo al zijn de vliegers/gebruikers niet al te gelukkig met de power-push (zijn nog steeds n beetje huiverig voor de remote action).
Groeten,
Ron
Ron
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 555
- Joined: 17 Nov 2009, 19:07
- Subscriber Scramble: shepherd
- Location: AMS
Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?
Bedankt voor de reacties allen! Het is me helemaal duidelijk! Mijn fout dat ik dan geen mannetje er omheen heb zien lopen... Bedankt voor de input! Ik vind het een slim systeem!