bron :
http://www.rnw.nl/suriname/article/slm- ... -vliegen-0
auteur : Harmen Boerenboom ( Wereld Omroep )
SLM hoopt woensdag weer volgens schema te vliegen
Dat zegt woordvoerder
Rudi Westerborg tegen de Wereldomroep.
De SLM kampt al dagenlang met ernstige vertragingen nadat een servicebeurt (de zogenaamde C-check) van de Airbus A340 in Brazilië langer duurde dan gepland en het toestel nadien nog mankementen vertoonde. De problemen begonnen met een verkeerde werkende brandstofmeter, maar er blijkt meer met het brandstofsysteem mis te zijn. Deskundigen van KLM, Air France en Airbus zijn al dagen aan het zoeken naar de fout, maar kunnen hem niet vinden. Westerborg spreekt over een ‘hidden error’. Airbus Industries installeert maandag twee nieuwe computers in het toestel. De kans dat de A340-300 dan weer in orde is, is volgens Westerborg zeer groot.
Geen toestellen te krijgen
Het grote probleem voor de SLM is volgens Westerborg dat het enorm moeilijk is om op dit moment geschikte toestellen als charter in te huren. "Er is een enorme schaarste aan vliegtuigen die op de lange afstand in te zetten zijn. Er is momenteel veel vraag naar. We doen enorm onze best, maar omdat het mankement ons heeft overvallen en niet snel op te lossen blijkt, is de zoektocht naar een toestel kortetermijnwerk," zegt de SLM woordoerder.
Passagiers gestrand
Maandagmorgen vroeg landde op de Johan Adolf Pengel luchthaven een gecharterd toestel van de Portugese luchtvaartmaatschappij HiFly. Daarin zaten de passagiers uit Amsterdam die eigenlijk al vrijdag in Suriname hadden moeten aankomen. In Nederland wachten nu nog ongeveer driehonderd reizigers op een toestel voor Paramaribo. In Suriname wachten op hun beurt nog zeshonderd passagiers op een vlucht naar Amsterdam. De eerste driehonderd daarvan vliegen naar verwachting maandagavond naar hun eindbestemming.
"Welgemeende excuses"
De SLM verwacht dat vanaf woensdag de vluchten weer volgens het reguliere schema kunnen worden uitgevoerd. Volgens Westerborg zijn de passagiers uiteraard niet blij met de vertragingen, maar zijn geen incidenten geweest. “Veel mensen hebben begrip voor deze overmachtsituatie,” aldus de SLM woordvoerder tegenover RNW. “Het is voor iedereen vervelend. Ook voor ons; dit is niet het product dat wij graag afleveren. Ik bied namens de directie van de SLM dan ook onze welgemeende excuses aan.”
Miljoenen schade
De SLM zegt niet te kunnen zeggen wat de kosten van de extra operaties zijn. Maar volgens deskundigen loopt het zeker in de miljoenen Amerikaanse Dollars. De Surinaamse luchtvaartmaatschappij is een staatsbedrijf en dus komen de extra kosten ten laste van de Surinaamse belastingbetaler. De reizigers die vanuit Amsterdam vertrekken kunnen, volgens een EU-verordening, kosten van hun ticket terugclaimen omdat er sprake is van een enorme vertraging .