Pentax K-5

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Pentax K-5

Post by Fulcrum1974 »

In mijn vorige topic vroeg ik om het verschil tussen EOS 60D en EOS 7D. IK ben net naar Camera.nl geweest en daar raadden ze me de Pentax K-5 aan. Ik ben op kieskeurig gaan zoeken en daar is deze het best beoordeeld. Verder heb ik op dpreview een aantal camera's in dezelfde prijsklasse vergeleken, waaronder de EOS 60D en Nikon D7000 en een aantal veel duurdere body's en kwam tot de conclusie dat deze Pentax er niet slecht vanaf komt, sterker: In zijn prijsklasse doet ie t erg goed. Ik vind 'm alleen wat rommelig aan doen. Het is net alsof ze dachten bij t plaatsen van de knoppen: Hier past er nog wel 1 en mmm..., daar is ook nog plaats voor een knop. Verder heeft ie n magnesium legering en rubberen afdichtingen waardoor deze redelijk bestand is tegen de elementen. Mijn vraag is: Heeft er iemand op dit forum ervaring met deze camera?
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Pentax K-5

Post by marcel32us »

Voor mij persoonlijk is het geen optie. Niet omdat het geen goede camera is, want dat zal vast wel, maar wel omdat ik niemand ken die nog Pentax heeft (ik had vroeger zelf een ME-super). Mijn argument om destijds voor Canon te gaan was dat de meeste mensen met wie ik op pad ben (als er al camera's meegaan, ik zit meer in de nummertjes-scene) ook Canon hebben. Zo kan ik nog eens een batterij of een geheugen kaartje lenen, of eens een lens uitproberen.

Inmiddels is mijn lenzenarsenaal een nog groter argument geworden om niet over te willen stappen, naast dat ik zeer tevreden ben over mijn Canon.

Er zijn dus meer argumenten dan alleen de kwaliteit van de body.

Nogmaals succes met kiezen.
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Re: Pentax K-5

Post by Fulcrum1974 »

Bedankt voor je reply. Jouw keuze voor Canon is zeer begrijpelijk. Ik moet echter (weer) helemaal opnieuw beginnen met het aanleggen van een lenzenarsenaal. Daarbij zijn er voor Pentax goede lenzen verkrijgbaar met een goed werkbare lichtsterkte. Omdat deze geen beeldstabilisatie hebben zijn deze goedkoper dan de Canon en Nikon lenzen. Voor mij dus een reden om ook dit merk in overweging te nemen. Ik ken helaas ook niemand met Pentax-ervaring waaraan ik het kan vragen. Bij Camera.nl beaamde ze overigens dat de beeldsensor van de EOS 60D (en dus ook 7D) niet geweldig is. Deze camera's zijn geen optie meer voor mij. De EOS 50D nog overigens nog wel.
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Re: Pentax K-5

Post by Erik_7Xi »

Hou er wel rekening mee dat er voor zowel Canon als Nikon een veel grotere markt is voor gebruikte lenzen - en er zijn nogaltijd Canon L-lenzen te krijgen die geen IS hebben (beeld stabilisatie) en daarom wellicht wel wat prijsvriendelijker zijn.

Ik zou zelf niet kiezen voor een Pentax - maar eerder voor Canon of Nikon, juist vanwege de grote beschikbaarheid van (gebruikte) bodies en lenzen - ik koop zelden bodies en lenzen nog nieuw.
Mocht het geen Canon of Nikon worden, dan zou ik eerder kijken naar een Sony (voormalig Minolta). Sony timmert nu hard aan de weg met nieuwe bodies en lenzen - en die schijnen ook helemaal niet zo slecht te zijn.
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2002
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Pentax K-5

Post by Glidepath »

De specs van de K5 zijn idd goed, en meer nog, die zijn beter getest dan de 60D, vlgs DPreview, maar hij valt dan ook in een hoger segment.
(Hij zat tot 31-12-2011 in een cashback programma.)
er staan er iig 2 op MP, maar de vraagprijzen zijn daar hoog vs de nieuwprijs bij bv Foka (dacht 4 tientjes goedkoper dan KE....?).

Pentax heeft als heilig voordeel iets heel anders, er passen bergen analoge K- en andere lenzen op. (je verliest een aantal functies, maar het kan!! ((en ik zou het dolgraag in de praktijk uitproberen op een high-end Pentax, want ik heb nog wel wat pentaxglas dat ik er op wil uitproberen, lijkt me zooo cool (hebbik het niet voor niks bewaard.. :mrgreen: ).))

v.w.b de "lagere prijs van gebruikte lenzen": Pentax is een van de merken die de stabilisatie IN het camerahuis heeft...........

Een 2e hands 40D of een 50D voor 300-450 euro, een bij KE 889 euro dure 60d met als pluspunt zijn varihoekscherm! of deze verleidelijke weatherresistant K-5 voor rond de 750,
oeioeioei. keuzes keuzes keuzes. :wink:
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Pentax K-5

Post by Iwan Bogels »

Hi Fulcrum,

Wat gebruiken de vrienden waarmee je wel eens op stap gaat? Al mijn vrienden gebruiken Canon, en een enkele vage kennis een Nikon ;-) Tijdens een recente trip liet een maatje zijn belangrijkste lens op het beton kletteren in Zuid-Amerika, en hij kon meteen bij de anderen terecht om door te gaan met fotograferen. Best sneu al hij de enige Pentax gebruiker zou zijn geweest. Een ander maatje raakte tijdens de vlucht naar zijn bestemming zijn weekendtas kwijt, en daar zat zijn oplader in. Hij kon zijn batterijen gewoon blijven opladen met de spullen van zijn vrienden, maar met een Pentax zou de trip na een dag gewoon voorbij zijn geweest.

Net als Erik gebruik ik ook graag tweedehands lenzen. Dat scheelt me bergen geld. Op Marktplaats en Fotoapparatuur.nl is het aanbod voor Canon overweldigend omdat Canon een marktaandeel heeft van ongeveer 60%, en Nikon 30%. (zie http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=26&t=30982). Daarnaast hebben Canon en Nikon een veel breder assortiment aan lenzen, te weten 94 en 81 tegenover slechts 39 van Pentax (zie http://www.dpreview.com/products/lenses).

Ik kan geen oordeel geven over de kwaliteit van de Pentax K-5, maar weet wel dat deze over een jaar achterkaald zal zijn. Dat geldt niet alleen voor Pentax, maar ook voor Canon en Nikon. Nu het beste kopen omdat het nu het beter is, dat is een argument wat maar eventjes stand houdt. Maar als je nu kiest voor een bepaald merk, houd er dan rekening mee dat je daar de komende jaren aan vast zit. Alleen kiezen op basis van één bepaalde body is daarmee wellicht iets te kortzichtig.

Zelf zou ik weer een Canon kiezen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Nikon ook keihard aan de weg aan het timmeren is. Die twee merken steken voor mij nu met kop, schouders en navel boven de anderen uit, ook al proberen ze je soms wijs te maken dat Sony en Pentax de merken zijn die het helemaal gaan maken.

Succes met je keuze,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2002
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Pentax K-5

Post by Glidepath »

je vergeet de innovators van Olympus! :lol:

overigens: de snoeiharde kritiek op de 7D o. a. op dit forum en de veel te kleine stap (sommige zeggen: achteruit) van de 40D naar de 50D plus de error 99 ellende en de kapotte IS-units lijken me nou niet meteen het bewijs dat Canon nou helemaal de "onehundred and 80!!!" scoort. :|
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Gerbrand
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 96
Joined: 13 Jun 2005, 08:55
Type of spotter: military
Subscriber Scramble: yes
Location: Harskamp
Contact:

Re: Pentax K-5

Post by Gerbrand »

Dag Fulcrum,

Ik ben één van de weinig Pentax gebruikers in dit wereldje en heb sinds kort de K5 op de kast staan als vervanger van de K10.

Het is gewoon een hele goede camera, maar in ons wereldje heb je wat nadelen:
- Op telegebied weinig keus aan lenzen. Wat er is is ontzettend goed, maar de keuze is niet ruim: 200mm f2.8, 300mm f4 en 60-250mm f4.
Alle oude lenzen van Pentax passen erop, maar daar wordt dan ook best veel geld voor gevraagd. Oude FA 300mm 2.8 lenzen worden bijna niet aangeboden. Soms komt er wat langs op Ebay.
Ook de betere Sigma lenzen worden niet allemaal voor Pentax gemaakt. Ik heb zelf de 100-300mm f4 en de 300mm 2.8 van sigma is er ook in Pentax-mount maar bijvoorbeeld de 120-300 2.8 weer niet.

Pentax is recent overgenomen door Ricoh en die zijn flink aan het investeren, ze willen het gat met Canon/Nikon gaan dichten en ze hebben er de centen voor, maar of dit al snel resulteert in veel nieuw lang glas, kan ik niet voorspellen.

Dus de camera is erg goed. Wat er aan glas is is ook goed, maar de keuze in het dure glaswerk is beperkt.
Fulcrum1974
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 12 Jan 2007, 18:23
Location: Lopik

Re: Pentax K-5

Post by Fulcrum1974 »

Iwan Bogels wrote:Hi Fulcrum,

Wat gebruiken de vrienden waarmee je wel eens op stap gaat? Al mijn vrienden gebruiken Canon, en een enkele vage kennis een Nikon ;-) Tijdens een recente trip liet een maatje zijn belangrijkste lens op het beton kletteren in Zuid-Amerika, en hij kon meteen bij de anderen terecht om door te gaan met fotograferen. Best sneu al hij de enige Pentax gebruiker zou zijn geweest. Een ander maatje raakte tijdens de vlucht naar zijn bestemming zijn weekendtas kwijt, en daar zat zijn oplader in. Hij kon zijn batterijen gewoon blijven opladen met de spullen van zijn vrienden, maar met een Pentax zou de trip na een dag gewoon voorbij zijn geweest.

Net als Erik gebruik ik ook graag tweedehands lenzen. Dat scheelt me bergen geld. Op Marktplaats en Fotoapparatuur.nl is het aanbod voor Canon overweldigend omdat Canon een marktaandeel heeft van ongeveer 60%, en Nikon 30%. (zie http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=26&t=30982). Daarnaast hebben Canon en Nikon een veel breder assortiment aan lenzen, te weten 94 en 81 tegenover slechts 39 van Pentax (zie http://www.dpreview.com/products/lenses).

Ik kan geen oordeel geven over de kwaliteit van de Pentax K-5, maar weet wel dat deze over een jaar achterkaald zal zijn. Dat geldt niet alleen voor Pentax, maar ook voor Canon en Nikon. Nu het beste kopen omdat het nu het beter is, dat is een argument wat maar eventjes stand houdt. Maar als je nu kiest voor een bepaald merk, houd er dan rekening mee dat je daar de komende jaren aan vast zit. Alleen kiezen op basis van één bepaalde body is daarmee wellicht iets te kortzichtig.

Zelf zou ik weer een Canon kiezen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Nikon ook keihard aan de weg aan het timmeren is. Die twee merken steken voor mij nu met kop, schouders en navel boven de anderen uit, ook al proberen ze je soms wijs te maken dat Sony en Pentax de merken zijn die het helemaal gaan maken.

Succes met je keuze,
Iwan
Iwan, bedankt voor je bruibare reaktie! Ik heb al dik 10 jaar niet meer gefotografeerd. Daarvoor was ik vaak te vinden op The Hill in Soesterberg met mijn EOS 5. Ik kan het uitlenen en gebruiken van accessoires beamen en dat is idd erg handig. Echter fotografeert geen van mijn vrienden, dus daar hoef ik het niet vanaf laten hangen. Ik ben vorig jaar op safari geweest in Kenia en had daar de Canon SX10IS bij me. In Kenia heb ik het fotografievirus weer opgelopen. Als ik straks mijn setje bij elkaar heb zal ik zeker weer eens een vliegveld gaan bezoeken maar ik denk dat ik me ga toespitsen op natuur/wildlife fotografie (en natuurlijk mijn kids wat enigszins te vergelijken is met WILDlife). Ik ben er nog niet uit welke camera het meest geschikt is voor mij en ga zeker op de door jouw genoemde sites rondneuzen. Ik laat me door niemand iets wijsmaken, maar op basis van alle informatie die ik krijg hoop ik een gedegen keuze te maken. Ik vind dit een geweldig forum en houd 'm dagelijks in de gaten, ondanks dat ik al lang geen spotter meer ben (Ik ben er mee gestopt toen ik bij de Klu in dienst ging). IK weet dat er heel goede fotografen op dit forum zitten die mij wegwijs kunnen maken. Je kent t wel: Het was iets met bomen, een bos en iets niet kunnen zien...
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Pentax K-5

Post by wild weasel »

Hi Fulcrum,

Zoals je zelf al aangaf, de ergonomie bij de Pentax verdiend niet bepaald de schoonheidsprijs. De ergonomie van Nikon en Canon zijn gewoon echt de betere (hier komt de jarenlange ervaring om de hoek, inclusief de feedback van de klanten die ze erin verwerken).....de accesability van bepaalde functies/toetsen zijn bij beide merken gewoon echt goed.......De keuze in lenzen (die bij Canon nog net iets ruimer is als bij Nikon) zijn al genoemd, toch haal ik deze nog even aan, want onderschat dit niet..........is serieus een heel belangrijke issue.

Dan nog even over de Tokina´s, Sigma´s en tamron´s. Mocht dit een optie voor je zijn (voor mij is Tokina zeker een optie in ieder geval), deze merken hebben voornamelijk glas met vattingen voor Canon of Nikon. misschien ook even iets om over na te denken.

Dit gezegd hebbende, de Pentax komt niets voor niets zo goed uit de test, maar of deze camera overall (en dan bedoel ik niet alleen image quality, maar ook durability, keuze in lenzen, ergonomie etc.) beter uit de test komt als de tegenhangers van Canon en Nikon, daar heb ik moeite mee om dat klakkeloos aan te nemen.

Bovenstaand bij elkaar opgeteld, zou een Pentax voor mij geen optie zijn, gewoon omdat je met een Canon of Nikon meer flexibiliteit zult hebben waar het op lenzen aankomt. Zelf schiet ik met Nikon, waar ik uitermate tevreden over ben.........voor mij zijn Nikon en Canon dus gewoon de no brainers....

Succes met je keus!
Last edited by wild weasel on 30 Jan 2012, 13:46, edited 1 time in total.
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Pentax K-5

Post by Iwan Bogels »

Glidepath wrote:je vergeet de innovators van Olympus! :lol:
Moet ik hier misschien "innovatieve boekhouders" lezen ? ;-)
Glidepath wrote:overigens: de snoeiharde kritiek op de 7D o. a. op dit forum en de veel te kleine stap (sommige zeggen: achteruit) van de 40D naar de 50D plus de error 99 ellende en de kapotte IS-units lijken me nou niet meteen het bewijs dat Canon nou helemaal de "onehundred and 80!!!" scoort. :|
Nope, 100% lof is geen enkel merk gegeven. En je weet, hoge bomen vangen veel wind, dus niet zo gek dat er over Canon met een marktaandeel van 60% meer kritiek beschikbaar is dan over Pentax met een marktaandeel van 3%. Hetzelfde geldt ook voor de image stabilization / vibration reduction. Nikon heeft 20 VR lenzen (waarvan 4 type II) tegenover de 28 IS lenzen van Canon (waarvan 7 type II).

De plussen en minnen voor alle merken camera's zijn legio, en de perfecte camera is er nog steeds niet. Het enige wat de mensen hier moeten doen is keuzes maken op basis van de risico's en prestaties. En die afwegingen zijn voor iedereen anders.
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
Gerbrand
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 96
Joined: 13 Jun 2005, 08:55
Type of spotter: military
Subscriber Scramble: yes
Location: Harskamp
Contact:

Re: Pentax K-5

Post by Gerbrand »

Ik wil toch wel even reageren op de reactie van Wild Weasel.

Volgens mij is met de ergonomie van Pentax helemaal niets mis. Hij suggereert, dat Pentax net komt kijken, maar de ervaring van Asahi/Pentax gaat toch wel echt verder terug als die van Canon/Nikon. Ze hebben alleen in eerste instantie de boot gemist met digitaal en qua marketing hebben ze het ook behoorlijk laten liggen, zeker in Europa.

De Pentax is gewoon heel fijn te bedienen en ligt, zeker met de grip fantastisch in de hand en dat is erg knap met zo'n compacte body. De knoppen zitten voor mijn gevoel op de goede plek. Maar dat is natuurlijk net wat je gewend ben. Als je een ander merk gewend ben, dan zit het net iets anders misschien, maar als je Pentax gewend ben, dan is daar niets mis mee.

M.a.w. De K5 is een hele sterke body, waarmee Pentax heel goed voor de dag komt. Evenals met de 645D, die scoort ook heel erg goed.

Wat betreft lenzen in het telegebied, dat is de zwakke plek. Onderin de milimeters is er best wel keus, van super lenzen tot budget lenzen, maar met meer milimeters wordt de spoeling dunner. Als er een 400 prime of iets in het zoombereik van 200-400 komt, en dan lichtsterk, dan zou ik heel blij worden. Maar wat er is, is gewoon erg goed.

Wat Wild Weasel schrijft over Tokina zit als volgt: Tokina gebruikt veel Pentax lensformules en zet die in de markt voor andere mounts. Daarom zijn er ook nauwelijks Tokina lenzen voor Pentax, omdat Pentax die zelf uitgaf.

De Tamrons en Sigma's zijn er wel veel voor Pentax, maar dan weer niet in de lange tele, behalve dan de 500mm f4.5 en 300mm f2.8 van Sigma.

Het 2e hands Pentax glas is ook erg gewild. Vroeger stond Pentax hoog aangeschreven. De lenzen uit de A*, F* e FA* range zijn erg gewild. De 2e hands prijzen overstijgen soms stevig de oorspronkelijke nieuwprijs.

Ik zou zelf niet meer van Pentax afwillen, ik heb een mooie set bij elkaar.
Vooral de 1,7x Teleconverter met daarin AF geeft mogelijk heden met lichtsterke MF lenzen.

Ik heb hem zelf in combinatie met een Tamron Adaptal II 300mm f2.8 en daar valt best goed mee te schieten, al heb ik nog wel wat training nodig om deze combi onder de knie te krijgen. En ik heb zo weinig tijd... Het liefst zette ik er een A*300mm 2.8 voor, maar daar wordt €1.800, €1.900 voor gevraagd en dat vind ik voor een tweedehands MF 300mm toch wel gortig.

Mijn conclusie is. Als je met het beschikbare glas van Pentax uit de voeten kunt qua bereik, dan is er niets mis met de keuze voor Pentax. De kwaliteit en het gebruikersgemak doet zeker niet onder voor de concurrentie. Maar wil je verder, dan moet je heel duur aan tweedehands glas en dat vergt ook nog veel geduld.
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Pentax K-5

Post by Iwan Bogels »

Gerbrand wrote:Volgens mij is met de ergonomie van Pentax helemaal niets mis....

De Pentax is gewoon heel fijn te bedienen….
Volgens mij heeft Fulcrum 10 jaar lang niet gefotografeerd, en is dus geen digitale camera’s gewend. Hij spreekt uit eigen ervaring dat hij de plaatsing van de knoppen rommelig vindt, en vanuit dat perspectief lijkt mij dat wel een interessante waarneming.
Gerbrand wrote: Tokina gebruikt veel Pentax lensformules en zet die in de markt voor andere mounts. Daarom zijn er ook nauwelijks Tokina lenzen voor Pentax, omdat Pentax die zelf uitgaf.
Oei, dus Tokina is eigenlijk een Pentax cloon? Leg ik het dan goed uit dat ik een soort Pentax lenzen op mijn Canon kan gebruiken, maar niet andersom?
Gerbrand wrote:Het 2e hands Pentax glas is ook erg gewild. Vroeger stond Pentax hoog aangeschreven. De lenzen uit de A*, F* e FA* range zijn erg gewild. De 2e hands prijzen overstijgen soms stevig de oorspronkelijke nieuwprijs.

Het liefst zette ik er een A*300mm 2.8 voor, maar daar wordt €1.800, €1.900 voor gevraagd en dat vind ik voor een tweedehands MF 300mm toch wel gortig.
Begrijp ik je nou goed? Stel je nu serieus voor om een hedendaagse camera te combineren met een manual focus lens?!?

I rest my case……
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
phantomphreak
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 146
Joined: 23 Apr 2007, 19:46
Type of spotter: F3
Location: Leiden

Re: Pentax K-5

Post by phantomphreak »

Hallo Fulcrum,

Ik schiet met Nikon en heb wel eens over Canon gedacht. Ik zou altijd (de komende jaren althans) voor één van deze twee gaan. Een kennis van me heeft een K5 na een K7 te hebben gehad. Hij fotografeert vooral natuur. Hij loopt tegen het feit aan dat er gewoon minder goed glas voor Pentax beschikbaar is. Inmiddels heeft hij een tweedehands eos 450D aangeschaft puur om een Sigma 120-300 te kunnen gebruiken.
In het nieuwste nummer van Chip foto video staat een test van telezooms. Ter illustratie:

De Nikkor 70-200/2,8 VR II haalt hier de tweede plek voor Nikon body's, met een puntentotaal van 90,6%. Op gebied van resolutie 89%.
De Canon 70-200/2,8 IS II haalt voor Canon body's de eerste plek met een puntentotaal van 88,7% en op gebied van resolutie 90%.
De Pentax 50-135/2,8 haalt hier op Pentax body's de eerste plek met een puntentotaal van 83,3% en op gebied van resolutie 81%.

Verder is de K5 beter qua ruisprestaties dan de voorganger K7, maar toch denk ik dat de Pentax body's wat dat betreft niet kunnen tippen aan CaNikon.

Zelf heb ik wel eens aan de sprong naar Canon gedacht, vooral vanwege de betaalbare en prachtige 70-200/F4 IS. Nu heb ik mezelf dan maar de Nikkor 70-200/2,8 gegund. Nog geen moment spijt van. Iedere keer als ik met die lens fotografeer ben ik zo blij als een kind. En zo'n lens is er voor Pentax gewoon niet. Net als veel andere lenzen..

(Wat niet wil zeggen natuurlijk dat er met Pentax geen prachtige platen te maken zijn!)

Groetjes,
Gerben
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Pentax K-5

Post by wild weasel »

Dan hier even weer een reactie terug.......Ik spreek uit eigen ervaring, gezien het feit ik zelf ook een Pentax heb gehad. Misschien vind jij inderdaad niets mis met de ergonomie, het gros denk daar toch anders over (including myself). Ik suggereer absoluut niet dat Pentax net komt kijken, dan moet je het nog eens terug lezen.....ik zei alleen maar dat Nikon en Canon meer met de feedback hebben gedaan vanuit hun jarenlange ervaring, meer als Pentax in ieder geval. Heel veel klanten hebben toen al aangegeven een schreeuwende behoefte te hebben aan digitaal bijvoorbeeld, dat is mijns inziens feedback die ze teveel hebben genegeerd, anders had Pentax er nu waarschijnlijk toch wel wat anders voor gestaan.....daarnaast, tuurlijk is ergonomie een kwestie van wennen, maar een bepaalde vorm van logica mist op een aantal puntjes bij de Pentax.....

Over de keuze in lenzen, juist in aviation is er door het merendeel van de fotografen hier behoefte aan mm´s (uitzonderingen daar gelaten) en daar knelt m nou juist de schoen.
Gerbrand wrote:Ik wil toch wel even reageren op de reactie van Wild Weasel.

Volgens mij is met de ergonomie van Pentax helemaal niets mis. Hij suggereert, dat Pentax net komt kijken, maar de ervaring van Asahi/Pentax gaat toch wel echt verder terug als die van Canon/Nikon. Ze hebben alleen in eerste instantie de boot gemist met digitaal en qua marketing hebben ze het ook behoorlijk laten liggen, zeker in Europa.

De Pentax is gewoon heel fijn te bedienen en ligt, zeker met de grip fantastisch in de hand en dat is erg knap met zo'n compacte body. De knoppen zitten voor mijn gevoel op de goede plek. Maar dat is natuurlijk net wat je gewend ben. Als je een ander merk gewend ben, dan zit het net iets anders misschien, maar als je Pentax gewend ben, dan is daar niets mis mee.

M.a.w. De K5 is een hele sterke body, waarmee Pentax heel goed voor de dag komt. Evenals met de 645D, die scoort ook heel erg goed.

Wat betreft lenzen in het telegebied, dat is de zwakke plek. Onderin de milimeters is er best wel keus, van super lenzen tot budget lenzen, maar met meer milimeters wordt de spoeling dunner. Als er een 400 prime of iets in het zoombereik van 200-400 komt, en dan lichtsterk, dan zou ik heel blij worden. Maar wat er is, is gewoon erg goed.

Wat Wild Weasel schrijft over Tokina zit als volgt: Tokina gebruikt veel Pentax lensformules en zet die in de markt voor andere mounts. Daarom zijn er ook nauwelijks Tokina lenzen voor Pentax, omdat Pentax die zelf uitgaf.

De Tamrons en Sigma's zijn er wel veel voor Pentax, maar dan weer niet in de lange tele, behalve dan de 500mm f4.5 en 300mm f2.8 van Sigma.

Het 2e hands Pentax glas is ook erg gewild. Vroeger stond Pentax hoog aangeschreven. De lenzen uit de A*, F* e FA* range zijn erg gewild. De 2e hands prijzen overstijgen soms stevig de oorspronkelijke nieuwprijs.

Ik zou zelf niet meer van Pentax afwillen, ik heb een mooie set bij elkaar.
Vooral de 1,7x Teleconverter met daarin AF geeft mogelijk heden met lichtsterke MF lenzen.

Ik heb hem zelf in combinatie met een Tamron Adaptal II 300mm f2.8 en daar valt best goed mee te schieten, al heb ik nog wel wat training nodig om deze combi onder de knie te krijgen. En ik heb zo weinig tijd... Het liefst zette ik er een A*300mm 2.8 voor, maar daar wordt €1.800, €1.900 voor gevraagd en dat vind ik voor een tweedehands MF 300mm toch wel gortig.

Mijn conclusie is. Als je met het beschikbare glas van Pentax uit de voeten kunt qua bereik, dan is er niets mis met de keuze voor Pentax. De kwaliteit en het gebruikersgemak doet zeker niet onder voor de concurrentie. Maar wil je verder, dan moet je heel duur aan tweedehands glas en dat vergt ook nog veel geduld.
Shoot first, edit later! :-)
Post Reply

Return to “Photography”