Pentax 645D middenformaat: 40MP FF zonder LPF

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2002
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Pentax 645D middenformaat: 40MP FF zonder LPF

Post by Glidepath »

btw, kijk ook eens naar de MP's van de Pentax middenformaat 645D, Die heeft maar liefst 40 MP. (lijkt me een erg leuke camera iig voor non-action : static, close ups en out- & indoors.)
(hun filosofie is dat de lenzen beter resultaat geven zonder Low Pass Filter en dus... hebben ze die weggelaten. :P )
meer info op
http://www.pentax.nl/nl/group/128/produ ... itaal.html
Leuk wat ze zelf schrijven over de vergelijking met diafilm....
kost nog geen 10.000, of slecht rond de 7,500 via grijze import e als het goed is is dat met een 55mm f/2.8. Hij kan ook i.c.m. (oudere) analoge 645 lenzen worden gebruikt. kleine lichtterugval, met extra 'gratis' mm.

werkt er hier iemand wel eens met zo'n 645D of ooit mee gespeeld?
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Gerbrand
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 96
Joined: 13 Jun 2005, 08:55
Type of spotter: military
Subscriber Scramble: yes
Location: Harskamp
Contact:

Re: Pentax 645D middenformaat: 40MP FF zonder LPF

Post by Gerbrand »

Waanzinnige camera en is behoorlijk in de prijzen gevallen, maar voor onze hobby, zou ik niet weten wat je er mee moet.
Voor een beetje plaatjes heb je voor zo'n midden-formaat, heel erg veel millimeters nodig. Er is een 400mm f5.6 AF lens gemaakt in het verleden. Wordt soms aangeboden voor rond de $1.500. Verder volgens mij alleen een MF 600mm F4, dus geen autofocus en tweedehands $3.000 als er al een aangeboden wordt.

Vooral een camera voor landschappen en portretten volgens mij.

Je hebt het over gratis mm, maar dat is ten opzichte van een film-645. Ten opzichte daarvan heeft hij een cropfactor van 1.3
De beeldverhoudingen zijn anders, dus het is niet helemaal juist om te zeggen.
Maar van FF naar film 645 is de cropfactor 0,6 en naar de 645D(igital) 0,78x

Dus 400mm FF is 640mm op je K5 en 312mm op een 645D. Dus ten opzichte van een K5 heb je meer als 2x zoveel mm nodig op een 645.

Verder heeft hij 1,1 fps. Dat gaat ook niet erg hard.
Post Reply

Return to “Photography”