Waarom niet zou ik zeggen? Voor een airline als Qatar Airways of Etihad zou KLM een goed in te passen onderdeel zijn van hun netwerk, door meer een dual hub systeem te beginnen. KLM biedt via Schiphol veel meer mogelijkheden richting de VS, Europa.B767-300ER wrote: Roddelverhalen!! Binnen KLM gaandeze roddels ook maar overname door midden oosten maatschappij past niet in de strategieen van deze maatschappijen. Ze hebben soms wel een belang in een maatschappij maar nergens een meerderheid en zijn daar ook niet aktief mee bezig. Deze maatschappijen gaan uit van hun eigen kracht en netwerk. Maar wat niet is kan nog komen.
Leg maar eens deze routes naast elkaar:
Doha-New York 6706 miles
Doha-Amsterdam-New York 6707 miles
Een verschil van 1 mijl op een intercontinentale route. San Francisco is 500 mijl omvliegen via Schiphol, Toronto 20 mijl..
Om de andere kant op te redeneren:
Amsterdam-Doha-Singapore vs Amsterdam-Singapore: 400 mijl
Daarnaast zou Qatar of Etihad veel verkeer tussen de EU en Australie op kunnen vangen.
Etihad heeft meer dan 29% van de aandelen Air Berlin en is nu de grootste aandeelhouder in niet een van de kleinste maatschappijen van Europa..B767-300ER wrote: Ze hebben soms wel een belang in een maatschappij maar nergens een meerderheid en zijn daar ook niet aktief mee bezig.
Door regelgeving mag echter een een buitenlandse luchtvaartmaatschappij (Lees: buiten-EU) niet meer dan 49% van de luchtvaartmaatschappij bezitten. Mocht een maatschappij uit het Midden-Oosten dus KLM willen overnemen zal de regulering hierin mee moeten bewegen, tenzij via allerlei off-shore constructies de maatschappij een geheim meerderheidsbelang weet te verkrijgen.