Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
The Dude, je stuk geeft een hoop uitleg waarvan ik een aantal dingen in ieder geval niet wist maar zou je dan aan de (semi) leken op vracht gebied kunnen uitleggen waarom er een gevoel heerst dat het eens zo ambitieuze Martinair nu de strijd zo makkelijk lijkt te verliezen? Ik zeg bewust lijkt omdat we dus niet alle informatie ter beschikking hebben. Voor menig persoon met een rood hart (en dan bedoelen we niet die van de PvdA) doet het toch pijn dat de ABC, Centurion, CargoLux etc etc vliegtuigen in steeds grotere aantallen op Schiphol zien. Is er minder handel van en naar NL dan begrijp ik dat dit zijn invloed heeft maar dat moet het ook op deze maatschappijen hebben en de MAC is van oudsher een club die vloog waar de handel was en niet perse vanaf Schiphol vloog.
Velen hebben toch het gevoel dat de Full Freighters over een aantal jaar verdwenen zijn.
Velen hebben toch het gevoel dat de Full Freighters over een aantal jaar verdwenen zijn.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Goede vraag.
Vroegr stonden de Centurions, de Saudi's e de LH Cargo's niet op Amsterdam...
Vroegr stonden de Centurions, de Saudi's e de LH Cargo's niet op Amsterdam...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nou moeten we niet doen of er vroeger geen concurentie was. Toen had je DAS Air Cargo bijvoorbeeld, Polar/Atlas. Saudia is geen concurrent. LH is alweer weg.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Maar zou wel eens terug kunnen komen als ze hun rechtzaak winnen tegen het besluit dat ze dat soort vluchten niet mogen uitvoeren. (Waarom zouden ze die anders namelijk aanspannen?)ErwinS wrote:LH is alweer weg.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik ben geen vrachtspecialist, so correct me if I am wrong. Maar wat ik weleens begrepen heb van een vrachtman ligt de kracht bij luchtvracht juist in het feit dat er meerdere vervoersaanbieders zijn, zodat er keuze is en expediteurs zich op een luchthaven willen vestigen. Alleen dan kan een vracht terminal uitgroeien tot proporties zoals op Schiphol en is er voldoende volume aan vervoerbehoefte om de vliegtuigen vol te krijgen.
create your own database with www.spottingmode.com
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Concurrentie is er altijd geweest maar groei van buitenlandse maatschappijen in een krimpende markt dan wel marginale markt is moeilijk te begrijpen. Zeker als de thuisclub steeds kleiner en kleiner wordt. Ik had nog nooit van ene Centurion gehoord voordat ze met die gele banaan op Schiphol kwamen.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Er zit een zekere verschil tussen de cargo afdeling van KLM en die van Martinair. Ongeacht wat je van welke maatschappij vind, de ervaring die er bij Martinair zit steekt met kop en schouders boven die van de KLM. Dat wil niet zeggen dat KLM geen kennis of kunde heeft. Dat wil alleen maar zeggen dat KLM, Martinair zou moeten koesteren als een kostbaar goed. In mijn optiek wordt dat niet gedaan. Ik heb het gevoel (en dat hoeft niet juist te zijn) dat Martinair langzaam kapot wordt gemaakt. Martinair zou DE vrachtpoot kunnen (= moeten) zijn van Air France/KLM maar iedereen is te beschermend voor zijn hokje en juist dat hokjes syndroom is slopend voor een tanende economie (want niet alleen Air France/KLM heeft daar last van).The Dude wrote:Zoals eerder in topics heb ik geen verkeerd woord te zeggen over Martinair. Gemotiveerd en vakkundig.
Maar om te insinueren dat kennis van vracht bij de KLM niet aanwezig is gaat me echt te ver.
Dat zou voor een exportland als Holland niet zo'n groot probleem moeten zijn. Meer voor transitvracht misschien ?The Dude wrote:VANUIT Schiphol allemaal vol, maar de import NAAR Schiphol loopt op alle fronten achter.
Klopt, maar personeel wel, zoals bekend is.The Dude wrote:Martinair freighter bestemmingen en KLM passage bestemmingen ( op een paar overlappingen na ) bijten elkaar niet.
Overigens heeft iedereen het zwaar hoor, maar dat is een andere discussie
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Een maatschappij erbij, een maatschappij eraf. Waar het om gaat is de totale tonnage die vervoerd wordt en (handig erbij) of er winst mee wordt gemaakt. Ik heb zulke cijfers niet, maar zou er graag iets over zien. Pas dan kan je conslussies trekken.mac wrote:Concurrentie is er altijd geweest maar groei van buitenlandse maatschappijen in een krimpende markt dan wel marginale markt is moeilijk te begrijpen. Zeker als de thuisclub steeds kleiner en kleiner wordt. Ik had nog nooit van ene Centurion gehoord voordat ze met die gele banaan op Schiphol kwamen.
Erwin
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ehhh... Ik denk niet dat het economisch haalbaar is de heen- en terugvlucht te financieren uit alleen maar de vracht die van Schiphol uitgevoerd wordt... En je hebt hier dus precies DE reden te pakken waarom nu, op dit moment in de economische toestand, vracht een lastige markt is. De bestedingen IN Nederland (Europa in het algemeen) hollen achteruit, zelfs China merkt het aan zijn economische groei dat Europa naar verhouding weinig importeert.cHabu wrote:Dat zou voor een exportland als Holland niet zo'n groot probleem moeten zijn. Meer voor transitvracht misschien ?The Dude wrote:VANUIT Schiphol allemaal vol, maar de import NAAR Schiphol loopt op alle fronten achter.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dat is volgens mij altijd een gegeven in vrachtvervoer (welke modaliteit dan ook). Er zijn weinig landen die een perfecte handelsbalans hebben, bijna elk land heeft danwel een overschot, danwel een terkort. Dat overschot/tekort kan je bijna 1-op-1 vertalen naar meer uitvoer/meer invoer (niet helemaal, want bij de balans gaat het om importwaarde). Bijna elke vrachtvervoerder zal dus de ene kant op meer verdienen dan de andere kant op. Als dat de reden van de problemen is dan is er nog veel meer mis als je het mij vraagt.... (wat niemand doet, maar toch).
Erwin
Erwin
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Precies, echter: daar was 'vroegah' toen er nog niet zo veel vrachtvervoerders waren een fantastische markt voor MP. Zorgen dat de kist vrijwel of meer dan kostendekkend terug komt. Zij waren de 'wilde vaart' van de lucht. Nu is die 'ad hoc retourmarkt' veel minder omdat het aanbod van vervoerders verschrikkelijk (vergeleken met MP's hoogtij dagen) groot is.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Iemand enig idee wat de MPR gaat doen? Staat zonder laagje verf op Schiphol. Waar hangt de CKA uit? Al een hele tijd niet meer waargenomen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PHMPR gaat terug naar de leasemaatschappijmac wrote:Iemand enig idee wat de MPR gaat doen? Staat zonder laagje verf op Schiphol. Waar hangt de CKA uit? Al een hele tijd niet meer waargenomen.
Zover ii weet vliegt de CKA gewoon.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dus geen jumbo meer in Mac kleuren. Jammer dat deze verdwijnt en Air China begonnen is met 5 vluchten per week. Vreemde smaak geeft dat. De CKA heeft een tijdje stuk gestaan opmeen buitenstation en is uiteindelijk op spl in een hangaar gegaan. Daarna niet meer gezien.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
CKA heeft op 8 september in elk geval nog MP096 gevlogen. Dusss...mac wrote:De CKA heeft een tijdje stuk gestaan opmeen buitenstation en is uiteindelijk op spl in een hangaar gegaan. Daarna niet meer gezien.
== All is well, as long as we keep spinning ==