Ik geloof niet dat jij het verhaal rond de JSF helemaal snapt.
fijn dat jij het wel helemaal snapt! (
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
) Het pentagon snapt het niet meer, Lockheed-Martin niet meer , de USAF niet, eigenlijk niemand meer imho...
Ik snap het ook niet maar volgens mij zit het in grote lijnen als volgt. (goeddeels herhaling van zetten, maar je moet toch wat op de vrijdagmiddag)
Zowel de USA als aantal andere landen waaronder Nederland moet/wil opvolger F-16. Daar is al jarenlang budget voor vrijgemaakt, want dat weten we al sinds we F-16 kochten. Zijn dus geen nieuwe uitgaven, maar al lang ingeplande reserveringen op het budget voor de komende decennia.
De meeste nederlandse partijen (inclusief de PvdA, zie
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/14/pvd ... -defensie/ ) hebben een ambitieniveau wat voor defensie verder reikt dan alleen de vierdaagse en de taptoe breda ondersteunen. Zolang die keuze staat zul je je mensen weg moeten sturen met geschikt materieel.
Het is volgens niet onlogisch om diegenen die ergens mee moeten werken een budget te geven, en ze het daarvoor zelf te laten oplossen, maw, dit vragen we van je, kijk maar wat jij met dit geld kunt doen. Als zij denken dat zij binnen hun budget JSF moeten kopen, en dan maar wat minder dan de initieel begrootte 86 stuks, dan moeten ze dat mooi doen. Zij hebben de kennis, de ervaring(en) en de contacten. En dan moeten ze niet achteraf zeuren (tenzij ze extra gekort zouden worden bij gelijkblijvend politiek ambitiniveau)
Daarnaast is het tegenwoordig met elk technologisch geavanceerd project zo dat er vertragingen optreden. Bijna elk nieuw gebouw, computersysteem, schip, trein of vliegtuig wordt te laat , te duur , en maar gedeeltelijk werkend opgeleverd tegenwoordig. Naturlijk zitten daar gradaties in, en mag je zo'n leverancier daar best een beetje over ''kietelen'', maar het lijkt onvermijdelijk in deze high-tech tijd. (Want wie durft mij te garanderen dat de SAAB Gripen NG daarop de enige uitzondering zal zijn??)
Ook de concurenten zijn nog steeds niet helemaal honderd procent operationeel "as advertised", nog steeds worden die systemen maar stukje bij beetje capabeler, dus geloof geen enkele fabrikant meer!
Puur technologisch is het geen discussie of de JSF (militair)technisch geavanceerder is/wordt dan de Gripen NG/Rafale/EF2000, dat issie namelijk gewoon zondermeer. Of je dat nodig hebt, en zo ja in welke aantallen is een andere discussie. Niemand weet wat de volgende oorlog wordt, en dat is dus aan de politiek om bijvoorbeeld te kiezen voor een beperkt aantal hight-tech toestellen, of een iets groter aantal minder capabele toestellen.
Maar het idee dat er in den haag elke maand een zak geld naar amerika wordt gestuurd en dat daar helemaal niks voor terugkomt is echt onzin. Uiteindelijk kopen we gewoon een fors kleiner aantal JSF's voor een iets hoger budget en snijdt de fabrikant zichzelf in de vingers.
I have never drunk milk, and I never will . . . .