CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Forum rules
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12087
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
122 Teletekst za 08 sep
***************************************
Kort nieuws binnenland
***************************************
` Op het strand bij Wassenaar heeft een
vliegtuigje van het CDA een geslaagde
noodlanding gemaakt.De piloot vloog met
een sleep met een CDA-leus langs de
kust.Zijn vliegtuigje raakte in de
buurt van Meijendel vermoedelijk een
ander toestel.Dat kon doorvliegen en
veilig landen in Rotterdam.
Bron teletekst
***************************************
Kort nieuws binnenland
***************************************
` Op het strand bij Wassenaar heeft een
vliegtuigje van het CDA een geslaagde
noodlanding gemaakt.De piloot vloog met
een sleep met een CDA-leus langs de
kust.Zijn vliegtuigje raakte in de
buurt van Meijendel vermoedelijk een
ander toestel.Dat kon doorvliegen en
veilig landen in Rotterdam.
Bron teletekst
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
In de Telegraaf staat een foto van het toestel op het strand: PH-PHX.
- Harro
- Scramble Newbie
- Posts: 42
- Joined: 28 Mar 2009, 19:38
- Type of spotter: F2, civ
- Location: EHSE
- Contact:
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Zie hier een aantal foto's: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-wee ... -op-strand
Duidelijk schade aan linker flap.
Volgens laatste berichten was er een andere sleepkist in de buurt die niet bij het ongeval betrokken was. De PHX zou gebotst zijn met een "ander toestel, met vier inzittenden".
Duidelijk schade aan linker flap.
Volgens laatste berichten was er een andere sleepkist in de buurt die niet bij het ongeval betrokken was. De PHX zou gebotst zijn met een "ander toestel, met vier inzittenden".
Last flight: 18-09-2021 EHSE-EHSE T-6 PH-TXN
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12087
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
CDA-vliegtuig landt op strand na botsing
DEN HAAG -
Boven het bos- en duingebied Meijendel bij Den Haag zijn zaterdagmiddag twee vliegtuigjes met elkaar in botsing gekomen. Een reclamevliegtuig, ingehuurd door het CDA, maakte rond 16.15 uur een noodlanding op het strand. Het andere toestel, met vier inzittenden, kon veilig landen op Rotterdam The Hague Airport. Niemand raakte gewond, meldde het Korps landelijke politiediensten (KLPD).
Een derde toestel, dat ook een reclamesleep had en in de buurt vloog, blijkt niet bij het ongeval betrokken te zijn geweest. Dit vliegtuig is enige tijd later geland op het vliegveld bij Rotterdam.
Op het moment dat de twee toestellen elkaar raakten waren vanwege het zomerse weer veel mensen op het strand, maar ook daar is niemand gewond geraakt. „De piloot wist veilig te landen op een rustig gedeelte van het strand”, meldde de zegsman.
Hoe groot de materiële schade is, kon hij nog niet zeggen. Het KLPD onderzoekt hoe het ongeval kon gebeuren.
Op de sleep achter het vliegtuig dat op het strand landde staat de tekst 'Samen kunnen we meer, stem CDA' , de verkiezingsleus van de Christen-Democraten
Bron: Telegraaf
DEN HAAG -
Boven het bos- en duingebied Meijendel bij Den Haag zijn zaterdagmiddag twee vliegtuigjes met elkaar in botsing gekomen. Een reclamevliegtuig, ingehuurd door het CDA, maakte rond 16.15 uur een noodlanding op het strand. Het andere toestel, met vier inzittenden, kon veilig landen op Rotterdam The Hague Airport. Niemand raakte gewond, meldde het Korps landelijke politiediensten (KLPD).
Een derde toestel, dat ook een reclamesleep had en in de buurt vloog, blijkt niet bij het ongeval betrokken te zijn geweest. Dit vliegtuig is enige tijd later geland op het vliegveld bij Rotterdam.
Op het moment dat de twee toestellen elkaar raakten waren vanwege het zomerse weer veel mensen op het strand, maar ook daar is niemand gewond geraakt. „De piloot wist veilig te landen op een rustig gedeelte van het strand”, meldde de zegsman.
Hoe groot de materiële schade is, kon hij nog niet zeggen. Het KLPD onderzoekt hoe het ongeval kon gebeuren.
Op de sleep achter het vliegtuig dat op het strand landde staat de tekst 'Samen kunnen we meer, stem CDA' , de verkiezingsleus van de Christen-Democraten
Bron: Telegraaf
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
En volgens het Journaal zou het vliegtuigje dat geland was op het strand een sleep voor de SP hebben gehad. De botsing zou zijn gemaakt met een toestel dat fotoopnames aan het maken was van een derde toestel dat een banner voor het CDA achter zich aan sleepte.
Ik moest meteen denken aan dat je zoiets anders alleen maar in een stripverhaal ziet (in dit geval grote overeenkomst met Appie Happie in de dubbele luchtslag)
Ik moest meteen denken aan dat je zoiets anders alleen maar in een stripverhaal ziet (in dit geval grote overeenkomst met Appie Happie in de dubbele luchtslag)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Heeft het andere toestel een landing geprobeerd op de linkervleugel op het toestel wat de voorzorgslanding heeft uitgevoerd ?
Daar lijkt het wel op als je naar de plekken op de vleugel bekijkt.
Heeft die andere piloot helemaal niets gemerkt ?
Daar lijkt het wel op als je naar de plekken op de vleugel bekijkt.
Heeft die andere piloot helemaal niets gemerkt ?
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Niet alleen schade aan de linker flap, maar vooral ook bovenop de linkervleugel... Ik ben benieuwd naar de regi's van de betrokken Cessna en PA18. Beide toestellen kwamen rond 15:45 door de CTR van Schiphol ten zuiden van de 06-24 op weg naar de kust (de mid-air was volgens de pers zo rond 16:15 lt). De (helemaal donkere) PA 18 had een sleep met "Wietpas nee; stem SP" en de Cessna vloog er kort achter, vermoedelijk om air2air opnamen te maken... Ik kon ze jammer genoeg niet lezen (tegenlicht en te ver weg).
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
- Stafpilot
- Scramble Junior
- Posts: 170
- Joined: 03 Aug 2003, 02:08
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Ede, The Netherlands
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Foto's op Regio 15: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-wee ... -op-strand
F104 Starfighter --> the real thing
- Aviaphotos
- Scramble Addict
- Posts: 2039
- Joined: 30 Jul 2004, 20:53
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: No
- Contact:
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Beelden vanuit de Cessna: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... -video.xml
Pim Hesse Photography - http://www.pimhesse.com
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Uiteraard moeten we de conclusies afwachten van de raad, er zijn wel een aantal dingen de me opvallen:
4 personen in een Cessna, langs de kust (warm strandweer, veel mensen) Twee reclameslepen (LRM en PHX om en nabij zelfde hoogte en richting) waar je met flaps 10° naast een ervan (?: geen formatie gebriefd.., geen radio contact) gaat hangen en dan (klaarblijkelijk) het overige luchtruim niet voldoend in de gaten had want de andere (de PHX) kwam als een verrassing onderlangs (zelfde richting op als ik de schade op de PHX zie).
De Cessna heeft zo te zien (en te horen aan de opmerkingen) moeite om de boel onder controle te krijgen. Iedereen is (gelukkig) veilig geland!!
Er HAD een 4 persoons Cessna in een spin kunnen komen en in het water belanden.
De Cessna HAD ook in de banner van de PHX kunnen vliegen: het frontale vlak als je er recht achter zit is erg klein.
De PHX had ook ergere (en structurele) schade kunnen oplopen: we praten hier wel over een mid-air, gelukkig met weinig onderling verschillende snelheid.
Persoonlijk ben ik benieuwd naar wat de vlieger van de LRM te vertellen heeft, die heeft alles gezien en zo te zien aan de beelden geprobeerd om de Cessna inzittenden iets duidelijk te maken.
Mijn angst is dat dit ongeval weer een impact gaat hebben op de General Aviation… en dat zijn meestal weer restricties. Hier past een beroemde quote: Truly superior pilots are those who use their superior judgment to avoid those situations where they might have to use their superior skills.
4 personen in een Cessna, langs de kust (warm strandweer, veel mensen) Twee reclameslepen (LRM en PHX om en nabij zelfde hoogte en richting) waar je met flaps 10° naast een ervan (?: geen formatie gebriefd.., geen radio contact) gaat hangen en dan (klaarblijkelijk) het overige luchtruim niet voldoend in de gaten had want de andere (de PHX) kwam als een verrassing onderlangs (zelfde richting op als ik de schade op de PHX zie).
De Cessna heeft zo te zien (en te horen aan de opmerkingen) moeite om de boel onder controle te krijgen. Iedereen is (gelukkig) veilig geland!!
Er HAD een 4 persoons Cessna in een spin kunnen komen en in het water belanden.
De Cessna HAD ook in de banner van de PHX kunnen vliegen: het frontale vlak als je er recht achter zit is erg klein.
De PHX had ook ergere (en structurele) schade kunnen oplopen: we praten hier wel over een mid-air, gelukkig met weinig onderling verschillende snelheid.
Persoonlijk ben ik benieuwd naar wat de vlieger van de LRM te vertellen heeft, die heeft alles gezien en zo te zien aan de beelden geprobeerd om de Cessna inzittenden iets duidelijk te maken.
Mijn angst is dat dit ongeval weer een impact gaat hebben op de General Aviation… en dat zijn meestal weer restricties. Hier past een beroemde quote: Truly superior pilots are those who use their superior judgment to avoid those situations where they might have to use their superior skills.
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Te bizar ( let op hoe lang ze aan elkaar vastzitten ! )
http://nos.nl/video/416584-beeld-van-de ... enaar.html
http://nos.nl/video/416584-beeld-van-de ... enaar.html
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Zoals ik hierboven al meldde: de PH-LRM vloog een half uur eerder al samen met de Cessna door of langs de CTR van Schiphol. Die formatie bestond (dus) al veel langer, en is niet "spontaan" boven Wassenaar ontstaan of zo... Zal zo even kijken of het de moeite loont de "spionagefoto" die ik daarvan heb (ver weg en tegenlicht) te uploaden. Well, here goes:Flyboy wrote:4 personen in een Cessna, langs de kust (warm strandweer, veel mensen) Twee reclameslepen (LRM en PHX om en nabij zelfde hoogte en richting) waar je met flaps 10° naast een ervan (?: geen formatie gebriefd.., geen radio contact) gaat hangen en dan (klaarblijkelijk) het overige luchtruim niet voldoend in de gaten had want de andere (de PHX) kwam als een verrassing onderlangs (zelfde richting op als ik de schade op de PHX zie).
Verder ben ik het wel met flyboy eens: het basisprincipe is en blijft "see and be seen"... en dat is hier niet helemaal gelukt!
PS: welke Cessna was het nou?
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Zonder met de vinger te willen wijzen, dat mag de luchtvaartpolitie doen, maar uit het filmpje is wel een en ander af te leiden. De piloot van de Husky kon de cessna nauwelijks tot niet aan zien komen. Dan moet hij al met een verdraaide nat door het dakraam hebben zitten kijken, en daar was vanuit zijn oogpunt wellicht geen aanleiding voor. Vanuit de Cessna is de Husky wel heel goed te zien, dus de vraag is wat die daar deed, en waarom het nodig was de Husky zo dicht te naderen.
- Harro
- Scramble Newbie
- Posts: 42
- Joined: 28 Mar 2009, 19:38
- Type of spotter: F2, civ
- Location: EHSE
- Contact:
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Check ook de positie van de zon... bijna recht van voren. Maakt het er ook niet makkelijker op.
Last flight: 18-09-2021 EHSE-EHSE T-6 PH-TXN
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: CDA (vliegtuigje) in moeilijkheden...
Wat ook te zien is, is dat:
- de Husky rechts onder de Cessna vliegt
- de piloot van de Cessna links zit (en dus rechts onder geen zicht heeft)
- de passagier in de rechter stoel aan het filmen is
- en dat de piloot van de Piper Cub nog probeert de aandacht te trekken door naar beneden te wijzen...
Maar goed, met al die opnamen is in ieder geval vrij duidelijk te volgen WAT er gebeurde; nu nog het WAAROM...
- de Husky rechts onder de Cessna vliegt
- de piloot van de Cessna links zit (en dus rechts onder geen zicht heeft)
- de passagier in de rechter stoel aan het filmen is
- en dat de piloot van de Piper Cub nog probeert de aandacht te trekken door naar beneden te wijzen...
Maar goed, met al die opnamen is in ieder geval vrij duidelijk te volgen WAT er gebeurde; nu nog het WAAROM...
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!