Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het enige wat ik snel kan bedenken is dat het personeel een Air UK scenario al zag afspelen en ze er alles aan gedaan hebben om op één of andere manier hun baan veilig te stellen.
Ik ben nog steeds van mening dat het unieke van Martinair binnen KLM een welkome aanvulling zou zijn maar als dit niet binnen de visie van KLM past dan kan je hoog en laag springen.
Ik ben nog steeds van mening dat het unieke van Martinair binnen KLM een welkome aanvulling zou zijn maar als dit niet binnen de visie van KLM past dan kan je hoog en laag springen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Past niet binnen de visie van KLM, of de visie van AFKLM.
Ik gok dat Parijs hier een groter aandeel in heeft dan Amstelveen.
Maar zoals gezegd slecht een gok en niet gebaseerd op enkele vorm van verstand..
Ik gok dat Parijs hier een groter aandeel in heeft dan Amstelveen.
Maar zoals gezegd slecht een gok en niet gebaseerd op enkele vorm van verstand..
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Misschien gaat het nog wel veel sneller dan wat we met z'n allen konden bevroeden:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Modal ... fault.aspx
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Modal ... fault.aspx
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Lees vooral de laatste zin in het artikel dat 76-er linkte. Dat zegt een hoop voor wat betreft de visie van AF/KL:
ErwinPas dan kunnen de vrachtdivisies ‘een solide bijdrage aan de winstgevendheid van de lange-afstandsroutes leveren.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Als KLM eens wat flexibeler was dan hadden ze ook know-how, als AF Martinair gewoon ze gang laat gaan dan wordt het een winstgevende club door de know-how die MP heeft.cHabu wrote:Er is wel degelijk en verschil in know-how tussen beide toko'sSPL wrote:Zonder verder inhoudelijk in te gaan op deze hele discussie, wordt hier (niet allleen door Crhis) vaak geschetst dat Martinair als 'enige' de expertise heeft in het vervoer van vracht. Is het niet zo dat KLM zelf ook jaren 4 full cargo kisten heeft rondgevlogen en al 20 jaar de combi kisten inzet met veel vracht? Dus ook bij de KLM zit heel veel cargo know-how.cHabu wrote:Van de gehele Air France/KLM poot, is Martinair wel de toko met expertise in het vervoeren van vracht en gezien het commentaar, ben ik niet de enigste die alleen maar een neerwaardse trent ziet gebeuren bij die toko.
Groeten Martijn
"Vervoer van vracht" in een algemene uitdrukking die op beide toko's toepasbaar zijn, maar de know-how binnen Martinair steekt met kop en schouder boven die van de KLM uit, hoe vervelend het ook is om dat als KLMmer te horen
Juist daarom begrijpen er maar weinig iets van de strategie binnen de Air France/KLM groep. Die know-how zou je met twee handen moeten aanpakken en ik ben niet de enige die het idee heeft dat het juist omgekeerd is.
Echter het grootste probleem is hoe je bepaalde mensen aan het verstand krijgt bij KL en AF dat wat ze hebben voorgelegd in het ringvaartakkoord ook uitgevoerd moet worden.
Met alle respect naar iedereen die hier voor KL werkt of AF, wil je een Full Cargo club runnen moet je flexibel zijn en zowel AF als KL zijn zo flexibel als een lode deur.
MP gaat na zijn klote met enorme verliezen per week, door het beleid wat gevoerd wordt. Redding MP is ringvaartakkoord nietig verklaren en als zelfstandig club doorgaan.
Echter dat laatste wordt steeds moeilijker.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
KLM heeft MP al veel eerder de nek omgedraaid. Dat begon al met de BCFen ipv ERFen door de RVC (lees: KLM). KL kocht in die periode wel de ERF's. MP kreeg ook de BUH voor 1 Euro (ex eng). Ze hebben een leasecontact voor die periode van een ERF betaald om die kist in de lucht te houden.
MP vloog op 80000 bestemmingen meer dan nu voor cargo en ook pax.
MP was heel flexibel totdat KL er zich mee ging/kon bemoeien. Sindsdien is het alleen maar minder geworden en nu in een stroomversnelling.
AFKL gaat MP niet verkopen omdat ze dan een te grote concurrent zijn van AFKL. Martinair is verleden tijd. Ben daar behoorlijk ziek van maar dat is sentiment en dat hoor je tegenwoordig niet meer te hebben in deze maatschappij (letterlijk en figuurlijk). Voor de vliegers die MP hebben geholpen om groot te worden rest nu nog een enkeltje zandbak om daar verder te gaan. Vlieg ik nog ooit met een AFKL mij.? Never!
MP vloog op 80000 bestemmingen meer dan nu voor cargo en ook pax.
MP was heel flexibel totdat KL er zich mee ging/kon bemoeien. Sindsdien is het alleen maar minder geworden en nu in een stroomversnelling.
AFKL gaat MP niet verkopen omdat ze dan een te grote concurrent zijn van AFKL. Martinair is verleden tijd. Ben daar behoorlijk ziek van maar dat is sentiment en dat hoor je tegenwoordig niet meer te hebben in deze maatschappij (letterlijk en figuurlijk). Voor de vliegers die MP hebben geholpen om groot te worden rest nu nog een enkeltje zandbak om daar verder te gaan. Vlieg ik nog ooit met een AFKL mij.? Never!
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
het is allemaal erg jammer, want wat MP nu (gedwongen) laat liggen pakken de andere wel weer op. Dat mist gewoon gewoon in de strategie van vandaag en dat heeft iedereen ook wel geschreven dat men niet meer wil. Ik vind KLM een prima bedrijf maar die hadden niet aan MP mogen komen naar mijn mening. Ze hadden Schroder moeten klonen.. maar helaas.
-
- Posts: 14
- Joined: 22 Feb 2009, 18:27
- Type of spotter: S1
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
SPL wrote:Zonder verder inhoudelijk in te gaan op deze hele discussie, wordt hier (niet allleen door Crhis) vaak geschetst dat Martinair als 'enige' de expertise heeft in het vervoer van vracht. Is het niet zo dat KLM zelf ook jaren 4 full cargo kisten heeft rondgevlogen en al 20 jaar de combi kisten inzet met veel vracht? Dus ook bij de KLM zit heel veel cargo know-how.cHabu wrote:Van de gehele Air France/KLM poot, is Martinair wel de toko met expertise in het vervoeren van vracht en gezien het commentaar, ben ik niet de enigste die alleen maar een neerwaardse trent ziet gebeuren bij die toko.
Groeten Martijn
KLM heeft slechts kort met 4 full freighters gevlogen. De CKD was lange tijd aan AF verhuurd. Er is nooit veel geld verdiend met de full freighter operatie omdat er slechts voor nog geen twee machines werk was. Bovendien is het vliegen met vracht in een combi iets anders als vliegen met een full freighter. KLM was bijvoorbeeld niet of nauwelijks op de hoogte van de mogelijkheden van de neusdeur.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Sorry , ga nu weer even ingrijpen.
Werk zelf al 22 jaar bij KLM vracht.
dit is totaal ongegronde onzin.
Van 2003 tot 2008 hebben we met de CKA, CKB en CKC gewerkt. Inderdaad is de CKD de meeste tijd bij Air France geweest.
Zo rond 2007/2008 zijn de CKA en CKC als eersten bij Martinair ondergebracht, gevolgd door de CKB en CKD.
Dit was voor de crisis en alle freighters zaten altijd vol, we kregen inderdaad veelvuldig te horen dat het nauwelijks wat geld op bracht ( maar met de overhead aan managers bij KLM is dat ook geen verrassing ).
Neus belading kwam inderdaad zelden voor, maar de expertise was/is wel degelijk aanwezig.
In ons KLM allotment maken we nog steeds gebruik van de freighters ook incidenteel met neusbelading.
Ben het goed zat dat hier mensen die noch bij Martinair noch bij KLM werken maar van alles beweren over gebrek aan kennis bij KLM vracht wat totaal ongegrond is.
Kom eens met feiten.
( P.S. er is wel een onderscheid tussen SPLFH vracht en SPLKA belading.
De laaste heeft inderdaad nauwelijks tot geen ervaring met freighters en zo heeft de vracht gauw besloten de belading indertijd door Martinair te verzorgen )
Werk zelf al 22 jaar bij KLM vracht.
dit is totaal ongegronde onzin.
Van 2003 tot 2008 hebben we met de CKA, CKB en CKC gewerkt. Inderdaad is de CKD de meeste tijd bij Air France geweest.
Zo rond 2007/2008 zijn de CKA en CKC als eersten bij Martinair ondergebracht, gevolgd door de CKB en CKD.
Dit was voor de crisis en alle freighters zaten altijd vol, we kregen inderdaad veelvuldig te horen dat het nauwelijks wat geld op bracht ( maar met de overhead aan managers bij KLM is dat ook geen verrassing ).
Neus belading kwam inderdaad zelden voor, maar de expertise was/is wel degelijk aanwezig.
In ons KLM allotment maken we nog steeds gebruik van de freighters ook incidenteel met neusbelading.
Ben het goed zat dat hier mensen die noch bij Martinair noch bij KLM werken maar van alles beweren over gebrek aan kennis bij KLM vracht wat totaal ongegrond is.
Kom eens met feiten.
( P.S. er is wel een onderscheid tussen SPLFH vracht en SPLKA belading.
De laaste heeft inderdaad nauwelijks tot geen ervaring met freighters en zo heeft de vracht gauw besloten de belading indertijd door Martinair te verzorgen )
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
The Dude, kan jij als insider wel aangeven of de vracht als specialisme meer bij Martinair thuis hoort dan bij KLM? Waarmee ik niet bedoel dat KLM niet goed is in vracht. Danwel of de manier waarop Martinair haar geld in de vracht kan verdienen binnen de visie/cultuur van KLM past?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
@The dude
Kom eens met feiten? Allereerst je eigen feiten ff checken op juistheid
CKD kwam pas in 2008 naar KLM
De CKC en CKA zijn pas in midden 2009 "voor mp" gaan vliegen. Niet voor de crisis dus, maar er middenin! (Voor jouw info, de crisis begon zo rond aug 2008)
Groeten een niet KLM-er en niet MP-er.
Die er idd verder geen verstand van heeft.
[ Post made via Mobile Device ]
Kom eens met feiten? Allereerst je eigen feiten ff checken op juistheid
CKD kwam pas in 2008 naar KLM
De CKC en CKA zijn pas in midden 2009 "voor mp" gaan vliegen. Niet voor de crisis dus, maar er middenin! (Voor jouw info, de crisis begon zo rond aug 2008)
Groeten een niet KLM-er en niet MP-er.
Die er idd verder geen verstand van heeft.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Je hebt helemaal gelijk, Niels .
Niet zo handig om uit het hoofdje dingen te beweren en dan ook eens vragen aan anderen om met feiten te komen.
Nu te druk om even te graven in het verleden en met de juiste data te komen.
Mac,
Heb er gewoon een beetje moeite mee dat men generaliseerd dat alle KLM'ers van vracht geen verstand hebben .
KLM is groot met veel afdelingen, en in mindere mate geldt dat ook voor Martinair.
Groot verschil tussen KLM en Martinair is dat KLM loodsafhandeling met eigen mensen doet en Martinair maakt gebruik van Menzies.
Bij collegae onderling is de een ook wat fanatieker dan de ander, meer geinteresseerd.
Laat ik nu een beetje fanatiek zijn en heb veel lol in mijn vak.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat FF meer bij MP past.
Verder worden er op dit moment spelletjes gespeeld waar ik geen weet van heb en goed de balen van heb en absoluut niet achter sta.
Daarom heb ik wel gelezen maar niet gereageerd.
Niet zo handig om uit het hoofdje dingen te beweren en dan ook eens vragen aan anderen om met feiten te komen.
Nu te druk om even te graven in het verleden en met de juiste data te komen.
Mac,
Heb er gewoon een beetje moeite mee dat men generaliseerd dat alle KLM'ers van vracht geen verstand hebben .
KLM is groot met veel afdelingen, en in mindere mate geldt dat ook voor Martinair.
Groot verschil tussen KLM en Martinair is dat KLM loodsafhandeling met eigen mensen doet en Martinair maakt gebruik van Menzies.
Bij collegae onderling is de een ook wat fanatieker dan de ander, meer geinteresseerd.
Laat ik nu een beetje fanatiek zijn en heb veel lol in mijn vak.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat FF meer bij MP past.
Verder worden er op dit moment spelletjes gespeeld waar ik geen weet van heb en goed de balen van heb en absoluut niet achter sta.
Daarom heb ik wel gelezen maar niet gereageerd.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
The dude
Geen probleem hoor. Het viel me enkelt op! Meer niet.
Groeten van iemand die geen reet verstad heeft van KLM, AF en MP
[ Post made via Mobile Device ]
Geen probleem hoor. Het viel me enkelt op! Meer niet.
Groeten van iemand die geen reet verstad heeft van KLM, AF en MP
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik begrijp jouw standpunt ook wel weer Dude. Het is natuurlijk een gevoelige kwestie voor vele mensen hier op het forum waarvan er ook nog een x-aantal rood bloed hebben. Als een bedrijf als KLM jarenlang probeert Martinair over te nemen en dit uiteindelijk doet dan is het zeer pijnlijk te constateren dat het overgrote deel van het potentieel van Martinair als een soort wegwerpartikel bij het vuil wordt gezet en maar een klein gedeelte wordt opgenomen binnen KLM. Terwijl men verwacht dat KLM geinteresseerd is in Martinair om hetgeen ze allemaal te bieden hebben en toe te voegen aan de KLM. Nu heerst de indruk dat het maar om dat kleine gedeelte ging (de vracht die ook in de bellies mee kan en de rest in de 4 jumbo's) en de rest van de potentie nooit helemaal tot bloei mocht/mag komen omdat het niet in de cultuur/visie past. Terwijl velen er van overtuigd zijn dat de typische Martinair manier van vliegen juist een mooie aanvulling is en ook niet bijt met de dingen die KLM doet. Waarbij met vrijheid van opereren ook financieel een positieve bijdrage kan worden geleverd binnen de groep.
-
- Posts: 14
- Joined: 22 Feb 2009, 18:27
- Type of spotter: S1
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het is nu eenmaal een feit dat KLM minder ervaring had om met full freighter te vliegen als MP. Daar is niets slechts aan, maar het is gewoon een feit. KLM had waarschijnlijk gewoon minder interesse in die operatie omdat vracht die alleen maar door de neus geladen kan worden niet doorgevlogen kan worden op combi's of gewone passagiersmachines. Om die kennis op te doen bij een maatschappij die sinds lange tijd een 50 % doctheronderneming is, lijkt mij niet meer als logisch. Zeker als het, zoals nu, 100 % eigendom is en het in ieders belang is om deze dure vliegtuigen zo optimaal mogelijk te benutten. Tevens zal er in de nabije toekomst een einde komen aan de combi's en zal het erg belangrijk zijn voor KLM om zijn marktpositie te behouden, zeker m.b.t. bijvoorbeeld het vervoer van paarden, waar KLM heel groot in is. Die passen namelijk moeilijk in de belly van een 787 of A350.