Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

wingview wrote:MCT z'n laatste ritje gehad naar Nairobi vv?

Oorspronkelijk wel, maar nu MCR stuk staat morgen nog een bonusrondje KGL-NBO. Daarna is het echt over en uit voor MCT.
The Dude
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 20 Apr 2011, 23:31

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by The Dude »

76-er wrote:Dat maakt niet zo heel veel uit, meestal gaan ze toch volume-gelimiteerd op stap. De ERF maakt z'n winst voornamelijk op de lange stukken als AMS-JNB of tot voor kort PVG-AMS, even afgezien van het brandstofverbruik. Toen MP zelf nog bezig was met de Classic vervanging was de ERF dan ook niet in beeld, de belangstelling ging voornamelijk uit naar de standaard -400F. Op papier is het verschil tussen BCF en ERF in maximum payload 6 ton, maar in de praktijk zie je dat niet terug.
Leg de schuld bij de crisis, leg de schuld bij Parijs. ( lukratieve Milaan lading gaat via CDG niet meer via AMS).
Maar het klopt wel, nu is het momenteel sprokkelhout , gekke afmetingen, weinig kilo's en levert niets op.

Paar jaar geleden bij KLM waren de ERF's vaak gewicht beperkt met een gross weight van 118.000 kg ( dus inclusief platen, stuwhout e.d. )
Vracht zelf bracht niets op , de fuelcharge wel.
76-er wrote:Nope. Tegen 17 wekelijkse AMS-bezoeken van CZ-cargo kan niemand op. Als gevolg daarvan is ook AMS-SVO(-PVG) gestaakt.
Denk niet dat CSNC het grootste probleem is op de route.
CSNC werkt redelijk samen met AF/KL/MP
Meer Air bridge die ook door vliegt naar PVG ( volgens mij 2 dagelijkse 74Y/748F SVO-PVG ).
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Dutchbird »

Plus alle CA en CK vluchten die beginnen en eindigen in PVG, dat zal men bij KL/MP ook wel een doorn in het oog zijn.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

The Dude wrote:
76-er wrote:Nope. Tegen 17 wekelijkse AMS-bezoeken van CZ-cargo kan niemand op. Als gevolg daarvan is ook AMS-SVO(-PVG) gestaakt.
Denk niet dat CSNC het grootste probleem is op de route.
CSNC werkt redelijk samen met AF/KL/MP
Meer Air bridge die ook door vliegt naar PVG ( volgens mij 2 dagelijkse 74Y/748F SVO-PVG ).

Dat geloof ik graag. Het is alleen jammer dat wanneer het op pax aankomt er meteen duidelijk productieafspraken komen tussen de verschillende partners, maar dat zoiets bij vracht niet of nauwelijkt gebeurt.

V.w.b. SVO: na het stoppen van PVG had MP de intentie om AMS-SVO-ALA-HKG te gaan vliegen, mocht niet van de Russen. En intussen wordt ABC op AMS geen strobreed in de weg gelegd. :evil:
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by LJ »

76-er wrote:V.w.b. SVO: na het stoppen van PVG had MP de intentie om AMS-SVO-ALA-HKG te gaan vliegen, mocht niet van de Russen. En intussen wordt ABC op AMS geen strobreed in de weg gelegd. :evil:
Ach, zodra ABC de rechten krijgt die het wil hebben op, als ik het goed heb, Hahn, zullen ze waarschijnlijk toch minder vliegen op AMS. In ieder geval verdient er nu nog iemand in Nederland aan ze. Ook hebben de afgelopen jaren al veel meer maatschappijen tussen China en AMS cargo gevolgen (het aantal vluchten is volgens mij nog steeds niet zoals op het hoogtepunt), dus om de concurrentie de schuld te geven is gemakkelijk. Daarnaast, wij willen toch allemaal zo min mogelijk betalen voor onze produkten in de winkels? Lijkt mij dat er een duidelijk kostenverschil is tussen MP en andere maatschappijen, wat zich uiteindelijk vertaalt in de prijs die iemand voor een produkt in de winkel betaalt.

Feit is dat de cargo markt niet goed loopt en dat is ook niet verwonderlijk. Ik denk dat voor AF/KL/MP een groter probleem is dat Cargolux weer gaat uitbreiden (en dat terwijl het nu grotendeels weer in de handen is van de Luxemburgse overheid).

BTW ik zag dat QR Cargo DOH-EBB-AMS-DOH gaat doen terwijl MP volgens mij AMS-EBB-NBO-AMS doet. Is er een reden dat QR nu opeens inbound vanuit EBB gaat vliegen, of was EBB voor MP ook voornamelijk inbound cargo (ik dacht namelijk, gezien de routing dat het voor MP voornamelijk outbound cargo was).
vrieswj
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 29 Apr 2011, 19:50

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by vrieswj »

BTW ik zag dat QR Cargo DOH-EBB-AMS-DOH gaat doen terwijl MP volgens mij AMS-EBB-NBO-AMS doet. Is er een reden dat QR nu opeens inbound vanuit EBB gaat vliegen, of was EBB voor MP ook voornamelijk inbound cargo (ik dacht namelijk, gezien de routing dat het voor MP voornamelijk outbound cargo was).[/quote]

EBB is voor MP alleen inbound vracht, ze vliegen vanaf daar door naar NBO om de kist te vullen met bloemen.

Groet,

Wouter
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Een vogeltje heeft mij net ingefluistert dat de PH-MCT in H32 staat, inmiddels retour eigenaar.

Deze zou naar den USA gaan om gereduceert te worden tot onderdelen / schroot.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

cHabu wrote:Een vogeltje heeft mij net ingefluistert dat de PH-MCT in H32 staat, inmiddels retour eigenaar.

Deze zou naar den USA gaan om gereduceert te worden tot onderdelen / schroot.
Klopt. De uitfasering was al eerder aangekondigd alhier. Sad to see

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

mac wrote:Hmm, die geruchten gingen toch sterk de ronde. Want de mcy is toch het lelijke eensje in de vloot. Waarom is dan de swap gedaan? Misschien heeft 76-er een antwoord hierop.

[ Post made via Mobile Device ]
Had dat niet gewoon met de termijn van de leasecontracten te maken. Als dat het beide niet is, zou ik het ook niet weten.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Misschien wel. Ik heb het natuurlijk van horen zeggen. Maar de MCY heeft eerst een C-check gehad voordat ie weer dienst kwam doen en heeft nog regelmatig last van klachtjes. Athans volgens de jongens (dames) die ermee de wereld over crossen. En als de mct niet duurder was dan snap ik de swap niet. Zeker nu de mct richting Budweiser gaat moet het mogelijk zijn geweet een gunstige leaseprijs te bedingen.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

mac wrote:Misschien wel. Ik heb het natuurlijk van horen zeggen. Maar de MCY heeft eerst een C-check gehad voordat ie weer dienst kwam doen en heeft nog regelmatig last van klachtjes. Athans volgens de jongens (dames) die ermee de wereld over crossen. En als de mct niet duurder was dan snap ik de swap niet. Zeker nu de mct richting Budweiser gaat moet het mogelijk zijn geweet een gunstige leaseprijs te bedingen.

[ Post made via Mobile Device ]
Lijkt mij ook. Maar ja het is niet anders

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Had het prima gedaan op Lelystad toch?
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4352
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

Just drawing attention to the fact that MP has operated a KLM B747-400F to South America this week, while the MP MD11 operates exclusive to Latin destinations:

- 26 Febr. arr. 08.43 MP 0062 - Bogota, London Stansted, Rafael Hernande - Boeing 747-400 (Freighter) PH-CKC
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Er gaat ook 1 KLM 744ERF (PHCKD) in wetlease voor ET vliegen.
(Als ik goed ben geinformeerd). Vliegers zijn van MP.
All times are local times!

Regards, N.
vrieswj
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 29 Apr 2011, 19:50

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by vrieswj »

Mijn bron binnen MP heeft dit bevestigt, alleen hebben ze er 35 piloten voor nodig. Alleen willen ze niet.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”