Iwan Bogels wrote:Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de (geschatte) aanschafkosten van de JSF en die van de andere kandidaten. Maar dan wel appels met appels vergelijken en voor alle typen dezelfde componenten meetellen zoals aanschafwaarde en bijbehorende randzaken zoals gronduitrusting, aanpassingen infra en gelijkwaardig reserveonderdelen- en opleidingspakket. En natuurlijk een gelijk aantal af te nemen kisten voor ieder type.
Iemand die een gok wil doen ?
Groetjes,
Iwan
Hoi Iwan, dit is een erg lastig onderwerp. Er circuleren verschillende prijssoorten. Bovendien is het lastig vergelijkingen te maken tussen toestellen waar productie net van gestart is (F-35) of toestellen die al in volledige productie zijn (Super Hornet/F-16). Ik vind een paar prijzen wel interessant, dat is de "per unit price", zeg maar de kale kosten van het toestel ex motor(en) en de export prijs (alles erop en eraan). Wat nog beter is, is de totale exploitatie kosten van een type over de looptijd van het gebruik van een fighter. Hier zit alles in (onderhoud, fuel, gebruiksjaren, spares, kosten crew etc etc). Dit is de prijs die de Noren hebben uitgerekend voor het vliegen met de F-35. Daar zit hem vaak ook het verschil. Kijk naar de Zweedse JAS-39A/B toestellen. Zijn rond 1996 in dienst gekomen, maar zijn nu al (na minder dan 17 jaar) uit dienst. De Noren rekenden met 40 jaar opereren. Dus goedkoop kan op termijn duurkoop zijn, omdat je veel eerder nieuwe jets moet kopen. Ik heb een aantal prijzen verzameld uit de publicaties de afgelopen jaren die ik zal opnoemen met wat kanttekeningen:
F-35A (LRIP-5) per unit price: $ 107 M ex engine (10 M) (LRIP-2 was 161 M ex engine van 19 M). Iedere LRIP gaat deze prijs verder naar beneden. Pas bij normale productie (MY) kan je wat over de echte PUP zeggen, je ziet dat de prijs van motor en toestel in 3 LRIPs bijna gehalveerd zijn. Flyaway costs per F-35A (LRIP-3 dacht ik) was $ 207 M. Dit zou in MY productie iets van $ 90M moeten zijn dacht ik, maar dat hangt er natuurlijk om, zal wel hoger uitvallen.
Super Hornet: Per Unit Price $ 42.7 M ex engines (9.04M), Flyaway costs: $ 60.3M. Mind you: dit is na jaren massaproductie (550+ kisten) vandaar dat de kosten nu veel lager zijn. In begin ontwikkeling was deze kist veel duurder
JAS-39E: $107 Miljoen export prijs per kist voor Zwitsers, voor Zweden schijnbaar 123-139M. Maar dat is met alles erop en eraan.
Eurofighter: 62 M EUR export prijs voor Oostenrijk (wel doorverkochte kisten), 55M Eur flyaway costs RAF tranche 2
Rafale C: $ 82M flyaway costs, $ 158M export prijs voor India, alles erop en eraan
F-16E/F: $ 80M export voor UAE.
Het is dus een ratjetoe aan prijssoorten en verschillende fases. De F-16 is natuurlijk helemaal uitontwikkeld en er zijn er duizenden van geproduceerd, daarom is ie goedkoper. Alleen kan je er vanuit gaan dat je eerder een nieuwe kist moet kopen als vervanger, en dat de ondersteuning rap achteruit zal gaan, bijv lastiger om modificaties uit te voeren, reserveonderdelen te verkrijgen etc. F-35 is nu duur in LRIP (en zal nooit echt goedkoop worden), maar die prijs zal snel zakken als productie oppikt, bovendien kan je langer mee met een dergelijke kist. De Rafale is vrij duur, maar er worden er ook niet zoveel van gebouwd, wat het toestel duurder maakt (plus ook in twee subtypes met de Marine variant). Eurofighter heeft iets meer productie massa, maar blijft ook duur. Super Hornet en Gripen zijn goedkoper maar kunnen waarschijnlijk minder lang mee, bovendien is de SH wellicht wat minder geschikt als multirole toestel (vrij zwaar toestel) wat ook te zien is in de export: alleen Australie heeft ze gekocht als stop gap. Gripen is een redelijk goedkope kist in aanschaf maar qua levensduur wellicht minder aantrekkelijk etc etc. Dat de Noren uiteindelijk voor de F-35 kozen kwam voort uit een integrale kostenafweging waarbij werd uitgerekend wat het per type jet kost om 40 jaar of zo te opereren. Alleen dan komt de F-35 er gunstiger uit. Als je een kortere looptijd neemt van bijv 20 jaar, dan zal bijv de Gripen er veel beter uitkomen. Dit is wat ik bij elkaar heb gesprokkeld, maar voel vrij om aan te vullen.