KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Two new KLM aircraft made their first flights at Boeing this week:
1. THURSDAY, 9 MAY 2013
- PH-BCD B737-8K2 - KLM First Flight
L/N 4458 C/N 42149 B737-8K2 PH-BCD KLM
Dep RNT 13:08 PDT Arr BFI 15:05 PDT via MWH
Call Sign BOE346 Hex Code 484FDE
Aircraft was painted at Renton
2. FRIDAY, 10 MAY 2013
- PH-BVK B777-306ER - KLM First Flight
L/N 1106 C/N 42172 B777-306ER PH-BVK KLM
Dep PAE 08:08 PDT Arr PAE 10:17 PDT via MWH
Call Sign BOE918 Hex Code 485000
1. THURSDAY, 9 MAY 2013
- PH-BCD B737-8K2 - KLM First Flight
L/N 4458 C/N 42149 B737-8K2 PH-BCD KLM
Dep RNT 13:08 PDT Arr BFI 15:05 PDT via MWH
Call Sign BOE346 Hex Code 484FDE
Aircraft was painted at Renton
2. FRIDAY, 10 MAY 2013
- PH-BVK B777-306ER - KLM First Flight
L/N 1106 C/N 42172 B777-306ER PH-BVK KLM
Dep PAE 08:08 PDT Arr PAE 10:17 PDT via MWH
Call Sign BOE918 Hex Code 485000
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vraagje over de widebodyvloot vóór en na de MD11 phaseout:
Het aantal 744 een 772 lijkt me gelijk gebleven, maar hoe zit het met de 773 en 332/333?
Komen er voor 10 (toch?) MD's ook 10 toestellen terug? Of het is meer of minder? Hoeveel 773/330 dus vorig jaar en hoeveel nadat de laatste 11 naar de versnipperaar gaat?
Just curious.
Het aantal 744 een 772 lijkt me gelijk gebleven, maar hoe zit het met de 773 en 332/333?
Komen er voor 10 (toch?) MD's ook 10 toestellen terug? Of het is meer of minder? Hoeveel 773/330 dus vorig jaar en hoeveel nadat de laatste 11 naar de versnipperaar gaat?
Just curious.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik tel 4x 333 1x332 4x773 en er schijnt nog een 332 te komen. Of vertel ik me nu?76-er wrote:Vraagje over de widebodyvloot vóór en na de MD11 phaseout:
Het aantal 744 een 772 lijkt me gelijk gebleven, maar hoe zit het met de 773 en 332/333?
Komen er voor 10 (toch?) MD's ook 10 toestellen terug? Of het is meer of minder? Hoeveel 773/330 dus vorig jaar en hoeveel nadat de laatste 11 naar de versnipperaar gaat?
Just curious.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Volgens mij is de volgende (en laatste?) 330 en -3. Meen ergens gelezen te hebben dat er straks 17 Airbii (12+5) en 9 of 10 773 zullen rondfladderen. Vraag is dus eigenlijk hoeveel waren er voor de eerste MD11 werd uitgefaseerd.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De eerste uitfasering was eind juni 2012.
Toen waren de 3x 333 er al. Sindsdien zijn er 1x333 en 1x332 bijgekomen.
Verder ook 2x773
Dit jaar ook nog een 773
Volgend jaar nog 1x 332
In 2015 nog 2x 773. Eind 2014 gaat de laatste M11 eruit.
Oftewel 10 kisten eruit, 8 terug. (Maar volgens mij waren de 333's die begin 2012 kwamen ook bedoeld ter vervanging van de 11-en..)
Toen waren de 3x 333 er al. Sindsdien zijn er 1x333 en 1x332 bijgekomen.
Verder ook 2x773
Dit jaar ook nog een 773
Volgend jaar nog 1x 332
In 2015 nog 2x 773. Eind 2014 gaat de laatste M11 eruit.
Oftewel 10 kisten eruit, 8 terug. (Maar volgens mij waren de 333's die begin 2012 kwamen ook bedoeld ter vervanging van de 11-en..)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ghèghè, kwamen die niet om een heel andere reden? Zouden de 11jes oorspronkelijk niet gewoon tot minstens 2016 oid blijven en is uitfasering versneld door de economische crisis en hoge olieprijs?B767-300ER wrote:(Maar volgens mij waren de 333's die begin 2012 kwamen ook bedoeld ter vervanging van de 11-en..)
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De drie 333's kwamen inderdaad om vier 767's van Martinair te vervangen aangezien KLM een groot gedeelte van de Martinair routes overnam en Martinair stopte met het vervoeren van passagiers.
76-er wrote:Ghèghè, kwamen die niet om een heel andere reden? Zouden de 11jes oorspronkelijk niet gewoon tot minstens 2016 oid blijven en is uitfasering versneld door de economische crisis en hoge olieprijs?B767-300ER wrote:(Maar volgens mij waren de 333's die begin 2012 kwamen ook bedoeld ter vervanging van de 11-en..)
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De eerste van de tien MD11's verliet de vloot eind juni 2012 en eind 2014 zal de laatste de vloot verlaten. In die periode zijn inmiddels en worden nog geleverd:
773 jun 12
773 jul 12
773 mei 13
333 feb 13
333 nov 14
332 apr 13
De vraag is of je de drie 333's geleverd tussen feb 12 en apr 12, puur als vervanging moet zien voor de vier Martinair 767's aangezien inmiddels een groot gedeelte van de overgenomen Martinair lijnen is komen te vervallen.
Met andere woorden, voor de tien uit te faseren MD11's komen tussen de zes a negen toestellen terug.
Na de uitfasering van de laatste MD11 eind 2014 worden nog geleverd:
773 mrt 15
773 apr 15
Vanaf okt 2015 start de levering van de drieentwintig 789's
773 jun 12
773 jul 12
773 mei 13
333 feb 13
333 nov 14
332 apr 13
De vraag is of je de drie 333's geleverd tussen feb 12 en apr 12, puur als vervanging moet zien voor de vier Martinair 767's aangezien inmiddels een groot gedeelte van de overgenomen Martinair lijnen is komen te vervallen.
Met andere woorden, voor de tien uit te faseren MD11's komen tussen de zes a negen toestellen terug.
Na de uitfasering van de laatste MD11 eind 2014 worden nog geleverd:
773 mrt 15
773 apr 15
Vanaf okt 2015 start de levering van de drieentwintig 789's
nemaco wrote:De drie 333's kwamen inderdaad om vier 767's van Martinair te vervangen aangezien KLM een groot gedeelte van de Martinair routes overnam en Martinair stopte met het vervoeren van passagiers.
76-er wrote:Ghèghè, kwamen die niet om een heel andere reden? Zouden de 11jes oorspronkelijk niet gewoon tot minstens 2016 oid blijven en is uitfasering versneld door de economische crisis en hoge olieprijs?B767-300ER wrote:(Maar volgens mij waren de 333's die begin 2012 kwamen ook bedoeld ter vervanging van de 11-en..)
- jeroenvn
- Scramble Die-Hard
- Posts: 774
- Joined: 20 Feb 2007, 22:32
- Type of spotter: Civil spotter
- Subscriber Scramble: Nee
- Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Heb je toevallig ook de registraties er van?nemaco wrote: 333 nov 14
773 mrt 15
773 apr 15
[ Post made via Mobile Device ]
other photos:
http://www.flickr.com/photos/87805620@N08
http://www.flickr.com/photos/87805620@N08
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
333 nov 14 nog niet bekend bij mij
773 mrt 15 wordt PH-BVN MSN 44549
773 apr 15 nog niet bekend bij mij
773 mrt 15 wordt PH-BVN MSN 44549
773 apr 15 nog niet bekend bij mij
jeroenvn wrote:Heb je toevallig ook de registraties er van?nemaco wrote: 333 nov 14
773 mrt 15
773 apr 15
[ Post made via Mobile Device ]
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zoals jij en ik weten: ja76-er wrote:Ghèghè, kwamen die niet om een heel andere reden?B767-300ER wrote:(Maar volgens mij waren de 333's die begin 2012 kwamen ook bedoeld ter vervanging van de 11-en..)
Zoals vele KLM vliegers zeggen:Nee
Klopt. M11 kerosineslurpers zijn veel te duur...76-er wrote: Zouden de 11jes oorspronkelijk niet gewoon tot minstens 2016 oid blijven en is uitfasering versneld door de economische crisis en hoge olieprijs?
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Thanks voor de duidelijke uitleg Nemaco.
Voor wat betreft de vlootgrootte en samenstelling kun je zeggen dat die nu met het verdwijen van de MD en invoering van de 333's een stuk logischer en efficiënter aan het worden is. KL kan nu echt voor iedere bestemming het meest passende toestel inzetten en dat is alleen maar goed.
Toch nog een paar losse eindjes.
Gaan de 772's straks ook naar 10-abreast, net als bij AF?
De 789's komen al vrij snel. Is dit puur ter uitbreiding? Of gaan de bv de oudste 332's e/o 772 er dan alweer uit? Ik had begrepen dat de 744's nog tot begin jaren '20 zouden moeten blijven. Hoe lang zijn eigenlijk de leases op de verschillende types? Ik meen me te herinneren dat vooral de 330 als tussenmodel moet worden gezien en daarom op 7 (of 10)-jarige leases zitten.
De lijnen zijn (m.u.v. HAV) inderdaad vervallen, maar de passagiersstromen niet. Die zijn intussen gedeeltelijk en onzichtbaar geabsorbeerd in het netwerk. Voorbeeldje: Bij de DL-incheckbalie te Cancun staat nog altijd een hostess van Thomas Cook NL om de pakketreizigers te assisteren. Dat KL de eerste 333's op volledig andere bestemmingen is gaan vliegen in natuurlijk niet gek, de yields op de gemiddelde vakantiebestemmingen zijn tenslotte niet bijster hoog. Dan kun je beter meer op Afika en China gaan vliegen. Terecht overigens.nemaco wrote:De vraag is of je de drie 333's geleverd tussen feb 12 en apr 12, puur als vervanging moet zien voor de vier Martinair 767's aangezien inmiddels een groot gedeelte van de overgenomen Martinair lijnen is komen te vervallen.
Voor wat betreft de vlootgrootte en samenstelling kun je zeggen dat die nu met het verdwijen van de MD en invoering van de 333's een stuk logischer en efficiënter aan het worden is. KL kan nu echt voor iedere bestemming het meest passende toestel inzetten en dat is alleen maar goed.
Toch nog een paar losse eindjes.
Gaan de 772's straks ook naar 10-abreast, net als bij AF?
De 789's komen al vrij snel. Is dit puur ter uitbreiding? Of gaan de bv de oudste 332's e/o 772 er dan alweer uit? Ik had begrepen dat de 744's nog tot begin jaren '20 zouden moeten blijven. Hoe lang zijn eigenlijk de leases op de verschillende types? Ik meen me te herinneren dat vooral de 330 als tussenmodel moet worden gezien en daarom op 7 (of 10)-jarige leases zitten.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Maar die vlieger gaat ook op voor de -400. Andere factoren als de beschikbaarheid van onderdelen en het dubieuze safety record zullen ook wel meespelen. Statistisch gezien zijn wij hier in Nederland namelijk gewoon 'next'.B767-300ER wrote:M11 kerosineslurpers zijn veel te duur...
Voornaamste reden zal echter wel zijn dat er voor de MD tegenwoordig veel betere alternatieven te koop zijn en voor de -400 niet. Vooral de combi is enige in z'n soort.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Laat ik zeggen dat ik erg verbaasd ben dat de BFA en BFB nog rondvliegen, en daarnaast de BFH en BFY zijn omgebouwd.76-er wrote:Maar die vlieger gaat ook op voor de -400B767-300ER wrote:M11 kerosineslurpers zijn veel te duur...
De 77W is zuiniger en neemt ook meer passagiers mee ( zij het minder C-class en meer Y-class ).
Ik zie alleen een 77W nog niet Sint Maarten en Curacao doen ( ? performance ).
De 744/74E gaat er wel degelijk binnenkort uit. Vanaf 2016 3 stuks per jaar naar horen zeggen.76-er wrote:De 789's komen al vrij snel. Is dit puur ter uitbreiding?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De oudere -400s zullen wel afbetaald zijn, dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel vergeleken bij een peperdure nieuwe 77W qua kosten. Daar kun je flink wat Jet-A1 voor kopen.
Als de eerste 74's er over 3 jaar al uit gaan, waarom dan toch nog eerst een nieuwe binnenkant? En welke gaan er als eerste? Fullpax of combi? Of hangt het af van welke er maar toe is aan een D-check?
Als de eerste 74's er over 3 jaar al uit gaan, waarom dan toch nog eerst een nieuwe binnenkant? En welke gaan er als eerste? Fullpax of combi? Of hangt het af van welke er maar toe is aan een D-check?
Last edited by 76-er on 24 May 2013, 22:14, edited 1 time in total.