KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Berven
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 29 May 2011, 19:28
Subscriber Scramble: nee

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven »

B767-300ER wrote:Dat is voor de caribbean inderdaad de ideale vervanger.

Hoor trouwens geruchten dat Boeing bezig is ism KLM voor het ontwerpen van een 747-8 Combi. Iemand die dat kan bevestigen? Kan er niets over terugvinden op het net.
Helaas mogen er geen Combi-vliegtuigen gebouwd worden van de FAA, vanwege aanslagen van 11 september 2002 in New York. Dit is volgens mij de verbod ingesteld voor de veiligheid van de vracht en maar ook dat er iets mee kan gebeuren zodat er verdachts meegenomen wordt. Zo kan iemand makkelijk in de vrachtruimte van een Boeing 747 of MD-11 komen dat er bommen klaar worden gemaakt zodat er niemand het merkt, dit is voor de luchtvaart grote gevaar geworden. Er zijn dan ook te weinig Combi's gebouwd in de laatste decennia van jaren zodat de markt ook nog te klein is.
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Raptor16 »

En de reden dat Alaska een aantal jaar geleden nog een 737-400 combi heeft gebouwd? Naar mijn weten ging het om het tussenschot, als men die zou aanpassen dan mocht het geloof ik wel.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by SPL »

Volgens mij heeft een combi niets te maken met 11 september. Maar meer met de veiligheid regeletjes aan boord qua safety. En dus regelgeving?

Of ben ik nu abuis?


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Dat heeft inderdaad helemaal niets te maken met 9/11 (2001!). Al was het maar omdat daar helemaal geen combi's werden gekaapt.
Als er al een crash de aanleiding toe is geweest dan is het van een SAA B747-200 combi in 1987. Ik ken het hele rapport ook niet, maar door een brand in het vrachtruim is dat ding neergestort. Dat heeft ertoe geleid dat de FAA strengere regels heeft ingevoerd die nieuwe combi freighters in feite onrendabel maken. Ik kan me niet voorstellen dat Boeing dan ook met de KLM in gesprek zou zijn over een 748 combi. Maar wie ben ik.

Erwin

Leesvoer: http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guida ... 025-22.pdf
(pagina 103, punt c)
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Dan kunnen we dat dus naar het rijk der fabelen verbannen :D

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
Berven
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 29 May 2011, 19:28
Subscriber Scramble: nee

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven »

Ok, heeft te maken met de gevaarlijke vracht dat de luchtvaartmaatschappijen kunnen vervoeren in een Combi-toestel?
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Nee, het heeft te maken met de brand(on)veiligheid. Op een freighter laat je de drukcabine grotendeels leeglopen, een optie die je begrijpelijkerwijze op een pax of combi-toestel niet hebt. Door zoveel mogelijk zuurstof weg te halen probeer je de brand te smoren. Niet dat dat helpt, maar da's weer een heel ander verhaal. Actieve brandonderdrukking heb je alleen benedendeks.

Mocht je even niets te doen hebben Berv:

http://www.boeing.com/commercial/aeroma ... 2011_q2/3/
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

76-er wrote:Nee, het heeft te maken met de brand(on)veiligheid. Op een freighter laat je de drukcabine grotendeels leeglopen, een optie die je begrijpelijkerwijze op een pax of combi-toestel niet hebt. Door zoveel mogelijk zuurstof weg te halen probeer je de brand te smoren. Niet dat dat helpt, maar da's weer een heel ander verhaal. Actieve brandonderdrukking heb je alleen benedendeks.

Mocht je even niets te doen hebben Berv:

http://www.boeing.com/commercial/aeroma ... 2011_q2/3/
Wat is dat voor onzin, die vliegers voorin zitten in dezelfde buis en hebben die druk nodig om gezond aan de andere kant aan te komen.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Daar hebben we een aparte zuurstofvoorraad voor.. :wink:
En die is wel iets groter dan de pakweg 20 minuten die je als passagier hebt.

En helemaal gaat de druk er ook weer niet af, de cabinehoogte gaat naar 20.000 voet.
Geeft je hopelijk wat meer tijd een geschikt stukje asfalt te zoeken.

Terzijde, je gaat daarboven niet dood door het gebrek aan luchtdruk, maar het gebrek aan zuurstof.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

Uiteraard. Ik las het verkeerd, ging natuurlijk over in geval van een brand als supression method.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

'Goed' Frans nieuws, er wordt waarschijnlijk binnenkort een Air France Cargo 777 gestationeerd op Schiphol.

Meer info volgt later.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Ik vind dat niet echt goed nieuws als ik eerlijk ben ;)
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Terwijl er 2 BCFn werkloos in Frankfurt staan, wachtend op hun lot.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

76-er wrote:Terwijl er 2 BCFn werkloos in Frankfurt staan, wachtend op hun lot.
Blijkbaar staat die 777 ook werkeloos, en kost per vervoerde kilo stukken minder. Groepsbelang dus, jammer voor die 747s, dat wel.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 378
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

B767-300ER wrote:Dat is voor de caribbean inderdaad de ideale vervanger.

Hoor trouwens geruchten dat Boeing bezig is ism KLM voor het ontwerpen van een 747-8 Combi. Iemand die dat kan bevestigen? Kan er niets over terugvinden op het net.
76-er wrote:Helaas mogen er geen Combi-vliegtuigen gebouwd worden van de FAA, vanwege aanslagen van 11 september 2002 in New York
ehusmann wrote:Als er al een crash de aanleiding toe is geweest dan is het van een SAA B747-200 combi in 1987
Alweer deze mythe over de certificatie van combi vliegtuigen.

- Momenteel kunnen combi's gewoon worden aangeboden voor certificatie bij de FAA.
- Recentelijk is nog een B757combi gecertificeerd, zie : http://www.precisionconversions.com/com ... 00pcc.html
- De richtlijnen zijn inderdaad verzwaard , mede naar aanleiding van de crash van een SAA 747-200combi in 1987.
- Voor deze crash was geen halon knockdown systeem op het main cargo deck noodzakelijk.
- Enkele jaren na deze crash zijn alle KLM 747-206/306 en -406 combi's gemodificeerd met dit systeem. Alleen de 7 pallet configuratie is toendertijd gecertificeerd, aangezien de 13 pallet configuratie weinig en alleen door KLM werd gebruikt.
- Bij her-certificatie van nieuwe combi vliegtuigen zijn de eisen betreffende de scheidingswand tussen het passagiersgedeelte en het maindeck cargo gedeelte verder verzwaard.
- Waarschijnlijk zal daarom ombouw van combi configuratie naar full pax configuratie moeilijker worden (= Langer duren)
- In de praktijk hoeft dit geen probleem te zijn daar een configuratie verandering niet vaak voorkomt in de praktijk en indien noodzakelijk, kan samenvallen met een C-check.
- KLM heeft inderdaad in het recente verleden contact gehad met Boeing over een eventuele aankoop van meerdere 747-8 combi's. Echter het minimum getal voor certificatie was ongeveer 20, een te groot aantal voor KLM.
- Misschien zijn de onderhandelingen heropend, aangezien de 747-8I/F momenteel niet goed verkoopt en de productiecapaciteit wordt teruggebracht van 2 p/mnd naar 1,75 P/mnd.


Echter, gedurende de huidige economische misere blijft het 747 combi concept nog steeds een "winner" voor KLM , tesamen met de relatief grote lower deck cargo load van de B777,s.
Dit is de mede reden voor het "grounden" van de relatief oneconomische 744BCF vliegtuigen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”