Zover waren we een paar maanden geleden ook al. We nemen de bekende twee af, maar die gaan in opslag tot er een besluit ligt.where the aircraft remains stored until a decision has been taken on the replacement of the F-16 in connection with the memorandum on the future of the Netherlands Armed Forces. During that period of storage, the aircraft will be used for technical ground tests.
Vervanging F-16's
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Iets te enthousiast:
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Eh, pardon? Dat waren de woorden van de FACer, niet "mijn" defensie brede plaatje.aviodromefriend wrote: jouw "defensie brede plaatje".
Dat ziet er namelijk weer heel anders uit
create your own database with www.spottingmode.com
- nilsko
- Scramble Addict
- Posts: 1406
- Joined: 06 Sep 2002, 14:53
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: No
- Location: Doorn
Re: Vervanging F-16's
Moet even terugscrollen voor alle reacties
De FAC'er waarmee ik praatte beziet natuurlijk de aanschaf en disucssie rondom de JSF vooral vanuit zijn optiek (vandaar ook de opmerking over die A-10'en) en wat hem het beste kan ondersteunen. Air dominance is leuk, maar als er "boots on the ground" nodig zijn, wil je wel een kist hebben die genoeg mee kan nemen om die "boots" ook te ondersteunen. En daar bestaat de angst. Let wel: Ik ben zelf noch FAC'er nog vlieger, dus ik kan alleen maar conclusies trekken op basis van wat ik lees en hoor. (Zoals zovelen hier denk ik..)
En ja, budget is natuurlijk ook een discussie. Maar dat is altijd zo, zelfs binnen de KLu.. Als er 4 F-16's in een zandbak staan, kan je er de donder op zeggen dat dat budgetaire en logistieke impact heeft op de operaties hier in NL.
De FAC'er waarmee ik praatte beziet natuurlijk de aanschaf en disucssie rondom de JSF vooral vanuit zijn optiek (vandaar ook de opmerking over die A-10'en) en wat hem het beste kan ondersteunen. Air dominance is leuk, maar als er "boots on the ground" nodig zijn, wil je wel een kist hebben die genoeg mee kan nemen om die "boots" ook te ondersteunen. En daar bestaat de angst. Let wel: Ik ben zelf noch FAC'er nog vlieger, dus ik kan alleen maar conclusies trekken op basis van wat ik lees en hoor. (Zoals zovelen hier denk ik..)
En ja, budget is natuurlijk ook een discussie. Maar dat is altijd zo, zelfs binnen de KLu.. Als er 4 F-16's in een zandbak staan, kan je er de donder op zeggen dat dat budgetaire en logistieke impact heeft op de operaties hier in NL.
Re: Vervanging F-16's
De vlieguren-discussie rond de vervanging van de F-16 blijft mij boeien, en zelfs zoveel dat ik er een blog over heb geschreven. Lezen kan hier.
Answers will be questioned.....
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Let wel op dat je geenrelatief licht gebouwde Block 15's met Block 30's vergelijkt. Een kist uit 1984 is nl. geen Block 15 meer.
Hans.
[ Post made via Mobile Device ]
Hans.
[ Post made via Mobile Device ]
-
- Scramble Addict
- Posts: 2078
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Vervanging F-16's
Daarom vergelijkt hij ook de Noren (fy78) met onze fy83.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Re: Vervanging F-16's
Jammer alleen dat die vlieguren gewoon niet interessant zijn. Waar het echt om gaat (ook in de kamervragen die in het blog gelinkt zijn) zijn de kosten en nog beter, de kostenontwikkeling. Daar wordt verder met geen woord over gerept in het leuke blog, dus je hebt er in feite nog niets aan. Ja, we kunnen zien dat we minder vliegen dan andere, joepie.
Erwin
Erwin
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Even wat losse reacties:
de Luke kist met 7300+ uren is blijkbaar een uitzondering zoals de USAF ook aangeeft: design life na upgrade was 6.000 uur.
De ontwikkelkosten van een machine zijn alleen interesant als je ze moet betalen. Wij zijn tevens ontwikkelpartner en krijgen (if memory serves me well) niet alles doorbelast. Uiteindelijk gaat het om de offerteprijs die wij krijgen. De rest is bijzaak...
bottomline: welke taak geeft de politiek aan defensie? En mag defensie een taak weigeren als hun middelen ontoereikend zijn? (Met Srebrenica is het achterhoofd...)
[ Post made via Mobile Device ]
de Luke kist met 7300+ uren is blijkbaar een uitzondering zoals de USAF ook aangeeft: design life na upgrade was 6.000 uur.
De ontwikkelkosten van een machine zijn alleen interesant als je ze moet betalen. Wij zijn tevens ontwikkelpartner en krijgen (if memory serves me well) niet alles doorbelast. Uiteindelijk gaat het om de offerteprijs die wij krijgen. De rest is bijzaak...
bottomline: welke taak geeft de politiek aan defensie? En mag defensie een taak weigeren als hun middelen ontoereikend zijn? (Met Srebrenica is het achterhoofd...)
[ Post made via Mobile Device ]
Re: Vervanging F-16's
Uitvoeren hetgeen de politiek bepaald heeft.Flyboy wrote: bottomline: welke taak geeft de politiek aan defensie?
Neen. Defensie is de uitvoerende arm van het politiek beleid. Defensie mag wel aangeven dat zij vinden dat de middelen ontoereikend zijn.Flyboy wrote:En mag defensie een taak weigeren als hun middelen ontoereikend zijn? (Met Srebrenica is het achterhoofd...)
Re: Vervanging F-16's
in de laatste brief van hennis staat nog steeds het hoogste geweldsspectrum...Flyboy wrote:
bottomline: welke taak geeft de politiek aan defensie?
F-35 Lightning II JSF developments ss
(off-topic: Great! Finally)
Question, if they decide now, nothing can be turned back, am i right?
Question, if they decide now, nothing can be turned back, am i right?
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22176
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F-16's
http://nos.nl/artikel/548081-geen-obsta ... r-jsf.htmldonderdag 5 sep 2013, 16:21 (update: 05-09-13, 16:59)
De PvdA laat haar verzet tegen de JSF als opvolger van de F16 varen. Volgens goed ingevoerde bronnen in Den Haag is daarmee de kans groot dat het kabinet nog deze maand een besluit neemt over de aanschaf van 35 JSF's.
Rekenkamer
Haagse bronnen wijzen er nog wel op dat Algemene Rekenkamer op dit moment de laatste hand legt aan berekeningen over de JSF. Als de Rekenkamer tot de conclusie komt dat er voor het beschikbare budget veel minder dan 35 toestellen kunnen worden gekocht, kan dat nog roet in het eten gooien.
Voor de vervanging van de F16 is 4,5 miljard euro beschikbaar. De kosten van één JSF-straaljager zouden 65 miljoen bedragen, exclusief bewapening en onderhoud.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: F-35 Lightning II JSF developments ss
Heb 't ff hier naartoe verplaatst.artemivanov wrote:(off-topic: Great! Finally)
Question, if they decide now, nothing can be turned back, am i right?
Natuurlijk kan zo'n besluit weer herroepen worden. Zal ook zeker wel gebeuren als over een tijdje blijkt dat die 4,5 miljard budget maar ruimte biedt voor 19,5 F-35's
Gr,
Stefan
- Nilson
- Scramble Master
- Posts: 4424
- Joined: 06 Sep 2002, 13:08
- Type of spotter: gooseproof
- Subscriber Scramble: Nilson
Re: Vervanging F-16's
Die halve is zeker de cabrio van de zaak! Echt een badkuip dus !
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
life is good, but a good life is better