Vervanging Belgische F-16's.
Forum rules
- nils
- Scramble Junior
- Posts: 226
- Joined: 08 Dec 2008, 19:44
- Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
- Subscriber Scramble: Nils Steyaert
- Location: Oedelem, Belgie
Vervanging Belgische F-16's.
gezien Nederland nu definitief gekozen heeft voor de F-35, en omdat ik vond dat het orriginele topic meer op de vervanging van de Klu F-16's richte, dacht ik nu een nieuw Topic te openen voor wat België van plan is.
Defensie minister, Pieter De Crem heeft laten weten dat hij wil overwegen de F-35 aan te kopen, om de Belgische F-16 tegen 2023 te vervangen.
maar hij stoot op oppositie van de Waalse partij PS, die simpelweg vind dat het te duur is in deze economisch zware tijd.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 16-s.dhtml
ik kan dit standpunt begrijpen, maar als België een betrouwbare partner binnen de NAVO wil blijven, moet er ook geinvesteerd worden in een opvolger voor de F-16.
minister De Crem wilde F-35 kopen om samen met Nederland in Benelux verband samen te werken (zoals dat nu gaat met de M-fregatten, NH90,...) maar België kan die toestellen simpelweg niet betalen, vooral niet met een alsmaar kleiner wordend defensiebudget.
mijn voorkeur gaat uit naar de SAAB Gripen-E/F en de Boeing F/A-18E/F Advanced Super Hornet.
Defensie minister, Pieter De Crem heeft laten weten dat hij wil overwegen de F-35 aan te kopen, om de Belgische F-16 tegen 2023 te vervangen.
maar hij stoot op oppositie van de Waalse partij PS, die simpelweg vind dat het te duur is in deze economisch zware tijd.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 16-s.dhtml
ik kan dit standpunt begrijpen, maar als België een betrouwbare partner binnen de NAVO wil blijven, moet er ook geinvesteerd worden in een opvolger voor de F-16.
minister De Crem wilde F-35 kopen om samen met Nederland in Benelux verband samen te werken (zoals dat nu gaat met de M-fregatten, NH90,...) maar België kan die toestellen simpelweg niet betalen, vooral niet met een alsmaar kleiner wordend defensiebudget.
mijn voorkeur gaat uit naar de SAAB Gripen-E/F en de Boeing F/A-18E/F Advanced Super Hornet.
- nils
- Scramble Junior
- Posts: 226
- Joined: 08 Dec 2008, 19:44
- Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
- Subscriber Scramble: Nils Steyaert
- Location: Oedelem, Belgie
Re: Vervanging Belgische F-16's.
de opvolger van de F-16 binnen de Belgische Luchtmacht dreigt een budgetair probleemkind te worden.
een opvolger moet er komen, want de verdere modernisering is niet meer mogelijk.
http://blog.lesoir.be/lesoirinenglish/2 ... -fighters/
even zien, mijn opinie van de mogelijke kandidaten in dit artiekel.
F-22: dream on, gaat niet gebeuren! (uit productie, export verbod en te duur)
F-35: is mogelijk, onder druk van de NAVO en de VS, maar veel te duur voor België
Rafale: misschien, maar het feit dat deze niet echt NATO compatiebel is (Enkel Franse bewapening) is de kans klein.
EF-2000: duur, maar niet zo duur als de F-35, voldoet aan NAVO eisen, erg goed toestel, maar zal te duur uitvallen qua onderhoudskosten.
Gripen-E/F: in mijn ogen de ideale opvolger, goedkoop in aanschaf en onderhoud, NAVO compatibel, goede prestaties en mogelijk productie Offset van SAAB en de mogelijkheid tot licentiebouw.
in alle opzichten is de Gripen-E/F de beste optie, maar onder druk van de NAVO en de VS zal het wellicht de F-35 worden.
typhoon en Rafale vallen uit de boot omwille dat men liever voor een 1-motorig toestel zal willen gaan, maar dat valt te bezien.
Boeing zou in mijn mening ook een offer mogen doen met de Advanced Super Hornet, deze zou net als de Gripen een goeie kans maken.
een opvolger moet er komen, want de verdere modernisering is niet meer mogelijk.
http://blog.lesoir.be/lesoirinenglish/2 ... -fighters/
even zien, mijn opinie van de mogelijke kandidaten in dit artiekel.
F-22: dream on, gaat niet gebeuren! (uit productie, export verbod en te duur)
F-35: is mogelijk, onder druk van de NAVO en de VS, maar veel te duur voor België
Rafale: misschien, maar het feit dat deze niet echt NATO compatiebel is (Enkel Franse bewapening) is de kans klein.
EF-2000: duur, maar niet zo duur als de F-35, voldoet aan NAVO eisen, erg goed toestel, maar zal te duur uitvallen qua onderhoudskosten.
Gripen-E/F: in mijn ogen de ideale opvolger, goedkoop in aanschaf en onderhoud, NAVO compatibel, goede prestaties en mogelijk productie Offset van SAAB en de mogelijkheid tot licentiebouw.
in alle opzichten is de Gripen-E/F de beste optie, maar onder druk van de NAVO en de VS zal het wellicht de F-35 worden.
typhoon en Rafale vallen uit de boot omwille dat men liever voor een 1-motorig toestel zal willen gaan, maar dat valt te bezien.
Boeing zou in mijn mening ook een offer mogen doen met de Advanced Super Hornet, deze zou net als de Gripen een goeie kans maken.
-
- Scramble Addict
- Posts: 2079
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Gezien de toys op kb zal uiteindelijk de F35 als winnaar uit de bus komen
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
- Eggroll70
- Scramble Rookie
- Posts: 92
- Joined: 18 May 2007, 21:21
- Subscriber Scramble: Jim van de Burgt
- Location: Wijk bij Duurstede, NL
- Contact:
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Gezien de gezamenlijke QRA en meer samenwerking in de toekomst ..(vul maar in)
73's Jim van de Burgt
http://www.jimvandeburgt.nl
http://www.jimvandeburgt.nl
- nils
- Scramble Junior
- Posts: 226
- Joined: 08 Dec 2008, 19:44
- Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
- Subscriber Scramble: Nils Steyaert
- Location: Oedelem, Belgie
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Update:
RFI's zullen vanaf begin 2014 worden aangevraagt bij verschillende constructeurs.
maar velen vrezen al dat het toch de F-35A zal worden.
http://www.flightglobal.com/news/articl ... ss-393103/
RFI's zullen vanaf begin 2014 worden aangevraagt bij verschillende constructeurs.
maar velen vrezen al dat het toch de F-35A zal worden.
http://www.flightglobal.com/news/articl ... ss-393103/
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Vrezen? En "velen"? Wellicht velen die opgehitst zijn door anti Amerikaanse sentimenten en slechte berichtgeving wat maar door blijft etteren ookal heeft LM het product nu aardig op de rails (na initieel geblunder, dat staat buiten kijf) Ze mogen blij zijn als het de F-35A wordt. Ondanks de bergen met kritiek dat het een gedoemd project zou zijn, en de niet aflatende "bitching" door personen/instanties als Eric Palmer, Winslow Wheeler, APA, Bill Sweetman et al, wijzen de feiten toch nu een andere richting op: bijna 100 toestellen al fabriek verlaten, minimaal 9 landen (binnenkort 10) die het toestel gekocht hebben (en ook niet landen met de minste luchtmachten), nu al een dikke orderlijst en de potentie om dit toestel tot ver na 2030 in productie te hebben. Plus de wetenschap dat je met dit toestel de komende decennia wel door komt, wat niet valt te garanderen bij sommige andere types. Ik vraag mij af wat er dan te vrezen valt (tenzij je ze niet mooi vindt, een zeer gefundeerde reden om er tegen te zijn en dit mee te wegen ).nils wrote:Update:
RFI's zullen vanaf begin 2014 worden aangevraagt bij verschillende constructeurs.
maar velen vrezen al dat het toch de F-35A zal worden.
http://www.flightglobal.com/news/articl ... ss-393103/
create your own database with www.spottingmode.com
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4496
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Leuk dat de ene partij voor de JSF is, en een andere partij weer tegen.
Voorlopig blijft de JSF een gemankeerd ding, alleen al vanwege allerlei onverwachte software problemen.
Als die eens opgelost zouden zijn, zijn "we" weer een stap verder.
Dat het ding lelijk is, is volgens mij geen discussie.
Dat zal zelfs de ontwerper vinden.
Maar ach, zijn de F-16 en de Starfighter mooi dan?
ronald
Voorlopig blijft de JSF een gemankeerd ding, alleen al vanwege allerlei onverwachte software problemen.
Als die eens opgelost zouden zijn, zijn "we" weer een stap verder.
Dat het ding lelijk is, is volgens mij geen discussie.
Dat zal zelfs de ontwerper vinden.
Maar ach, zijn de F-16 en de Starfighter mooi dan?
ronald
"Nix bliev wie it es"
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Wat mij dan 'verbaasd'... Waarom zouden NL en BE niet 1 gezamelijke order neerleggen en evt wat korting kunnen ritselen?
Of ligt echt alles qua prijs (en orders voor leveranciers uit NL/BE) vast gebijteld?
Of ligt echt alles qua prijs (en orders voor leveranciers uit NL/BE) vast gebijteld?
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Dat is vrij simpel uit te leggen:artemivanov wrote:Wat mij dan 'verbaasd'... Waarom zouden NL en BE niet 1 gezamelijke order neerleggen en evt wat korting kunnen ritselen?
Of ligt echt alles qua prijs (en orders voor leveranciers uit NL/BE) vast gebijteld?
Defensie procurement is nog altijd een nationale aangelegenheid. De contracten worden ook "bilateraal" aangegegaan.
Bovendien zullen de Belgen een andere prijs moeten betalen: NL heeft zich in het project ingekocht en is een level 2 partner, wat de toestellen wat goedkoper zullen maken bij aanschaf. Belgie heeft besloten om niet deel te nemen aan het project, maar zal ze dan off the shelf kopen, waar een ander prijskaartje aan hangt. Een "gezamenlijke" order had plaats kunnen vinden als Belgie ook partner in het JSF programma was geworden.
create your own database with www.spottingmode.com
- nils
- Scramble Junior
- Posts: 226
- Joined: 08 Dec 2008, 19:44
- Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
- Subscriber Scramble: Nils Steyaert
- Location: Oedelem, Belgie
Re: Vervanging Belgische F-16's.
update:
de MoD zou in 2014 een beslissing nemen omtrent een opvolger voor de F-16
een type is nog niet geselecteerd, maar de voorkeur lijkt voor de F-35 te zijn.
er zouden 40 toestellen worden aangekocht, voor een budget van ongeveer 4 miljard euro.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/p ... DeCremF16s
de MoD zou in 2014 een beslissing nemen omtrent een opvolger voor de F-16
een type is nog niet geselecteerd, maar de voorkeur lijkt voor de F-35 te zijn.
er zouden 40 toestellen worden aangekocht, voor een budget van ongeveer 4 miljard euro.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/p ... DeCremF16s
- nils
- Scramble Junior
- Posts: 226
- Joined: 08 Dec 2008, 19:44
- Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
- Subscriber Scramble: Nils Steyaert
- Location: Oedelem, Belgie
Re: Vervanging Belgische F-16's.
UPDATE:
Deze mogen in het politieke praatprogramma "De Zevende Dag" is er gediscussieerd geweest over de aanschaf van 40 nieuwe gevechtstoestellen, dat is voorgesteld door minister van Defensie, Pieter De Crem (CD&V).
het nodige bedrag hiervoor zou zijn opgelopen tot 5 miljard Euro.
Partijen SP.a en GROEN zijn het erover eens dat dit veel te duur is en de gevechtscapaciteit van de BAF zou moeten worden afgeschaft.
NV-A vind dat er wel mag geinvesteerd worden in een opvolger, maar dat er we met Nederland moet worden onderhandeld in een BeNeLux verband en wat de taken van de BAF in de toekomst zijn. eveneens vind de NV-A dat 40 toestellen te veel zijn, en dat 25 meer dan voldoende moet zijn.
25 is inderdaad weinig, maar als de taak van de BAF in de toekomst enkel QRA zal zijn, lijkt dit meer dan voldoende.
maar als men operaties in het buitenland wil uitvoeren lijkt 40 toch wel beter. vooral als je bekijkt hoe nuttig de F-16's bleken boven Joegoslavië, Afghanistan, Libië en in mindere mate boven de Baltische staten.
mijn voorkeur (rekening houdend met kosten en prestaties van de toestellen)
-SAAB Gripen-E/F
-Boeing F/A-18 Advanced Super Hornet (lijkt me onwaarschijnlijk)
-Lockheed F-16C/D Blk50/52+ (lijkt me toch beter en goedkoper dan de JSF, en alles voor de bouw en onderhoud is hier al)
Rafale (enkel Franse uitrusting en niet NATO compatiebel) & Typhoon (hoge kostprijs en overcapabel) lijken me een beetje de buitenbeentjes.
Deze mogen in het politieke praatprogramma "De Zevende Dag" is er gediscussieerd geweest over de aanschaf van 40 nieuwe gevechtstoestellen, dat is voorgesteld door minister van Defensie, Pieter De Crem (CD&V).
het nodige bedrag hiervoor zou zijn opgelopen tot 5 miljard Euro.
Partijen SP.a en GROEN zijn het erover eens dat dit veel te duur is en de gevechtscapaciteit van de BAF zou moeten worden afgeschaft.
NV-A vind dat er wel mag geinvesteerd worden in een opvolger, maar dat er we met Nederland moet worden onderhandeld in een BeNeLux verband en wat de taken van de BAF in de toekomst zijn. eveneens vind de NV-A dat 40 toestellen te veel zijn, en dat 25 meer dan voldoende moet zijn.
25 is inderdaad weinig, maar als de taak van de BAF in de toekomst enkel QRA zal zijn, lijkt dit meer dan voldoende.
maar als men operaties in het buitenland wil uitvoeren lijkt 40 toch wel beter. vooral als je bekijkt hoe nuttig de F-16's bleken boven Joegoslavië, Afghanistan, Libië en in mindere mate boven de Baltische staten.
mijn voorkeur (rekening houdend met kosten en prestaties van de toestellen)
-SAAB Gripen-E/F
-Boeing F/A-18 Advanced Super Hornet (lijkt me onwaarschijnlijk)
-Lockheed F-16C/D Blk50/52+ (lijkt me toch beter en goedkoper dan de JSF, en alles voor de bouw en onderhoud is hier al)
Rafale (enkel Franse uitrusting en niet NATO compatiebel) & Typhoon (hoge kostprijs en overcapabel) lijken me een beetje de buitenbeentjes.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 60
- Joined: 15 Jun 2011, 21:17
- Type of spotter: Milspotter
- Location: Ede Gld
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Hallo JSF fans:
In het kader van efficiënt bedrijfsvoeren, pleit ik voor een lease constructie voor onze Belgische vrienden: Airbase Leeuwarden en Volkel worden aangewezen als bases voor de JSF vanaf 2017, Volkel kan hier ideaal voor dienen als basis. De constructie is heel eenvoudig: België dient zelf de opleiding te verzorgen van haar piloten, na accreditering kan men gebruik maken van alle faciliteiten, hierbij denkend aan het vliegen van onze toestellen, alle onderhoudsfaciliteiten, brandstof, munitie etc. Nederland dient hier een goede prijs voor te maken! Jaarlijks te incasseren, voor de duur van 10 jaar. De gelden die wij hiermee verdienen kunnen aangewend worden ter financiering van extra JSFs, die wij heel hard nodig zullen krijgen, gezien de enorme vernieuwingsdrift en expansiedrift bij met name De Rode Beer uit Moskou. Wij dienen een antwoord hierop te hebben.
In het kader van efficiënt bedrijfsvoeren, pleit ik voor een lease constructie voor onze Belgische vrienden: Airbase Leeuwarden en Volkel worden aangewezen als bases voor de JSF vanaf 2017, Volkel kan hier ideaal voor dienen als basis. De constructie is heel eenvoudig: België dient zelf de opleiding te verzorgen van haar piloten, na accreditering kan men gebruik maken van alle faciliteiten, hierbij denkend aan het vliegen van onze toestellen, alle onderhoudsfaciliteiten, brandstof, munitie etc. Nederland dient hier een goede prijs voor te maken! Jaarlijks te incasseren, voor de duur van 10 jaar. De gelden die wij hiermee verdienen kunnen aangewend worden ter financiering van extra JSFs, die wij heel hard nodig zullen krijgen, gezien de enorme vernieuwingsdrift en expansiedrift bij met name De Rode Beer uit Moskou. Wij dienen een antwoord hierop te hebben.
Greetings
Koosd
Koosd
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Denk niet dat onze frietenetende buren hier in trappen. Los van of er geluidsruimte beschikbaar is voor hen rond de Nederlandse bases, zal er daar voorlopig nog zowel van Nederlandstalig en Franstalig gebied gevlogen moeten worden, tenminste als hun kabinet hierover niet wil vallen. Wil dat veranderen zal eerst de taalstrijd moeten worden opgelost. Wie dat de eerste 50 jaar ziet gebeuren mag het zeggen. Eventueel Nederlandse toestellen laten opereren vanaf Kleine Brogel zou misschien nog kunnen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- nils
- Scramble Junior
- Posts: 226
- Joined: 08 Dec 2008, 19:44
- Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
- Subscriber Scramble: Nils Steyaert
- Location: Oedelem, Belgie
Re: Vervanging Belgische F-16's.
Update:
Defensie wil samenwerken met Industrie voor de vervanging van de F-16.
om de kosten te drukken willen ze ook kijken voor mogelijke offset deals en tech-transfers.
gezien het te laat is om nu nog in het F-35A JSF project te stappen, begint het meer duidelijk te worden dat er ook andere toestellen kans maken.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... liegtuigen
men spreekt over 4 of 5 concurerende toestellen,
de meest voor de hand liggende kanshebbers lijken duidelijk volgens mij:
-Lockheed F-35A Lightning II
-Boeing F/A-18E/F Super Hornet (in mindere mate)
-Dassault Rafale F3
-Eurofighter EF2000 Typhoon (Tranche 3)
-SAAB JAS-39E/F Gripen.
qua samenwerking en NAVO standaard, lijkt de F-35A het meest voor de hand liggend, maar als kosten en belangrijke factor spelen, lijkt de Gripen me de meest logische keuze.
Defensie wil samenwerken met Industrie voor de vervanging van de F-16.
om de kosten te drukken willen ze ook kijken voor mogelijke offset deals en tech-transfers.
gezien het te laat is om nu nog in het F-35A JSF project te stappen, begint het meer duidelijk te worden dat er ook andere toestellen kans maken.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/e ... liegtuigen
men spreekt over 4 of 5 concurerende toestellen,
de meest voor de hand liggende kanshebbers lijken duidelijk volgens mij:
-Lockheed F-35A Lightning II
-Boeing F/A-18E/F Super Hornet (in mindere mate)
-Dassault Rafale F3
-Eurofighter EF2000 Typhoon (Tranche 3)
-SAAB JAS-39E/F Gripen.
qua samenwerking en NAVO standaard, lijkt de F-35A het meest voor de hand liggend, maar als kosten en belangrijke factor spelen, lijkt de Gripen me de meest logische keuze.