De aanvraag voor een staatssteuntoets moet nog steeds richting Brussel. Als die vinden dat er sprake is geweest van ongeoorloofde staatssteun kan het hele 'feest' nog wel eens niet doorgaan......
Er zijn daar een aantal artikelen over verschenen in de lokale krant:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/s ... -1.4226298
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/n ... -1.4229109
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/d ... -1.4227477
Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Forum rules
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Luchthaven Twente: 22.000 starts en landingen
Op de nieuwe Twente Airport mogen vliegtuigen straks 22.000 keer per jaar starten of landen. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu vrijdag bekendgemaakt. De eerste commerciële vluchten kunnen naar verwachting in 2016 landen op het voormalige militaire vliegveld bij Enschede. In 2015 kunnen zaken- en lesvliegtuigen al gebruik maken van de burgerluchthaven, zo heeft het ministerie gemeld. Het gaat uiteindelijk om 930.000 passagiers per jaar.
Volgens het zogeheten ontwerp luchthavenbesluit mag er tussen 06.00 en 23.00 uur worden gevlogen op Twente Airport. Alleen in bijzondere omstandigheden mag dat ook na die tijd, bijvoorbeeld als hulpdiensten het vliegveld nodig hebben.
Het ministerie heeft bepaald dat er op de luchthaven ruimte is voor 6.500 vliegbewegingen (start of landing) voor groot commercieel verkeer, 15.600 bewegingen voor de kleine luchtvaart en 8.200 bewegingen voor zweefvliegers.
Europese Commissie
Allerlei partijen en ook de Tweede en Eerste Kamer mogen hun zegje nog doen over het ontwerpbesluit. Op basis daarvan stelt het ministerie een definitief besluit vast. Dat is ook nog afhankelijk van onder meer het oordeel van de Europese Commissie of de publieke bijdragen voor de luchthaven zijn te verenigen met de Europese regels voor staatssteun.
Vanaf vrijdag liggen de bestemmingsplannen en het beeldkwaliteitsplan voor de ontwikkeling van de airport ter inzage, tot en met 17 april, in de gemeentes Enschede en Dinkelland. Hierin wordt het gebruik van Twente Airport vastgelegd en de ruimtelijke beperkingen die daaromheen gelden.
En bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu is vrijdag het luchthavenbesluit ter inzage gelegd, waarvoor het ministerie verantwoordelijk is. Het gebruik van de luchthaven wordt in dit besluit vastgelegd. Het gaat dan onder meer om de vliegveiligheid, het geluid en de externe veiligheid.
ANP/ Reismedia
http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... _landingen
Op de nieuwe Twente Airport mogen vliegtuigen straks 22.000 keer per jaar starten of landen. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu vrijdag bekendgemaakt. De eerste commerciële vluchten kunnen naar verwachting in 2016 landen op het voormalige militaire vliegveld bij Enschede. In 2015 kunnen zaken- en lesvliegtuigen al gebruik maken van de burgerluchthaven, zo heeft het ministerie gemeld. Het gaat uiteindelijk om 930.000 passagiers per jaar.
Volgens het zogeheten ontwerp luchthavenbesluit mag er tussen 06.00 en 23.00 uur worden gevlogen op Twente Airport. Alleen in bijzondere omstandigheden mag dat ook na die tijd, bijvoorbeeld als hulpdiensten het vliegveld nodig hebben.
Het ministerie heeft bepaald dat er op de luchthaven ruimte is voor 6.500 vliegbewegingen (start of landing) voor groot commercieel verkeer, 15.600 bewegingen voor de kleine luchtvaart en 8.200 bewegingen voor zweefvliegers.
Europese Commissie
Allerlei partijen en ook de Tweede en Eerste Kamer mogen hun zegje nog doen over het ontwerpbesluit. Op basis daarvan stelt het ministerie een definitief besluit vast. Dat is ook nog afhankelijk van onder meer het oordeel van de Europese Commissie of de publieke bijdragen voor de luchthaven zijn te verenigen met de Europese regels voor staatssteun.
Vanaf vrijdag liggen de bestemmingsplannen en het beeldkwaliteitsplan voor de ontwikkeling van de airport ter inzage, tot en met 17 april, in de gemeentes Enschede en Dinkelland. Hierin wordt het gebruik van Twente Airport vastgelegd en de ruimtelijke beperkingen die daaromheen gelden.
En bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu is vrijdag het luchthavenbesluit ter inzage gelegd, waarvoor het ministerie verantwoordelijk is. Het gebruik van de luchthaven wordt in dit besluit vastgelegd. Het gaat dan onder meer om de vliegveiligheid, het geluid en de externe veiligheid.
ANP/ Reismedia
http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... _landingen
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Er is weer wat nieuws uit Twente:
Het luchthavenbesluit is al een paar dagen beschikbaar ter inzage. Het is o.a. hier te vinden:
http://centrumpp.nl/Images/2.0%20Ontwer ... 349537.pdf
Na de publicatie ervan is er de nodige ophef ontstaan over de veiligheidszones om het veld (op pag. 62 plus bijlages van het besluit). Er mag in een straal van een paar honderd meter om het veld niets uitsteken boven de 80m NAP (dit geldt alleen voor gebouwen zonder vergunning en bomem/bos). Voor de te plaatsen ILS zijn de eisen nog wat strenger. Aangezien ten oosten en noorden van het veld stuwwallen liggen (60-80m NAP) kon dit nog wel eens nadelige consequenties hebben voor de hier aanwezige bossen.
De lokale krant is er maar wat druk mee:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/k ... -1.4266288
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/m ... -1.4267982
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.4271349
In het verleden, toen er nog volop gevlogen werd, is dit nooit een probleem geweest. Waarom nu wel? Is er hier iemand die veel verstand heeft van de regelgeving die hier achterzit. Zijn de krantenberichten gechargeerd of hebben ze een punt?
Het luchthavenbesluit is al een paar dagen beschikbaar ter inzage. Het is o.a. hier te vinden:
http://centrumpp.nl/Images/2.0%20Ontwer ... 349537.pdf
Na de publicatie ervan is er de nodige ophef ontstaan over de veiligheidszones om het veld (op pag. 62 plus bijlages van het besluit). Er mag in een straal van een paar honderd meter om het veld niets uitsteken boven de 80m NAP (dit geldt alleen voor gebouwen zonder vergunning en bomem/bos). Voor de te plaatsen ILS zijn de eisen nog wat strenger. Aangezien ten oosten en noorden van het veld stuwwallen liggen (60-80m NAP) kon dit nog wel eens nadelige consequenties hebben voor de hier aanwezige bossen.
De lokale krant is er maar wat druk mee:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/k ... -1.4266288
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/m ... -1.4267982
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.4271349
In het verleden, toen er nog volop gevlogen werd, is dit nooit een probleem geweest. Waarom nu wel? Is er hier iemand die veel verstand heeft van de regelgeving die hier achterzit. Zijn de krantenberichten gechargeerd of hebben ze een punt?
- nilsko
- Scramble Addict
- Posts: 1406
- Joined: 06 Sep 2002, 14:53
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: No
- Location: Doorn
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Wellicht is de regelgeving in de loop der jaren veranderd?
- FISHER01
- Scramble Master
- Posts: 3321
- Joined: 13 May 2004, 21:33
- Type of spotter: DIE HARD
- Subscriber Scramble: Yups
- Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
- Contact:
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Valt me wel op dat de Tubantia, absoluut niet subjectief is over heropening vliegveld Twenthe...
greetzz. Jos FISHER01 K.™
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Opening Twente Airport voorlopig van de baan
Tijdens een persconferentie zaterdag maakte de Area Development Twente (ADT) bekend dat er voor het einde van het jaar niet wordt gevlogen vanaf Twente Airport. De organisatie heeft onlangs de laatste documenten ingediend bij de Europese Commissie in verband met de staatssteuntoets voor Twente Airport. De commissie gaf daarop aan meer tijd nodig te hebben voor een volledige analyse dan eerder aangegeven.
Dit leidt tot vertraging van de opening van het vliegveld en misschien zelf tot het niet van de grond komen hiervan. De deadline die Provinciale Staten heeft gesteld om voor eind 2014 te gaan vliegen vanaf de luchthaven wordt in ieder geval niet gehaald.
Bomenkap
Naast het Europese besluit kiest het Ministerie van Infrastructuur en Milieu er naar verwachting voor, het luchthavenbesluit (LHB) pas vast te stellen nadat de aanpassing van de herziening van het Besluit Burgerluchthavens (BBL) is afgerond. Het komt er op neer dat eerst de benodigde bomenkap rond het vliegveld juridisch gezien helemaal geregeld moet zijn.
De komende weken moeten provinciale Staten van Overijssel, de gemeenteraad van Enschede en investeerder Dik Wessels beslissen welke strategie ze moeten voeren na deze tegenvaller.
Scenario's
Gedeputeerde Staten van Overijssel en het college van B&W van Enschede hebben ADT gevraagd een verkenning uit te voeren in de vorm van scenario's.
Deze scenario's worden voor de zomer voorgelegd aan de gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten van Overijssel zodat zij het vervolg kunnen bepalen van de ontwikkeling van het gebied waarop de luchthaven is voorzien. Uitgangspunt blijft hierbij de werkgelegenheid in de regio Twente.
Van onze redactie http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... an_de_baan
Tijdens een persconferentie zaterdag maakte de Area Development Twente (ADT) bekend dat er voor het einde van het jaar niet wordt gevlogen vanaf Twente Airport. De organisatie heeft onlangs de laatste documenten ingediend bij de Europese Commissie in verband met de staatssteuntoets voor Twente Airport. De commissie gaf daarop aan meer tijd nodig te hebben voor een volledige analyse dan eerder aangegeven.
Dit leidt tot vertraging van de opening van het vliegveld en misschien zelf tot het niet van de grond komen hiervan. De deadline die Provinciale Staten heeft gesteld om voor eind 2014 te gaan vliegen vanaf de luchthaven wordt in ieder geval niet gehaald.
Bomenkap
Naast het Europese besluit kiest het Ministerie van Infrastructuur en Milieu er naar verwachting voor, het luchthavenbesluit (LHB) pas vast te stellen nadat de aanpassing van de herziening van het Besluit Burgerluchthavens (BBL) is afgerond. Het komt er op neer dat eerst de benodigde bomenkap rond het vliegveld juridisch gezien helemaal geregeld moet zijn.
De komende weken moeten provinciale Staten van Overijssel, de gemeenteraad van Enschede en investeerder Dik Wessels beslissen welke strategie ze moeten voeren na deze tegenvaller.
Scenario's
Gedeputeerde Staten van Overijssel en het college van B&W van Enschede hebben ADT gevraagd een verkenning uit te voeren in de vorm van scenario's.
Deze scenario's worden voor de zomer voorgelegd aan de gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten van Overijssel zodat zij het vervolg kunnen bepalen van de ontwikkeling van het gebied waarop de luchthaven is voorzien. Uitgangspunt blijft hierbij de werkgelegenheid in de regio Twente.
Van onze redactie http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... an_de_baan
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
-
- Scramble Addict
- Posts: 1103
- Joined: 19 Oct 2007, 20:46
- Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
- Location: Hendrik-ido-Ambacht
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Hallo,
Er lijkt definitief niet te worden gevlogen vanaf Twente.
De gemeente Twente en de provincie hebben de stekker uit een doorstart getrokken.
zie ook : nos.nl , nu.nl en rtvoost.nl
Grt.
Miguel
Er lijkt definitief niet te worden gevlogen vanaf Twente.
De gemeente Twente en de provincie hebben de stekker uit een doorstart getrokken.
zie ook : nos.nl , nu.nl en rtvoost.nl
Grt.
Miguel
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Toch nog een doorstart luchthaven Twenthe ???
Commerciële luchtvaart Twente van de baan
Het vliegveld in Twente wordt definitief geen luchthaven voor commerciële burgervluchten. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel hebben woensdag besloten niet verder te gaan met het ombouwen van Luchthaven Twente tot een burgerluchthaven.
Gebiedsontwikkelaar ADT, bestaande uit de gemeente en de provincie, denkt dat het niet mogelijk is om nog voor de jaarwisseling burgervluchten vanaf Twente te realiseren. Dat komt vooral doordat de Europese Commissie (EC) niet voor 1 september kan aangeven of eventuele staatssteun voor de luchthaven is geoorloofd. Die harde eis had de gemeente Enschede aan de EC gesteld.
"Uit het overleg met de Europese Commissie blijkt dat de commissie twijfelt aan de marktconformiteit van de overheidsinvesteringen. De commissie acht alsnog een volledige analyse van de stukken van belang wat een aanzienlijk langere doorlooptijd tot gevolg heeft", stelt ADT. ADT ziet op dit moment geen mogelijkheden om binnen korte tijd de twijfels van de Europese Commissie weg te nemen, waardoor het traject in Brussel niet voor eind 2014 - het door de politiek vastgestelde kader - afgerond kan worden.
VOLT Twente
Omwonenden die jarenlang streden tegen de doorstart van vliegveld Twente, reageren "voorzichtig blij". De omwonenden-actiegroep VOLT Twente wil dat ook de laatste twee opties, waarin nog sprake is van beperkte vliegactiviteiten, van tafel gaan. VOLT zegt dat er vier jaar geleden is beloofd dat er een alternatief plan zonder vliegactiviteiten zou komen als een luchthaven niet haalbaar is. "Aan die belofte wil ik de politiek houden", aldus voorzitter Nol Graas. Die ziet het liefst dat de drie kilometer lange baan op het terrein nu verdwijnt. "Anders staat er toch elke 3 of 5 jaar weer iemand op met een plan voor een luchthaven."
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) neemt kennis van het besluit van ADT, aldus haar woordvoerder. Mansveld steunde de plannen, mits die financieel deugdelijk waren en de Europese Commissie niet dwars zou liggen. Inhoudelijk wil zij niet ingaan op het besluit van de partijen in Twente. Het kabinet moet binnenkort op voorstel van Mansveld ook een knoop doorhakken over de uitbreiding van een andere regionale luchthaven, die bij Lelystad. De luchthaven daar moet een 'overloop' gaan vormen voor Schiphol, maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn over te stappen naar Lelystad Airport.
Het kabinetsbesluit over Lelystad valt binnenkort, mogelijk deze vrijdag al, maar in elk geval voor een debat met de Tweede Kamer eind juni.
(c) ANP http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... an-de-baan
Het vliegveld in Twente wordt definitief geen luchthaven voor commerciële burgervluchten. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel hebben woensdag besloten niet verder te gaan met het ombouwen van Luchthaven Twente tot een burgerluchthaven.
Gebiedsontwikkelaar ADT, bestaande uit de gemeente en de provincie, denkt dat het niet mogelijk is om nog voor de jaarwisseling burgervluchten vanaf Twente te realiseren. Dat komt vooral doordat de Europese Commissie (EC) niet voor 1 september kan aangeven of eventuele staatssteun voor de luchthaven is geoorloofd. Die harde eis had de gemeente Enschede aan de EC gesteld.
"Uit het overleg met de Europese Commissie blijkt dat de commissie twijfelt aan de marktconformiteit van de overheidsinvesteringen. De commissie acht alsnog een volledige analyse van de stukken van belang wat een aanzienlijk langere doorlooptijd tot gevolg heeft", stelt ADT. ADT ziet op dit moment geen mogelijkheden om binnen korte tijd de twijfels van de Europese Commissie weg te nemen, waardoor het traject in Brussel niet voor eind 2014 - het door de politiek vastgestelde kader - afgerond kan worden.
VOLT Twente
Omwonenden die jarenlang streden tegen de doorstart van vliegveld Twente, reageren "voorzichtig blij". De omwonenden-actiegroep VOLT Twente wil dat ook de laatste twee opties, waarin nog sprake is van beperkte vliegactiviteiten, van tafel gaan. VOLT zegt dat er vier jaar geleden is beloofd dat er een alternatief plan zonder vliegactiviteiten zou komen als een luchthaven niet haalbaar is. "Aan die belofte wil ik de politiek houden", aldus voorzitter Nol Graas. Die ziet het liefst dat de drie kilometer lange baan op het terrein nu verdwijnt. "Anders staat er toch elke 3 of 5 jaar weer iemand op met een plan voor een luchthaven."
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) neemt kennis van het besluit van ADT, aldus haar woordvoerder. Mansveld steunde de plannen, mits die financieel deugdelijk waren en de Europese Commissie niet dwars zou liggen. Inhoudelijk wil zij niet ingaan op het besluit van de partijen in Twente. Het kabinet moet binnenkort op voorstel van Mansveld ook een knoop doorhakken over de uitbreiding van een andere regionale luchthaven, die bij Lelystad. De luchthaven daar moet een 'overloop' gaan vormen voor Schiphol, maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn over te stappen naar Lelystad Airport.
Het kabinetsbesluit over Lelystad valt binnenkort, mogelijk deze vrijdag al, maar in elk geval voor een debat met de Tweede Kamer eind juni.
(c) ANP http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... an-de-baan
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X