TUI NL praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Wellicht leuk om te melden dat de eerste Boeing 787-8 van Arke, de PH-TFK op dit moment in Everett staat voor de "Final Assembly")
Het linenummer is LN182. Voorlopige registratie ZA334. Rol-Out datum gepland op 19-04-2014.
De 2e machine van Arke zal gebouwd worden in Charleston ipv Everett en komt daardoor iets later dan oktober 2014. verwachting is dat deze wel voor het einde van het jaar geleverd wordt.
Het linenummer is LN182. Voorlopige registratie ZA334. Rol-Out datum gepland op 19-04-2014.
De 2e machine van Arke zal gebouwd worden in Charleston ipv Everett en komt daardoor iets later dan oktober 2014. verwachting is dat deze wel voor het einde van het jaar geleverd wordt.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Junior
- Posts: 244
- Joined: 09 Apr 2009, 16:18
- Type of spotter: f4 civille luchtvaart
- Subscriber Scramble: jet380
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Hoi ik kwam de vraag al wel tegen maar het antwoord niet. Wat komt er deze zomer bij aan lease. En waneer gaan ze komen??
Alvast bedankt
[ Post made via Mobile Device ]
Alvast bedankt
[ Post made via Mobile Device ]
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Dit jaar slechts 1 lease, de N738MA komt vanaf 6 juni tot en met 1 september voor ArkeFly vliegen.
Voordat er opmerkingen komen "waarom maar 1"
Zomer 2013:
5x 737-800 = 915 stoelen
2x 767-300ER = 530 stoelen
3x 767-300ERW= 849 stoelen
1x 737-300= 144 stoelen x3/7 (was slechts 3 dagen per week in Nederland) = 62 stoelen
2x 737-400= 328 stoelen
Totaal 2766 stoelen/dag
2014:
1x 767-300ER = 265 stoelen
3x 767-300ERW= 849 stoelen
5x 737-800 = 915 stoelen
1x 737-800 = 183 stoelen
1x 787-8 = 299 stoelen
Totaal 2511 stoelen/dag.
Dat lijkt een stuk minder, maar 1 van de 767-300ERW's vloog vorig jaar 3x per week de westcoast USA (toestel meer dan een dag kwijt) en daarbij ook nog diverse vluchten voor een Japanse touroperator in de zomermaanden juli en augustus. Per saldo blijft het aantal beschikbare stoelen dus nagenoeg gelijk.
Wel gaat Arke 1x per week via Brussel naar Zanzibar (gecombineerde TUI NL / TUI Belgium vlucht). Dat bespaart weer een 737 uit die normaal ruim 24 uur onderweg was hier naar toe. Die kan dan weer voor 2 IT vluchten ingezet gaan worden. Verder in de maanden juni, juli en augustus geen groot onderhoud in de planning aan zowel de 73 als de 76 vloot. Eerstvolgend groot onderhoud is de PH-OYI in september.
Er zullen dus ook meer 767's naar Europese bestemmingen worden ingezet.
Voordat er opmerkingen komen "waarom maar 1"
Zomer 2013:
5x 737-800 = 915 stoelen
2x 767-300ER = 530 stoelen
3x 767-300ERW= 849 stoelen
1x 737-300= 144 stoelen x3/7 (was slechts 3 dagen per week in Nederland) = 62 stoelen
2x 737-400= 328 stoelen
Totaal 2766 stoelen/dag
2014:
1x 767-300ER = 265 stoelen
3x 767-300ERW= 849 stoelen
5x 737-800 = 915 stoelen
1x 737-800 = 183 stoelen
1x 787-8 = 299 stoelen
Totaal 2511 stoelen/dag.
Dat lijkt een stuk minder, maar 1 van de 767-300ERW's vloog vorig jaar 3x per week de westcoast USA (toestel meer dan een dag kwijt) en daarbij ook nog diverse vluchten voor een Japanse touroperator in de zomermaanden juli en augustus. Per saldo blijft het aantal beschikbare stoelen dus nagenoeg gelijk.
Wel gaat Arke 1x per week via Brussel naar Zanzibar (gecombineerde TUI NL / TUI Belgium vlucht). Dat bespaart weer een 737 uit die normaal ruim 24 uur onderweg was hier naar toe. Die kan dan weer voor 2 IT vluchten ingezet gaan worden. Verder in de maanden juni, juli en augustus geen groot onderhoud in de planning aan zowel de 73 als de 76 vloot. Eerstvolgend groot onderhoud is de PH-OYI in september.
Er zullen dus ook meer 767's naar Europese bestemmingen worden ingezet.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 263
- Joined: 24 Apr 2008, 17:22
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Wat betreft het aantal stoelen in de PH-AHQ en de PH-TFK, heb je niet helemaal gelijk.
De PH-AHQ wordt weer omgebouwd en gaat met een configuratie van 272 stoelen vliegen.
De PH-TFK heeft 307 stoelen
[ Post made via Mobile Device ]
De PH-AHQ wordt weer omgebouwd en gaat met een configuratie van 272 stoelen vliegen.
De PH-TFK heeft 307 stoelen
[ Post made via Mobile Device ]
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Uhhm, Bron?arkeflyfan wrote:Wat betreft het aantal stoelen in de PH-AHQ en de PH-TFK, heb je niet helemaal gelijk.
De PH-AHQ wordt weer omgebouwd en gaat met een configuratie van 272 stoelen vliegen.
De PH-TFK heeft 307 stoelen
[ Post made via Mobile Device ]
Zover mijn kennis reikt gaat de TFK in een 299 pax config vliegen. (Hij heeft nog niks, staat nog in de productielijn van boeing te Everett)
(komt ook dat bij 300 pax of meer er een werkende 7e crewmember mee moet in de cabine) Maar goed, zou goed kunnen, ik heb de definitieve stoelplattegronden nog niet gezien. Wat ik wel weet is dat het eerste jaar de dreamliners in een andere configuratie vliegen en dat ze in het voorjaar van 2015 aan de binneknat weer omgebouwd worden....
Van de ombouw van de Q niets gehoord. Zou me niet verbazen, aan de andere kant, voor die paar maanden dat die nog vliegt...
Ach, in beide gevallen neemt het stoelaantal van 2014 toe.
Als je andere info hebt dan verneem ik dat graag. Inclusief bron.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 263
- Joined: 24 Apr 2008, 17:22
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
De exacte bron is het cabin safety manual van Arke.
Mijn broer vliegt voor Arke, en heeft 2 weken geleden de cabin safety training voor de 787 gehad.
De PH-TFK zal met 307 stoelen gaan vliegen (18 star class, 108 comfort en 181 economy) de minimum crew op deze kist zal 8 zijn.
Wat betreft de PH-AHQ. Als cabin crew member mag je maar 3 types vliegen. Op dit moment worden de AH-series en de OY-series als 2 verschillende types gezien, doordat er verschillende soorten flight safety materialen aanboord zitten (brandblussers, zuurstofflessen etc.) Met de komst van de 787 zou dit een probleem opleveren aangezien je het cabine korps dan niet overal op kan inzetten. De AHQ wordt daarom omgebouwd. Qua safety equipment wordt deze gelijk aan de OY-serie, waardoor ze als 1 type gezien mogen worden. De AHQ wordt ook meteen omgebouwd naar de "oude" configuratie van 272 stoelen en zal voornamelijk op de IT-vluchten worden ingepland.
[ Post made via Mobile Device ]
Mijn broer vliegt voor Arke, en heeft 2 weken geleden de cabin safety training voor de 787 gehad.
De PH-TFK zal met 307 stoelen gaan vliegen (18 star class, 108 comfort en 181 economy) de minimum crew op deze kist zal 8 zijn.
Wat betreft de PH-AHQ. Als cabin crew member mag je maar 3 types vliegen. Op dit moment worden de AH-series en de OY-series als 2 verschillende types gezien, doordat er verschillende soorten flight safety materialen aanboord zitten (brandblussers, zuurstofflessen etc.) Met de komst van de 787 zou dit een probleem opleveren aangezien je het cabine korps dan niet overal op kan inzetten. De AHQ wordt daarom omgebouwd. Qua safety equipment wordt deze gelijk aan de OY-serie, waardoor ze als 1 type gezien mogen worden. De AHQ wordt ook meteen omgebouwd naar de "oude" configuratie van 272 stoelen en zal voornamelijk op de IT-vluchten worden ingepland.
[ Post made via Mobile Device ]
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Bedankt voor de opheldering.
Dat de Q voornamelijk IT ingezet gaat worden was me bekend.
Dure ombouw van de Q voor 5 maanden operatie
Dat de Q voornamelijk IT ingezet gaat worden was me bekend.
Dure ombouw van de Q voor 5 maanden operatie
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 263
- Joined: 24 Apr 2008, 17:22
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Is zeker een dure ombouw! Maar blijkbaar zal het goedkoper zijn dan extra ccm's in dienst nemen. Welke je nodig zou hebben als je een dedicated crew voor de 787 moet inzetten
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
- Roel
- Scramble Die-Hard
- Posts: 967
- Joined: 09 Nov 2005, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Nee
- Location: 's-Hertogenbosch
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Kunnen wij de N738MA ook in EIN verwachten of wordt ze alleen vanaf AMS ingezet ivm wet lease restricties?B767-300ER wrote:Dit jaar slechts 1 lease, de N738MA komt vanaf 6 juni tot en met 1 september voor ArkeFly...
[ Post made via Mobile Device ]
Krgds,
Roel
Roel
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Alleen op AMS.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Hmm, Miami Air. Die waren de vorige keer toch niet zo goed bevallen? En dat getal 272 komt me érg bekend voor, gaat de Q terug naar 24 Star en 248 eco?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
Waarschijnlijk geeft prijs de doorslag.76-er wrote:Hmm, Miami Air. Die waren de vorige keer toch niet zo goed bevallen? En dat getal 272 komt me érg bekend voor, gaat de Q terug naar 24 Star en 248 eco?
Nee. Hij gaat van 265 naar 272 door het bijplaatsen van een rij van 7 stoelen in het achterste gedeelte van de cabine. Daar is nu nog een gedeelte comfort classe, wat door het plaatsen van de extra rij weer economy wordt. De Q heeft nooit 24/248 gehad overigens.
BTW, Martinair had 274 plaatsen, geen 272.
(O ja. En natuurlijk 273 voor de MCJ)
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: ArkeFly praat/discussie/speculeer corner
[off topic] Het waren er de eerste pakweg 15 jaar écht 272, 24* en 248 eco. [/off topic]B767-300ER wrote: BTW, Martinair had 274 plaatsen, geen 272.
EHAM 4-5-2014
on this date, 4 May 2014, the Boeing 787 Arke expected on Schiphol (EHAM-AMS)
Last edited by Ivarb98 on 10 Apr 2014, 13:49, edited 1 time in total.
Greetzzz
Ivar
[color=#00FF00]HV/B738/PH-GGX[/color]
Ivar
[color=#00FF00]HV/B738/PH-GGX[/color]
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM 4-5-2013
Nee.. Dat wordt wat later....Ivarb98 wrote:on this date, the Boeing 787 Arke expected on Schiphol (EHAM-AMS)
No, this will be later...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.