PlanePlotters in België?
Forum rules
PlanePlotters in België?
Wie gebruikt of kent hier allemaal PlanePlotter?
Hier meer informatie:
http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm
Kort samengevat:
Met deze software kan je zowel civiele als militaire vliegtuigen zien op een 'virtuele radar' op je computer, een beetje gelijkaardig met Flightradar24 maar met veel meer functies.
Grote voordeel is dat men ook vliegtuigen kan zien die geen positie-informatie uitzenden via de transponder, dus ook militair.
Dit is mogelijk dankzij 'Multilateration(Mlat)'.
Hierbij wordt de positie van een vliegtuig zonder positiegegevens berekend door gebruik te maken van verschillende mensen hun ADS-B/Mode-S ontvangers.
Dit doet de software door de aankomsttijd van de verschillende radiosignalen tussen meerdere ontvangers te berekenen(heel simpel uitgelegd).
Gedetailleerde uitleg:
http://www.coaa.co.uk/multilat.pdf
Er zijn dus meerdere mensen met een ontvanger nodig die ontvangen data versturen naar PlanePlotter.
Hier is een kaart waarop je kan zien hoeveel 'ground stations'(gebruikers die informatie van de ontvanger doorzenden naar PlanePlotter) op dit moment actief zijn:
https://www.coaa.co.uk/pp-user-charts.htm
In België zijn dit er momenteel vier, wat eigenlijk te weinig is voor Mlat optimaal te doen werken, zeker voor vliegtuigen op lagere hoogte.
Nadeel is dat het niet gratis is, en eenmalig €25 moet betaald worden. Maar het is zeker het geld waard!!!
Voor Mlat-functies moet je 'Master User' zijn, wat normaal €12 per jaar kost, tenzij je zelf een ontvanger hebt die data kan versturen naar PlanePlotter.
Ik wil eigenlijk nog wat mensen motiveren om PlanePlotter te gebruiken, zowel in Nederland als in België, maar vooral in België, omdat hier Mlat niet efficiënt werkt omdat er niet genoeg ground stations zijn.
Wie heeft er eventueel interesse?
Grts,
Tibo
Hier meer informatie:
http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm
Kort samengevat:
Met deze software kan je zowel civiele als militaire vliegtuigen zien op een 'virtuele radar' op je computer, een beetje gelijkaardig met Flightradar24 maar met veel meer functies.
Grote voordeel is dat men ook vliegtuigen kan zien die geen positie-informatie uitzenden via de transponder, dus ook militair.
Dit is mogelijk dankzij 'Multilateration(Mlat)'.
Hierbij wordt de positie van een vliegtuig zonder positiegegevens berekend door gebruik te maken van verschillende mensen hun ADS-B/Mode-S ontvangers.
Dit doet de software door de aankomsttijd van de verschillende radiosignalen tussen meerdere ontvangers te berekenen(heel simpel uitgelegd).
Gedetailleerde uitleg:
http://www.coaa.co.uk/multilat.pdf
Er zijn dus meerdere mensen met een ontvanger nodig die ontvangen data versturen naar PlanePlotter.
Hier is een kaart waarop je kan zien hoeveel 'ground stations'(gebruikers die informatie van de ontvanger doorzenden naar PlanePlotter) op dit moment actief zijn:
https://www.coaa.co.uk/pp-user-charts.htm
In België zijn dit er momenteel vier, wat eigenlijk te weinig is voor Mlat optimaal te doen werken, zeker voor vliegtuigen op lagere hoogte.
Nadeel is dat het niet gratis is, en eenmalig €25 moet betaald worden. Maar het is zeker het geld waard!!!
Voor Mlat-functies moet je 'Master User' zijn, wat normaal €12 per jaar kost, tenzij je zelf een ontvanger hebt die data kan versturen naar PlanePlotter.
Ik wil eigenlijk nog wat mensen motiveren om PlanePlotter te gebruiken, zowel in Nederland als in België, maar vooral in België, omdat hier Mlat niet efficiënt werkt omdat er niet genoeg ground stations zijn.
Wie heeft er eventueel interesse?
Grts,
Tibo
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: PlanePlotters in België?
Wat heb je er allemaal voor nodig?
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: PlanePlotters in België?
- PlanePlotter software op je computer: €25
- Internet
- Een ADS-B/Mode-S ontvanger: deze prijzen variëren van -€25 to +€500, en 'you get what you pay for'.
Momenteel heb ik een R820T Dongle van bij Jetvision.de voor €22,40 excl. verzendkosten.
- Master User status op PlanePlotter: kost normaal €12/jaar maar als je zelf data feed aan PlanePlotter is het gratis.
Met de Master User status heb je toegang tot Mlat en andere extra functies.
Indien je geen Master User bent, kan je niet al de militaire vluchten zien. Het aantal militaire vluchten die te zien zijn hangt natuurlijk af van het aantal ground stations met een ontvanger die actief zijn. Ground Station is een gebruiker die data feed aan PlanePlotter.
- Ik denk dat het dat zo wat is wat je nodig hebt.
- Je maakt het verder zelf hoe duur je wilt, door bijvoorbeeld betere antennes te maken/kopen.
Maar voor +-€50 ben je eigenlijk klaar om hier aan mee te doen.
Er is op het internet veel hulp beschikbaar over hoe je alles moet instellen en dergelijke, en ik kan ook altijd vragen proberen te antwoorden.
PlanePlotter is voor mij een meerwaarde bij het spotten want nu kan ik vaak zien wanneer er bijvoorbeeld F16's in de buurt aan het vliegen.
- Internet
- Een ADS-B/Mode-S ontvanger: deze prijzen variëren van -€25 to +€500, en 'you get what you pay for'.
Momenteel heb ik een R820T Dongle van bij Jetvision.de voor €22,40 excl. verzendkosten.
- Master User status op PlanePlotter: kost normaal €12/jaar maar als je zelf data feed aan PlanePlotter is het gratis.
Met de Master User status heb je toegang tot Mlat en andere extra functies.
Indien je geen Master User bent, kan je niet al de militaire vluchten zien. Het aantal militaire vluchten die te zien zijn hangt natuurlijk af van het aantal ground stations met een ontvanger die actief zijn. Ground Station is een gebruiker die data feed aan PlanePlotter.
- Ik denk dat het dat zo wat is wat je nodig hebt.
- Je maakt het verder zelf hoe duur je wilt, door bijvoorbeeld betere antennes te maken/kopen.
Maar voor +-€50 ben je eigenlijk klaar om hier aan mee te doen.
Er is op het internet veel hulp beschikbaar over hoe je alles moet instellen en dergelijke, en ik kan ook altijd vragen proberen te antwoorden.
PlanePlotter is voor mij een meerwaarde bij het spotten want nu kan ik vaak zien wanneer er bijvoorbeeld F16's in de buurt aan het vliegen.
- T7
- Scramble Master
- Posts: 16100
- Joined: 11 Aug 2004, 15:26
- Type of spotter: S5/SBS
- Location: EHAM/Hoofddorp
Re: PlanePlotters in België?
Hi Tibo,
Ik gebruik het sinds begin 2010. Het is even een gedoe om het werkend te krijgen maar draait het eenmaal dan is het zeker de (eenmalige) 25 euro waard. Ik heb het vnl. voor de militaire transporttoestellen (C5, C17, C135, KC10 bijv.) maar ook de niet-plottende bizjets pakt het programma op. Wellicht heb ik ook het geluk dat er redelijk wat PP-gebruikers in de buurt zitten waar ik woon (vlakbij Schiphol) dus MLAT'en gaat hier dan ook wat beter.
Ik voed PP vanuit mijn eigen SBS en ben Ground Station/Master User (sharer gc).
FR24 heeft sinds een tijdje ook de MLAT-functie echter diverse bizjets en militair wordt hier afgeschermd, met PP geen last van..
Ik gebruik het sinds begin 2010. Het is even een gedoe om het werkend te krijgen maar draait het eenmaal dan is het zeker de (eenmalige) 25 euro waard. Ik heb het vnl. voor de militaire transporttoestellen (C5, C17, C135, KC10 bijv.) maar ook de niet-plottende bizjets pakt het programma op. Wellicht heb ik ook het geluk dat er redelijk wat PP-gebruikers in de buurt zitten waar ik woon (vlakbij Schiphol) dus MLAT'en gaat hier dan ook wat beter.
Ik voed PP vanuit mijn eigen SBS en ben Ground Station/Master User (sharer gc).
FR24 heeft sinds een tijdje ook de MLAT-functie echter diverse bizjets en militair wordt hier afgeschermd, met PP geen last van..
Re: PlanePlotters in België?
I am very confident as well. A lot of extra information.
Also very usefull in Belgium I think. There are some important air
traffic routes there (civ/mil)
[ Post made via Mobile Device ]
Also very usefull in Belgium I think. There are some important air
traffic routes there (civ/mil)
[ Post made via Mobile Device ]
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: PlanePlotters in België?
Waarschijnlijk een domme vraag
Wat is het verschil tussen. Een SBS en een ads-B ontvanger?
[ Post made via Mobile Device ]
Wat is het verschil tussen. Een SBS en een ads-B ontvanger?
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: PlanePlotters in België?
Nice to hear, T7 and Ecm!
We really should promote it in Belgium to increase the efficiency of MLAT's!
@B767-300ER,
The SBS(Kinetic) is an example of a ADS-B/Mode-S/Mode-AC receiver
Who's also interested?
Regards,
Tibo
We really should promote it in Belgium to increase the efficiency of MLAT's!
@B767-300ER,
The SBS(Kinetic) is an example of a ADS-B/Mode-S/Mode-AC receiver
Who's also interested?
Regards,
Tibo
-
- Scramble Addict
- Posts: 1028
- Joined: 02 Sep 2006, 10:25
- Type of spotter: F1
- Subscriber Scramble: Jeroen van Reijmersdal
- Location: Bemmel
Re: PlanePlotters in België?
Gents,
I've been working with the RTL USB stick for more than a year and very happy with the results. Last log was about half an hour ago of a RI ANG C-130J that passed the Netherlands towards Ramstein. Spotting this way gave me a lot of nice a/c overhead!
For Belgium there are still some steps to be taken. The same was the case in the Netherlands last year. Check https://www.coaa.co.uk/pp-user-charts.htm for the locations of sharers. I'm the white Sector Master Users "dv" in the Nijmegen area running 24/7.
Indeed in Belgium there are some nice routes from the UK towards the Middle East and Ramstein. Lots of VIP a/c arriving from the US for Ramstein take the route passing Brussels. Also VIP a/c from the London area cross the area. So lots to be seen!
Jeroen
I've been working with the RTL USB stick for more than a year and very happy with the results. Last log was about half an hour ago of a RI ANG C-130J that passed the Netherlands towards Ramstein. Spotting this way gave me a lot of nice a/c overhead!
For Belgium there are still some steps to be taken. The same was the case in the Netherlands last year. Check https://www.coaa.co.uk/pp-user-charts.htm for the locations of sharers. I'm the white Sector Master Users "dv" in the Nijmegen area running 24/7.
Indeed in Belgium there are some nice routes from the UK towards the Middle East and Ramstein. Lots of VIP a/c arriving from the US for Ramstein take the route passing Brussels. Also VIP a/c from the London area cross the area. So lots to be seen!
Jeroen
-
- Scramble Junior
- Posts: 150
- Joined: 07 Apr 2014, 09:03
- Type of spotter: military
- Location: belgium
- Contact:
Re: PlanePlotters in België?
hey Tibo,
ik ben zeker geïnteresseerd, wat kan/moet ik doen ,
grtz
philippe
ik ben zeker geïnteresseerd, wat kan/moet ik doen ,
grtz
philippe
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: PlanePlotters in België?
Wat bedoel je precies met afgeschermd? Laat FR24 sommige kisten helemaal niet zien of laat FR24 alleen de regi niet zien (en wel het vliegtuigsymbooltje), of een combi van beide?T7 wrote: FR24 heeft sinds een tijdje ook de MLAT-functie echter diverse bizjets en militair wordt hier afgeschermd, met PP geen last van..
-
- Scramble Addict
- Posts: 1028
- Joined: 02 Sep 2006, 10:25
- Type of spotter: F1
- Subscriber Scramble: Jeroen van Reijmersdal
- Location: Bemmel
Re: PlanePlotters in België?
FR24 laat geen militaire toestellen zien, tenzij het een toestel is wat een civiele historie heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de USAF PC-12s en af en toe een verdwaalde C-12. Government bakken worden weer wel vaak getoond, maar ook daar heb je af en toe dat er geen serial wordt doorgegeven. Al met al lastig, plus het feit dat de zelfsensuur van FR24 steeds verder gaat, dus uiteindelijk worden er meer en meer kisten er uit gefilterd. Inmiddels worden de verschillende VIP bakken (inclusief civiele) om privacy redenen al niet meer getoond.EHAM wrote:Wat bedoel je precies met afgeschermd? Laat FR24 sommige kisten helemaal niet zien of laat FR24 alleen de regi niet zien (en wel het vliegtuigsymbooltje), of een combi van beide?T7 wrote: FR24 heeft sinds een tijdje ook de MLAT-functie echter diverse bizjets en militair wordt hier afgeschermd, met PP geen last van..
PlanePlotter is een besloten netwerk, welke deze beperkingen niet kent. Voordeel is dus dat alles wordt getoond. Met MLAT kun je dan vervolgens zelf positie bepalingen doen. Mocht je er voor kiezen om niet zelf 24/7 data te delen, dan kun je een apart abonnementje nemen per jaar voor MLAT functionaliteit (12,- per jaar).
groet
Jeroen
-
- Scramble Junior
- Posts: 201
- Joined: 16 Feb 2007, 22:44
- Type of spotter: Civil spotter
- Subscriber Scramble: yes
- Location: near EHEH
Re: PlanePlotters in België?
Is dan ook te achterhalen waar een bepaalde kist heen gaat? (vluchtplan)
- wweasel
- Scramble Senior
- Posts: 275
- Joined: 12 Jun 2007, 16:58
- Type of spotter: Military
- Subscriber Scramble: wweasel
- Location: Wapenveld
- Contact:
Re: PlanePlotters in België?
heb er zelf geen goede ervaring mee; krijg mjin SBS data niet via PP en moet ieder jaar weer opnieuw verlengen. Reden???
Re: PlanePlotters in België?
Nice My sharer name is 'Co', in the middle of Belgium Not always active but I will buy a standalone receiver soon.For Belgium there are still some steps to be taken. The same was the case in the Netherlands last year. Check https://www.coaa.co.uk/pp-user-charts.htm for the locations of sharers. I'm the white Sector Master Users "dv" in the Nijmegen area running 24/7.
Do you always have your computer turned on and would it be possible to be active 24/7 without having a pc on?
Eerst en vooral heb je PlanePlotter nodig. Dit kost eenmalig €25.hey Tibo,
ik ben zeker geïnteresseerd, wat kan/moet ik doen ,
grtz
philippe
Als je data wilt feeden heb je ook een ADS-B/Mode-S ontvanger nodig.
Voor ongeveer €25 kan je al een R820T dongle kopen maar tot nu toe geeft deze geen bruikbare data voor het MLAT-systeem, maar er zou komende dagen een update moeten komen voor PlanePlotter waarin dit verholpen wordt.
Met de R820T lever je dus voorlopig geen bijdrage leveren voor positieloze vliegtuigen te tracken met MLAT maar kan wel gebruikt worden als ontvanger.
De prijzen va ontvangers lopen op tot wel +- €500 maar je hebt goede voor goedkoper en ze hebben hun voor- en nadelen.
Verder heb je en Master User status nodig op PlanePlotter(zoals Premium User bij FR24). Dit kost normaal €12/jaar maar als je data feed is het gratis.
De Master User status is verplicht als je MLAT's wilt doen, --> dus vliegtuigen zonder positie tracken.
Verder kan je betere antenne's kopen en dergelijke.
Je kan een 21 dagen gratis een demo van PlanePlotter gebruiken maar zonder MLAT.
PlanePlotter kost even wat werk om in te stellen maar mag normaal geen probleem zijn als je goed de tutorials volgt.
Ik heb momenteel alleen nog maar een R820T dongle met standaard antenne maar ga uitbreiden naar iets beter.
Ik feed niet 24/7 en ben toch een approved ground station en master user.PlanePlotter is een besloten netwerk, welke deze beperkingen niet kent. Voordeel is dus dat alles wordt getoond. Met MLAT kun je dan vervolgens zelf positie bepalingen doen. Mocht je er voor kiezen om niet zelf 24/7 data te delen, dan kun je een apart abonnementje nemen per jaar voor MLAT functionaliteit (12,- per jaar).
Ik zou toch graag 24/7 feeden maar zoek een manier om niet heel de dag mijn pc aan te moeten zetten.
Je kan een database downloaden waar vliegroutes instaan en die linken aan PP.Is dan ook te achterhalen waar een bepaalde kist heen gaat? (vluchtplan)
Niet alle vluchten hebben een zichtbare route en zeker geen militaire, of toch zelden.
Heb je een network sharing test gedaan via PlanePlotter?heb er zelf geen goede ervaring mee; krijg mjin SBS data niet via PP en moet ieder jaar weer opnieuw verlengen. Reden???
Je moet ook port forwarden.
Heb je alles juist ingesteld in PlanePlotter?
Wat verlengen? Master User status?
Zonde dat je het niet werkend krijgt met een SBS... moet zeker lukken maar zal iets klein zijn wat fout is.
Misschien kan je jouw instellingen eens posten of desnoods vragen op http://www.radarspotting.com/forum/ , zeer hulpzaam forum waar ik ook al mijn vragen stel.
We are really in need of Sharers in Belgium! :p
Who are 'My', 'hP' and 'Dm'?
Only around 4 sharers active in Belgium....
Maybe a good idea to make a list of all sharers in the BeNeLux.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1028
- Joined: 02 Sep 2006, 10:25
- Type of spotter: F1
- Subscriber Scramble: Jeroen van Reijmersdal
- Location: Bemmel
Re: PlanePlotters in België?
Tibo, da's niet helemaal waar. Ik draai namelijk ook gewoon op een R820T Dongle en heb gewoon MLAT. Sterker nog ik ben een SMU. Klopt inderdaad dat de hoeveelheid plots met een echte SBS installatie hoger liggen, maar plotting van kisten zonder positie is gewoon mogelijk.TiboJ wrote:Met de R820T lever je dus voorlopig geen bijdrage leveren voor positieloze vliegtuigen te tracken met MLAT maar kan wel gebruikt worden als ontvanger.
groet,
Jeroen