Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Heel erg versimpeld:

Bij een OVO moeten de vliegers van MP Horizontaal instromen (dus behoudt van functie, salaris, functiejaren en senioriteit, dus capt 74 bij MP wordt dan capt 74 bij KL (of T7/bus).

(Het ligt wat ingewikkelder, ze krijgen dan seniortiteit
Mee en bij biedingen op beschikbare functies binnen de KLM hebben zij dan een hogere senioriteit dan de KLM vliegers die bijvoorbeeld FO op de 744/bus/triple zijn en baas op de 73/embryo/f70). Bij een biedronde waar bijvoorbeeld een FO 74 van KLM en een Capt M11 van Martinair op dezelfde functie bieden, zal de captain Martinair voorgaan)

Dit heeft grote nadelige gevolgen voor het KL vliegercorps daar doorstromingen naaar boven dus ingevuld gaan worden door instromende MP vliegers en dat betekend stagnatie in functie en salaris voor met name de jongere generatie KL vliegers.

Bij geen OVO is dat dus niet het geval rn kon je onderin instromen (baas 74 long haul werd dan coco op de tripple of de bus om daarna first officer te kunnen worden op de 70 of de Embryo short haul)
KLM vliegers treft dan niets, maar de MP vlieger ia dan alles kwijt.

Voor een gedeelte van de MP vliegers is het OVO verhaal dus zo belangrijk dat ze er rechtzaken over voeren om daar een uitspraak in te krijgen.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3378
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Dat snap ik, maar feitelijk gaat de rechtszaak dus echt alleen over de senioriteit, niet over het salaris, dat was immers indertijd gegarandeerd?
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

pjotrtje wrote:Dat snap ik, maar feitelijk gaat de rechtszaak dus echt alleen over de senioriteit, niet over het salaris, dat was immers indertijd gegarandeerd?
De rechtzaak gaat over het OVO. Senioriteit is daar een onderdeel van wat in het RVA niet geregeld was.
Maar ook behoud van functie. Behoud van
Ancienniteit. Etc.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Ik denk dat KL de MP office in de "lucht" houdt zodat het geen OVO lijkt en misschien blijven de ERF's zolang vliegen met Operated by Martinair. Wanneer alles is uitgefaseerd kan dat ook verdwijnen.

Overigens dacht ik dat het HB sowieso was ingetrokken na het cabine debacle?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Vanuit AVB wel. Echter SCB gaat door.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by SpotterNL »

Is het voor de minder ingewijden (mezelf incluis) misschien handig om even een afkortingenlijstje te maken? Dat volgt de discussie ook voor deze personen wat makkelijker. Een voorzetje:

AVB = ?
HB = ?
OVO = Overgang Van Onderneming
RVA = RingVaart Akkoord
SCB = ?
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

AVB = Stichting Algemeen Vlieger Belang. In het leven geroepen door de MP-VNV Ledenraad voor het verkrijgen van juridische ondersteuning/advies die de VNV zelf weigert te geven.
HB = Hoger Beroep
SCB = Stichting Cockpit Belangen, een groep anonieme (ex)MP vliegers die een gerechtelijke procedure zijn begonnen waarin OvO wordt geclaimd. Deze claim is door de kantonrechter te Amsterdam afgewezen, waartegen door de SCB vorige maand hoger beroep is aangetekend.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ERF. Extended Range Freighter.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

76-er wrote:SCB = Stichting Cockpit Belangen, een groep anonieme (ex)MP vliegers die een gerechtelijke procedure zijn begonnen waarin OvO wordt geclaimd. Deze claim is door de kantonrechter te Amsterdam afgewezen, waartegen door de SCB vorige maand hoger beroep is aangetekend.
Ik zit zelf in de medezeggenschap.

Zijn er stukken openbaar over deze uitspraak ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Rockville »

cHabu wrote: Ik zit zelf in de medezeggenschap. Zijn er stukken openbaar over deze uitspraak ?
Zie : http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... t+belangen
Is dit wat je zocht?
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Rockville wrote:
cHabu wrote: Ik zit zelf in de medezeggenschap. Zijn er stukken openbaar over deze uitspraak ?
Zie : http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... t+belangen
Is dit wat je zocht?
Ik denk het, bedankt.

Ga het zsm ff doorlezen.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Rockville wrote:
cHabu wrote: Ik zit zelf in de medezeggenschap. Zijn er stukken openbaar over deze uitspraak ?
Zie : http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... t+belangen
Is dit wat je zocht?
Denk dat het SCB gezocht moet worden daar het AVB verder geen HB meer voert.... SCBhad een eigen rechtzaak waarin nu HB is aangetekend

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Zwaan »

B767-300ER wrote:
Zwaan wrote: omdat ze zich te goed vinden om S/O, of F/O europa te zijn tegen hetzelfde salaris als bij MP.
Helaas hebben MP vliegers deze keuze niet meer ondat het VNV onder druk van de KL vliegers deze deur keihard heeft dichtgegooid en op slot heeft gedraaid.
Precies! Omdat (ex)- MP vliegers in de vorm van de SCB zich te goed vinden voor die S/O functie en door middel van rechtzaken een hogere positie willen afdwingen. Precies zoals je dus aanhaalt zijn het deze SCB-ers die het voor de achtergebleven MP vliegers hebben verpest.
B767-300ER wrote:Heel erg versimpeld:

Bij een OVO moeten de vliegers van MP Horizontaal instromen (dus behoudt van functie, salaris, functiejaren en senioriteit, dus capt 74 bij MP wordt dan capt 74 bij KL (of T7/bus). [...] Dit heeft grote nadelige gevolgen voor het KL vliegercorps daar doorstromingen naaar boven dus ingevuld gaan worden door instromende MP vliegers en dat betekend stagnatie in functie en salaris voor met name de jongere generatie KL vliegers.

Bij geen OVO is dat dus niet het geval rn kon je onderin instromen [...]KLM vliegers treft dan niets, maar de MP vlieger ia dan alles kwijt.
En omdat MP geen productiemiddelen mee neemt (767 weg en uiteindelijk blijven alleen de ex-KLM ERF-en over), betekent het een ontzettend grote achteruitgang voor de KLM vlieger. En dan hebben we het over jaren achteruitgang, zeker waar de pensioenleeftijd ook zwaar onder vuur ligt. Trouwens, het overgaan van productiemiddelen is een kercomponent van een succesvolle OVO claim, maar dat terzijde.

Ik snap de argumentatie van de MP vlieger dat AF-KL MP kapot heeft gemaakt, maar zie niet in waarom de MP vlieger niet mag lijden, maar de KLM vlieger uiteindelijk wel. Daarbij snappen we natuurlijk allemaal wel dat als de arbeidsvoorwaarden bij KLM juist slechter waren geweest dat er geen OVO claim was geweest.

Onder het RVA zou de MP vlieger alleen zijn anciënniteit verliezen vanwege het senioriteisprincipe. Het salaris bleef bewoon hetzelfde. Sterker nog KLM heeft de pensioenpot van MP gerepareerd. De MP vlieger verloor dus zeker niet alles. Dankzij de SCB is dat nu een ander verhaal. Maar dan nog, ook dankzij de VNV krijgt de MP vlieger 3 jaar salaris mee als ontslagvergoeding. Dat is zeker niet niks...

Ook dankzij de VNV (waar zo op afgegeven wordt) vliegen er nu 76 S/O's bij KLM die 3 tot 4 keer zo duur zijn dan een 21 jarige KLS-er. En dan hebben we het nog niet eens over de overige 170 man die bij inkrimping op de KLM senioriteitslijst zouden komen. Bij welke luchtvaartmaatschapij zie je zoiets? Dat is puur bewerkstelligd door onze sterke vakbond! Er zijn MP S/O's die meer verdienen dat de KLM F/O waar ze mee vliegen, maar toch is het niet genoeg.

Het is dus puur egocentrisch oppertumisme van de SCB leden, die nu ook de MP vliegers die geen lid zijn van deze club benadelen. Dat valt op geen enkele manier de KLM vlieger of VNV aan te rekenen.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Wanneer je al 20 jaar (of langer) op links zit en dan tot SO gedegradeerd word, dan is dat niet prettig ondanks het salaris wat je behoudt. Je gaat er niet vrolijker de kist in zal ik maar zeggen.

MP en KL vliegers komen op voor hun eigen belang en dat lijkt me niet meer dan vreemd. Wat ik niet begrijp is dat de vliegers elkaar bashen ipv de KL directie die dit allemaal in gang gezet heeft. Zij zijn diegene die bijna een onwerkbare situatie hebben gecreëerd. Helaas wordt daar bar weinig over nagedacht. Dat MP vliegers op een SO post meer verdienen is ook door de KL directie ingegeven. Dus is er wat te zeiken, ga naar Eurlings!
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Als Eurlings zich ergens NIET mee bemoeid, is het wel die hele vliegers discussie die er heerst.
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”