EVA Air heeft er nog 2 en Asiana heeft er nog 2 ...mac wrote: Volgens mij is KLM nog de enige airliners dit combi's vliegt maar dat weet ik niet zeker.
KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Voor KLM is ook op dit moment het combi-concept nog steeds een win-win situatie, niet voor niets zijn alle KLM 744combi's nog steeds actief. Ook in de toekomstige KLM vloot zou deze variant (samen met enkele 747-8F's) mijnsinziens optimaal zijn voor het KLM routenet, met veel bestemmingen met een flexibel passagiersaanbod en een dagelijkse (10 feet-maindeck)vrachtmogelijkheid, alleen belly loading geeft deze mogelijkheid niet.
Het is mogelijk om combi's op dit moment te certificeren. alleen aan de scheidingswand (partition wall) worden hogere eisen gesteld.
Een configuratie varandering (7P Naar Full Pax) blijft natuurlijk ook mogelijk, is alleen wat arbeidsintensiever. In de praktijk is dat geen probleem, immers bijna altijd wordt tot een configuratie verandering aan het begin van een seizoen besloten en wordt dat gecombineerd met een C-check van één van de combi's in de vloot.
Enkele jaren geleden is uitvoerig contact geweest met Boeing en KLM fleet development over een 747-8 combi.
Twee factoren hebben echter op dat moment niet tot ontwikkeling van een 747-8combi variant geleid :
- AF heeft (had) geen behoefte aan het combi concept en heeft mede daarom naast de B787-9 de A350 als "gemeenschappelijk " toestel aangewezen (onder druk Franse regering?).
- Boeing was niet bereid om voor slechts enkele exemplaren een nieuwe variant te ontwikkelingen. Minimum af te nemen aantal 15-20 stuks, gezien de certificatie kosten.
Gezien het momenteel slecht gevulde 747-8 orderboek lijken hernieuwde onderhandelingen over een 747-8combi variant wel degelijk mogelijk, echter gezien de dominante positie van AF is dit niet mogelijk. (KL heeft geen afzonderlijke vlootpolitiek meer).
Het is mogelijk om combi's op dit moment te certificeren. alleen aan de scheidingswand (partition wall) worden hogere eisen gesteld.
Een configuratie varandering (7P Naar Full Pax) blijft natuurlijk ook mogelijk, is alleen wat arbeidsintensiever. In de praktijk is dat geen probleem, immers bijna altijd wordt tot een configuratie verandering aan het begin van een seizoen besloten en wordt dat gecombineerd met een C-check van één van de combi's in de vloot.
Enkele jaren geleden is uitvoerig contact geweest met Boeing en KLM fleet development over een 747-8 combi.
Twee factoren hebben echter op dat moment niet tot ontwikkeling van een 747-8combi variant geleid :
- AF heeft (had) geen behoefte aan het combi concept en heeft mede daarom naast de B787-9 de A350 als "gemeenschappelijk " toestel aangewezen (onder druk Franse regering?).
- Boeing was niet bereid om voor slechts enkele exemplaren een nieuwe variant te ontwikkelingen. Minimum af te nemen aantal 15-20 stuks, gezien de certificatie kosten.
Gezien het momenteel slecht gevulde 747-8 orderboek lijken hernieuwde onderhandelingen over een 747-8combi variant wel degelijk mogelijk, echter gezien de dominante positie van AF is dit niet mogelijk. (KL heeft geen afzonderlijke vlootpolitiek meer).
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5535
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik was in de veronderstelling dat combi's niet meer mogen, of geld dat alleen in de USA ?
Iets met geen cargo en Pax meer in dezelfde ruimte....
Iets met geen cargo en Pax meer in dezelfde ruimte....
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Combi's mogen nog steeds, alleen worden er hogere eisen gesteld. Zie een paar postst boven de jouwe Chris.
Idd met name aan de scheiding tussen pax en cargo gelden nu hogere eisen, niet alleen in de vs.
[ Post made via Mobile Device ]
Idd met name aan de scheiding tussen pax en cargo gelden nu hogere eisen, niet alleen in de vs.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat lijkt me sterk. Wat ik heb begrepen (maar ik zie daar graag een verbetering van als ik het fout heb), zijn de eisen nu dusdanig dat de scheidingswand structureel wordt. Ombouwen van een combi naar full pax wordt daarmee in feite een verbouwing zoals die van een freighter naar full pax (of omgekeerd). Dat is dan niet meer iets wat je elk seizoen opnieuw bepaalt, maar wat je wellicht 1 keer in het leven de kist doet. Een flexibele combi is het daarmee dan niet meer. Maar goed, als iemand me daarin kan verbeteren, graag.747classic wrote:Een configuratie varandering (7P Naar Full Pax) blijft natuurlijk ook mogelijk, is alleen wat arbeidsintensiever. In de praktijk is dat geen probleem, immers bijna altijd wordt tot een configuratie verandering aan het begin van een seizoen besloten en wordt dat gecombineerd met een C-check van één van de combi's in de vloot.
Hoe dan ook is het bij de B747-8 trekken aan een dood paard. Ik kan me niet voorstellen dat Boeing er nog echt serieus naar kijkt. Een paar engineers en sales misschien wel, maar voor de investeerders is het nagenoeg weggegooid geld. Er was altijd al een kleine markt voor combi's, laat staan nu.
Erwin
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik had ook begrepen dat de scheidingswand fixed moet zijn en dat je ook niet van de ene naar de andere ruimte kan gaan. Verder schijnt Boeing de combi in eerste instantie niet te willen ontwikkelen maar nu het programma slecht draait er toch naar te kijken. Eerst waren het 25 kisten die je moest afnemen en nu schijnt het 15 kisten te zijn. Precies het aantal dat KLM aan combi's heeft. Maar ombouwen lukt dan niet en dan kan je dus niet zoals nu een aantal combi's als full pax laten vliegen. Iets wat andere combi's operators van de 400 al jaren geleden gedaan hebben.
Nogmaals ik kan mijn bron niet meer terugvinden.
Nogmaals ik kan mijn bron niet meer terugvinden.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Nu de 2 woorden ' dood paard' toch al vallen;ehusmann wrote:Hoe dan ook is het bij de B747-8 trekken aan een dood paard.Erwin
Een eventuele versie met een vaste scheidingswand maakt het paardenvervoer al uitgesloten.
Vaste prik dat er dierenverzorgers mee gaan.
Een aparte geventileerde vrachtruimte is technisch wel mogelijk, maar als die uitvalt (mankement of moedwillig uitgezet in de cockpit door brandgevaar) is dit onverantwoord voor eventueel aanwezige dierenverzorgers.
Ik zie een toekomstige combi versie dus echt niet zien gebeuren.
my 0.02
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Hoe vaak bouwede KLM die combi's in het verleden om Erwin?
Kan me iig 2 stuks herinneren, maar daar bleef het bij in mijn geheugen....
Kan me iig 2 stuks herinneren, maar daar bleef het bij in mijn geheugen....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Hi,
Niet om de combi-discussie te onderbreken, maar weet iemand wanneer en welke 772 als volgende omgebouwd wordt met de nieuwe cabin layout?
Niet om de combi-discussie te onderbreken, maar weet iemand wanneer en welke 772 als volgende omgebouwd wordt met de nieuwe cabin layout?
Last edited by Didymis on 09 Dec 2014, 14:19, edited 1 time in total.
gr, MB
- Fiets
- Scramble Senior
- Posts: 277
- Joined: 09 Dec 2008, 10:37
- Type of spotter: S5F2
- Subscriber Scramble: HR
- Location: Schiphol/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De huidige planning (wijzigingen voorbehouden!):Didymis wrote:Hi,
Niet om de combi-discussie te onderbreken, maar weet iemand wanneer en welke 772 als volgende omgebouwd wordt met de nieuwe cabin layout?
gr, MB
feb BQA & BQE
mrt BQF
apr BQC
mei BQG & BQD
jun BQL
jul BQM & BQH
aug BQN
okt BQI
nov BQO & BQP
dec BQK
Rgds/Henk
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Much appreciated!Fiets wrote:De huidige planning (wijzigingen voorbehouden!):
feb BQA & BQE
mrt BQF
apr BQC
mei BQG & BQD
jun BQL
jul BQM & BQH
aug BQN
okt BQI
nov BQO & BQP
dec BQK
Enige reden waarom er zo'n groot gat zit tot februari?
gr, MB
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
December en begin januari is hoog seizoen.Didymis wrote:
Enige reden waarom er zo'n groot gat zit tot februari?
Meer vliegen dus.
-
- Scramble Newbie
- Posts: 30
- Joined: 02 Jul 2013, 23:35
- Type of spotter: S4
- Location: Delft, The Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Heeft iemand toevallig ook een linkje met foto's hoe het er uit ziet? Buiten de renders?
De A333 die afgeleverd is (hofplein) , is zeker met de oude WBC afgeleverd?
De A333 die afgeleverd is (hofplein) , is zeker met de oude WBC afgeleverd?
F70 F100 RJ85 319 320 388 733 734 735 73G 73H 752 753 764 772 744
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Volgens mij heb ik Elbers horen zeggen dat de Bus vooralsnog de nieuwe WBC helemaal niet gaat krijgen. Hij gebruikte het woord 'aangehouden' in zijn eerste webcast als CEO. De 330 is toch een beetje een tussenoplossing, de eerste 332s staan tenslotte alweer op de nominatie om te verdwijnen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Lopende leasetermijnen:76-er wrote: De 330 is toch een beetje een tussenoplossing, de eerste 332s staan tenslotte alweer op de nominatie om te verdwijnen.
333 PH-AKA 02-2020 (delivered 02-2012, 8 year lease)
333 PH-AKB 03-2022 (delivered 03-2012, 10 year lease)
333 PH-AKD 05-2022 (delivered 05-2012, 10 year lease)
333 PH-AKE 03-2023 (delivered 03-2013, 10 year lease)
333 PH-AKF Not known by me yet.
332 PH-AOA 09-2018 (delivered 09-2005, 13 year lease)
332 PH-AOB 09-2017 (delivered 09-2005, 12 year lease)
332 PH-AOC 11-2017 (delivered 11-2005, 12 year lease)
332 PH-AOD 04-2018 (delivered 04-2006, 12 year lease)
332 PH-AOE 03-2017 (delivered 09-2006, 10,5 year lease)
332 PH-AOF 11-2018 (delivered 11-2006, 12 year lease)
332 PH-AOH 03-2015 (delivered 03-2007, 8 year lease)
332 PH-AOI 03-2015 (delivered 03-2007, 8 year lease)
332 PH-AOK 05-2015 (delivered 05-2007, 8 year lease)
332 PH-AOL 02-2016 (delivered 02-2008, 8 year lease)
332 PH-AOM 11-2022 (delivered 11-2010, 12 year lease)
332 PH-AON 04-2019 (delivered 04-2013, 6 year lease)
Einde lease betekend overigens niet phase out. Lease kan verlengt of verkort worden, al dan niet tegen kostenstijging of daling)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.