vrijdag 9 januari 2015, 06:00
Luchtvaartmaatschappij Martinair moet verder ingrijpen om de verliezen te stoppen.
Dat melden bronnen rond de directie.
De vrachtdochter van KLM kondigde vorig jaar al aan dat zij in de komende anderhalf jaar zes vliegtuigen uit de vaart neemt. In die plannen gaat men er vanuit dat er vanaf Schiphol in toekomst nog vier toestellen actief zijn.
Moeder Air France-KLM moet naarstig bezuinigen om de financiën op orde te brengen, onder meer de winstgevendheid moet verder omhoog gebracht worden om schulden af te lossen.
De verwachting is dat de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij in februari met nieuwe reorganisatieplannen komt.
Donderdag bleek uit de vervoerscijfers van Air France-KLM dat de vrachtdivisie, Nederland en Frankrijk gecombineerd, in december lagere opbrengsten en een lagere bezettingsgraad had ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Vakbonden vrezen dat de gedecimeerde vloot van Martinair op den duur niet levensvatbaar is.
De ondernemingsraad van Martinair is op dit moment nog bezig met het opstellen van een reddingsplan voor de vrachtdochter.
Enkele piloten van Martinair zitten op dit moment thuis, omdat al twee vrachtvliegtuigen uit de vaart zijn genomen.
Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22230
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22230
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
zondag 11 januari 2015, 19:48
KLM is geld kwijt aan geparkeerde vrachtvliegtuigen die in plaats daarvan geld hadden kunnen opbrengen.
Dat zegt pilotenvakbond VNV naar aanleiding van het vertrek van het het laatste KLM MD-11-toestel, dat zondagochtend vertrokken naar de Verenigde Staten.
De VNV maakt zich druk over twee andere 747's van vrachtdochter Martinair,
die al enige tijd in Spanje in de woestijn staan te wachten totdat ze over een paar jaar weer teruggegeven moeten worden aan de leasemaatschappij.
Dat kost miljoenen aan door te betalen leasesommen en aan zogenaamde reactiveringskosten,
want je moet ze in opgeknapte staat aan de leasemaatschappij teruggeven, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.
'Die hadden ze destijds niet in de woestijn moeten zetten.
De MD-11'en gaan er nu snel uit, maar om de marktpositie te beschermen is minimaal een vloot van rond de zes toestellen nodig en geen drie waar ze nu op afstevenen.'
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22230
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Weinig nieuws...
http://www.volkskrant.nl/economie/ontsl ... ~a3852797/
http://www.volkskrant.nl/economie/ontsl ... ~a3852797/
16 februari 2015, 21:35
In de strijd tussen KLM en Air France dreigen de piloten van Martinair het onderspit te delven.
Vanaf 1 april worden de eerste twee van vijf MD 11-vrachtvliegtuigen van vliegtuigmaatschappij Martinair - een volle dochter van KLM - op Schiphol afgestoten.
Zo'n veertig piloten dreigen dan hun baan kwijt te raken, bevestigt de ondernemingsraad van Martinair.
Onderaan de ladder
In september vorig jaar kondigde Air France-KLM aan Martinairs laatst overgebleven dienst met vrachtvliegtuigen verder in te krimpen.
Het is de bedoeling dat er vanaf volgend jaar nog maar drie Boeing 747's in bedrijf zijn, plus een reservekist.
In 2011 zijn zo'n 70 Martinair-passagierspiloten overgestapt naar KLM, maar sindsdien zit de deur op slot.
Ze hebben hun salaris behouden, maar moesten ondanks jarenlange ervaring onderaan de ladder beginnen als tweede officier ('co-copiloot').
Op 20 maart begint de eerste zitting van het door de SCB ingestelde hoger beroep.
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- Arne787
- Scramble Rookie
- Posts: 85
- Joined: 05 May 2014, 14:38
- Type of spotter: Photograph it to see it
- Location: Bodegraven, NL
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het zijn de MCR en MCS die vanaf april niet meer vliegen. Ze vliegen 1 april weg.
Loving Airports, Loving Planes
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Is er een soort schema voor het afstoten van de vloot of heb ik daar overheen gekeken ?
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nee hoor Chris, over de rest is nog niets besloten, maar het ligt voor de hand dat de MCP de volgende is als dat in 2015 gebeurd.
De andere 3 zijn geen eigendom maar in lease en die lopen minimaal nog tot medio 2016.
De andere 3 zijn geen eigendom maar in lease en die lopen minimaal nog tot medio 2016.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Arne787
- Scramble Rookie
- Posts: 85
- Joined: 05 May 2014, 14:38
- Type of spotter: Photograph it to see it
- Location: Bodegraven, NL
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Klopt! Weer echter niet hoelaat ze vliegen, mijn collega wist dat niet.
Loving Airports, Loving Planes
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ze gaan ook niet 1 april meteen weg
Het uitfaseringsprogramma zal eerst doorlopen worden....
Het uitfaseringsprogramma zal eerst doorlopen worden....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Arne787
- Scramble Rookie
- Posts: 85
- Joined: 05 May 2014, 14:38
- Type of spotter: Photograph it to see it
- Location: Bodegraven, NL
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Daar zijn ze nu mee bezig.
Loving Airports, Loving Planes
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
MCY schijnt de volgende te worden in januari. De MCP/U/W mid 2016.Nee hoor Chris, over de rest is nog niets besloten, maar het ligt voor de hand dat de MCP de volgende is als dat in 2015 gebeurd.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Hebben ze die lease afgekocht van de MCY? loopt tot jan2018.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Misschien wel een BCF constructie, de woestijn in en gewoon blijven betalen.
MCR komt voor het laatst terug uit MIA op 22-3 als MP1158, STA1105L.
MCR komt voor het laatst terug uit MIA op 22-3 als MP1158, STA1105L.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Meende hierboven te lezen dat het uitfaseringsprogramma al begonnen was? Niet dus?
Vliegt de MCS nog?
Vliegt de MCS nog?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
'Alles' vliegt nog. Tot vandaag stond ook MCR nog volop ingepland tot eind deze maand, kennelijk was iemand vergeten dat ie er over een paar weken uit moet.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De post dat dat uitfaseerprogramma al loopt klopt dus niet.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.