Sensor reiniging 2015: Wat gebruik jij en wat niet meer?
Forum rules
Sensor reiniging 2015: Wat gebruik jij en wat niet meer?
Sensor reiniging
er is best veel spul op de markt om je sensor / lowpass filter te reinigen.
vegertjes aka swab 'met vloeistof', swab met anti-smear-, swab droog, kwast droog, butterfly, blaasbalg, luchtspuitbus, pluisvrije (kunst)wattenstaafjes
Welk systeem en merk gebruik jij tegenwoordig?
en wat / welke merk juist nooit meer, (vanwege niet goed of te duur*)?
of
Laat jij het speciaal doen bij de fotovakman of meteen bij het periodiek onderhoud?
er is best veel spul op de markt om je sensor / lowpass filter te reinigen.
vegertjes aka swab 'met vloeistof', swab met anti-smear-, swab droog, kwast droog, butterfly, blaasbalg, luchtspuitbus, pluisvrije (kunst)wattenstaafjes
Welk systeem en merk gebruik jij tegenwoordig?
en wat / welke merk juist nooit meer, (vanwege niet goed of te duur*)?
of
Laat jij het speciaal doen bij de fotovakman of meteen bij het periodiek onderhoud?
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Re: Sensor reiniging 2015: Wat gebruik jij en wat niet meer?
Sinds ik camera's heb met automatische sensorreiniging, heb ik geloof ik slechts 1 keer een blaasbalg gebruikt en verder nooit last gehad van zichtbare stofdeeltjes.
Greetz,
Patrick
Patrick
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4
Ik heb altijd sensor swabs, visible dust en een blaasbalg gebruikt.
Sinds het een keer mis ging en het me een nieuwe sensor kostte, breng ik de camera 1 keer per jaar naar de fotograaf.
@Patrick, fotografeer je dan altijd met diafragma open? Moet je anders eens de equalize functie in Photoshop gebruiken. Dan zie je ze wel! Die functie gebruik ik om de spots gemakkelijk te vinden voor het weg retoucheren.
Sinds het een keer mis ging en het me een nieuwe sensor kostte, breng ik de camera 1 keer per jaar naar de fotograaf.
@Patrick, fotografeer je dan altijd met diafragma open? Moet je anders eens de equalize functie in Photoshop gebruiken. Dan zie je ze wel! Die functie gebruik ik om de spots gemakkelijk te vinden voor het weg retoucheren.
-
- Scramble Junior
- Type of spotter: military
- Subscriber Scramble: nee
kijk eens op www.DUST-AID.com
al een aantal keren gebruikt geen probleem,
een foto maken met diafragma 11 of 16 van de lucht en je ziet of je sensor vuil is
al een aantal keren gebruikt geen probleem,
een foto maken met diafragma 11 of 16 van de lucht en je ziet of je sensor vuil is
- asto
- Scramble Junior
- Type of spotter: Military Aviation (F2)
- Subscriber Scramble: asto
Nadat ik in 2005 mijn eerste 'digi reflex' kocht heb ik één keer zelf geprutst met 3M Scotch tape (n.a.v. een topic hier of daar).
Na deze 'behandeling' bleven er lijmresten achter op de sensor... Deze heb ik vervolgens laten verwijderen bij Chipclean (toen Nijmegen, tegenwoordig Heumen).
Sinds die tijd rij ik 1 à 2 keer per jaar richting het oosten en laat ik bij hen de sensor reinigen.
Zelf waag ik me er niet meer aan.
Check http://chipclean.nl/
Na deze 'behandeling' bleven er lijmresten achter op de sensor... Deze heb ik vervolgens laten verwijderen bij Chipclean (toen Nijmegen, tegenwoordig Heumen).
Sinds die tijd rij ik 1 à 2 keer per jaar richting het oosten en laat ik bij hen de sensor reinigen.
Zelf waag ik me er niet meer aan.
Check http://chipclean.nl/
JP.net #600 http://www.jetphotos.net/photo/8151248
Dat doe ik dus en tot op heden nergens last vancatbird wrote: een foto maken met diafragma 11 of 16 van de lucht en je ziet of je sensor vuil is
Greetz,
Patrick
Patrick
- Stafhunter
- Scramble Addict
- Subscriber Scramble: Stafhunter
Ik reinig hem altijd op deze manier https://youtu.be/lrdkFXsr5Us
Belangrijk is het naspoelen met regenwater want daar zit geen kalk in en krijg je ook geen vervelende opgedroogde druppels
Belangrijk is het naspoelen met regenwater want daar zit geen kalk in en krijg je ook geen vervelende opgedroogde druppels
F-104 Starfighter patch website http://threshold.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
flown in:
F27-300M C-5
better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
flown in:
F27-300M C-5
better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
Toevallig voor de tweede keer naar Chipclean. De 29e is mijn sensor aan de beurt. Net voor mijn trip naar LGW.
In thrust, we trust
Met mijn eerste DLSR ging ik naar Nikon ergens in Haarlem volgens mij. Werd niet altijd even schoon.
Toen kocht ik zo'n setje met een spateltje met een vloeistof die je op een doekje druppelt. Werkte redelijk goed, al ben ik niet heel handig. Maar het spul is op en duur, en de doekjes zitten niet individueel verpakt, dus die zijn niet zo steriel meer. De basis van het spul is gewoon isopropyl-alcohol, weet ik.
Zouden deze medische doekjes niet perfect zijn? 6 cent per doekje.
http://www.ehbo-centrum.nl/desinfectied ... tAod7VsPSA
Heeft iemand daar misschien ervaring mee of wat denken jullie?
Toen kocht ik zo'n setje met een spateltje met een vloeistof die je op een doekje druppelt. Werkte redelijk goed, al ben ik niet heel handig. Maar het spul is op en duur, en de doekjes zitten niet individueel verpakt, dus die zijn niet zo steriel meer. De basis van het spul is gewoon isopropyl-alcohol, weet ik.
Zouden deze medische doekjes niet perfect zijn? 6 cent per doekje.
http://www.ehbo-centrum.nl/desinfectied ... tAod7VsPSA
Heeft iemand daar misschien ervaring mee of wat denken jullie?
- B767-300ER
- Scramble Master
Beverwijk denk ik? (ligt erboven)Fogg wrote:Met mijn eerste DLSR ging ik naar Nikon ergens in Haarlem volgens mij. Werd niet altijd even schoon.
?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Inca, Rutherfordstraat, Haarlem. Maar goed, dat is een ervaring van zeker vijf jaar geleden als ze het nog doen.B767-300ER wrote:Beverwijk denk ik? (ligt erboven)Fogg wrote:Met mijn eerste DLSR ging ik naar Nikon ergens in Haarlem volgens mij. Werd niet altijd even schoon.
?
- B767-300ER
- Scramble Master
Dacht dat je het Nikon repaircentrum bedoelde.Fogg wrote:Inca, Rutherfordstraat, Haarlem. Maar goed, dat is een ervaring van zeker vijf jaar geleden als ze het nog doen.B767-300ER wrote:Beverwijk denk ik? (ligt erboven)Fogg wrote:Met mijn eerste DLSR ging ik naar Nikon ergens in Haarlem volgens mij. Werd niet altijd even schoon.
?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Dat is het beste / enige criterium: Nergens last, van = niks doen. Kost je niks en er kan niks worden verkloot.SquA%dmin wrote:Dat doe ik dus en tot op heden nergens last vancatbird wrote: een foto maken met diafragma 11 of 16 van de lucht en je ziet of je sensor vuil is
*) ik haal nooit mijn lens eraf en toch ----- krap binnen een jaar na de laatste keer ....met diafragmeren, ja hoor, daar waren de spatjes. Net te erg. en wegpoetsen op de PC, dat is niks voor mij.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
Rocketblower voor het "effe snel" schoonmaken
Artic butterfly voor het eigenlijke schoonmaken. Tot nu toe werkt dat prima.
Artic butterfly voor het eigenlijke schoonmaken. Tot nu toe werkt dat prima.
-
- Scramble Senior
- Type of spotter: Photographer
Ik ga zelf al jaren één keer per jaar naar Chipclean en ben daar zeer tevreden over. De eigenaar Ton geeft zelfs drie maanden garantie op zijn cleanings. Mocht je dus binnen deze periode nog stofjes op de sensor terug zien kun je kosteloos terug.
Al met al (voor mij) een aanrader!
Al met al (voor mij) een aanrader!
Daniel Ravenswaay
Cleared Hot Aviation Media
Cleared Hot Aviation Media