Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.....

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22176
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.....

Post by Stratofreighter »


http://www.youtube.com/watch?v=Kle80KB_s3I

...vanaf 0.25 wordt het interessant...
Location: Frankfurt Am Main Airport
Date: 23rd July 2016
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Flyingdutchman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 820
Joined: 05 Sep 2002, 22:38
Location: Doorn
Contact:

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Flyingdutchman »

Totaal geen flaps geselecteerd, roteren bij Vr maar door geen flaps bijna tailstrike. Lijkt me een checklist misser. Maar dit loopt gelukkig goed af.
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Raptor16 »

Zijn gewoon flaps geselecteerd hoor, waarschijnlijk standje 1 waardoor het lijkt dat het weinig is.
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Dutchbird »

Slats zijn naar beneden, dus gewoon flaps 1. Hoop heisa om niets weer. :?
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16540
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Bennie »

Dutchbird wrote:Slats zijn naar beneden, dus gewoon flaps 1. Hoop heisa om niets weer. :?
Niet helemaal, als je bedenkt dat de standaard (en enige) B737 take-off configuratie volgens het AFM flaps 5 is!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Alpha Kilo One »

En als je dan toch perse met flaps 1 weg wil, wordt je rotatie snelheid effe anders. Wees blij dat het niet een korte baan is. Stel het is Madeira. Wedden dat je dan zweetdruppels op je bovenlip hebt staan?
"Nix bliev wie it es"
Captain Ditch
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 14 Jan 2015, 16:02
Subscriber Scramble: Y

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Captain Ditch »

Bennie wrote:iet helemaal, als je bedenkt dat de standaard (en enige) B737 take-off configuratie volgens het AFM flaps 5 is!
Bennie, KLM gebruikt alleen flaps 5 voor take-off, maar als ik het me goed herinner is de 737 gecertificeerd om met flaps 1 tot zelfs flaps 25 takeoff te gaan.

Het lijkt mij een gevalletje verkeerd gewicht (zero-fuel weight ipv take-off weight) ingevoerd in het flight management systeem waardoor er een te lage rotatiespeed uit komt.

Overigens wel degelijk reden tot wat heisa, denk dat de vliegers wel wat uit te leggen hebben op kantoor, zeker nu de hele wereld hun prestaties kan zien via youtube :shock:
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22176
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Stratofreighter »

Dit schijnt van Royal Air Maroc zelf af te komen. Het origineel was in het Frans begrijp ik:
Royal Air Maroc wrote: After
false information was spread out regarding flight AT811 from FRA to CMN
on July 23, we want to clarify that during take-off, ATC advised of
possible wake turbulence from adjacent landing A330. In turn, the
Captain decided to execute a manoeuvre to gain more speed until they
reached speeds that would ensure a safe take-off".
...maar waar is die officiele verklaring van Royal Air Maroc :?: Wie heeft de originele tekst?
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22176
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Stratofreighter »

...voor wie zijn school-Frans wil uitproberen...
«La tour de contrôle a signalé une suspicion de turbulence de sillage due à l'atterrissage d'un A330 de la Turkish Airlines sur une piste sécante.
Le commandant de bord a opéré cette manœuvre pour accélérer afin d'avoir les vitesses qui lui ont permis de décoller en toute sécurité», explique un responsable à la RAM.
Suite à la diffusion de fausses informations à propos du vol AT 811 reliant le 23 juillet dernier Francfort à Casablanca, nous tenons à préciser que lors du décollage du vol en question,
la tour de contrôle de l’aéroport a signalé au commandant de bord une suspicion de turbulence de sillage suite à l’atterrissage simultané d’un avion de type Airbus 330 sur une piste sécante.

Suite à cela, le commandant de bord a opéré une manœuvre pour accélérer afin d’avoir les vitesses qui lui ont permis de décoller en toute sécurité.
http://avherald.com/h?article=49d159fc&opt=0
zal het wel opvolgen...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
spotterwilliam
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 94
Joined: 27 Jul 2014, 11:42
Type of spotter: civ/mil

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by spotterwilliam »

Stratofreighter wrote:Dit schijnt van Royal Air Maroc zelf af te komen. Het origineel was in het Frans begrijp ik:
...maar waar is die officiele verklaring van Royal Air Maroc :?: Wie heeft de originele tekst?
Staat op twitter: https://twitter.com/RAM_Maroc?s=09
Captain Ditch
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 14 Jan 2015, 16:02
Subscriber Scramble: Y

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Captain Ditch »

Een bijzondere uitleg van RAM. Een landend vliegtuig genereert uiteraard wake turbulence. Deze neemt al flink af als het neuswiel is geland (invalshoek minimaal), en is niet relevant meer als het landend vliegtuig een taxisnelheid heeft bereikt. Dat zal grofweg de plek zijn waar die 737 roteerde. Nu verplaatst wake turbulence zich wel, o.a. door wind. Echter, als de turbulence zich zou hebben verplaatst naar de rotatieplek, moet er een flinke tailwind hebben gestaan. Lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Ook interessant dat de vlieger dan maar een bepaalde manoeuvre zou gaan uitvoeren. Ik ken geen to-counter-for-wake-turbulence-take-off-technique in de Boeing manual. Wel iets in geval van een windshear on take-off dat je eventueel zou kunnen toepassen. Maar dan ga je juist later roteren om snelheid op te bouwen, in plaats van vroeg roteren en dus veel weerstand creëren.

Kortom, vage uitleg. Denk er het mijne van. Benieuwd of de Duitse CAA nog een onderzoek gaat instellen.
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3941
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: Wat klopt er niet aan de start van deze Boeing 737? Yep.

Post by Gerard »

Die A330 landde op 07R. Deze B737 startte vanaf RWY18.
De kop van 07 ligt naast het eerste derde van 18.

Heel onwaarschijnlijk dat de wake turbulence van die A330 invloed heeft op het eind van de take-off run van die B737.

Gerard
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
Post Reply

Return to “'t Praethuys”