Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Bjarte wrote:De enige bestemmingen met een verhoogd drugsrisico zijn Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint Maarten, Suriname en Venezuela. Blijft genoeg over toch? Sowieso vind ik het nogal een onzinnige regel, aangezien onze buurlanden deze regel niet hebben en wij een open grens hebben met onze buurlanden.
Het zijn er wel iets meer. Zonder inhoudelijk daar iets over te willen en mogen zeggen. Maar dat terzijde. Onzinnig is de regel absoluut niet.
Dat wij een open grens met buurlanden hebben is niet zo spannend. Op de genoemde AB vlucht na is het verder maar een heel klein handjevol vluchten naar bovenstaande gebieden via andere landen. Noem eens een andere maatschappij in europa die op AUA, CUR en BON vliegt bijvoorbeeld? Dat is de reden waarom die regel er juist in Nederland is. En juist genoemde AB vlucht heeft ook een zeer uitgebreide controle op Dusseldorf. Al dan niet zichtbaar. Weet je hoeveel onzichtbare veiligheidsmaatregelen je ziet op vluchten van en naar bijvoorbeeld de Dominicaanse Republiek op Schiphol? En dan heb ik het niet over het hondje bij de koffers en het hondje in de aviobrug.

Over de vraag of er genoeg over blijft. Nee dus. Hoogstens JFK maar dat zal een hele kluif worden.
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Bjarte wrote: Eindhoven is qua passagiersaantallen de grootste luchthaven van Europa zonder feedervlucht.
Kan je deze stelling met feiten en cijfers onderbouwen?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Bjarte wrote:Zou Schiphol Group zo'n grote vinger in de pap hebben dat het tegenhouden zodat de hub Schiphol niet in gevaar komt?
Schiphol Group heeft 51% van de aandelen, dus: ja. Als het nodig zou zijn. Long haul vanaf Eindhoven is overigens pittig: Düsseldorf ligt om de hoek, Brussel ook, en dat terwijl AMS enorm veel opties kent. Dus voordat iemand dat gaat proberen moet er wel wat gebeuren: long haul is per vlucht kapitaalintensiever dan zomaar wat baby-Boeings binnen de EU laten fladderen.
== All is well, as long as we keep spinning ==
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Daarbij moet je het echt van point to point hebben en dan vallen heeeeeeel veel bestemmingen af.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Bjarte wrote:
Wat betreft Boost. Low cost long-haul is een erg lastige markt. Ik zie wel potentieel in long-haul routes vanaf Eindhoven naar Curacao, Sint Maarten of New York. KLM richt zich alleen maar op transfer, transfer en transfer. Ze vergeten daarmee de Nederlandse markt te bedienen. Ik heb nooit begrepen dat er geen maatschappijen zijn die dat gat opvullen en long-haul vluchten vanaf Eindhoven gaan aanbieden. Ik ben benieuwd hoe KLM daar op zou reageren. Eindhoven is qua passagiersaantallen de grootste luchthaven van Europa zonder feedervlucht. Zou Schiphol Group zo'n grote vinger in de pap hebben dat het tegenhouden zodat de hub Schiphol niet in gevaar komt?
KLM bied meerdere vertrekken per dag aan naar NYC, hiermee richten ze zich volledig op de NL markt.
De passagiers die dure flexibele tickets nodig hebben, met keuze uit vertrek tijden.
KLM vult die vliegtuigen verder met transfer passagiers uit Europa tegen lage tarieven.
Minder aanbiedingen vanuit Amsterdam, om te voorkomen dat de zaken reiziger hier ook gebruik van kan maken.
KLM is hierdoor erg goedkoop in bv de Engelse en Duitse markt.

Het zelfde geldt voor andere maatschappijen in Europa, zij bieden hun thuis markt een duur product, non stop vluchten, en komen goedkoop op de Nederlandse markt voor vluchten met een overstap.

Dan blijft er maar een klein stukje over van mensen die daar tussen willen gaan zitten, op een maatschappij die Eindhoven - New York een paar keer per week non stop aanbied, goedkoper dan non stop met KLM maar duurder dan bv een Lufthansa of Aer Lingus aanbieding met transfer.
Bjarte
Posts: 19
Joined: 07 Jan 2015, 11:32

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Bjarte »

787-8 wrote:
Bjarte wrote: Eindhoven is qua passagiersaantallen de grootste luchthaven van Europa zonder feedervlucht.
Kan je deze stelling met feiten en cijfers onderbouwen?
Eigen onderzoek.
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1103
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Miguel van der Loos »

Hoi,
Wie weet wat er aan de hand is met de PH-HZV? Hij vertrok vanmiddag als HV 6093 van RTM naar FAO.
De terugvlucht is vertraagd tot morgen 14.00.

Grt.
Miguel
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Bjarte wrote:
787-8 wrote:
Bjarte wrote: Eindhoven is qua passagiersaantallen de grootste luchthaven van Europa zonder feedervlucht.
Kan je deze stelling met feiten en cijfers onderbouwen?
Eigen onderzoek.
Vertel. Je maakt me nieuwsgierig.
Vertel jouw onderzoeksresultaten eens en deel ze met ons. Ik ben razend benieuwd.

Of zeg je dit puur op "gevoel"....
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

Miguel van der Loos wrote:Hoi,
Wie weet wat er aan de hand is met de PH-HZV? Hij vertrok vanmiddag als HV 6093 van RTM naar FAO.
De terugvlucht is vertraagd tot morgen 14.00.

Grt.
Miguel
Technical delay, bij mij verder geen details bekend.
Bjarte
Posts: 19
Joined: 07 Jan 2015, 11:32

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Bjarte »

787-8 wrote: Vertel. Je maakt me nieuwsgierig.
Vertel jouw onderzoeksresultaten eens en deel ze met ons. Ik ben razend benieuwd.

Of zeg je dit puur op "gevoel"....
Ik heb onderzoek gedaan naar bestemmingen die worden aangevlogen vanaf middel grote luchthavens. Daaruit blijkt dat Eindhoven qua passagiersaantallen de grootste luchthaven is van Europa die geen aansluiting heeft op een airline alliantie. Zelfs vele malen kleinere luchthavens hebben over het algemeen een aansluiting op een alliantie, zoals Groningen en Rotterdam in Nederland. Eindhoven staat in 2016 op plaats 97 van grootste luchthavens van Europa. Enige uitzondering op deze regel is Charleroi Airport, maar dat is een pure low cost luchthaven onder de rook van Brussels Airport zonder zakelijk belang.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Bjarte wrote:Enige uitzondering op deze regel is Charleroi Airport, maar dat is een pure low cost luchthaven onder de rook van Brussels Airport zonder zakelijk belang.
Huh? In welke zin is Eindhoven anders dan Charleroi?
== All is well, as long as we keep spinning ==
Bjarte
Posts: 19
Joined: 07 Jan 2015, 11:32

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Bjarte »

Precies wat ik zeg. De hemelsbrede afstand tot Brussel is zo klein dat je niet kunt zeggen dat Charleroi een afwijkende catchment area heeft. Daarnaast is Charleroi een industriestad met weinig zakelijk verkeer. Dat kun je van Eindhoven niet zeggen. Maar goed, ook al zou je Charleroi wel meetellen dan is het nog steeds een opvallend feit dat Eindhoven niet is aangesloten op een airline alliantie.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Vind jij Luton en Stansted ook vliegvelden zonder feeder? Want met 14 resp. 24 miljoen zitten die wel wat hoger dan Eindhoven... Of vind je die éne Bulgaria Air per dagdeel of Vueling vlucht tussen die tientallen Ryanair en EasyJet vluchten genoeg reden om deze veldjes af te serveren?
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

drukkere velden dan Eindhoven, zonder main carrier,

Rome-Chiampino,
Bergamo,
East Midlands
Beavais-Tille
Bjarte
Posts: 19
Joined: 07 Jan 2015, 11:32

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Bjarte »

pjotrtje wrote:Vind jij Luton en Stansted ook vliegvelden zonder feeder? Want met 14 resp. 24 miljoen zitten die wel wat hoger dan Eindhoven... Of vind je die éne Bulgaria Air per dagdeel of Vueling vlucht tussen die tientallen Ryanair en EasyJet vluchten genoeg reden om deze veldjes af te serveren?
Dit zijn secundaire luchthavens van Londen, dus die tellen niet mee in dit overzicht. Londen wordt bediend door Heathrow, Gatwick en City. Ondanks dat heeft Stansted wel degelijk aansluitingen. De luchthaven wordt bediend door British Airways en heeft aansluitingen in het Star Alliance netwerk door Eurowings die naar Keulen en München vliegt.

streep wrote:Drukkere velden dan Eindhoven, zonder main carrier,

Rome-Chiampino,
Bergamo,
East Midlands
Beavais-Tille
Bergamo en East Midlands hebben wel degelijk een main carrier. Vanaf East Midlands vliegt BMI op Brussel met aansluitingen in het Star Alliance netwerk en vanaf Bergamo vliegt BMI naar München met aansluitingen in het Lufthansa (ook Star Alliance) netwerk. Ciampino telt niet want deze luchthaven ligt in de nabijheid Fiumicino en heeft dus geen op zichzelf staande catchment area. Beavais heeft minder passagiers dan Eindhoven, dus ook die telt niet meer.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”