Dus de aanbesteding criteria zoals aangeven zullen de enige criteria zijn waarop een vliegtuig gekozen wordt. Afwijken hiervan mag niet, competitie kan dit aanvechten en dan wordt de aanbesteding ongeldig verklaart. Vooral bij een high profile/publiekelijk bekend items moet een minister zich bijvoorbeeld gaan verantwoorden waarom deze aanbesteding fout is gegaan, met vertraging als gevolg. Denk aan de aanbesteding van het OV in Limburg. Oftewel alles zal volgens de regels gaan zoals in deze stukken geschreven staan.
Als je bijvoorbeeld zelf mee zou willen doen met deze aanbesteding, moet je allereerst voldoen aan allerlei eisen waarmee je aantoont dat je ervaring en verstand van zaken hebt (Descriptive Document, hfst 4). Helaas vallen de meeste op dit forum hierdoor al af
Dan moet je als inschrijver een vliegtuig bezitten, bouwen of aankopen. Dus bij wijze van zou je een 737-700 uit de woestijn kunnen halen/aanschaffen en modificeren en hier je aanbieding mee maken. Of nog creatiever een 767-200 mits deze ook aan alle andere requirements voldoet. Of te wel, het hoeft niet perse een kist te zijn die nu beschikbaar is op Avbuyer.com of dat de huidige eigenaar deze aanbieding doet. Vervolgens moet je jouw vliegtuig om kunnen of laten bouwen en tijdig afleveren.
Bovenstaand is je aanbieding. Dit levert een prijs kaartje op voor aanschaf plus verbouwing.
Nu de beoordeling van jouw aanbieding.
1. is je aanbieding compleet en geldig?
2. voldoe jij aan de ervaringseisen (hfst 4)?
3. heb je alle gevraagde documentatie ingediend (documenten staan beschreven in appendix B)
4. als je aan bovenstaande voldoet wordt er pas naar de aanbesteding criteria gekeken.
De aanbesteding criteria zijn opgesteld volgens Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Dit is een methode om kwaliteit te kwantificeren, daarmee wordt dus niet puur naar het aanschafprijs gekeken. Formule die gebruikt wordt maakt gebruik van een Fictieve Korting. Je zult gewoon de purchase prijs betaald krijgen maar je kunt concurrentie verslaan door een hogere fictieve korting te behalen. Formule is (Descriptive Document, pagina 22):
Purchase price - (total sub Award Criteria points * 25.000EUR)
De laagst die volgt uit deze formule wint de aanbesteding.
Subaward criteria is Appendix C waarin punten verdeling wordt gegeven op de volgende items:
- Anticipated Delivery Date
Payload Estimate
Fuel Over 4,950 Nm
Cargo Volume
CAEP/4 Margin
Chapter 4 Noise Margin
CO2 Over 4,950 Nm
Crew Training Set
CAT IIIB autoland
Cabin Altitude
Cabin Noise
Converted Aircraft Age
Anticipated Converted Aircraft Hours
Anticipated Converted Aircraft Cycles
Anticipated Average Converted Aircraft Maintenance Remaining Life
Anticipated Cumulative Average Engine LLP Remaining Life
Cumulative Guaranteed EGTM
Stel(puur fictieve getallen) ik doe een aanbieding op basis van een 10 jaar oude BBJ3 met 12m3 cargo volume, kosten aanschaf zijn 40.000.000EUR en de verbouwing om aan dat "moodboard" te voldoen zijn 10.000.000EUR. Dan is de purchase prijs 50.000.000EUR. Vervolgens wordt er naar de Sub award Criteria gekeken. Een 10 jaar oude kist levert 4 punten op en cargo volume 8. Ik verzin gewoon nog wat andere punten voor het voorbeeld erbij en stel de totale punten scoren komt neer op 300 punten. Dit is gelijk aan 300*25.000=7.500.000EUR. Deze inschijving is dus volgens EMVI 42.500.000EUR
Concurentie doet ook een bod. Heeft kennelijk een 5 jaar oude ACJ319 gevonden voor 49.000.000 met 4m3 cargo volume, verbouwingen vallen mee en zijn slechts 6.000.000EUR. Totale aanschaf is dan 55.000.000EUR. Als we dan naar subcriteria beoordelen krijgt deze voor haar leeftijd 8 punten en voor de cargo 0 punten. "Toevallig" verzonnen voor dit voorbeeld is de tolate subcriteria punten 600, wat betekend dat deze een fictive korting van 600*25.000=15.000.000EUR heeft. Volgens EMVI is deze inschrijving dan 40.000.000EUR en daarmee laagste.
Aanbesteding uitslag is dan dat wij een ACJ319 krijgen omdat deze beter scoort met EMVI, terwijl dit ons (belasting betalers) meer kost.
Het is heel lastig om nog voorkeuren of invloeden hierin te verwerken. Tenzij de requirements echt een bepaalde favoriete type de voorkeur geven, net zoals dat een Lineage 1000 al is afgevallen.
In deze nota van inlichting staat de "nieuwe" aanbestedingsplanning. Het voorlopige gunningsbesluit zou eigenlijk op 23 december op bekend moeten zijn, maar ze hebben, zoals gebruikelijk bij de overheid,meer tijd nodig voor de beoordeling.
Deze aanbesteding methode is minder leuk voor ons om te filosoferen en bediscussiëren over de opvolging