Hi allemaal,
Hoeveel verwachtingen ik ook post, ik ben zeker geen pro en dat zal deze vraag zeker bevestigen.
Met hoeveel shutter speed fotograferen jullie? Ik heb soms het idee dat de ene helft van de foto scherper is dan de andere helft (vaak bij mij de linkerhelft) Ligt dit aan een te lage shutter speed ? Ik doe meestal 1/320 en fotografeer dan tussen de 100-300mm in Tv-mode. Heb zelf nog een Canon 400D, dus ook al niet meer de jongste en de laatste tijd al te vaak contact gemaakt met die bekende canon error (ben nu even het nummertje kwijt) waarbij het bij het maken van een foto ''doorschiet''
Alvast bedankt,
Mvg,
Shutter speed?
Forum rules
-
- Scramble Master
Shutter speed?
All my posted timings are local !
- paul-760
- Scramble Senior
- Type of spotter: Military photography
- Subscriber Scramble: yes
Re: Shutter speed?
Links onscherp en rechts wel goed? Lijkt meer op een probleem met de lens. Een keer gevallen misschien?
www.flickr.com/photos/p760
Ik probeer de regel de shutter = focal length zo veel mogelijk aan te houden. Hier wat achtergrond.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Ik sluit me bij de vorige spreker aan. Focale lengte wel in combinatie met je chip grootte. Behalve natuurlijk bij heli's. Herinner mij dat hier al eens een hele uitgebreide discussie over is geweest. Maar die kan ik even niet vinden.
"Nix bliev wie it es"
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4
Fotografeer je het object onder een hoek, dus schuin van voren of schuin van achteren?
In dat geval kan 1/320ste ervoor zorgen dat een deel van het object niet scherp is, afhankelijk van de snelheid van dat object.
Als je namelijk onder een hoek fotografeert, dan gaat een deel van het object tijdens het pannen (meeslepen) sneller t.o.v. de lens dan het andere.
Voorbeeldje: de neus en neuswiel zijn scherp. Verder naar achteren wordt de kist onscherp. Conclusie: sluitertijd omhoog als je dit effect niet wilt of kist van de zijkant fotograferen.
In dat geval kan 1/320ste ervoor zorgen dat een deel van het object niet scherp is, afhankelijk van de snelheid van dat object.
Als je namelijk onder een hoek fotografeert, dan gaat een deel van het object tijdens het pannen (meeslepen) sneller t.o.v. de lens dan het andere.
Voorbeeldje: de neus en neuswiel zijn scherp. Verder naar achteren wordt de kist onscherp. Conclusie: sluitertijd omhoog als je dit effect niet wilt of kist van de zijkant fotograferen.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Pas merkte ik dat het gekozen scherpstelpunt ook meetelde in de totale som van dat effect.
Kortom alleen middendeel heli scherp, neusje onscherp.
Kortom alleen middendeel heli scherp, neusje onscherp.
"Nix bliev wie it es"