KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

BFW en BFY zouden inderdaad nog 10-15 jaar mee kunnen als BCF of Bedek freighter.
Beide hebben natuurlijk al een side cargo door en een deels verstevigde vloer.

Als de 2e hands markt weer aantrekt zou dit een mooi goedkoop 'setje' kunnen zijn voor een cargo operator.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

737freak wrote:BFW en BFY zouden inderdaad nog 10-15 jaar mee kunnen als BCF of Bedek freighter.
Beide hebben natuurlijk al een side cargo door en een deels verstevigde vloer.

Als de 2e hands markt weer aantrekt zou dit een mooi goedkoop 'setje' kunnen zijn voor een cargo operator.
Ombouw door Boeing wordt al een tijdje niet meer aangeboden, bovendien was de -BCF ombouw altijd veel duurder dan de -BDSF ombouw.
De enige mogelijkheid zou een ombouw naar -BDSF bij IAI (Bedek) zijn.
Als vervanging van de PH-MPS (bj 1990) zou KLM eventueel nog steeds de PH-BFY (bj 2002) kunnen gebruiken na -BDSF ombouw, maar cargo-investeringen zullen op dit moment erg moeilijk liggen bij KLM.
Bovendien zullen na de corana-crisis, met een weer gestabiliseerde belly loading capaciteit door weer in dienst gestelde pax machines, meerdere dedicated 747 freighters te koop komen te staan, of zeer goedkope 747-BCF en -BDSF vliegtuigen (met GE motoren, net als de andere KLM freighters)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Morgen (2 april) staat PH-BQK als KL827 ingepland voor AMS-KUL-SYD, vertrek vanaf Amsterdam om 20:50 uur.
Denk ik voor het eerst een KLM pax toestel in Australië sinds maart/april 2001(?) toen AMS-SIN-SYD werd gevlogen.
(De blauwe vrachttoestellen zijn later nog geweest)
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Iemand91 wrote:Morgen (2 april) staat PH-BQK als KL827 ingepland voor AMS-KUL-SYD, vertrek vanaf Amsterdam om 20:50 uur.
Denk ik voor het eerst een KLM pax toestel in Australië sinds maart/april 2001(?) toen AMS-SIN-SYD werd gevlogen.
(De blauwe vrachttoestellen zijn later nog geweest)
Wanneer gingen de vluchten via Milaan (i.s.m. Alitalia) dan?
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Bennie wrote: Wanneer gingen de vluchten via Milaan (i.s.m. Alitalia) dan?
Welke vluchten bedoel je?
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Iemand91 wrote:
Bennie wrote: Wanneer gingen de vluchten via Milaan (i.s.m. Alitalia) dan?
Welke vluchten bedoel je?
I.h.k.v. samenwerking tussen Alitalia en KLM hebben de vluchten naar SYD een poosje AMS-MXP-SIN-SYD gevlogen. Wanneer dit was, is mij ontschoten. Kan ook zijn dat de retourvlucht via MXP ging.
KLM heeft naar verluid ooit nog eens 500 miljoen in MXP/AZ gestoken....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
glider
Posts: 22
Joined: 16 Jan 2016, 20:24

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by glider »

Uit zomer timetable 2000:
125 KL843 Ams 10.15 Sin 04.35+1 05.55 Syd 15.20 17.20 AZ797 (operated by KLM) Sin 23.55 01.10 Mxp 07.45
347 AZ796 (operated by KLM) Mxp 10.10 Sin 05.05+1 06.25 Syd 15.20 17.20 KL844 Sin 23.25 00.40 Ams 07.45
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

glider wrote:Uit zomer timetable 2000:
125 KL843 Ams 10.15 Sin 04.35+1 05.55 Syd 15.20 17.20 AZ797 (operated by KLM) Sin 23.55 01.10 Mxp 07.45
347 AZ796 (operated by KLM) Mxp 10.10 Sin 05.05+1 06.25 Syd 15.20 17.20 KL844 Sin 23.25 00.40 Ams 07.45
Mijn geheugen is zo slecht nog niet.. :lol:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

glider wrote:Uit zomer timetable 2000:
125 KL843 Ams 10.15 Sin 04.35+1 05.55 Syd 15.20 17.20 AZ797 (operated by KLM) Sin 23.55 01.10 Mxp 07.45
347 AZ796 (operated by KLM) Mxp 10.10 Sin 05.05+1 06.25 Syd 15.20 17.20 KL844 Sin 23.25 00.40 Ams 07.45
Dit lijkt zo simpel, echter als KLM naar Australie, dan als Alitalia terug naar Milaan en weer terug naar Sydney. Dan weer als KLM terug naar AMS.
Echter blauwe dekens etc, KLM catering equipment voor de KLM vluchten, groene dekens etc en Alitalia equipment voor de Alitalia vluchten.
Spullen werden per zeecontainer vervoerd naar Sydney en iedere keer wissels van KLM cabine naar Alitalia cabine! Logistiek drama!
Rgds/Henk
Royaljordanian
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 12578
Joined: 04 Nov 2006, 20:29
Location: At any airport

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Royaljordanian »

Hello

Just FYI ik vloog vanmorgen DUB AMS met de PHEXE
PAX 41

Mvg,
All my posted timings are local !
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Royaljordanian wrote:Hello

Just FYI ik vloog vanmorgen DUB AMS met de PHEXE
PAX 41
Niet zo slecht voor deze tijd. Veel nederlanders?
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Royaljordanian wrote:Hello

Just FYI ik vloog vanmorgen DUB AMS met de PHEXE
PAX 41

Mvg,
Het waren er helaas maar 38.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... d-69093697

Charleston is dus (vooralsnog) nog steeds open. Ben benieuwd of 787-10 nr 6 voor KLM (PH-BKH) daadwerkelijk zal worden geleverd deze maand. Jammer voor KLM dat de fabriek gewoon geopend is.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Ik kan me zo voorstellen dat er tal van toeleveranciers zijn die wel gesloten zijn of met beperkte capaciteit te maken hebben.
Als dat geval is kan Boeing alsnog niet afleveren. We hebben het natuurlijk eerder gezien met de Zodiac stoelen bij de BHA & BHC.
User avatar
MikeR
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 314
Joined: 19 Dec 2013, 20:35
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by MikeR »

Volgens planespotters.net staan de PH-CKA en de PH-CKC stored..
In thrust, we trust
Post Reply

Return to “'t Praethuys”