KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16540
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ja, de vlucht vloog 180' ETOPS.mac wrote: ↑09 Feb 2021, 11:40 Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6424
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
2de Klm E195E2 PH-NXB Foto:
https://www.instagram.com/p/CLE6_8Hhb1X/
https://www.instagram.com/p/CLE6_8Hhb1X/
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De routeplanning was natuurlijk onder ETOPS.Bennie wrote: ↑09 Feb 2021, 12:12Ja, de vlucht vloog 180' ETOPS.mac wrote: ↑09 Feb 2021, 11:40 Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
Echter na een motorprobleem is de "SOP" van een tweemotorig vliegtuig (ETOPS of non ETOPS) landen op de dichtsbijzijnde geschikte (weersafhankelijk en landingsbaan lengte) luchthaven.
In dit geval ontstond het probleem iets voorbij Irtkutsk, (douane, ETOPS uitwijkluchthaven), andere "close alternate" was Krasnoyarsk, beide zijn geschikt voor wide bodies en worden veel gebruikt voor tussenlandingen voor full freigthers (747F, MD11F, 777F).
Nadat was besloten om een 180 te maken en terug te keren werd nogmaals Irkutsk overvlogen en ook na 1-1,5 uur Ulaanbataar om na meer dan 3 uur te landen in PEK.
Om commerciële of technische redenen een andere uitwijkhaven kiezen is niet toegestaan.
Zie : https://www.flightradar24.com/data/airc ... a#2673b05c
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Niet echt nieuwswaarde maar wel leuk om te vermelden; een BA Cityflyer E190 met KLM callsign.
Staat nu in onderhoud bij KLM UK Engineering in Norwich:
https://www.flightradar24.com/KLMTEST/26ce9c17
Staat nu in onderhoud bij KLM UK Engineering in Norwich:
https://www.flightradar24.com/KLMTEST/26ce9c17
- TNCB
- Scramble Senior
- Posts: 428
- Joined: 25 Feb 2005, 23:04
- Subscriber Scramble: TNCB
- Location: Groningen, Netherlands
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De -BXM staat sinds 09/02 op Eelde en ik kan bevestigen dat deze de nieuwe livery heeft.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Mwah... een ‘motorprobleem’ hoeft niet per sé hetzelfde te zijn als een full blown inflight shutdown, dwz fuel control switch in cutoff. Moet wel toegeven dat ik niet op de hoogte ben van de details in dit specifieke geval.747classic wrote: ↑10 Feb 2021, 19:07
Echter na een motorprobleem is de "SOP" van een tweemotorig vliegtuig (ETOPS of non ETOPS) landen op de dichtsbijzijnde geschikte (weersafhankelijk en landingsbaan lengte) luchthaven.
Last edited by 76-er on 14 Feb 2021, 21:07, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BGN is nu onderweg naar NWI voor deco. Zal daar een witte jas krijgen ivm lease-return. Komt volgende week weer terug naar AMS (als PH-BGN nog steeds). BGO krijgt in maart een witte livery in NWI en de BGP volgt in april. Ook allebei ivm lease-return.
Groeten,
Roel
Groeten,
Roel
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Is al bekend hoeveel 737’s KL dit jaar verwacht definitief uit te faseren? Alles wat op het lijstje van Niels staat of worden er ook nog leases verlengd?
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16540
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Weet niet precies hoeveel er dit kalenderjaar afzwaaien, maar tot medio 22 zouden het er ongeveer een tiental zijn.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De BGG zou op 18 maart uit de lease komen maar die is dan kennelijk verlengd of gekocht.
De BGH/R/T/U/W/X staan of stonden ook op 2021 einde lease, plus in 2022 nog drie.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-AOM A330 basic KLM kleuren, voor Hangaar 14 (1215lt)
Rgds,Martin.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Planning voor PH-BVA na onderhoud als KL0589 naar Accra 18/2 (volgens FR24)
Rgds,Martin.