Vervanging F-16's
Forum rules
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Eigenlijk het liefst met een Sukhoi 27 of 30
Maar dan liever toch laag en zo hard mogelijk met een Gripen NG (in case KLU).
Denk dat de stukprijs niet goed komt zelfs met de huidige Dollarkoers Zeker nu de consortium buy van de baan is...
Stealth is leuk, absoluut en helemaal mee eens..... maar nu komt de vraag, hoe goed is het bewezen tegen over de nieuwe systemen. Niet dus... Niemand heeft ooit een Raptor of een JSF tegenover een S300 systeem of passief radar systeem getest. Maar het feit dat een Amerikaanse Kolonel erover begint duidt toch op iets interesants, iemand heeft iets getest, hoe en wat weten we niet.
Natuurlijk, even advocaat van de Duivel spelen, Hoe goed is het Russische S300 systeem, hoe goed is het passieve radarsysteem. Kun je werkelijk een lock krijgen op iets wat formaat golfbal en voetbal langskomt?
Maar dan liever toch laag en zo hard mogelijk met een Gripen NG (in case KLU).
Denk dat de stukprijs niet goed komt zelfs met de huidige Dollarkoers Zeker nu de consortium buy van de baan is...
Stealth is leuk, absoluut en helemaal mee eens..... maar nu komt de vraag, hoe goed is het bewezen tegen over de nieuwe systemen. Niet dus... Niemand heeft ooit een Raptor of een JSF tegenover een S300 systeem of passief radar systeem getest. Maar het feit dat een Amerikaanse Kolonel erover begint duidt toch op iets interesants, iemand heeft iets getest, hoe en wat weten we niet.
Natuurlijk, even advocaat van de Duivel spelen, Hoe goed is het Russische S300 systeem, hoe goed is het passieve radarsysteem. Kun je werkelijk een lock krijgen op iets wat formaat golfbal en voetbal langskomt?
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Tom Tiger wrote:Natuurlijk, even advocaat van de Duivel spelen, Hoe goed is het Russische S300 systeem, hoe goed is het passieve radarsysteem. Kun je werkelijk een lock krijgen op iets wat formaat golfbal en voetbal langskomt?
Ik ben geen deskundige, maar laat me raden: zo iets kleins vinden en locken zou wel met een soort kruispeiling mogelijk moeten zijn van een gekoppeld hypermodern radarsysteem. De kans dat de potentiele vijanden waar de KLu mee te maken kan krijgen KLu echter met dit soort systemen op de proppen komen en er ook nog mee weten om te gaan, is IMHO nihil.
Battlefield survivability zal ongetwijfeld hoger zijn met een stealth toestel, zeker tegen een vijand met inferieur materieel.
create your own database with www.spottingmode.com
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
ik gok er op dat alle kleine beetjes helpen, en als ik vlieger was zou ik elk voordeel, hoe klein ook, aan mijn kant willen hebben.. en als stealth de komende decennia nog steeds het verschil maakt tussen door een niet zo ervaren radar-operator wel of niet opgepikt worden zou ik er maar wat blij mee zijn!
Ik zou niet eens verbaasd zijn als de dollar-rate wel een rol gaat spelen in prijs, en als de F136 , die nu onder budgetr en above specs lijkt te presteren een serieuze optie wordt...
Let's face it, de JSF zal geen super toestel zijn misschien, maar de Gripen heeft teveel tegen om ooit serieuze kanshebber te worden... dan zou het nog eerder alsnog de rafale worden, zeker als die exportorders gaat scoren en -against all odds- toch nog in ardige aantallen gebouwd gaat worden...
Ik zou niet eens verbaasd zijn als de dollar-rate wel een rol gaat spelen in prijs, en als de F136 , die nu onder budgetr en above specs lijkt te presteren een serieuze optie wordt...
Let's face it, de JSF zal geen super toestel zijn misschien, maar de Gripen heeft teveel tegen om ooit serieuze kanshebber te worden... dan zou het nog eerder alsnog de rafale worden, zeker als die exportorders gaat scoren en -against all odds- toch nog in ardige aantallen gebouwd gaat worden...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Hmm.. ik denk niet dat je je vijand moet onderschatten (ik ga even NIET uit van Afghanistan) stel dat de vijand beschikt over een aantal "adviseurs" of dat de vijand een goede training heeft gehad of dat je toevallig een operator hebt die weet wat hij doet en niet de handige flowchart uit het manual volgtCoati wrote:Tom Tiger wrote:Natuurlijk, even advocaat van de Duivel spelen, Hoe goed is het Russische S300 systeem, hoe goed is het passieve radarsysteem. Kun je werkelijk een lock krijgen op iets wat formaat golfbal en voetbal langskomt?
Ik ben geen deskundige, maar laat me raden: zo iets kleins vinden en locken zou wel met een soort kruispeiling mogelijk moeten zijn van een gekoppeld hypermodern radarsysteem. De kans dat de potentiele vijanden waar de KLu mee te maken kan krijgen KLu echter met dit soort systemen op de proppen komen en er ook nog mee weten om te gaan, is IMHO nihil.
Battlefield survivability zal ongetwijfeld hoger zijn met een stealth toestel, zeker tegen een vijand met inferieur materieel.
In dit geval, vervalt het voordeel van stealth en hebben we een "bombtruck" die minder snel is als een F16.
Het Afghanistan Case geval..... vijand bewapend met RPG's en misschien met nog wat overgebleven raketten en AK47's. Hier is stealth zelfs niet van toepassing want de vijand beschikt niet over radar....Dit is puur en alleen grondondersteunings en verkennings missies.
Wat ik wel moet toegeven en dit laatste is een feit. Er zijn maar weinig landen die op dit moment beschikken over een geavanceerd radarsysteem dat stealth kan waarnemen en stealth kan aanvallen.
Echter..... Hoe lang duurt het voordat iemand geavanceerde systemen krijgt, hoelang kan je vertrouwen op stealth en de stealth van JSF of de Raptor is niet upgradable (tenminste niet dat ik weet). Plus dat de S300-x en aanverwante systemen nu verkrijgbaar zijn en ze zullen geupgrade worden in de loop der tijd. Juist hierom denk ik dat Stealth binnenkort, zeg 5 tot 10 jaar een wassen neus wordt.
Dus wat krijgen we dan, het ouderwetse laag en hard vliegen? Terreinvolgen? Ik denk dat we daarnaar teruggaan als alternatief.
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Absoluut, als je dan toch moet vechten, dan op elke manier en elk voordeel benuttend.Polecat wrote:ik gok er op dat alle kleine beetjes helpen, en als ik vlieger was zou ik elk voordeel, hoe klein ook, aan mijn kant willen hebben.. en als stealth de komende decennia nog steeds het verschil maakt tussen door een niet zo ervaren radar-operator wel of niet opgepikt worden zou ik er maar wat blij mee zijn!
Ik zou niet eens verbaasd zijn als de dollar-rate wel een rol gaat spelen in prijs, en als de F136 , die nu onder budgetr en above specs lijkt te presteren een serieuze optie wordt...
Let's face it, de JSF zal geen super toestel zijn misschien, maar de Gripen heeft teveel tegen om ooit serieuze kanshebber te worden... dan zou het nog eerder alsnog de rafale worden, zeker als die exportorders gaat scoren en -against all odds- toch nog in ardige aantallen gebouwd gaat worden...
Je roert wel een goed punt aan, hoe denken onze vliegers erover? Wat willen onze vliegers, zijn ze helemaal voor JSF of willen ze ook een keer in de Gripen NG TechDem vliegen (die optie heeft Saab aangeboden)
Tenslotte onze vliegers moeten die dingen gebruiken en mee omgaan. Maar je hoort weinig uit die hoek, ik zou daar graag wel eens iets van willen zien of lezen (iemand al iets van gezien?)
Ik zie op het web af en toe de vergelijking JSF is de volgende F105 .... a Lead Sled....
(er is een mooie docu over op Dicovery geweest over de F105)
Om heel eerlijk te zijn de Rafale had mijn voorkeur, maar dat was puur IMHO en gewoon omdat ik het een prachtig toestel vond Ik heb de Rafale nooit verder vergeleken omdat deze er al snel uit lag.
Rafale en Gripen zijn helemaal afhankelijk van de export, hoe meer landen ervoor kiezen hoe interessanter het wordt en hoe meer ervoor ontwikkeld wordt.
Wat had de Gripen NG volgens jou allemaal tegen?
- skinnystyle
- Scramble Newbie
- Posts: 27
- Joined: 01 Apr 2006, 23:19
- Location: Tilburg
Re: Vervanging F-16's
Ik weet niet waarom wij zaken doen met de yanken wij zijn europeanen en we moeten gewoon voor een goed europees produkt kiezen of voor meerdere als dat beter is voor onze misies
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
skinnystyle wrote:Ik weet niet waarom wij zaken doen met de yanken wij zijn europeanen en we moeten gewoon voor een goed europees produkt kiezen of voor meerdere als dat beter is voor onze misies
zucht...lees het hele topic nog eens even door en je vindt genoeg argumenten... zal er ff heel snel eentje uit het hoofd doen: van alle Starfighter-vervangers van destijds is de enige die nog in productie is, in grote aantallen in dienst is en een flink combat-proven record heeft de amerikaanse kandidaat die wij destijds gelukkig gekozen hebben... niet de Mirage F1, niet de Saab Viggen , maar de F-16... was niet zo'n verkeerde keuze dus volgens mij...
(neemt niet weg dat ik pro-europa ben en het een gotspe vind dat wij als 450 mln europeanen niet in staat zijn een beter goedkopertoestel te bouwen dan 220 mln ammies...)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Ik weet het wel: er bestaan geen Europese producten. Wel een Zweeds product, een Frans product en een Spaans-Italiaans-Engels-Duits poduct. En dan heeft één zo een land een product ontworpen, dan zie je idd wat Polecat aangeeft: hele kleine aantallen in productie en al snel weer verouderd van het toneel verdwenen. Helaas maar waar.skinnystyle wrote:Ik weet niet waarom wij zaken doen met de yanken wij zijn europeanen en we moeten gewoon voor een goed europees produkt kiezen of voor meerdere als dat beter is voor onze misies
En dan de Gripen, welke landen kiezen op dit moment Gripens? Juist, degene die minder geld te besteden hebben en daardoor geen keuze hebben. (En Zweden omdat Zweden een onafhankelijke vliegtuigindustrie wil hebben).
create your own database with www.spottingmode.com
- Gerard
- Scramble Master
- Posts: 3941
- Joined: 25 Feb 2007, 20:00
- Subscriber Scramble: Jawohl
- Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)
Re: Vervanging F-16's
Okay, ik verander mijn mening: de Gripen is niet meer mijn favoriet, we gaan nu voor de F105!Tom Tiger wrote:F105 .... a Lead Sled....
(Geen geluidstests a.u.b).
Gerard
. |
/O\
\_______[|(.)|]_______/
o ++ O ++ o
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Stond al vanaf de 6e op internet:
Op welk schema ligt de F-35? Op dat dat is vastgesteld vlak voor deze mensen naar Nederland zijn gekomen? (en wanneer is het toestel leverbaar volgens dat schema?). De Nederlandse industrie blijft dus voor LM een belangrijke partner. Blijkbaar dus ook als we niet tot aanschaf overgaan. Dan wordt het nu tijd om de oude truc Tornado weer uit de kast te toveren. We hebben de compensatieorders van de ene kist binnen, dan moeten we nu ook die van de andere binnenhalen.http://www.defensie.nl/luchtmacht/actueel/nieuws/2009/10/06/46136747/JSF_programma_ligt_op_schema wrote:Het JSF-programma ligt volledig op schema en ook over de prijs hoeft Nederland niet wakker te liggen. Met die boodschap kwamen topman Tom Burbage van Lockheed Martin en generaal-majoor C.D. Moore, de opvolgend directeur van het F-35 Lightning-II programma in Arlington, deze week naar ons land.
Tijdens een briefing in Den Haag stelden zij dat het in principe ook niet veel uitmaakt hoeveel toestellen de Koninklijke Luchtmacht zal afnemen. “Nederland is een belangrijke partner, ook waar het de industrie betreft, en dat zal neem ik aan zo blijven”, zei Burbage. De prijs logt volgens generaal Moore “hoog in de 40 miljoen.”
De eerste testtoestellen vliegen al enkele jaren en die hebben volgens Moore geprofiteerd van het F-22 programma. Als voormalig vlieger op de F-16 en testpiloot van de Raptor is Moore toch verrast door de snelheid waarmee de F-35 wordt ontwikkeld. “Er zijn nauwelijks problemen en zeker geen grote. Dat heeft te maken met al het voorwerk dat al is gedaan”, stelt hij.
Daarbij is ook de Nederlandse industrie nadrukkelijk betrokken. Dinsdagmorgen werd bekend dat Stork Fokker weer een grote order heeft binnengehaald voor de productie van onderdelen voor de JSF. Het bedrijf gaat ook de vleugelonderdelen leveren voor de besturing van de Lightning-II. De eerste 5 jaar levert dat zeker 100 man werk en zo’n 140 miljoen euro omzet. Als Nederland partner in het programma blijft kan dat oplopen tot een miljard dollar. Ook tientallen toeleveringsbedrijven profiteren mee, wat nog eens 200 banen kan opleveren.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Volledig op schema? Wow.... dit bericht is niet helemaal correct (drukte ik mezelf politiek even politiek uit) Hoog in de 40 miljoen voor een JSF? Denk dat hier een 1 voor moet..... of de datum van dit artikel staat verkeerd
Dit is een happy happy joy joy verhaaltje om de gemoederen te sussen....
Misschien bedoelt hij het "spindoctor" schema
Goed punt overgens, als niet tot JSF overgaan Maar wel de compensatie orders krijgen, dan kunnen we ook van Gripen compensatie orders binnenhalen.
Gripen for teh Win!
Dit is een happy happy joy joy verhaaltje om de gemoederen te sussen....
Misschien bedoelt hij het "spindoctor" schema
Goed punt overgens, als niet tot JSF overgaan Maar wel de compensatie orders krijgen, dan kunnen we ook van Gripen compensatie orders binnenhalen.
Gripen for teh Win!
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 888962.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de hoog opgelopen kosten heeft het Engelse MOD besloten om maar 1 carrier te bouwen met JSF´s gevolg, Engeland schaft maar 50 JSF´s aan ipv 138, de tweede carrier wordt wel gebouwd maar wordt uitgerust met helicopters.
http://www.jsfnieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuw Pentagon onderzoek : verder vertraagde JSF vergt miljarden meer.
en de Denen stellen de beslissing voor de opvolging van de F16 verder uit.
Door de hoog opgelopen kosten heeft het Engelse MOD besloten om maar 1 carrier te bouwen met JSF´s gevolg, Engeland schaft maar 50 JSF´s aan ipv 138, de tweede carrier wordt wel gebouwd maar wordt uitgerust met helicopters.
http://www.jsfnieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuw Pentagon onderzoek : verder vertraagde JSF vergt miljarden meer.
en de Denen stellen de beslissing voor de opvolging van de F16 verder uit.
Re: Vervanging F-16's
Interessante info in dat stuk over de Denen. Er wordt daar gezegd dat de Super Hornet erg goed voor de dag kwam in het onderzoek. Nu wil ik daarmee geenszins aangeven dat de Super Hornet ´dus ook´ een kandidaat in Nederland zou moeten zijn, maar wel dat ik nog een Hornet land in Europa helemaal niet erg zou vinden
Erwin
Erwin
Re: Vervanging F-16's
stelling:
stealth wordt ingehaald door nano.
en
Als deze F-16-vervanger aankoop-vertraging nog lang duurt, hoeft die hele F-35 niet meer, en dan kan MinFin mucho Euroos besparen. Na de F-16's meteen LW en VLK dicht en een paardenfarm erop en dan hoeft niemand van jullie nog te werken na zijn 60ste levensjaar.
gevolg: Allemaal tijd zat om nanoos te spotten!!
toekomst: lanceerplatformen te LMHQ Breda, etages 10 en hoger.
en vanuit de achterbak van de dienstauto van de minister van Def, aka :"Nano-mob-1"
hee da's een nieuwe nano!
"Hoe weet jij dat nou, vanwege de besparingen dragen de nanoos geen serials",
Dat kun je uitlezen op de scanner!
owww, die zijn verboden, kijk, daar is de nano-politie al.
stealth wordt ingehaald door nano.
en
Als deze F-16-vervanger aankoop-vertraging nog lang duurt, hoeft die hele F-35 niet meer, en dan kan MinFin mucho Euroos besparen. Na de F-16's meteen LW en VLK dicht en een paardenfarm erop en dan hoeft niemand van jullie nog te werken na zijn 60ste levensjaar.
gevolg: Allemaal tijd zat om nanoos te spotten!!
toekomst: lanceerplatformen te LMHQ Breda, etages 10 en hoger.
en vanuit de achterbak van de dienstauto van de minister van Def, aka :"Nano-mob-1"
hee da's een nieuwe nano!
"Hoe weet jij dat nou, vanwege de besparingen dragen de nanoos geen serials",
Dat kun je uitlezen op de scanner!
owww, die zijn verboden, kijk, daar is de nano-politie al.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Re: Vervanging F-16's
Kamervragen over het budget Vervanging F-16
Vraagsteller: vaste commissie voor Defensie
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Economische Zaken, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de brief van 7 september 2009 inzake het Budget vervanging F-16 (Kamerstuk 26 488 nr. 196). Deze vragen werden ingezonden op 5 oktober 2009 met kenmerk 26488-196/2009D46260.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
drs. J.G. de Vries
MINDEF, 27 oktober 2009
Vraagsteller: vaste commissie voor Defensie
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Economische Zaken, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de brief van 7 september 2009 inzake het Budget vervanging F-16 (Kamerstuk 26 488 nr. 196). Deze vragen werden ingezonden op 5 oktober 2009 met kenmerk 26488-196/2009D46260.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
drs. J.G. de Vries
MINDEF, 27 oktober 2009