off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Forum rules
-
- Scramble Rookie
- Posts: 64
- Joined: 17 Sep 2010, 11:51
- Type of spotter: Mil
- Subscriber Scramble: Poldriver
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Nogmaals mijn dank voor alle input!! Vandaag de hele dag rond schiphol 'gezworven'.. En de 380 nog gemist ook.. Maar heb me prima vermaakt! Wordt alleen een beetje moe van al die baanwisselingen, maar aldoende leert men! Zit daar overigens enige logica cq. voorspelbaarheid in?
Nogmaals.. dank en ik zal een paar foto's posten!
Nogmaals.. dank en ik zal een paar foto's posten!
- jeroenvn
- Scramble Die-Hard
- Posts: 774
- Joined: 20 Feb 2007, 22:32
- Type of spotter: Civil spotter
- Subscriber Scramble: Nee
- Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
- Contact:
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Goedenavond,leonard van T wrote:Heeft er iemand eem NIKON accu gevonden tijdens het vertrek van de A-380 ? Mijn collega heeft hem verloren
Leonard
[ Post made via Mobile Device ]
Die vind je niet meer terug en met die regen wordt hij er ook niet beter op ik denk gewoon een nieuwe halen.
Gr. Bonzo (www.jeroenvannorden.nl)
[ Post made via Mobile Device ]
other photos:
http://www.flickr.com/photos/87805620@N08
http://www.flickr.com/photos/87805620@N08
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Logica genoeg. Alleen met continu veranderende wind en weersomstandigheden is het soms lastig te peilen.Poldriver wrote:Nogmaals mijn dank voor alle input!! Vandaag de hele dag rond schiphol 'gezworven'.. En de 380 nog gemist ook.. Maar heb me prima vermaakt! Wordt alleen een beetje moe van al die baanwisselingen, maar aldoende leert men! Zit daar overigens enige logica cq. voorspelbaarheid in?
Nogmaals.. dank en ik zal een paar foto's posten!
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
A380 daily runway allocation topic
Helaas .. al weer terug, wel de binnenkomst gezien op de Aalsmeerbaan.
Jammer dat de A380 zoveel vertraging had (tegenwind???)
Jammer dat de A380 zoveel vertraging had (tegenwind???)
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: A380 daily runway allocation topic
Nou van tegenwind krijg je geen 1h30m delay
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Alpha4Delta
- Scramble Junior
- Posts: 236
- Joined: 01 Dec 2009, 00:53
- Type of spotter: Filmer, photographer
- Subscriber Scramble: Alpha4Delta
- Location: Amstelveen
Re: A380 daily runway allocation topic
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want als je kijkt op de Atlantische routes, bijv Amsterdam - New York en terug, zie je ook dat je twee uur langer onderweg kan zijn als op de terugweg, gewoon omdat je wind mee of tegen hebt. Als je van hier naar New York vliegt, ben je 7-8 uur onderweg. Ga je terug zit de tijd al gauw op 6 uur .B767-300ER wrote:Nou van tegenwind krijg je geen 1h30m delay
Back to topic,
18C vandaag weer?
Re: A380 daily runway allocation topic
Ik had begrepen dat de A380 wel op tijd vertrokken was, dus ik vroeg me alleen af waarom zoveel vertraging?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: A380 daily runway allocation topic
Dat zijn de zigenoemde straalstromen en die waaien altijd van west naar oost boven de atlantissche oveaan en wordt in de dienstregelingen ook rekening mee gehouden. Een ams cun wordt op 11h30m gepland. Een cun-ams voor 9h30m.Alpha4Delta wrote:Daar ben ik het niet helemaal mee eens want als je kijkt op de Atlantische routes, bijv Amsterdam - New York en terug, zie je ook dat je twee uur langer onderweg kan zijn als op de terugweg, gewoon omdat je wind mee of tegen hebt. Als je van hier naar New York vliegt, ben je 7-8 uur onderweg. Ga je terug zit de tijd al gauw op 6 uur .B767-300ER wrote:Nou van tegenwind krijg je geen 1h30m delay
Back to topic,
18C vandaag weer?
Echter op het traject DXB-ams is anderhalf uur BOVEN schema wel erg veel.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: A380 daily runway allocation topic
Even dan een off-topic vraagje over de A380: ( geen idee waar ik die anders kwijt kan binnen dit forum)
Afgelopen zondagavond ( de 7e) vertrok de 380 bijna 7 uur later dan gepland. Echter op de radar heb ik deze kist een tijdje gevolgd en zag dat de kist pas ergens diep boven het voormalig Oost-Duitsland op 10 km hoogte (cruising altitude) aankwam. Is dat gebruikelijk voor een formaat als de 380 of heeft dit indirect te maken gehad met de TEC van die dag ? Druk was het overigens niet echt meer in de lucht op dat tijdstip die avond.
Afgelopen zondagavond ( de 7e) vertrok de 380 bijna 7 uur later dan gepland. Echter op de radar heb ik deze kist een tijdje gevolgd en zag dat de kist pas ergens diep boven het voormalig Oost-Duitsland op 10 km hoogte (cruising altitude) aankwam. Is dat gebruikelijk voor een formaat als de 380 of heeft dit indirect te maken gehad met de TEC van die dag ? Druk was het overigens niet echt meer in de lucht op dat tijdstip die avond.
- Delta12
- Scramble Die-Hard
- Posts: 901
- Joined: 04 Oct 2004, 17:42
- Type of spotter: F5
- Location: N52E005
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Als je op casper en FR24 de track geschiedenis na kijkt zie je dat hij over het algemeen zo boven midden Duitsland rond de 35.000ft zit, dat was afgelopen zondag niet anders volgens mij als ik dat terug kijk.
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Maar klimt een 380 dan zo langzaam ? Want dat is eigenlijk mijn vraag dus.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1103
- Joined: 19 Oct 2007, 20:46
- Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
- Location: Hendrik-ido-Ambacht
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Hoi Erik,ErikFB wrote:Maar klimt een 380 dan zo langzaam ? Want dat is eigenlijk mijn vraag dus.
de rate of climb van een 380 is ca. 2850 voet/minuut.
bron: http://www.aviationtrivia.info/Airbus-A380.php
Grt,
Miguel
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Om die theorie even door te trekken:
2850 fpm...dan zou het ongeveer 12 minuten moeten duren voordat de kist op FL350 (35.000 ft) zit, zonder ATC-restricties o.i.d. Na 12 minuten vliegen zit een A380 echt nog niet boven midden-Duitsland, zelfs niet met wind mee
2850 fpm...dan zou het ongeveer 12 minuten moeten duren voordat de kist op FL350 (35.000 ft) zit, zonder ATC-restricties o.i.d. Na 12 minuten vliegen zit een A380 echt nog niet boven midden-Duitsland, zelfs niet met wind mee
- Key
- Site Admin
- Posts: 11249
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info
Ff die van vandaag bekeken:
FL240 dit land uit, FL300 bij Münster, FL350 bij Paderborn. Dat lijkt me een normaal klimschema voor de middellange afstand, in ca. 25 minuten naar die hoogte. Een vliegplan wat ik hier heb (van zaterdag) geeft een step climb naar FL370 net voorbij Dresden, en FL390 op de Hongaars-Roemeense grens.
Bijna 3000 ft/minuut is niet hoe een gemiddelde heavy airliner naar kruishoogte klimt hoor, het is meer de initial climb van een medium. Reken gemiddeld voor de meeste jet airliners maar grofweg de helft daarvan, dus rond de 1500fpm (en het kan ook nog veel trager).
Specifiek voor de A380 een mooi schema hier, en dat is sowieso een interessante database.
Erik
FL240 dit land uit, FL300 bij Münster, FL350 bij Paderborn. Dat lijkt me een normaal klimschema voor de middellange afstand, in ca. 25 minuten naar die hoogte. Een vliegplan wat ik hier heb (van zaterdag) geeft een step climb naar FL370 net voorbij Dresden, en FL390 op de Hongaars-Roemeense grens.
Bijna 3000 ft/minuut is niet hoe een gemiddelde heavy airliner naar kruishoogte klimt hoor, het is meer de initial climb van een medium. Reken gemiddeld voor de meeste jet airliners maar grofweg de helft daarvan, dus rond de 1500fpm (en het kan ook nog veel trager).
Specifiek voor de A380 een mooi schema hier, en dat is sowieso een interessante database.
Erik
What four words, Jimmy!?!