Would that mean only U-01 and U-03 for as both others are converted into maritime patrol aircraft?
Are all for stored at Eindhoven or have they been put away at Twenthe, along with the surplus Vipers?
Greetings,
Henk
Delays (again) for Dutch transport fleet
Forum rules
- Wijgert IJlst
- Scramble Addict
- Posts: 2189
- Joined: 06 Sep 2002, 08:57
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Wijgert IJlst
The "flying" stored F-16s of Project Afstoting F-16 (PAF) where moved to Volkel when Twenthe closed down. Heard from spotters that atleast J-267 and J-269 have been flying recently from Volkel to keep them airworthy.
The non-flying retired F-16s of PAF had been put in storage in shelters/hangars at Soesterberg after Twenthe closeddown. Don't know what happend with them now that Soesterberg closed aswell. Heard rumours some had been transfert to other locations, such as Woensdrecht. A few would be transfered to the (stored) collection of the MLM. Can't tell if all other F-16s have moved.
The non-flying retired F-16s of PAF had been put in storage in shelters/hangars at Soesterberg after Twenthe closeddown. Don't know what happend with them now that Soesterberg closed aswell. Heard rumours some had been transfert to other locations, such as Woensdrecht. A few would be transfered to the (stored) collection of the MLM. Can't tell if all other F-16s have moved.
Kind Regards / Groeten,
Wijgert IJlst
Wijgert IJlst
- Robert
- Scramble Die-Hard
- Posts: 915
- Joined: 02 Jun 2003, 20:54
- Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
- Subscriber Scramble: Robert
- Location: EHSB
According to the dutch text below wich I copied from the november issue Vliegende Hollander there is only one (for the eye) complete and a handfull stripped airframe's left. The J-265 NATO/ Tiger tail.
I don't have any feeling to translate the complete text.....
But here some facts:
29 dismanteld, most at EHSB;
18 to Chile from EHTW;
6 to Jordan from EHVK.
Afgezien van handvol leeggeplukte en gestripte airframes, staat er nu nog één – ogenschijnlijk – complete F-16 op Soesterberg, de J-265. Te lindert: ‘Dat is best een beetje onze trots, want het toestel heeft zijn
prachtige tijgerstaart van het 313 Squadron nog waarmee het in 20.. rondvloog. We zijn er zuinig op want dit is de enige Block 15 die we moeten ontmantelen. Dat toestel heeft veel meer bruikbare onderdelen dan een Block 10. Bijvoorbeeld de spanten die een stuk sterker zijn. Er is nog geen definitieve bestemming voor, maar er zijn wel ideeën. Sowieso hebben we tijdens dit project meer oog gekregen voor nostalgie. Als je dat nu niet doet, lukt dat daarna nooit meer. Gelukkig hebben we de eerste F-16, een tweezitter, kunnen bewaren.’ ‘Datzelfde gevoel van nostalgie ervaren we dagelijks op de plek waar we werken’, zegt Hellewegen. ‘Vroeger, in de tijd van de Koude Oorlog, mocht je bij deze Zulu-hangar absoluut niet komen. Dit was een compleet afgeschermd gebied. Er is ook niet zo heel veel van op internet te vinden. Dat wij hier dagelijks rondlopen, vind ik heel bijzonder. Dat vond ik ook toen we een aantal keren een bus met oud-personeel van het 32nd Fighter Squadron op bezoek kregen. Dit is historisch gezien een zeer bijzondere plek.’ Misschien dat na het vertrek van PAF eind dit jaar het nog op te richten Nationale Defensiemuseum een bestemming voor deze locatie weet. •
DE VLIEGENDE HOLLANDER
In totaal heeft PAF de volgende aantallen
F-16’s verwerkt:
- 29 stuks ontmanteld
- 18 stuks naar Chili
- 6 stuks naar Jordanië
Met de levering van zes F-16B’s aan Jordanië dat vanaf Volkel wordt
geregeld, is het Project Afstoting F-16 beëindigd. Voor de achttien F-16’s
daarna nog moeten worden afgestoten, word naar verwachting binnen de DMO een Cluster Afstoting opgericht. Over de exacte naam, vorm en inhoud moet nog besluitvorming plaatsvinden.
I don't have any feeling to translate the complete text.....
But here some facts:
29 dismanteld, most at EHSB;
18 to Chile from EHTW;
6 to Jordan from EHVK.
Afgezien van handvol leeggeplukte en gestripte airframes, staat er nu nog één – ogenschijnlijk – complete F-16 op Soesterberg, de J-265. Te lindert: ‘Dat is best een beetje onze trots, want het toestel heeft zijn
prachtige tijgerstaart van het 313 Squadron nog waarmee het in 20.. rondvloog. We zijn er zuinig op want dit is de enige Block 15 die we moeten ontmantelen. Dat toestel heeft veel meer bruikbare onderdelen dan een Block 10. Bijvoorbeeld de spanten die een stuk sterker zijn. Er is nog geen definitieve bestemming voor, maar er zijn wel ideeën. Sowieso hebben we tijdens dit project meer oog gekregen voor nostalgie. Als je dat nu niet doet, lukt dat daarna nooit meer. Gelukkig hebben we de eerste F-16, een tweezitter, kunnen bewaren.’ ‘Datzelfde gevoel van nostalgie ervaren we dagelijks op de plek waar we werken’, zegt Hellewegen. ‘Vroeger, in de tijd van de Koude Oorlog, mocht je bij deze Zulu-hangar absoluut niet komen. Dit was een compleet afgeschermd gebied. Er is ook niet zo heel veel van op internet te vinden. Dat wij hier dagelijks rondlopen, vind ik heel bijzonder. Dat vond ik ook toen we een aantal keren een bus met oud-personeel van het 32nd Fighter Squadron op bezoek kregen. Dit is historisch gezien een zeer bijzondere plek.’ Misschien dat na het vertrek van PAF eind dit jaar het nog op te richten Nationale Defensiemuseum een bestemming voor deze locatie weet. •
DE VLIEGENDE HOLLANDER
In totaal heeft PAF de volgende aantallen
F-16’s verwerkt:
- 29 stuks ontmanteld
- 18 stuks naar Chili
- 6 stuks naar Jordanië
Met de levering van zes F-16B’s aan Jordanië dat vanaf Volkel wordt
geregeld, is het Project Afstoting F-16 beëindigd. Voor de achttien F-16’s
daarna nog moeten worden afgestoten, word naar verwachting binnen de DMO een Cluster Afstoting opgericht. Over de exacte naam, vorm en inhoud moet nog besluitvorming plaatsvinden.
Robert
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: Fokker 60 UTA N
I wish they still were. Then there would be some flying activity left.....Stafsels wrote:Would that mean only U-01 and U-03 for as both others are converted into maritime patrol aircraft?
Are all for stored at Eindhoven or have they been put away at Twenthe, along with the surplus Vipers?
About the J-265: It's special tail is not from 20??, but from 1999.